WAO en inkomsten

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: WAO en inkomsten

#16 Bericht door Pieter » donderdag 11 juli 2013, 03:07

Als iemand met een chronisch ziekte verwonder ik me al jaren over wie wel en wie niet in de WAO zitten
Ik ben nu 54 en ondanks m'n beperkingen (wat 1 keer een 6 weken revalidatie centrum en 1 keer een 3 maanden gips/bed) heeft op geleverd)
werk ik nog steeds 110-120%.
Gelukkig heb ik een goed stel hersens meegekregen van onze lieve Heer dus ik hoef niet met m'n handen te werkenl anders was het al lang einde oefening geweest of een kulbaantje

Ik ben altijd gewoon door blijven werken met in mijn achterhoofd dat nederland socaal zou zijn m.a.w.
als ik niet meer zou kunnen er een goed vangnet zou zijn.
Mis dus de 2e wo baby boom heeft alles lekker voor zich zelf gehouden
Ik heb jaren heel veel geld afgedragen (met plezier)
Nu het zomaar zou kunnen dat ik misschien binnen een jaar of 10 wat nodig zou kunnen hebben is het weg

Gelukkig is er al wat grote schoonmaak gehouden
voor grote bedrijven en vooral overheid was een werknemer dumpen in de wao ipv ww ook voor die werknemer aantrekkelijker

Daarom ben ik nu in Thailand
en wat ik verdien in 10 jaar kan ik meer voor mezelf betekenen dan in 30 jaar 50% belasting en weet niet wat betalen aan de NL staat

Je kan wel sociaal blijven denken maar als anderen dat niet willen of kunnen

En ja er zijn er genoeg in de wajong regeling en wao die buiten de boot vallen
maar vooral omdat de totale samenleving keihard is geworden

Als ze eens beginnen om wat echte sancties t.o.v. werkgevers die zich niet aan de 2% midervaliden norm houden

Nee het gaat fantasties in NL

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: WAO en inkomsten

#17 Bericht door BKK_Bert » vrijdag 30 augustus 2013, 06:59

Gepubliceerd:
Laatste update:
29 augustus 2013 20:13
29 augustus 2013 21:10



'Rijkere gepensioneerde levert in op AOW'
In 2015 gaan de rijkere gepensioneerden in Nederland 25 euro per maand inleveren op hun AOW-uitkering.

Afbeelding
Foto: ANP

Dat meldden bronnen rond het kabinet naar aanleiding van berichtgeving van RTL Nieuws.

De zogenoemde Wet Mogelijkheid Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen (MKOB) wordt in dat jaar voor alle ruim 3 miljoen gepensioneerden in Nederland afgeschaft.

Mensen tot een bepaalde grens van inkomen en vermogen krijgen via de nieuwe huishoudentoeslag vervolgens toch weer een tegemoetkoming, maar die blijft voor de rijkere 65-plussers buiten bereik.

Het afschaffen van de MKOB levert de schatkist in 2015 netto 750 miljoen euro op. Voor de begroting van 2014 doet het niets.

Verontwaardigd

Op de kabinetsplannen werd meteen verontwaardigd gereageerd door verschillende oppositiepartijen. Geert Wilders (PVV) twitterde: ''Nu ook forse bezuiniging op AOW? Rutte2-bende is dan alle schaamte voorbij. Onacceptabel!''

Het CDA eist bij monde van Kamerlid Pieter Omtzigt opheldering over de plannen, net als Henk Krol (50PLUS). Hij noemt de plannen schandalig. ''Ouderen zijn geen melkkoe!'' SP-leider Emile Roemer twitterde: ''Plan om AOW met 25 euro per maand te verlagen, is krankzinnig. Kabinet moet alle maatregelen nu openbaar maken. Deze onrust is funest.''

Koopkracht

Ook de gevolgen voor de koopkracht van groepen Nederlanders worden nu duidelijk. De minima gaan er volgens bronnen rond het kabinet volgend jaar ongeveer 1 procent op achteruit, maar krijgen vervolgens wel een tegemoetkoming van 100 euro. De middeninkomens verliezen 0,7 procent aan koopkracht en de hogere inkomens 1 procent.

Afgelopen dinsdag werd de regeringscoalitie van VVD en PvdA het eens over het bezuinigingspakket van 6 miljard euro voor volgend jaar. Dat leidt voor iedereen tot koopkrachtverlies, maar voor sommige groepen mensen zitten er ook meevallers in het pakket. Zo werd woensdag duideljik dat de arbeidskorting voor werkenden wordt verhoogd met 250 euro. Die maatregel kost het kabinet volgend jaar 785 miljoen euro.
Door: ANP

Bron: Nu.nl
Home is not where you live, but where they accept you.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en inkomsten

#18 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 07:41

Dit betekent volgens mij voor ons AOW'ers in het buitenland dat we 25 euro per maand worden gekort maar dat de compensatie voor de minder-bedeelden via de huishoudentoeslag aan ons neus voorbijgaat want die geldt alleen voor de in Nederland woonachtigen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en inkomsten

#19 Bericht door dutch » vrijdag 30 augustus 2013, 09:23

Toen ik definitief uit Nederland vertrok,bestond de mogelijkheid om op vrijwillige basis,de AOW voor de toekomst veilig te stellen,door een jaarlijkse vrijwillige premie te betalen.Je moest dat wel vastleggen binnen een jaar na je vertrek.
Hierdoor kon je dus 2% per jaar aan AOW rechten opbouwen.

