Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Vandaag is het voorstel van de commissie Van Dijkhuizen gepresenteerd over het aanpassen van de ibjinstenbelasting. Het raport telt 135 pagina's en ik moet die nog allemaal lezen. Een aantal hoofdpunten zijn:
1. terugbrengen van het aantal schijven naar 2;
2. verlagen rente op vermogen van 4% naar 3%;
3. verlaging inkomstenbelasting en verhoging BTW;
4. Eigen huis naar box 3
5. Ondernemers verliezen extraatjes;
etc.
Ik zal het raport doorlezen en de komende dagen komen met een samenvatting
1. terugbrengen van het aantal schijven naar 2;
2. verlagen rente op vermogen van 4% naar 3%;
3. verlaging inkomstenbelasting en verhoging BTW;
4. Eigen huis naar box 3
5. Ondernemers verliezen extraatjes;
etc.
Ik zal het raport doorlezen en de komende dagen komen met een samenvatting
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Ja voor diegene die ook zelf even willen kijken.
http://www.nu.nl/geldzaken/3503463/gren ... -euro.html
http://www.nu.nl/geldzaken/3503463/gren ... -euro.html
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- brake034
- Expat
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Drommels, loop ik achter? Wat is een "ibjinstenbelasting"?????
Marcel
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Je hebt weleens van die momenten, dat je vingers anders op een toetsenbord terecht komen en dan komen er inderdaad gekke dingen te staan. Moet natuurlijk inkomstenbelasting zijn en niet "ibjinstenbelasting". Wel aardig dat ik een rij mistte.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- brake034
- Expat
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7561
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
5. Ik wordt weer fiks gematst door deze voorstellen.
Thailand begint denk ik toch wat dichterbij te komen.
Jammer voor Suk die het hier goed naar haar zin heeft maar ik als echt kleine zzp-er wordt blijkbaar weer aardig te grazen genomen ?
Bijstand wordt um echt niet natuurlijk met een eigen huis en lage hypotheek en wat spaarcentjes erbij
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZZP'ers
Volgens Stichting ZZP Nederland betekent het belastingplan een kaalslag onder de zzp'ers met een laag inkomen en een run op de bijstand. Volgens de commissie kan de zelfstandigenaftrek worden geschrapt.
"Maar hierdoor moeten zelfstandigen een extra belasting gaan betalen van circa 2700 euro. Voor pas gestarte zelfstandigen is de klap nog groter: zij zullen bijna 3500 euro moeten inleveren door het schrappen van de startersaftrek", zegt de belangenclub.
Zelfstandigen met een laag inkomen zullen volgens ZZP Nederland al snel het hoofd niet meer boven water kunnen houden. "Zij worden linea recta verwezen naar de bijstand", stelt de organisatie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thailand begint denk ik toch wat dichterbij te komen.
Jammer voor Suk die het hier goed naar haar zin heeft maar ik als echt kleine zzp-er wordt blijkbaar weer aardig te grazen genomen ?
Bijstand wordt um echt niet natuurlijk met een eigen huis en lage hypotheek en wat spaarcentjes erbij
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZZP'ers
Volgens Stichting ZZP Nederland betekent het belastingplan een kaalslag onder de zzp'ers met een laag inkomen en een run op de bijstand. Volgens de commissie kan de zelfstandigenaftrek worden geschrapt.
"Maar hierdoor moeten zelfstandigen een extra belasting gaan betalen van circa 2700 euro. Voor pas gestarte zelfstandigen is de klap nog groter: zij zullen bijna 3500 euro moeten inleveren door het schrappen van de startersaftrek", zegt de belangenclub.
Zelfstandigen met een laag inkomen zullen volgens ZZP Nederland al snel het hoofd niet meer boven water kunnen houden. "Zij worden linea recta verwezen naar de bijstand", stelt de organisatie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Zonder het interim rapport te lezen is de opmerking van Arie niet te begrijpen. Dit interim rapport maakt een onlosmakelijk deel uit van het eindrapport. Ik begrijp niet waarom het interimrapport niet in zijn geheel is meegenomen in het eindrapport.
