Stadsziekenhuis Nongkhai

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Stadsziekenhuis Nongkhai

#1 Bericht door prajak » zaterdag 06 juli 2013, 01:15

We hebben in de stad drie ziekenhuizen. Maar als ik wat mankeer wordt het het stadsziekenhuis, het ziekenhuis van de overheid.

Ik ben daar tevreden over en al is het met mijn laatste snik, daar ga ik heen als me wat overkomt. De jonge artsen spreken keurig Engels maar het personeel....matig, zeer matig.

Ik zal een kleine rondleiding geven aan de hand van foto’s. Want je weet maar nooit of je in een gekke bui hier verzeild raakt en een ongeluk krijgt, door de ratten wordt besnuffeld of anderszins medisch ontregeld raakt.

Eerst maar eens een paar foto’s van de gebouwen tezamen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#2 Bericht door prajak » zaterdag 06 juli 2013, 01:16

(2)

Men heeft een website maar alleen in Thais...

http://www.nkh.go.th/nk/index.php

Het hoofdgebouw ligt aan thanon Meechai en bevat de administratie waar je je eerst gaat melden en een OPD kaart krijgt. OPD betekent ‘out patient department’, in Nederland heet dat polikliniek. Op die kaart staat jouw medisch verleden. Daarmee ga je een nummertje halen bij een mevrouw die een nummer geeft voor de spreekkamer waar je moet zijn en dan moet je eerst naar balie 99.

Afbeelding

Weegschaal en bloeddrukmeter worden daar gehanteerd en in de server wordt genoteerd of je je wel goed voelt en waarom (niet). Dan verhuis je naar de spreekkamer en daar zijn er nogal wat van.....

Afbeelding

En daarna mag je betalen en de pillen ophalen, het drankje of de verbandmiddelen.....

Afbeelding

Elders zit de afdeling ‘ooievaar’ en daarmee bedoel ik niet een forumlid maar daar zitten dames die vol verwachting de buik koesteren. Druk daar, je wil het niet weten.

Ik denk dat de gynaecologen supersnel moeten werken om die hoop mensen binnen de spreekuren te bekloppen, te beluisteren, pijntjes en ongemakjes te aanhoren, te behandelen en echo’s te beoordelen, bloedwaarden, enfin, twee minuten per vrouw misschien ?


>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#3 Bericht door prajak » zaterdag 06 juli 2013, 01:17

(3)

Daarnaast staat het gebouw voor de klinische patienten. Men heeft er zalen waar wel 20, 30 mensen liggen. Met een open verbinding naar de buitenlucht, geen horren voor de ramen of personeel dat niet weet waar horren voor dienen, geen luchtsluis, muggen alom en echt geen klamboe boven het bed.

Ik herinner me deze situatie van de dag dat ik Mart bezocht in Kuchi Narai en hoopte dat zo’n zaal een uitzondering zou zijn. Maar nee.

In de gangen en op de overloop aan de trappen: mensen. Veel mensen. Op slaapmatjes en dekentjes, ze koken daar ook hun potje, kinderen jengelen: men bivakkeert want Ooy of Mali is opgenomen en je kunt die moeilijk alleen laten..... We weten allemaal dat slapen op de kamer bij de patiënt ook gemeengoed is en men schuift daarvoor graag een sofa aan of de begeleiding slaapt op een matje onder het bed......

Of dat ziekenhuis een centrale keuken heeft ? Geen idee. Ik heb er niet naar gezocht. Het zou zo maar kunnen dat de familie voor eten zorgt en dat kan in ruime mate en dat laat ik je straks zien.

Maar er zijn ook kleine slaapkamers en het ziekenhuis is daar trots op en beveelt die van harte aan.....

Afbeelding

Zestig bedden telt de afdeling met een/twee persoonskamers. En dan maar hopen dat ze niet vol zijn als je daar wilt liggen.

Aan de straat staat het hagelnieuwe tweede grote gebouw en daarin zit de eerste hulp, de wondbehandeling (daar ga ik in een ander artikel op in, ik ben nog lang niet klaar hier...), de gipskamer en andere diensten.


>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#4 Bericht door prajak » zaterdag 06 juli 2013, 01:18

(4)

Kijk eens goed....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...en je ziet dat ambulance en pickup en tuktuk gewoon naar binnen rijden om mensen uit te laden en dat naast de stoelen van de mensen die wachten op behandeling. Motor even afzetten ? Kom nou, dit is Thailand. Laat maar walmen hoor.

Links van dat gebouw staat een oud ding maar altijd nog prima geschikt voor fysiotherapie en bewegingstherapie en in de fysio ben ik iedere vrijdag voor de lage rug.

De operatiekamers zijn tot mijn verrassing ingedeeld in niet steriele, halfsteriele en steriele afdelingen en dat was er niet eens in Khon Kaen Rama (zie mijn heupoperatie). Prima verzorgd dus. Er zijn een ICU (intensive care unit) en nog veel andere kamers en behandelruimtes en die zijn verbonden met gangetjes en er staan hekjes en borden in keurig Thais en het schijnt allemaal nog te functioneren ook.

