Thabian baan gelukt !

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Thabian baan gelukt !

#16 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 20 juli 2013, 05:57

Wat is precies het belang van een Tabiaan Baan voor een buitenlander?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thabian baan gelukt !

#17 Bericht door RuudThai » zaterdag 20 juli 2013, 06:46

Jos Flachs schreef:Wat is precies het belang van een Tabiaan Baan voor een buitenlander?
Nou, bijvoorbeeld dat ik nu met de verlenging van mijn Thaise rijbewijs niet naar de immigratiedienst hoef voor een woonverklaring maar het afkan met een kopie van mijn gele boekje.
Hoorde dat net gisteren toen ik op het afgiftebureau was om naar de benodigde papieren voor verlenging te vragen. A.s. maandag en dinsdag zijn ze gesloten voor Khao Phansa, dus woensdag haal ik een nieuw rijbewijs. In feite twee, want ik laat ook het motorrijbewijs vernieuwen hoewel ik dat nooit heb gebruikt de afgelopen 7 jaar. Mij te link in het verkeer! [|(

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Thabian baan gelukt !

#18 Bericht door jvs » zaterdag 20 juli 2013, 10:41

Ook als je bevoorbeeld een auto of motor wilt kopen hoef je geen bewijs van adres meer te halen(en te betalen) maar is een kopie van je gele boekje voldoende.
Op je rijbewijs komt niet meer het nummer van je paspoort maar het nummer van je gele boek.
En ik heb het gevoel dat veel Thais je anders beoordelen als je een geel boek hebt maar dat is misschien alleen maar mijn idee.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Thabian baan gelukt !

#19 Bericht door stevenl » zaterdag 20 juli 2013, 11:09

Workpermit volstaat daarvoor ook ipv het immigratie papier.
Iemand nog andere voordelen?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Thabian baan gelukt !

#20 Bericht door Hua Thale » zaterdag 20 juli 2013, 11:30

Werkverschaffing voor de Thai.
Heb het ooit ook eens willen halen.
Na het derde bezoek aan het amphur ben ik er mee gestopt.
Firma list en bedrog uiteraard met een glimlach.

Als 65 plus heeft het voordeel heb ik mij laten vertellen aangezien dan je woonadres regelmatig moet aantonen richting Nederland :?:
Alle hiervoor genoemde zaken kunnen gewoon met een eenmalig bewijs van de immigratiedienst per activiteit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#21 Bericht door prajak » zaterdag 20 juli 2013, 16:12

Woonadres bewijzen naar NL ? Mijn naam staat in het gele huisboek in het Thais..... En daarin hebben die lummels nog typefouten gemaakt ook.

En net zo min als een bewijsje van de Imm Pol bewijst het gele huisboek jouw feitelijke woonplaats niet. ik kan, straks na 15 augustus als ik mijn verlenging weer heb, 11 maanden gaan wonen in Aland, Verland en Hoelahoelaland maar de belastingdienst in NL weet dat en vraagt dus meer dan een bewijsje als genoemd.

We hebben het vaak over het ontbreken van uniformiteit in Thailand maar Nederland kan er ook wat van hoor..... maar daarover heb ik onder 'belastingen' al eens geschreven.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Thabian baan gelukt !

#22 Bericht door serpay » dinsdag 23 juli 2013, 16:33

prajak schreef:Serpay, regels veranderen met de baas van het kantoor. Ik zat op de amphur, jij misschien op de thesabaan.

Ik werd een maand aangeplakt, andere farang ook dus aan de onroerende zaak zelf zal het niet liggen. Een keurig chanoot is het, geen gebruikspapier (daarover zit in dit forum een item), alle papieren in orde, mijn verblijfsstempeltje in orde, de brief van de baas van de Imm Politie was nodig en er zat een week verlies door het overlijden van de pa van de baas van de amphur en verdere vertraging door enkele feestdagen. Een kamnan die geen haast maakte, een sarawat kamnan die moeite deed maar werd geweigerd, het hoort er allemaal bij in dit land. Mij verbaast het allemaal niet.

