WAO en inkomsten

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

WAO en inkomsten

#1 Bericht door Hua Thale » woensdag 10 juli 2013, 04:53

Herbergier schreef in een ander topic schreef:Ik vind het allemaal heel erg voor de man en zeg dan ook, RIP John.

Maar waarom krijgt een WAO-er, die vanwege de alcohol z.g. niet meer in staat is te werken in Nederland, in Thailand met toestemming van de UWV 1700 Euro netto, terwijl hij ook nog een bar runt waar hij inkomsten uit derft en moet een AOW-er, die tot zijn 65 gewerkt hebt en altijd heb bijgedragen, het doen met net 1000 Euro netto in de maand.
Misschien dat je veel dingen wat minder snel voor de waarheid aan moet nemen. ;)
Vooral dat WAO gedeelte.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#2 Bericht door Herbergier » woensdag 10 juli 2013, 05:27

Nou ik ken hier WAO-ers die heel wat meer hebben, maar die hebben in hun werkende tijd een goeie arbeidsongeschiktheid verzekering afgesloten, dat is natuurlijk door die personen goed vooruit gedacht, vooral voor een jaar of tien geleden werd je nog heel makkelijk afgekeurd.
Alles van waarde is weerloos.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#3 Bericht door driver » woensdag 10 juli 2013, 05:59

Herbergier schreef:Ik vind het allemaal heel erg voor de man en zeg dan ook, RIP John.

Maar waarom krijgt een WAO-er, die vanwege de alcohol z.g. niet meer in staat is te werken in Nederland, in Thailand met toestemming van de UWV 1700 Euro netto, terwijl hij ook nog een bar runt waar hij inkomsten uit derft en moet een AOW-er, die tot zijn 65 gewerkt hebt en altijd heb bijgedragen, het doen met net 1000 Euro netto in de maand.
Als die wao-er zijn aow gaat ontvangen zakt hij of zij ook naar die 1000 euro.
Tijdens de wao periode geldt voor iedere persoon weer wat andere regels .
De hoogte van een volledige wao uitkering is mede afhankelijk van het laatstverdiende salaris en afhankelijk van het arbeids ongeschiktheids percentage kan men dan weer bijverdienen tot een bepaald inkomen.
Ben /was je ook nog goed verzekerd tegen wao heb je wslijk nog wat meer iedere maand en daar is m.i niks mis mee je hebt er voor betaald tenslotte.
In het verleden zijn hier vaker discussies geweest met personen die wao-ers compleet de grond inschopten mede omdat ze zelf zo gezond waren en nog nooit 1 dag een uitkering hadden genoten.
Maar ja...vandaag van een trap aflazeren of compleet overwerkt thuis komen te zitten en ...juist...ook dan maken dat soort figuren graag gebruik van een eventueel toegekende wao uitkering of een stukje daarvan.

Daarnaast kun je op afstand niemand in de kop kijken en mensen veroordelen terwijl je hun situatie niet kent vindt ik altijd wat zwak.
Ook deze man had ongetwijfeld zijn problemen net als vele anderen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Heden overleed geheel onverwachts

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 10 juli 2013, 06:05

Arie, heel goed geschreven, geheel mee eens! :thumbsup:
Groet van een ex-WAO' er! [|)

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#5 Bericht door Bean » woensdag 10 juli 2013, 06:07

Herbergier schreef:Nou ik ken hier WAO-ers die heel wat meer hebben, maar die hebben in hun werkende tijd een goeie arbeidsongeschiktheid verzekering afgesloten, dat is natuurlijk door die personen goed vooruit gedacht, vooral voor een jaar of tien geleden werd je nog heel makkelijk afgekeurd.
Ik ben het ergens wel met Herbergier eens,en ik denk dat iedereen hier wel iemand kent
met een WAO of dergelijke uitkering die weinig of niks mankeren.
Gewoon herkeuren! ook degene die dan toevallig in het buitenland wonen.
En voor de %% in goedkeuring €€ inhouden of ga maar een baan zoeken en anders voor de andere %% of een baan zoeken of bijstand .
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#6 Bericht door driver » woensdag 10 juli 2013, 06:15

RuudThai schreef:Arie, heel goed geschreven, geheel mee eens! :thumbsup:
Groet van een ex-WAO' er! [|)
Hoi Ruud.

