Woonlandbeginsel afgeserveerd

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Woonlandbeginsel afgeserveerd

#1 Bericht door RuudThai » donderdag 22 augustus 2013, 17:04

Uit De Volkskrant van vandaag:

Uitkeringen naar Turkije en Marokko niet verlaagd

Nieuwe financiële en principiële tegenvaller kabinet

De rechter bezorgt het kabinet een nieuwe financiële en principiële tegenvaller. Donderdag bepaalde de rechtbank in Amsterdam dat de verlaging van uitkeringen die naar Marokko en Turkije worden overgemaakt in strijd is met internationale verdragen. Elf Turkse en Marokkaanse weduwen krijgen hun nabestaandenuitkering alsnog uitbetaald op het oude niveau plus rente, en met terugwerkende kracht. Dat heeft waarschijnlijk grote gevolgen voor tienduizenden andere uitkeringen. Minister Asscher (Sociale Zaken) bestudeert de uitspraak nog en overweegt hoger beroep. Dat zou minimaal een jaar in beslag nemen.

Het vonnis gaat over elf weduwen in Turkije en Marokko die zich verzetten tegen de verlaging van hun Nabestaandenuitkering. Die verlaging is een gevolg van de invoering van het zogeheten 'woonlandbeginsel'. Dit regelt een korting op de uitkering bij export naar landen buiten de Europese Unie. De wet is vorig jaar juli van kracht geworden en regelt de korting voor de Nabestaandenwet, de kinderbijslag, het kindgebonden budget en delen van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

De hoogte van de uitkering wordt aangepast aan de koopkracht in het ontvangende land. Uitkeringen die al voor juli 2012 waren ingegaan, zijn op 1 januari dit jaar verlaagd. In de Tweede Kamer waren PvdA, GroenLinks, D66, VVD, SGP, CDA en de PVV voor. In de Senaat was de meerderheid, na kritiek van juristen, geslonken tot PVV, CDA, VVD, ChristenUnie en SGP. PvdA, GroenLinks en D66 haakten af.

De hoogte van de uitkeringen die geëxporteerd worden, wordt jaarlijks vastgesteld. Dit jaar wordt 60 procent van de uitkering naar Turkije en Marokko overgemaakt. De Amsterdamse rechter stelt dat de korting in strijd is met Europees recht en met internationale verdragen. Bovendien is sprake van verworven rechten in het geval van uitkeringen die al liepen voordat de maatregel van kracht werd.

De korting zou dit jaar 16 miljoen moeten opleveren, waarvan 10 miljoen op uitkeringen aan nabestaanden. Deze tien miljoen moet nu alsnog worden uitgekeerd plus rente. Ook moet het kabinet de proceskosten betalen.

Subtiel onderscheid
De Sociale Verzekeringsbank, die de Nabestaandenwet uitvoert, verdedigde het woonlandbeginsel namens het kabinet bij de rechter. De SVB stelt dat geen sprake is van een korting op de uitkering maar van 'differentiatie' van de uitkeringshoogte. De advocaten van de weduwes stelden daar tegenover dat de woonplaats voor het kabinet beslissend is voor de vaststelling van de uitkeringshoogte. Dat is in strijd met verdragen. De rechtbank verwierp het subtiele onderscheid dat de SVB aanvoerde en nam het betoog van de advocaten over.

Volgens het ministerie van Sociale Zaken heeft het woonlandbeginsel in totaal betrekking op ruim 21 duizend uitkeringen waarmee vorig jaar 52 miljoen euro was gemoeid. Volgens Lotje de Roy van Zuydewijn, advocaat van zes van hen, werkt de uitspraak in de zaak van de weduwen door de formulering ook door op de korting van andere uitkeringen die naar Turkije en Marokko worden overgemaakt. Later dit jaar doet de rechtbank een uitspraak over de korting op die uitkeringen.

