RRR Rotte Rijst Rotjes !

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

RRR Rotte Rijst Rotjes !

#1 Bericht door prajak » vrijdag 04 oktober 2013, 07:12

Je weet onderhand wel dat ik buiten woon en daar blij mee ben. Zo woon ik naast rijstveld.

Nou, ‘veld’ ? Met een rafelschaar verhakseld, lijkt het wel. Kleine perceeltjes, soms maar een ngaan groot, een dijkje er om heen dat men af en toe doorsteekt voor de waterloop, en waar men zaailingen poot en daarna rijst oogst. Zoals je in heel Thailand kunt zien, en kunt beleven als je landelijk woont.

De watervoorziening is van moeder natuur maar in de droge tijd gaan de pompen aan die het water uit het meer omhoog brengen naar de dorpen op de heuvel. Deze pompen hebben welvaart gebracht want men kan nu vaker oogsten dan die ene keer per jaar. De pompen zijn gekomen in de tijd dat ene meneer Zandbak de baas was in dit land en hij heeft duidelijk zijn ogen niet in de zandbak gestopt !

En dan groeit de rijst tot vreugde van de mensen die er van moeten leven; tot vreugde van de vissen die er in zwemmen tot ze worden gevangen en gedroogd, tot vreugde van slangen en kleindieren die er hun bezigheden hebben voornamelijk bestaande uit eten, en tot vreugde van de vogels des veld....

Kijk, en dat laatste verheft bepaaldelijk niet de harten van de mensen hier !

Dus gaat men de vogels afschrikken. Met een vogelverschrikker ? Nee, dat niet, hoewel er hier massa’s mensen wonen die vogelverschrikker kunnen zijn want er is hier werk(e)loosheid (mag allebei...).

Nee, men gaat pangen. Pang ! Rotjes.

Dat begint om half zeven in de morgen. Pang. Naast mijn huis. Pang. En nog een pang. En dan ga je buiten kijken en zie je geen kwajongens maar heel serieuze mensen die pang doen.

Afbeelding

Dat duurt tot een uur of acht. Want dan is het zo warm dat de mussen van de daken vallen en dan hoef je geen pang meer te doen.

In de namiddag weer een uur, anderhalf uur pang. Ik mag blij zijn dat men niet pangt tijdens mijn siësta.

Kai is eens gaan vragen hoe lang men nog pang gaat doen. Oh, zegt ze, de rijst gaat er in november af.

Pang ! Dat komt aan hoor ! Landleven kan pangend aankomen mensen. Het hoort er allemaal bij. In de stad heb je vakantievierende Chinezen..... Juist; Ping en ...




Effe wat anders...

Heel lang geleden betekende RRR ook iets. Maar dat bedoel ik hier niet.....

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”