In dit interim rapport is te lezen dat de commissie voorstelt de Zelfstandigen- en meewerkaftrek af te schaffen, terwijl de MKB winstvrijstellingsregeling in stand zou moeten blijven.
Het interim rapport kan vanaf deze site gedownload worden:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... lagen.html
In dit interim rapport is te lezen dat de commissie voorstelt de Zelfstandigen- en meewerkaftrek af te schaffen, terwijl de MKB winstvrijstellingsregeling in stand zou moeten blijven.
Het interim rapport kan vanaf deze site gedownload worden:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... lagen.html
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Berichten: 5592
- Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
- Locatie: Veel te weinig: Saraburi
- Contacteer:
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
1. terugbrengen van het aantal schijven naar 2;
Prima, tevens het hoogste tarief niet meer dan 50%. Meer dan de helft werken voor Vadertje Staat is bezopen.
2. verlagen rente op vermogen van 4% naar 3%;
Een maatregel die aansluit bij de huidige zeer lage rentestand. Besef wel: huisjesmelkers e.d. vallen er ook onder en zijn zeer blij als dit wordt doorgevoerd.
3. verlaging inkomstenbelasting en verhoging BTW;
Past bij het Europese gedachtengoed. Je pakt er vooral de werkende klasse mee, rijkaards profiteren (zie punt 2).
4. Eigen huis naar box 3
Voer dat nu door en Nederland is failliet. Het idee zelf is niet slecht, maar het helpt Nederland op dit moment volledig naar de kloten.
5. Ondernemers verliezen extraatjes
Op zich een goed idee, ze hebben nu (deels) zwarte omzet en allerlei extra's. Maar dan moet de belastingverlichting als bedoeld in punt 1 en 2 wel genoeg zijn natuurlijk. En dat zal wel niet, want de overheid komt veel geld te kort
Prima, tevens het hoogste tarief niet meer dan 50%. Meer dan de helft werken voor Vadertje Staat is bezopen.
2. verlagen rente op vermogen van 4% naar 3%;
Een maatregel die aansluit bij de huidige zeer lage rentestand. Besef wel: huisjesmelkers e.d. vallen er ook onder en zijn zeer blij als dit wordt doorgevoerd.
3. verlaging inkomstenbelasting en verhoging BTW;
Past bij het Europese gedachtengoed. Je pakt er vooral de werkende klasse mee, rijkaards profiteren (zie punt 2).
4. Eigen huis naar box 3
Voer dat nu door en Nederland is failliet. Het idee zelf is niet slecht, maar het helpt Nederland op dit moment volledig naar de kloten.
5. Ondernemers verliezen extraatjes
Op zich een goed idee, ze hebben nu (deels) zwarte omzet en allerlei extra's. Maar dan moet de belastingverlichting als bedoeld in punt 1 en 2 wel genoeg zijn natuurlijk. En dat zal wel niet, want de overheid komt veel geld te kort
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
- Pieter
- Volwaardig lid
- Berichten: 2769
- Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
- Locatie: Bangkok
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
zolang grote ondernemers grote fouten mogen maken
en de overheid niet inziet dat het vooral zelf moet reorganizeren
en begin nu eens met een goed gebaar door de wachtgeld regeling af te schaffen
vandaag las ik weer dit:
De schuld van Imtech is in hoog tempo opgelopen, tot 1,2 miljard euro. Dat komt gedeeltelijk door hoge onderzoeks- en reorganisatiekosten
Uitkomst van het peperdure onderzoek ... we zijn een ku*(&&^t bedrijf
Pieter
en de overheid niet inziet dat het vooral zelf moet reorganizeren
en begin nu eens met een goed gebaar door de wachtgeld regeling af te schaffen
vandaag las ik weer dit:
De schuld van Imtech is in hoog tempo opgelopen, tot 1,2 miljard euro. Dat komt gedeeltelijk door hoge onderzoeks- en reorganisatiekosten
Uitkomst van het peperdure onderzoek ... we zijn een ku*(&&^t bedrijf
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- v@go
- Volwaardig lid
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
- Locatie: Belgie-จอมเทียน
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
bezuinigen is niet meer belasting heffen maar minder uitgeven
als je hetzelfde blijft uitgeven en weer meer belastingen heft zal het uitgave patroon negatief worden bijgesteld door de burger.