Ik heb er ook zijdelings mee te maken en weet wat het is om met enige regelmatig onderuit geschopt te worden door eikels die denken alles te weten en vooral ...denken dat een ander niks mankeert oid maar ik schop net zo hard terug dus niemand krijgt mij eronder.
moet nu echt weg tot later maar weer.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#7 Bericht door driver » woensdag 10 juli 2013, 06:19

Bean schreef:
Herbergier schreef:Nou ik ken hier WAO-ers die heel wat meer hebben, maar die hebben in hun werkende tijd een goeie arbeidsongeschiktheid verzekering afgesloten, dat is natuurlijk door die personen goed vooruit gedacht, vooral voor een jaar of tien geleden werd je nog heel makkelijk afgekeurd.
Ik ben het ergens wel met Herbergier eens,en ik denk dat iedereen hier wel iemand kent
met een WAO of dergelijke uitkering die weinig of niks mankeren.
Gewoon herkeuren! ook degene die dan toevallig in het buitenland wonen.
En voor de %% in goedkeuring €€ inhouden of ga maar een baan zoeken en anders voor de andere %% of een baan zoeken of bijstand .
Bean, praat niet over dingen die je blijkbaar zelf niet hebt meegemaakt, Herkeuringen zijn al sinds jaren van toepassing en wat je verder neerzet....jouw mening blijkbaar die ik niet deel maar dat hoeft ook niet dus ik lees vanmiddag wel veel verder :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#8 Bericht door prajak » woensdag 10 juli 2013, 06:53

John K moet een poosje in loondienst gewerkt hebben want hij kreeg WAO en daar mag je twijfels over hebben, ik heb die papieren gezien, zijn oproep tot herkeuring en zijn terugkeer naar Nongkhai met de mededeling op papier 'definitief afgekeurd'. En heb je 'max' dan hou je 'max'.

De politiek in Nederland heeft die beslissng in handen gegeven van een deskundige instantie en daar heb ik me daar maar bij neer te leggen. Twijfels ? Ja, heb ik ook wel eens maar ik ben geen arts voor lichaam of geest en kan niet in het binnenste kijken.

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#9 Bericht door Bean » woensdag 10 juli 2013, 07:12

driver schreef:
Bean schreef:
Herbergier schreef:Nou ik ken hier WAO-ers die heel wat meer hebben, maar die hebben in hun werkende tijd een goeie arbeidsongeschiktheid verzekering afgesloten, dat is natuurlijk door die personen goed vooruit gedacht, vooral voor een jaar of tien geleden werd je nog heel makkelijk afgekeurd.
Ik ben het ergens wel met Herbergier eens,en ik denk dat iedereen hier wel iemand kent
met een WAO of dergelijke uitkering die weinig of niks mankeren.
Gewoon herkeuren! ook degene die dan toevallig in het buitenland wonen.
En voor de %% in goedkeuring €€ inhouden of ga maar een baan zoeken en anders voor de andere %% of een baan zoeken of bijstand .
Bean, praat niet over dingen die je blijkbaar zelf niet hebt meegemaakt, Herkeuringen zijn al sinds jaren van toepassing en wat je verder neerzet....jouw mening blijkbaar die ik niet deel maar dat hoeft ook niet dus ik lees vanmiddag wel veel verder :mrgreen:
Bean, praat niet over dingen die je blijkbaar zelf niet hebt meegemaakt
Ook jij oordeeld te vroeg Arie!
driver schreef:Daarnaast kun je op afstand niemand in de kop kijken en mensen veroordelen terwijl je hun situatie niet kent vindt ik altijd wat zwak.
Ik heb lang geleden in het schuitje gezeten! het beroep waar ik voor had gestudeerd
en een hele goede baan in had kon ik niet meer uitoefenen.
Ik kon toendertijd voledig 100% afgekeurd worden :crazy: heel makkelijk werd me verteld ,Zullen we U maar afkeuren meneer. [|(
Ik heb dat niet gedaan maar heb een andere baan gezocht

Mijn overbuurman toendertijd een bouwvakker 100% afgekeurd vanwege zijn rug,maar wel vele uren in de avond gaan zwartwerken!en daar zijn er heeeeeeeeeeel veel van.
En de zg moeilijk handelbare figuren in het bedrijfsleven waar niemand mee kon samenwerken heel makkelijk 100% afgekeurd.
Ik heb daar nooit iets van gezegd! omdat het mijn pakkie aan niet was, maar een ander die ik ken en die echt in de kreukels heeft gelegen (Door een Alcoholist aangereden) Dwarslaesy! 33 jaar,.. Wajong die is nu wel met een beetje pech aan de beurt!