Het is dit jaar de tweede keer dat de rechter een bezuiniging op de export van uitkeringen naar de prullenmand verwijst. Eerder dit jaar ging er een streep door de beperking van de export naar Turkije en Marokko van een bonus voor oudere belastingplichtigen. Minister Asscher trok de wet daarop in en nam de tegenvaller van 300 miljoen euro voor lief. Toen ging het, net als nu, om een wet die was ingediend door Henk Kamp (VVD), minister van Sociale Zaken in het VVD-CDA kabinet, gedoogd door de PVV.
------------------

Het lijkt mij, in het kader van de rechtsgelijkheid, dat deze uitspraak niet alleen zal gelden voor Turkije en Marokko maar voor elk land waarvoor het woonlandbeginsel is ingevoerd, dus ook Thailand.
We zullen de uitwerking van deze gerechtelijke uitspraak maar afwachten. Als het woonplaatsprincipe in strijd is met internationale regelgeving dan mag de regering geen enkele uitkering naar welk land dan ook korten en dat zou dus voor veel mensen een opluchting betekenen. :thumbsup:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#2 Bericht door prajak » donderdag 22 augustus 2013, 17:17

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... 1&t=822366

Dat was stap EEN, het kopje op de uitkering wegens inflatie.

Is dit iets anders ? Zo te lezen wel. Is dat een fout van de overheid ? Hap-snap wetgeving ? Of zit dit juridisch dichtgetimmerd in elkaar en zit de rechtbank er naast ?

Is er beroep mogelijk ? Als het een vonnis is van de rechtbank dan staat de weg open naar het Hof.

Hum, de Staats(k)loterij is ook in het ongelijk gesteld door het Hof na een procedure door gedupeerde lotbezitters. Daar gaat giga schade uit komen voor de Staats(k)loterij en dat is een bedrijf voor 100% in handen van de staat. Maar daar loopt nu beroep in cassatie. Kan een vette tegenvaller worden voor de staatskas. We horen over 1 tot 4 jaar........

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#3 Bericht door Gardensafari » donderdag 22 augustus 2013, 17:30

Inderdaad, stap 1.
Er volgt ongetwijfeld hoger beroep.
Bovendien wil dit nog niet zeggen dat het voor alle buitenlanden geldt.
Binnen de EU mag niet worden "gedifferentieerd".
Met zowel Marokko als met Turkije zijn door Europa en Nederland allerlei afspraken gemaakt over sociale zekerheid.
En al eerder wezen juristen erop dat de korting mogelijk daarmee in strijd zou zijn.
De rechtbank bevestigt dat nu, maar het hof kan er anders overdenken.
En zekerheid is er pas na een uitspraak van de Hoge Raad.

Thailand behoort niet tot de landen waarmee afspraken zijn gemaakt zoals met Turkije en Marokko.
De uitspraak geldt met zekerheid niet voor Thailand.
En het zal nog zeker twee jaar kunnen duren eer de Hoge Raad uitspraak doet.
Dus niet te vroeg juichen. Het pleit is nog niet beslecht, zeker voor Thailand niet.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#4 Bericht door chelobechek » donderdag 22 augustus 2013, 17:36

Her kgb ben je ook al kwijt zodra je een vermogen hebt van >80.000 euro.... een stukje fiscale re-engineering speciaal bedacht om het woonlandbeginsel te omzeilen

iemand met een koopwoning, lage hypotheek en kinderen al dan niet in NL is al de klos

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#5 Bericht door RuudThai » donderdag 22 augustus 2013, 17:42

Volgens mij is het überhaupt niet belangrijk of er wel of niet afspraken zijn gemaakt tussen Nederland en andere landen. De rechter heeft gewoon gezegd dat er niet op woonplaats verschillen mogen worden gemaakt. En dat geldt algemeen, of er nu wel of niet afspraken/verdragen lopen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#6 Bericht door stevenl » vrijdag 23 augustus 2013, 05:14

