AOW brain teaser

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

AOW brain teaser

#1 Bericht door brake034 » woensdag 18 september 2013, 20:09

Per 01-01-2016 ziet de NL overheid zich genoodzaakt (hypothetisch) alle AOW uitkeringen te staken.

Wat is uw reddingsplan?
Marcel

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW brain teaser

#2 Bericht door carpediem » woensdag 18 september 2013, 20:30

Dat is nog heel ver weg.
Dus daar hoeven we niet over na te denken.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: AOW brain teaser

#3 Bericht door serpay » woensdag 18 september 2013, 21:01

Ik blijf in duitsland werken dus bouw alhier deutsche rente op.
De 2% die ik misloop per jaar nu compenseer ik met een hogere rente
Opbouw alhier.mocht de aow vervallen moet ik gewoon langer werken.
Is niet anders maar waar moet je mee leren leven.
Alleen denk ik dat er in nederland sommige dit niet leuk vinden
En hun verhaal geld op een andere manier komen halen......
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: AOW brain teaser

#4 Bericht door Gardensafari » woensdag 18 september 2013, 21:23

Ik ga ze hypothetisch afschieten.
Virtueel de nek omdraaien.
Ik heb nog geen AOW en dus word ik er beter van, maar het geeft geen pas.
Èn die AOW is in mijn pensioen ingebouwd.
Dus daarvan blijft niets over.
Imaginair tegen de muur, dat zooitje.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW brain teaser

#5 Bericht door Henk Korat » woensdag 18 september 2013, 21:46

Brake, is dit virtueel? Ik noem het op termijn reeel. Ik heb het al meerdere keren geschreven op dit forum, maar de AOW zou geleidelijk afgeschaft moeten worden. De tijd van Drees Sr. Sr. was een andere dan nu. Toen hadden mensen geen oudedagsvoorziening. De pensioen opbouw begon pas later in de jaren 60 van de vorige eeuw. Nu zijn de omstandigheden in het algemeen anders. Wie goed heeft opgelet, heeft een pensioen opgebouwd. Een klein, gemiddeld of groot pensioen. Dat is dus wezenlijk anders dan in de jaren 50 van de vorige eeuw. Daarom pleit ik al een aantal jaren voor een inkomensafhankelijke AOW cq afschaffing van de AOW cq fiscalisering van de AOW (bah een Bos term. Even naar het toilet) en de voorziening onder te brengen in de Bijstandswet.

Gelukkig reageert de Regering ook op het fenomeen van goede pensioenen en kort cq straft in deze gevallen. Zo hoort het. De onbenullen die geen pensioen hebben opgebouwd toch een minimum inkomen geven, sommige noemen dit een basis inkomen, en diegene die een goede pensioenvoorziening hebben opgebouwd te straffen, omdat ze zo netjes zijn geweest.

Ik heb daar geen moeite mee, want ik krijg een prima pensioen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW brain teaser

#6 Bericht door prajak » donderdag 19 september 2013, 01:23

"...inkomensafhankelijke AOW cq afschaffing van de AOW cq fiscalisering van de AOW (bah een Bos term. Even naar het toilet) en de voorziening onder te brengen in de Bijstandswet...."

Inkomensafhankelijk, helemaal mee eens.

In de bijstandswet ? Tegen de EU regels van vrij verkeer. De bijstandswet stopt aan de NL grens. Die wet heeft voorts ook een vermogenstoets.

Dat laatste is voor mensen buiten de EU en de verdragslanden sociale zekerheid dus einde emigratie en dan kan NL (tien)duizenden AOW-ers met een beperkt pensioen gaan opvangen, huizen, zorgpolis en aanvullende bijstand geven. Dat kost wat, om het even huiselijk uit te drukken. Een onzalige gedachte van Henk Korat.

Fiscalisering van de AOW is me een onbekend begrip. Wordt bedoeld dat je belasting gaat betalen over de AOW ? Wel, dat is al sinds mensenheugenis het geval.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: AOW brain teaser

#7 Bericht door Jos Flachs » donderdag 19 september 2013, 02:12

Henk Korat schreef:Brake, is dit virtueel? Ik noem het op termijn reeel. Ik heb het al meerdere keren geschreven op dit forum, maar de AOW zou geleidelijk afgeschaft moeten worden.
- - - - -
Ik heb daar geen moeite mee, want ik krijg een prima pensioen.
En de vele mensen die een beroep uitoefenen waarin geen pensioen bestaat mogen wat jouw betreft met een leeg cola blikje langs de stoeprand gaan zitten?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW brain teaser

#8 Bericht door RuudThai » donderdag 19 september 2013, 03:46

Jos Flachs schreef:
Henk Korat schreef:Brake, is dit virtueel? Ik noem het op termijn reeel. Ik heb het al meerdere keren geschreven op dit forum, maar de AOW zou geleidelijk afgeschaft moeten worden.
- - - - -
Ik heb daar geen moeite mee, want ik krijg een prima pensioen.
En de vele mensen die een beroep uitoefenen waarin geen pensioen bestaat mogen wat jouw betreft met een leeg cola blikje langs de stoeprand gaan zitten?
Je bedoelt al die advocaten, notarissen, grote zelfstandige ondernemers en zo? Ach, die hebben al jaren belasting ontweken door hun geld elders te stallen dus die moeten niet zeuren, zij hebben reserves genoeg voor de oude dag.