Maar je kunt hier lang niet voor alles terecht. Mijn heupprothese plaatsen kon niet, zelfs niet in Udon Thani, daarvoor is een Isan centrum in Khon Kaen (Rama en Srinagarin). Hartwerk, hoofdwerk, vaatwerk, gecompliceerde botwerken, dat wordt allemaal Khon Kaen of mogelijk Udon Thani.

En toch: laten we blij zijn met dit goed functionerend provincieziekenhuis. De dagelijkse zorg is verzekerd en tegen een betaalbare prijs.


>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#5 Bericht door prajak » zaterdag 06 juli 2013, 01:18

(5)

En aan de overkant van de straat een ‘eethoek’ en daar wordt de kwaliteit door het ziekenhuis gecontroleerd. Stel je voor dat de verpleegsters en de verzorgenden na hun warme hap massaal iedere 5 minuten een toiletpot moeten opzoeken..... Dat schiet niet op.

Afbeelding

Afbeelding

En hoe herkenbaar is dit.....

Afbeelding

En voor de taaldeskundigen heb ik nog een extraatje. Sinds de aanbouw gereed is heeft men op veel plaatsen de aanwijsborden ook voorzien van een tekst in Engels. Maar niet overal....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#6 Bericht door yandre » zaterdag 06 juli 2013, 02:59

nu fotos roepen gelijk herineringen op
diverse malen geweest voor controle ogen diabetic
en keurig geholpen daar door vrouwlijke oog arts
kundig en sprak goed engels.
en betaal bare prijs.
enigste nadeel trek maar een ochtend uit er voor
altijd druk in de zieken huizen.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#7 Bericht door Borat » zaterdag 06 juli 2013, 07:01

Het lijkt wel een tripreport van Ron :D

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#8 Bericht door Duncan » zondag 07 juli 2013, 00:44

Niks mis mee, die 30 baht overheidsziekenhuizen. Er wordt door sommige bekenden wel wat denigrerend over gedaan, maar m.i. is dat niet terecht. Ze doen me qua looks altijd een beetje denken aan de ziekenhuizen hier in de 70's en 80's. Heb wel de indruk - maar dat is persoonlijk - dat ze voor een farang extra moeite doen, omdat die er weinig komen ( bij ons in Dan Sai en Loei is dat in ieder geval wel zo ).
Het is veelal "jong" personeel wat er werkt, en dat moet ook want als je in Thailand van de uni afkomt ben je als arts/tandarts verplicht 2 of 3 jaar in een overheidsziekenhuis te werken, zeg maar als terugbetaling aan de samenleving die aan je opleiding heeft bijgedragen. Het "grootgraaien" kan dan altijd nog, in 1 van de superdeluxe hospitalen die in elke middelgrote provinciestad wel aanwezig zijn.
En, als gezegd, communicatief zijn ze vaardig. Vaardig genoeg om op vragen van deze farang te antwoorden ( vaak nog in het Engels ) en bij twijfel schakel ik Mevrouw Duncan in, maare, vooralsnog ben ik meer dan tevreden over de medische faciliteiten daar. [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#9 Bericht door prajak » zondag 07 juli 2013, 01:28

"...ben je als arts/tandarts verplicht 2 of 3 jaar..."

Is dat vorig jaar niet verhoogd naar 4 tot 6 jaar ? Uitstekend hoor want ze hebben gestudeerd op kosten van de belastingbetaler.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#10 Bericht door Duncan » zondag 07 juli 2013, 01:43

Zou kunnen. Mijn informatie is alweer van een paar jaar terug... :thumbsup:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Stadsziekenhuis Nongkhai

#11 Bericht door printen44 » zondag 07 juli 2013, 04:06

Als je naar een tandarts moet, ga dan naar een staatsziekenhuis. De afdeling "Dental Clinic" is per definitie perfect. Voor weinig geld. Het zijn jonge tandartsen, maar weten van wanten.

In Ngao, het gat waar ik woonde, had zo'n clinic. Voor 4000 baht tanden getrokken en een onder en bovengebit. En die zijn nog steeds van prima kwaliteit.

Ik moest naar een prive-ziekenhuis voor een noodoplossing voor twee voortanden en men had alleen maar lof voor de wijze waarop Ngao mijn gebit heeft gedaan.

Ik heb glaucoom, al jaren. Al jaren moet ik een vier-maandelijkse oog-controle hebben. In Thailand gebeurt dat in het Staatsziekenhuis van Lampang, terwijl ik in Chiang Mai woon. Ik blijf bewust de oog-controle in Lampang doen, wamt ik heb veel vertrouwen in de oogarts en het verplegend personeel in dat oogkliniek van het Staatsziekenhuis in Lampang. Het is er altijd stervensdruk, maar ik wordt vrijwel altijd geholpen op de tijd die de afspraak aangeeft. En er wordt heel efficient gewerkt, daar in Lampang.

Plaats reactie

Terug naar “Steden”