En zo zijn er honderden wellicht duizenden verhalen .

De medische wereld had toendertijd echt wel het niveau om zeker 60 tot 70 % te beoordelen wat ze mankeerden!
Maar er werd veel te snel tot afkeuring gegaan.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Heden overleed geheel onverwachts.

#10 Bericht door Hua Thale » woensdag 10 juli 2013, 07:37

Er zijn er vele en zeker in het verleden die de mazen van de wet goed wisten te vinden Bean.
Ben ik zonder meer met je eens.
Maar dat men de rest van het leven met een pret uitkering zijn gang kan gaan die tijden zijn denk ik ook wel voorbij.
Een van de weinige ideeën van de Heer Fortuyn waar ik het toen mee eens was.
Na vijf (5) jaar ziektewet en WAO een ieder de sociale dienst in en de rest haal je maar via subsidie / kwijtschelding et cetera.
Eventueel vrijstelling van sollicitatieplicht.
Motivatie ligt dan op een iets ander vlak.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: WAO en inkomsten

#11 Bericht door driver » woensdag 10 juli 2013, 14:03

BEAN: Okee, mijn oordeel omtrent jou Bean was niet correct lees ik sorry hiervoor.
In het verleden zijn er idd veel mensen afgekeurd wat dubieus was mede door bijv. ontslagregelingen/reorganisatie e.d en dan werdt de wao er voor genomen.
Jouw voorbeelden hierboven zijn ook waarheid maar dat gebeurt al sinds jaar en dag van zowel laag tot hoog nivo.
Maar er zijn ook veel mensen die in de wao zitten en graag anders willen maar door omstandigheden niet kunnen daarom mijn reactie dat je niemand in hun kop kunt kijken.
wao is in Nederland altijd een moeilijk iets geweest en dat zal m.i ook zo blijven omdat men ergens op moet goed/afkeuren en dat is per persoon ook weer verschillend.

gr Arie

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: WAO en inkomsten

#12 Bericht door brake034 » woensdag 10 juli 2013, 18:29

Dank u moderatie team!
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: WAO en inkomsten

#13 Bericht door brake034 » woensdag 10 juli 2013, 18:53

Laten we een onderscheid maken tussen werknemers en ondernemers die arbeidsongeschikt raken.
Een werknemer vervalt in de WAO en een ondernemer is aangewezen op een eigen AOV verzekering of eigen middelen.

De AOV verzekering is af te sluiten voor Beroepsongeschiktheid, wat kijkt naar het eigen/echte werk of Passende arbeid, gelijk aan de WAO geloof ik.
De eerste mogelijkheid is aanmerkelijk duurder en voorkomt dat de ondernemer geschikt wordt bevonden om alsnog te gaan schoonmaken.
Vaak kent de AOV een wachttijd/eigen risico periode van een aantal maanden, zodat bij een verkoudheid niet gelijk uitgekeerd wordt.
Mijn AOV kent 3 maanden eigen risico periode en na 1 jaar arbeidsongeschiktheid wordt premie naar rato van de arbeidsongeschiktheid gekort.
De maandelijkse premie is zeer prijzig maar een (kleine) ondernemer kan eigenlijk niet zonder.

Ik weet heel weinig van de WAO, heb er nooit mee te maken gehad. Wat anderen doen en laten is hun zaak.
Weet veel van mijn eigen AOV, uit eigen ervaring en wordt nog vervolgd.
Laatst gewijzigd door brake034 op woensdag 10 juli 2013, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Marcel

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: WAO en inkomsten

#14 Bericht door Borat » woensdag 10 juli 2013, 19:13

Brake034, je bedoelt de WAO ipv de AOW?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: WAO en inkomsten

#15 Bericht door brake034 » woensdag 10 juli 2013, 19:14

Klopt Borat, ik zal me tekst even aanpassen.... :geek:
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”