En ik heb dat ding nu. Alles opgelost.


lees net in een ander topic:Maar....nu moet ik even de grijze cellen raadplegen..... Mijn partner is nog gehuwd met een Duitse meneer van wie ze al jaren gescheiden leeft
dit schrijven bevestigd mijn gedachtegang dus niet alle zaakjes op een rijtje vandaar dat het zo lang geduurd heeft.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#23 Bericht door prajak » dinsdag 23 juli 2013, 16:38

Nee hoor, huwelijk heeft daar niets mee te maken. Het huis is niet eens van mijn vrouw maar van haar zoon en het chanoot en de lease zijn in orde EN dat wordt niet gedaan op de amphur. Nee, hier duurt het gewoon lang. Of was ik wat te zuinig met het 'koffiegeld' ? Zou zo maar kunnen........

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thabian baan gelukt !

#24 Bericht door Henk Korat » woensdag 17 juni 2015, 10:31

Dat zelf de regels van de mueang voor het gele huisboekje flexibel zijn, mij nu wel duidelijk.

Ik ben net terug van de interviews met het hoofd van de Tabian Ban afdeling in Mueang Nakhon Ratchasima en ben geslaagd. Over een aantal weken ligt het gele huisboek klaar om afgehaald te worden.

Regel voor Mueang Nakhon Ratchasima is nog steeds, dat je gehuwd moet zijn, maar dat zijn wij niet. Ongeveer twee maanden geleden kwam mijn overbuurman Keith (een Engelsman) op bezoek en vroeg mijn vrouw of zij getuige wilde zijn bij de aanvraag voor een geel huisboek. Ik vroeg Keith het hoofd van de afdeling te vragen of ik ook in aanmerking kon komen. Na zijn eerste bezoek kwam hij langs en zei, dat ik ook in aanmerking kwam. Ik begreep daar niets van, maar wachtte het tweede bezoek af, waarbij mijn vrouwtje als getuige optrad en nam van de gelegenheid gebruik het zelf aan het hoofd van de afdeling te vragen. Ik legde mijn omstandigheden uit en ze zei, dat ik een geel huisboek kon aanvragen.

Wij moesten toch in Bangkok zijn en ik nam van de gelegenheid gebruik om bij de ambassade een gewaarmerkte kopie van mijn paspoort te vragen. Met dat kopie ging ik naar de advocaat, die Keith ook had geadviseerd. Ik wilde niet naar mijn gebruikelijke advocaat gaan, omdat hij nog steeds volhoudt, dat je getrouwd moet zijn. Het advies van de advocaat was duidelijk. Gewoon aanvragen. Zij zorgde voor de vertaling en legalisering van het gewaarmerkte kopie van het paspoort.

Met dat op zak gingen we naar de mueang en gingen met het hoofd van de afdeling tabian ban de benodigde documenten door. Zij liet kopieën maken van de vertaling en andere documenten en ik overhandigde haar 1 foto van mij en mijn vrouwtje en zes pasfoto's. Wij maakten een afspraak voor de getuigenverklaringen.

In de tussentijd regelde ik de drie getuigen, waarvan 1 de pu jai ban of een ambtenaar moet zijn en vandaag bezochten mijn vrouwtje en de getuigen het hoofd van de afdeling tabian ban. Dat was een sessie van twee uur, waarbij verklaringen werden afgenomen van mijn vrouwtje, de getuigen en ik. Dus 5 in totaal. Alles werd in een dossier gedaan en gecontroleerd door een andere ambtenaar. Zij vond alles goed, dus wordt het gele huisboekje aangemaakt.

Met het gele huisboekje in de hand zal ik over een aantal weken mijn gebruikelijke advocaat bezoeken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

hanshu

Re: Thabian baan gelukt !

#25 Bericht door hanshu » woensdag 17 juni 2015, 11:28

Ik was in januari op de ampur om te vragen voor het geel boekje...pasfoto,s blauwe huisboek, handtekening duifje, copie paspoort en een maand aangeplakt......gewoon toeristenvisum was goed....
Simpel dus...

Aangezien ik binnen een maand terug ging naar nederland en dus niet het aanplakken kon afwachten heb ik het voor september op de lijst staan. Uiteraard ben ik niet verbaast als het straks weer allemaal anders is...TiT

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#26 Bericht door prajak » woensdag 17 juni 2015, 15:17

Mooi werk. Gefeliciteerd.