Zoals Pieter al aangeeft snijd eens in eigen vlees overheid.
als je hetzelfde blijft uitgeven en weer meer belastingen heft zal het uitgave patroon negatief worden bijgesteld door de burger.
Zoals Pieter al aangeeft snijd eens in eigen vlees overheid.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก
ความลับไม่มีในโลก
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Ik heb de tijd genomen om beide rapporten - het interim - en het eindrapport- van de commissie Van Dijkhuizen tot mij te nemen. Tussen het drukke programma door was dat een hele kluif. Ik heb de meeste hoofdstukken diagonaal gelezen, maar hoop toch dat ik alle voorstellen kan samenvatten. Ik doe een beroep op Hans en anderen vergeten onderwerpen te vermelden.
In het eerste gedeelte zal ik puntsgewijs de voorstellen feitelijk, zonder kleuring met een eigen mening, weergeven. Ik zal de voorstellen per Box behandelen. De toeslagen zal ik aan het eind van Box 1 behandelen. In het tweede gedeelte zal ik mijn persoonlijke commentaar op de voorstellen geven. Maar eerste wat feitelijk voorgesteld wordt.
Box 1
1. Terugbrengen van het aantal inkomstenbelasting schijven van 3 naar 2, met tegelijkertijd een verlaging van schijf 2 (was drie) van 52% naar 49%. Schijf 1 wordt doorgetrokken tot een inkomen van Euro 62.500. De oude schijf 2 liep door tot Euro 55.911;
2. Op langere termijn ziet de commissie ruimte de tarieven te verlagen voor schijf 1 van 37% naar 34% en voor schijf 2 van 49% naar 46%, te financieren uit een BTW verhoging, de behandeling van de eigen woning, pensioen en andere belasting faciliteiten;
3. Wat ondergesneeuwd in punt 2, maar de commissie ziet veel in de verschuiving van de indirecte naar de directe belasting (IB naar BTW) en ziet daar economische voordelen in en een betere harmonisatie binnen de EU. De commissie stelt impliciet een BTW verhoging voor, maar is beslist niet duidelijk in de percentages. Uit andere bronnen lees ik dat die BTW verhoging 2% zou zijn;
4. Verhogen van de algemene heffingskorting met Euro 300 en de arbeidskorting met Euro 300;
5. De hypotheekrente aftrek wordt voorgesteld op forfairtaire annuitaire basis en in het laagste belastingtarief van schijf 1 (37% nu en 35% in de toekomst). De aflossing moet tot 50% van de waarde worden gedaan. De overdrachtbelasting moet worden afgeschaft. De vrijstelling in Box 1 voor kapitaalverzekeringen en soortgelijke regelingen worden afgeschaft. Rente op de restschuld blijft nog 12 jaar aftrekbaar. De fiscaal gunstige behandeling van monumenten wordt omgezet in een subsidie;
6. Op termijn als de woningmarkt weer in rustiger stabieler water is gekomen, stelt de commissie voor de eigen woning te verschuiven van Box 1 naar Box 3;
7. Er wordt voorgesteld de fiscalisering van de AOW versneld door te zetten;
8. Gestreefd moet worden de fiscale behandeling van gepensioneerden binnen 18 jaar gelijk te stellen aan werkenden;
9. Om de IB ondernemer, de DGA-AB houder en de Vennootschaps Belasting zoveel mogelijk gelijk te behandelen, wordt, ook uit het oogpunt van effectiviteit, voorgesteld de Zelfstandigenaftrek en de Meewerkaftrek af te schaffen. Het voordeel voor de IB ondernemer van op dit moment Euro 3,3 miljard wordt door de diverse maatregelen terug gebracht tot Euro 1,2 miljard;
10. Giften- en scholingaftrek worden afgeschaft;
11. De toeslagen kennen allemaal een eigen inkomenscriterium en een afbouwregelingen. Uit het oogpunt van effectiviteit wordt voorgesteld de huurtoeslag, kindgenondenbudget en zorgtoeslag te bundelen in een huishoudentoeslag en ook te kijken naar het huishoudeninkomen in plaats van het individuele inkomen. Dit brengt het aantal toeslagen terug van 4,6 miljoen naar 3,7 miljoen;
12. Ook stelt de commissie voor ter voorkoming van fraude en achterstanden in de zorgpremie de zorgtoeslag rechtstreeks (voor Euro 1.100) uit te keren aan de zorgverzekeraar. Dit brengt het aantal uitkeringen terug van 3,7 miljoen naar 1,4 miljoen. Voor 2,3 miljoen huishoudens geldt dan dat, na verrekening met de zorgverzekeraar, niets meer overblijft om uit te keren;
13. Het rechtsstreeks uitbetalen van de huurtoeslag aan de woningcooperatie wordt nog niet aanbevolen, omdat nog niet zeker is of dit traject minder fraudegevoelig is dan de rechtstreekse uitkering aan de toeslagaanvrager;