RuudThai schreef:Volgens mij is het überhaupt niet belangrijk of er wel of niet afspraken zijn gemaakt tussen Nederland en andere landen. De rechter heeft gewoon gezegd dat er niet op woonplaats verschillen mogen worden gemaakt. En dat geldt algemeen, of er nu wel of niet afspraken/verdragen lopen.
Zo lees ik dit ook.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#7 Bericht door Gardensafari » vrijdag 23 augustus 2013, 09:44

De advocate stelt:
Volgens Lotje de Roy van Zuydewijn, advocaat van zes van hen, werkt de uitspraak in de zaak van de weduwen door de formulering ook door op de korting van andere uitkeringen die naar Turkije en Marokko worden overgemaakt.
Deze zaak ziet alleen op uitkeringen naar Marokko en Turkijke.
Landen waarmee zowel de EU als geheel als Nederland individueel afspraken mee hebben gemaakt, vastgelegd in Europees recht en internationale verdragen.
Nergens lees ik iets over andere buitenlanden.
Maar ik geef toe de gehele uitspraak niet te hebben gelezen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#8 Bericht door RuudThai » vrijdag 23 augustus 2013, 17:41

Gardensafari schreef:De advocate stelt:
Volgens Lotje de Roy van Zuydewijn, advocaat van zes van hen, werkt de uitspraak in de zaak van de weduwen door de formulering ook door op de korting van andere uitkeringen die naar Turkije en Marokko worden overgemaakt.
Deze zaak ziet alleen op uitkeringen naar Marokko en Turkijke.
Landen waarmee zowel de EU als geheel als Nederland individueel afspraken mee hebben gemaakt, vastgelegd in Europees recht en internationale verdragen.
Nergens lees ik iets over andere buitenlanden.
Maar ik geef toe de gehele uitspraak niet te hebben gelezen.
Ja, het geldt specifiek voor Turkije en Marokko maar schept wel een precedent voor andere landen.
Als in deze zaak recht gesproken is dat je niet op woonplaats mag discrimineren, dan zal ongetwijfeld de consequentie zijn dat je voor geen enkel land het woonlandbeginsel mag blijven handhaven.
Elke advocaat kan nu voor een rechthebbende in welk land dan ook succesvol een procedure opstarten.
Ik denk dat de regering dit wel zal inzien en de wet op het woonlandbeginsel zal intrekken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#9 Bericht door prajak » vrijdag 23 augustus 2013, 17:56

Laten we daar nu eens eerlijk naar kijken. Het is toch van de zotte !

Toen ik in NL werkte betaalde ik voor alles wat los en vast zat. Niemand vroeg me waar ik later ging wonen, of ik wel of niet zou huwen en een 'nagelaten betrekking' zou achterlaten, zoals weduwe of kind, of ik in een land ging wonen waarmee NL geen verdrag heeft en zo verder.

Nu ben ik uit dat land weg en....

...is de zorgpolis weg want men maakte een nieuwe wet.
...krijg ik geen inflatiekopje op de AOW (is wel teruggedraaid...)
...zeurt men met een woonlandbeginsel gelukkig nog niet met de AOW maar je kent politici....

Ik heb altijd de volle mep betaald. En ik ga een grens over en wordt als Gekke Henkie behandeld. En de amlokezen en urbulanten die aan de grens komen staan worden met alle egard behandeld maar die mensen, ik leef zeer met hun ellende mee, hebben nimmer iets betaald. Zij er uit ? Dat hoeft voor mij niet.

Maar dan voor mij wel dezelfde rechten als NL-ers die in NL wonen.