Je ziet dus wat de overheid waard is als partner :giggle: :clap:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en inkomsten

#20 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 09:32

dutch schreef:Toen ik definitief uit Nederland vertrok,bestond de mogelijkheid om op vrijwillige basis,de AOW voor de toekomst veilig te stellen,door een jaarlijkse vrijwillige premie te betalen.Je moest dat wel vastleggen binnen een jaar na je vertrek.

Je ziet dus wat de overheid waard is als partner :giggle: :clap:
Het betreft hier een extra, bovenop de AOW, dat wordt weggenomen Dutch.
Ik betaal voor mijn vrouw ook elk jaar (max. 10 jaar) vrijwillige premie voor de AOW en dat is voor de basis AOW.
De een paar jaar geleden ingevoerde extraatjes vallen daar niet onder.
De overheid is dus wél betrouwbaar en ik hoop dat het ook zo blijft t.a.v. de basis AOW.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en inkomsten

#21 Bericht door dutch » vrijdag 30 augustus 2013, 09:48

BKK_Bert schreef:


'Rijkere gepensioneerde levert in op AOW'
In 2015 gaan de rijkere gepensioneerden in Nederland 25 euro per maand inleveren op hun AOW-uitkering.

Bron: Nu.nl
Misschien begrijp ik het niet,maar lezen kan ik wel :cry:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO en inkomsten

#22 Bericht door dutch » vrijdag 30 augustus 2013, 09:54

RuudThai schreef:
dutch schreef:Toen ik definitief uit Nederland vertrok,bestond de mogelijkheid om op vrijwillige basis,de AOW voor de toekomst veilig te stellen,door een jaarlijkse vrijwillige premie te betalen.Je moest dat wel vastleggen binnen een jaar na je vertrek.

Je ziet dus wat de overheid waard is als partner :giggle: :clap:
Het betreft hier een extra, bovenop de AOW, dat wordt weggenomen Dutch.
Ik betaal voor mijn vrouw ook elk jaar (max. 10 jaar) vrijwillige premie voor de AOW en dat is voor de basis AOW.
De een paar jaar geleden ingevoerde extraatjes vallen daar niet onder.
De overheid is dus wél betrouwbaar en ik hoop dat het ook zo blijft t.a.v. de basis AOW.
Wat als ze over een -tig aantal jaren besluiten , om de buitenlandse AOW ( of gedeeltes daarvan) voor buiten Europa,aan te passen aan de gebruikelijke waardes in het land van verblijf??
Een paar jaar geleden waren ze daar al mee bezig hoor? Volgens mij hebben ze dit plan alleen maar tijdelijk op geschoven en ze zullen in de toekomst daar weer mee komen.Let op :cheesy: u
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en inkomsten

#23 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 09:56

Iets beter lezen Dutch:

"De zogenoemde Wet Mogelijkheid Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen (MKOB) wordt in dat jaar voor alle ruim 3 miljoen gepensioneerden in Nederland afgeschaft.

Mensen tot een bepaalde grens van inkomen en vermogen krijgen via de nieuwe huishoudentoeslag vervolgens toch weer een tegemoetkoming, maar die blijft voor de rijkere 65-plussers buiten bereik."


Daar zat die 25 euro in, een extra bovenop de AOW. Misschien kwam jij daarvoor niet in aanmerking want dan moest je totale inkomen minder dan ongeveer 2550 euro per maand zijn, dan kon je die toeslag aanvragen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en inkomsten

#24 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 10:01

dutch schreef:
RuudThai schreef:
dutch schreef:Toen ik definitief uit Nederland vertrok,bestond de mogelijkheid om op vrijwillige basis,de AOW voor de toekomst veilig te stellen,door een jaarlijkse vrijwillige premie te betalen.Je moest dat wel vastleggen binnen een jaar na je vertrek.

Je ziet dus wat de overheid waard is als partner :giggle: :clap:
Het betreft hier een extra, bovenop de AOW, dat wordt weggenomen Dutch.
Ik betaal voor mijn vrouw ook elk jaar (max. 10 jaar) vrijwillige premie voor de AOW en dat is voor de basis AOW.
De een paar jaar geleden ingevoerde extraatjes vallen daar niet onder.
De overheid is dus wél betrouwbaar en ik hoop dat het ook zo blijft t.a.v. de basis AOW.
Wat als ze over een -tig aantal jaren besluiten , om de buitenlandse AOW ( of gedeeltes daarvan) voor buiten Europa,aan te passen aan de gebruikelijke waardes in het land van verblijf??
Een paar jaar geleden waren ze daar al mee bezig hoor? Volgens mij hebben ze dit plan alleen maar tijdelijk op geschoven en ze zullen in de toekomst daar weer mee komen.Let op :cheesy: u
Ik verwacht niet dat ze voor de AOW het woonlandbeginsel zullen invoeren. Net vorige week is dat door de rechter afgeschoten voor ANW-uitkeringen naar Turkije en Marokko. Ik verwacht dat hiervan ook mensen in andere landen en mensen met andere uitkeringen zullen gaan profiteren. Dit i.v.m. de in Nederland geldende rechtsgelijkheid en rechtszekerheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en inkomsten

#25 Bericht door prajak » vrijdag 30 augustus 2013, 10:11

BKK_Bert, dit heeft toch niets met WAO te maken ?