14. De aanvrager blijft verantwoordelijk voor een goede verantwoording van het inkomen bij het doen van de aanvrage(n).
Box 2
1. In tegenstelling tot de IB ondernemer kan de Directeur Groot Aandeel (DGA) tevens Aanmerkelijk Belang (AB) houder belasting op overwinsten, die hij niet aan zichzelf uitkeert, uitstellen en zelfs ontwijken;
2. In tegenstelling tot Box 3 is het eigen vermogen binnen de Aanmerkelijk Belang vennootschap niet belast met een fictief rendementspercentage van 4%;
3. Om beide ongelijkheden op te heffen, wordt voorgesteld het eigen vermogen van de Aanmerkelijk Belang vennootschap bij de DGA in Box 2 te belasten met een forfairtair minimum rendement van 4%.
4. Hierover betaalt de DGA in Box 2 25% belasting;
5. Het budgettaire positieve resultaat van ca. Euro 850 miljoen zal ten voordele van Box 3 worden aangewend.
Box 3
1. De commissie is zich welbewust van de onrechtmatigheid van het forfairtaire rendement van 4% op het Box 3 vermogen. Dit percentage was gebaseerd op het rendement van staatsobligaties, maar dat percentage is al jaren achterhaald;
2. De commissie heeft geconstateerd dat het grootste vermogensbestanddeel in Box 3 bestaat uit spaargelden.
3. De commissie stelt voor het forfairtaire rendementspercentage voor 2013 te verlagen tot 3% en het voor 2004 te baseren op de gemiddelde rente op spaarrekeningen gedurende de afgelopen vijf jaren en dat zou voor 2014 resulteren in een percentage van 2,4%.
De voorstellen moeten budgettair neutraal zijn. De dooberekening geeft de volgende bijdragers aan de verlaging van de IB/LB met Euro 11,8 miljard in 2017 aan; (a) Woning Euro 2,1 miljard, (b) Pensioen Euro 2,5 miljard, (c) Ondernemers Euro 1,1 miljard, (d) Stroomlijning Euro 0,5 miljard en (e) BTW 5,7 miljard.Structureel zijn de voorstellen ook budgettair neutraal.
Mijn mening over de voorstellen.
1. Ik ben een voorstander van verlaging van de (indirecte) belasting en vereenvoudiging van het stelsel;
2. Ik juig een verschuiving van de directe (BTW) naar de indirecte belasting toe. De BTW verhoging is danook de grootste bijdrager in de verlaging van de IB/LB. Onduidelijk is echter met welk percentage de BTW zal worden verhoogd. Andere bronnen spreken over 2%. Het CPB is echter positief over de uitruiling IB versus BTW en ziet positieve effecten op de economie en arbeidsmarkt;
3. De behandeling van de eigen woning lijkt met deze voorstellen iets gematigder dan de huidige voorstellen. Desondanks lijkt de eigen woningbezitter en de woningcooperaties de tweede financier van de IB verlaging te zijn. Het CPB schat de effecten op de huizenmarkt echter positief in;
4. Een verschuiving van het eigen woning bezit van Box 1 naar Box 3 vind ik op dit moment een vage kreet en een balonnetje. Wel worden specifieke regelingen in Box 1, zoals de behandeling van kapitaalverzekeringen en monumenten, afgebouwd, maar blijft het voor mij volstrekt onduidelijk wat er met het huurwaarde forfait en de hypotheekrente aftrek in Box 3 gaat gebeuren. De voorstellen zijn zeker niet rijp;
5. De derde financier van de IB verlaging is de ondernemer. De IB ondernemer gaat er Euro 2,1 miljard op achteruit, de DGA 1 miljard en er is een niet genoemde groep van ondernemers die er 2 miljard op vooruitgaan. Misschien mis ik wat, maar ik heb niets hierover in het rapport kunnen lezen. Maar kort door de bocht vind ik dat de bijl aan de wortel van ons economisch stelsel wordt geslagen. De MKB-er bestaande uit de kleine zelfstandigen en de familiebedrijven, zijn de motor van onze economie. Zij dragen significant bij aan het BBP en de werkgelegenheid. Deze ondernemers zouden in deze tijden van crisis in plaats van verder belast, gesteund moeten worden;
6. Ik zie in de Box 2 plannen ook een gevaar voor de financierbaarheid van de ondernemingen. OK, de uitbetaling via dividend aan de DGA van overwinsten leidt, met deze voorstellen, tot slechts een marginaal voordeel, door de verschuiving van Box 2 naar Box 3, maar de vermindering van het eigen vermogen kan leiden tot strengere eisen door banken cq een onfinancierbaarheid.