Maar zolang politici daar zitten om ons uit te kleden en zelf een glimmend kostuum te kopen voor mooie baantjes later (zie die Kameel Eurlings...ocherm, hij ging de politiek uit om meer met zijn vriendin samen te zijn en weet je nog wat hij op TV riep over Berlusconi...? en nu zit ie in de top van KLM voor een miljoentje per jaar of meer) zal er niks veranderen aan dat onrecht.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#10 Bericht door Gardensafari » vrijdag 23 augustus 2013, 22:00

Over jouw pensioen betaal je toch ook geen belasting?
Ik gun je een zorgpolis die wereldwijd geldt.
Maar dan ook belasting betalen over je pensioen. De premie heb je immers je hele werkzame leven mogen aftrekken!
Nog steeds zo verontwaardigd? :happyno:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#11 Bericht door prajak » zaterdag 24 augustus 2013, 01:16

Gardensafari, IK heb dat verdrag niet gemaakt.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#12 Bericht door dutch » zaterdag 24 augustus 2013, 02:51

Gardensafari schreef:Over jouw pensioen betaal je toch ook geen belasting?
Ik gun je een zorgpolis die wereldwijd geldt.
Maar dan ook belasting betalen over je pensioen. De premie heb je immers je hele werkzame leven mogen aftrekken!
Nog steeds zo verontwaardigd? :happyno:
Wat heeft het betalen van belasting te maken met "partikulieren" verzekeringen ??
Breek me de bek niet los,moet ik het verhaal,hoe e.e.a. in januari 2006 heeft plaatsgevonden,weer opschrijven?? :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#13 Bericht door prajak » zaterdag 24 augustus 2013, 03:56

Dutch, Gardensafari lijkt me jaloers :giggle2:

Als hij ooit emigreert is zijn ambtenarenpensioen belast met inkomstenbelasting in Nederland en wordt ook geheven over zijn AOW-uitkering want dat komt er in het schijventarief bovenop.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#14 Bericht door serpay » zaterdag 24 augustus 2013, 07:23

ach prajak dutch denk maar zo wat hebben we geluk gehad om in thailand te mogen logeren.
ik denk zelf als het zo door gaat in nederland,
dat als ik 70 ben er GEEN AOW of pensioen meer is alles is dan al afgenomen.
zelfde geld voor mij jarenlange betaalde vutregeling verdwenen als sneeuw voor de zon.
dus ben blij dat je nu in de positie bent om in thailand te mogen leven.
binnen 10 jaar ziet het er als het zo door gaat ook voor jullie heel anders uit.
denk daar maar eens over na.


de overheid groter gajes bestaat er niet (zij servie) :giggle2:
Alfisti rebeli

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Woonlandbeginsel afgeserveerd

#15 Bericht door dutch » zaterdag 24 augustus 2013, 08:38

serpay schreef:ach prajak dutch denk maar zo wat hebben we geluk gehad om in thailand te mogen logeren.
ik denk zelf als het zo door gaat in nederland,
dat als ik 70 ben er GEEN AOW of pensioen meer is alles is dan al afgenomen.
zelfde geld voor mij jarenlange betaalde vutregeling verdwenen als sneeuw voor de zon.
dus ben blij dat je nu in de positie bent om in thailand te mogen leven.
binnen 10 jaar ziet het er als het zo door gaat ook voor jullie heel anders uit.
denk daar maar eens over na.


de overheid groter gajes bestaat er niet (zij servie) :giggle2:
Met het leven dat achter me ligt,heb ik al veel soorten van crisis meegemaakt.Er zijn er geweest zonder dat ik zelf besefte dat het crisis was ( deze bulk aan informatie heeft heus niet alleen voordelen).
Ook dit zal wel weer een draai de goeie kant opmaken.Nadeel is,dat iedereen tegenwoordig voor alles zijn handje ophoud.De bulk aan uitkeringen moet ten slotte toch opgebracht worden.Hier vallen ook al die banen onder die non- productief zijn ( sorry,mensen maar het zijn er teveel die alleen maar kosten )
Wat meer eigen initiatieven en wat minder overheidsinbreng zal straks weer een ommekeer brengen :thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”