Kijk eens hier.....

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... 1&t=822366

Hier hoort het thuis. Want dit is het antwoord van de overheid op het woord van de rechter over het 'inflatiekopje' ! Deze reactie kon je verwachten.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: WAO en inkomsten

#26 Bericht door BKK_Bert » vrijdag 30 augustus 2013, 10:19

Ja prajak, je hebt gelijk... ff niet goed gelezen
foutje...
Home is not where you live, but where they accept you.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en inkomsten

#27 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 10:23

prajak schreef:BKK_Bert, dit heeft toch niets met WAO te maken ?

Kijk eens hier.....

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... 1&t=822366

Hier hoort het thuis. Want dit is het antwoord van de overheid op het woord van de rechter over het 'inflatiekopje' ! Deze reactie kon je verwachten.
Sommige mensen blijven nou eenmaal WAO en AOW door elkaar halen Prajak!
Trouwens, dan had jij het maar moeten bijhouden en onder je eigen topic plaatsen.... ;) :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO en inkomsten

#28 Bericht door prajak » vrijdag 30 augustus 2013, 10:25

Maakt niet uit maarre....zet jij het in het andere topic erbij ? Dan houden we dat bij elkaar voor volgende maatregelen....

Overigens, wat zou dit grens worden voor 'rijk' en 'vet inkomen' ? Was er niet een andere maatregel tegen een inkomensgrens van 2.600 E NAAST de AOW of 2.,600 E INCLUSIEF de AOW ? Ik denk dat grote groepen zich geen zorgen hoeven maken. En verder heeft, als je hier woont, de NL overheid geen zicht op pensioen uit andere landen dan NL.

Ruudthai, ik heb vandaag de arts bezocht en had wat anders aan mijn k... pardon ogen ...! :giggle2:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: WAO en inkomsten

#29 Bericht door Gardensafari » woensdag 18 september 2013, 22:08

Ik stel rigoureuze maatregelen voor.
En niet als grap!

De AOW blijft bestaan in zijn huidige vorm. Voor iedereen. Zonder flauwekultoeslagen e.d.
Alle pensioenfondsen worden opgeheven.
Ze verdwijnen in één grote pensioenpot.
De mensen die nu al pensioen hebben krijgen een herberekening.
Gebaseerd op de bedragen die zij en hun werkgever hebben ingelegd en het daadwerkelijk gemaakte rendement.
Minus hetgeen al is uitgekeerd.
En ze kunnen kiezen: doorgaan met het pensioen, of een uitkering ineens gebaseerd op inleg + rendement.
De inleg kan uiteraard onbelast worden uitbetaald, het rendement wordt belast.
Mensen die nog niet met pensioen zijn, horen welk bedrag er voor hun in de pot zit.
En ze kunnen kiezen: later een pensioen gebaseerd op wat ze werkelijk in de pot hebben gestort + het rendement erop, of afkoop.
En die afkoop is onbelast voor het gestorte bedrag en belast als het om het rendement gaat.
En die keus hebben ze elk jaar opnieuw.
Word je werkloos, dan kun je de pot laten uitkeren.
Heb je heel wat pot te verteren.
Maar ook als je niet werkloos bent of raakt kun je voor uitkeren kiezen.
Op die manier komen honderden miljarden vrij.
Mensen kunnen uiteraard andere methoden kiezen voor hun oude dag.
Bijvoorbeeld een schuldenvrij huis of gewoon sparen.
Voordeel: er zijn geen partijen meer die maar graaien in de pensioenpot, of jouw geld herverdelen: regeringen, pensioenfondsbazen, vakbonden.
In één klap zit Nederland niet meer op een financieringstekort, maar op een overschot.
De jaarlijkse rente ad € 11 miljard is weg.
Bijna het dubbele van wat de regering wil bezuinigen.
En je hebt zelf alle vrijheid.
Want je kunt nog steeds pensioen opbouwen als je wilt.
Want in mijn voorstel is de inleg weliswaar niet langer aftrekbaar, maar het rendement wel, tot je het laat uitkeren (of emigreert).
Niet je hele pensioen is belast, alleen het rendementsgedeelte.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO en inkomsten

#30 Bericht door RuudThai » donderdag 19 september 2013, 03:37

En als ze kiezen voor de uitkering ineens, is er dan niet het gevaar dat ze meteen gaan potverteren en na een paar jaar hun hand moeten ophouden bij de bijstand? Of lees ik het niet goed?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”