7. De schrijvers van de rapporten verdienen van mij een onvoldoende. De voorstellen van Box 1 zijn niet ondergebracht in een gescheiden hoofdstuk. Niet elk hoofdstuk wordt afgesloten met een krachtige samenvatting van de voorstellen en een gespecificeerde weergave van de budgettaire effecten. De totale budgettaire effecten zijn slecht onderbouwd en sluiten ook niet aan op onderdelen van het rapport. Het interim rapport is niet verwerkt in het eindrapport, maar slechts als bijlage toegevoegd. Mijn conclusie is, dat het rapport door al deze factoren onleesbaar is en lijkt op een ballonnetje in de lucht.
In het eerste gedeelte zal ik puntsgewijs de voorstellen feitelijk, zonder kleuring met een eigen mening, weergeven. Ik zal de voorstellen per Box behandelen. De toeslagen zal ik aan het eind van Box 1 behandelen. In het tweede gedeelte zal ik mijn persoonlijke commentaar op de voorstellen geven. Maar eerste wat feitelijk voorgesteld wordt.
Box 1
1. Terugbrengen van het aantal inkomstenbelasting schijven van 3 naar 2, met tegelijkertijd een verlaging van schijf 2 (was drie) van 52% naar 49%. Schijf 1 wordt doorgetrokken tot een inkomen van Euro 62.500. De oude schijf 2 liep door tot Euro 55.911;
2. Op langere termijn ziet de commissie ruimte de tarieven te verlagen voor schijf 1 van 37% naar 34% en voor schijf 2 van 49% naar 46%, te financieren uit een BTW verhoging, de behandeling van de eigen woning, pensioen en andere belasting faciliteiten;
3. Wat ondergesneeuwd in punt 2, maar de commissie ziet veel in de verschuiving van de indirecte naar de directe belasting (IB naar BTW) en ziet daar economische voordelen in en een betere harmonisatie binnen de EU. De commissie stelt impliciet een BTW verhoging voor, maar is beslist niet duidelijk in de percentages. Uit andere bronnen lees ik dat die BTW verhoging 2% zou zijn;
4. Verhogen van de algemene heffingskorting met Euro 300 en de arbeidskorting met Euro 300;
5. De hypotheekrente aftrek wordt voorgesteld op forfairtaire annuitaire basis en in het laagste belastingtarief van schijf 1 (37% nu en 35% in de toekomst). De aflossing moet tot 50% van de waarde worden gedaan. De overdrachtbelasting moet worden afgeschaft. De vrijstelling in Box 1 voor kapitaalverzekeringen en soortgelijke regelingen worden afgeschaft. Rente op de restschuld blijft nog 12 jaar aftrekbaar. De fiscaal gunstige behandeling van monumenten wordt omgezet in een subsidie;
6. Op termijn als de woningmarkt weer in rustiger stabieler water is gekomen, stelt de commissie voor de eigen woning te verschuiven van Box 1 naar Box 3;
7. Er wordt voorgesteld de fiscalisering van de AOW versneld door te zetten;
8. Gestreefd moet worden de fiscale behandeling van gepensioneerden binnen 18 jaar gelijk te stellen aan werkenden;
9. Om de IB ondernemer, de DGA-AB houder en de Vennootschaps Belasting zoveel mogelijk gelijk te behandelen, wordt, ook uit het oogpunt van effectiviteit, voorgesteld de Zelfstandigenaftrek en de Meewerkaftrek af te schaffen. Het voordeel voor de IB ondernemer van op dit moment Euro 3,3 miljard wordt door de diverse maatregelen terug gebracht tot Euro 1,2 miljard;