Maar je ziet weer eens hoe dit land in elkaar steekt. Ik had geen 3 getuigen maar alleen de kamnan van ons dorpje. En ik werd net als Hanshu een maand aangeplakt.

Maar met dat boek ben je van een hoop geregel af. Een 2e en een 3e bankrekening openen: boekje op tafel en klaar! Rijbewijs: idem al moet je ook aan andere voorwaarden voldoen.

En wij zijn niet getrouwd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thabian baan gelukt !

#27 Bericht door prajak » woensdag 17 juni 2015, 15:25

Heb ik dit onder cultuur gezet destijds? Daar moet toch iets verkeerd zijn gegaan. Ach laat maar, na al die jaren.......

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Thabian baan gelukt !

#28 Bericht door Harm » woensdag 17 juni 2015, 18:18

Zoals ik in een ander draadje al eens heb beschreven hoe ik aan mijn gele boekje ben gekomen kan ik nu constateren dat het zelfs in dezelfde stad (Khorat) op het zelfde Amphur totaal anders kan gaan
Ik ben nooit een maand aangeplakt geweest Sterker nog ik werd gebeld of ik de zelfde middag nog langs kon komen om mijn gele boekje op te halen
Na mijn verhuizing 8 mnd geleden nu de tijd maar eens genomen om in het gele boekje mijn nieuwe adres te laten vermelden
Op de Imm vragen ze tenslotte elke 3 mnd of je nog op het zelfde adres woont en dat evt moet bewijzen
Maar mijn nw adres kon niet in het ""oude"" boekje genoteerd worden er werd gewoon een nieuw geel boek aangemaakt
Ik ben nu dus in het bezit van 2 gele tabiean baan boekjes.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: Thabian baan gelukt !

#29 Bericht door hanshu » woensdag 17 juni 2015, 19:05

future expat harm schreef:Zoals ik in een ander draadje al eens heb beschreven hoe ik aan mijn gele boekje ben gekomen kan ik nu constateren dat het zelfs in dezelfde stad (Khorat) op het zelfde Amphur totaal anders kan gaan
Ik ben nooit een maand aangeplakt geweest Sterker nog ik werd gebeld of ik de zelfde middag nog langs kon komen om mijn gele boekje op te halen
Na mijn verhuizing 8 mnd geleden nu de tijd maar eens genomen om in het gele boekje mijn nieuwe adres te laten vermelden
Op de Imm vragen ze tenslotte elke 3 mnd of je nog op het zelfde adres woont en dat evt moet bewijzen
Maar mijn nw adres kon niet in het ""oude"" boekje genoteerd worden er werd gewoon een nieuw geel boek aangemaakt
Ik ben nu dus in het bezit van 2 gele tabiean baan boekjes.
hehe...dus je kunt nu bewijzen dat je op twee plekken woont?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thabian baan gelukt !

#30 Bericht door Gardensafari » woensdag 17 juni 2015, 22:25

hanshu schreef:
future expat harm schreef:Zoals ik in een ander draadje al eens heb beschreven hoe ik aan mijn gele boekje ben gekomen kan ik nu constateren dat het zelfs in dezelfde stad (Khorat) op het zelfde Amphur totaal anders kan gaan
Ik ben nooit een maand aangeplakt geweest Sterker nog ik werd gebeld of ik de zelfde middag nog langs kon komen om mijn gele boekje op te halen
Na mijn verhuizing 8 mnd geleden nu de tijd maar eens genomen om in het gele boekje mijn nieuwe adres te laten vermelden
Op de Imm vragen ze tenslotte elke 3 mnd of je nog op het zelfde adres woont en dat evt moet bewijzen
Maar mijn nw adres kon niet in het ""oude"" boekje genoteerd worden er werd gewoon een nieuw geel boek aangemaakt
Ik ben nu dus in het bezit van 2 gele tabiean baan boekjes.
hehe...dus je kunt nu bewijzen dat je op twee plekken woont?
De natte droom van elke schizofreen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”