Voor kleine zelfstandigen als zzp'ers moet er altijd een vangnet overblijven, zij hebben vaak niet voldoende inkomsten gehad om een pensioenvoorziening in te kopen.
En als je ziet hoe weinig aanvullend pensioen veel mensen die hun hele leven gewerkt hebben ontvangen, dan moet de AOW gehandhaafd blijven.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: AOW brain teaser

#9 Bericht door stevenl » donderdag 19 september 2013, 04:15

Henk Korat schreef:Brake, is dit virtueel? Ik noem het op termijn reeel. Ik heb het al meerdere keren geschreven op dit forum, maar de AOW zou geleidelijk afgeschaft moeten worden. De tijd van Drees Sr. Sr. was een andere dan nu. Toen hadden mensen geen oudedagsvoorziening. De pensioen opbouw begon pas later in de jaren 60 van de vorige eeuw. Nu zijn de omstandigheden in het algemeen anders. Wie goed heeft opgelet, heeft een pensioen opgebouwd. Een klein, gemiddeld of groot pensioen. Dat is dus wezenlijk anders dan in de jaren 50 van de vorige eeuw. Daarom pleit ik al een aantal jaren voor een inkomensafhankelijke AOW cq afschaffing van de AOW cq fiscalisering van de AOW (bah een Bos term. Even naar het toilet) en de voorziening onder te brengen in de Bijstandswet.

Gelukkig reageert de Regering ook op het fenomeen van goede pensioenen en kort cq straft in deze gevallen. Zo hoort het. De onbenullen die geen pensioen hebben opgebouwd toch een minimum inkomen geven, sommige noemen dit een basis inkomen, en diegene die een goede pensioenvoorziening hebben opgebouwd te straffen, omdat ze zo netjes zijn geweest.

Ik heb daar geen moeite mee, want ik krijg een prima pensioen.
Het is nu de bedoeling om mensen meer vrijheid te gevn bij de opbouw van toekomstig inkomen. Gezien het vermogen van de mens om vooruit te kijken en handelen is dat vragen om toekomstige problemen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW brain teaser

#10 Bericht door prajak » donderdag 19 september 2013, 04:37

Terecht commentaar !

Hoeveel van de huidige zzp-ers zitten daar omdat ze zijn ontslagen door de crisis, door faillissement ? Buiten hun schuld hoor. Heel veel van hen. Kijk maar eens naar de groei van het aantal zzp-ers sinds 2008.

Hun tarieven staan onder druk; dit forum heeft daar veel meldingen van. Er zijn zzp-ers die moeite hebben hun arbeidsongeschiktheidspolis te betalen, laat staan dat ze kunnen sparen voor pensioen.

En als ze dan later naast een miniem pensioen een beroep moeten doen op de AOW -die in de visie van Henk Korat een bijstandskenmerk gaat krijgen- dan leveren ze hun spaarcenten ook nog in ! Want de bijstand, ik herhaal het, heeft naast een inkomenstoets ook een vermogenstoets. Dan worden die mensen dubbel gepakt.

Nee, een nette samenleving zorgt voor een net vangnet. Laten we dat niet weggooien ! Zorg liever dat er meer mensen aan het werk komen.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: AOW brain teaser

#11 Bericht door Jos Flachs » donderdag 19 september 2013, 08:50

RuudThai schreef:Je bedoelt al die advocaten, notarissen, grote zelfstandige ondernemers en zo?
Nee, beveiligingsbeambtes, schoonmaakpersoneel en freelancers bijvoorbeeld. Er zijn nog veel meer groepen laag tot zeer laag betaalden zonder pensioen. Verbaasd me enigszins dat je dat niet wist.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW brain teaser

#12 Bericht door RuudThai » donderdag 19 september 2013, 08:53

Jos Flachs schreef:
RuudThai schreef:Je bedoelt al die advocaten, notarissen, grote zelfstandige ondernemers en zo?
Nee, beveiligingsbeambtes, schoonmaakpersoneel en freelancers bijvoorbeeld. Er zijn nog veel meer groepen laag tot zeer laag betaalden zonder pensioen. Verbaasd me enigszins dat je dat niet wist.
Nou, dan moet je even goed lezen en ik zal het hier nogmaals neerzetten:
Voor kleine zelfstandigen als zzp'ers moet er altijd een vangnet overblijven, zij hebben vaak niet voldoende inkomsten gehad om een pensioenvoorziening in te kopen.
En als je ziet hoe weinig aanvullend pensioen veel mensen die hun hele leven gewerkt hebben ontvangen, dan moet de AOW gehandhaafd blijven.
Ik wist het dus wel.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: AOW brain teaser

#13 Bericht door elst99 » donderdag 19 september 2013, 09:02

Wat te denken van veel winkelpersoneel? Nee er zijn er nog vele!
Notarissen en advocaten Ruud zijn pienter die zorgen wel dat ze alles op een rijtje hebben.
Grote ondernemingen hebben wel een pensioenfonds, er waren genoeg personeelsleden die niet mee wilden doen, zodat voor degene die het wel wilde de premie veel duurder werd.
Het is nu bij aannemen van de job verplicht, maar dat is nog niet lang zo!
Er zijn nu nog veel ouderen die alleen AOW hebben
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: AOW brain teaser

#14 Bericht door Jos Flachs » donderdag 19 september 2013, 09:31

Er zijn ook veel niet zo gek ouderen die geen cent pensioen (gaan) krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”