10. Giften- en scholingaftrek worden afgeschaft;
11. De toeslagen kennen allemaal een eigen inkomenscriterium en een afbouwregelingen. Uit het oogpunt van effectiviteit wordt voorgesteld de huurtoeslag, kindgenondenbudget en zorgtoeslag te bundelen in een huishoudentoeslag en ook te kijken naar het huishoudeninkomen in plaats van het individuele inkomen. Dit brengt het aantal toeslagen terug van 4,6 miljoen naar 3,7 miljoen;
12. Ook stelt de commissie voor ter voorkoming van fraude en achterstanden in de zorgpremie de zorgtoeslag rechtstreeks (voor Euro 1.100) uit te keren aan de zorgverzekeraar. Dit brengt het aantal uitkeringen terug van 3,7 miljoen naar 1,4 miljoen. Voor 2,3 miljoen huishoudens geldt dan dat, na verrekening met de zorgverzekeraar, niets meer overblijft om uit te keren;
13. Het rechtsstreeks uitbetalen van de huurtoeslag aan de woningcooperatie wordt nog niet aanbevolen, omdat nog niet zeker is of dit traject minder fraudegevoelig is dan de rechtstreekse uitkering aan de toeslagaanvrager;
14. De aanvrager blijft verantwoordelijk voor een goede verantwoording van het inkomen bij het doen van de aanvrage(n).
Box 2
1. In tegenstelling tot de IB ondernemer kan de Directeur Groot Aandeel (DGA) tevens Aanmerkelijk Belang (AB) houder belasting op overwinsten, die hij niet aan zichzelf uitkeert, uitstellen en zelfs ontwijken;
2. In tegenstelling tot Box 3 is het eigen vermogen binnen de Aanmerkelijk Belang vennootschap niet belast met een fictief rendementspercentage van 4%;
3. Om beide ongelijkheden op te heffen, wordt voorgesteld het eigen vermogen van de Aanmerkelijk Belang vennootschap bij de DGA in Box 2 te belasten met een forfairtair minimum rendement van 4%.
4. Hierover betaalt de DGA in Box 2 25% belasting;
5. Het budgettaire positieve resultaat van ca. Euro 850 miljoen zal ten voordele van Box 3 worden aangewend.
Box 3
1. De commissie is zich welbewust van de onrechtmatigheid van het forfairtaire rendement van 4% op het Box 3 vermogen. Dit percentage was gebaseerd op het rendement van staatsobligaties, maar dat percentage is al jaren achterhaald;
2. De commissie heeft geconstateerd dat het grootste vermogensbestanddeel in Box 3 bestaat uit spaargelden.
3. De commissie stelt voor het forfairtaire rendementspercentage voor 2013 te verlagen tot 3% en het voor 2004 te baseren op de gemiddelde rente op spaarrekeningen gedurende de afgelopen vijf jaren en dat zou voor 2014 resulteren in een percentage van 2,4%.
De voorstellen moeten budgettair neutraal zijn. De dooberekening geeft de volgende bijdragers aan de verlaging van de IB/LB met Euro 11,8 miljard in 2017 aan; (a) Woning Euro 2,1 miljard, (b) Pensioen Euro 2,5 miljard, (c) Ondernemers Euro 1,1 miljard, (d) Stroomlijning Euro 0,5 miljard en (e) BTW 5,7 miljard.Structureel zijn de voorstellen ook budgettair neutraal.
Mijn mening over de voorstellen.
1. Ik ben een voorstander van verlaging van de (indirecte) belasting en vereenvoudiging van het stelsel;
2. Ik juig een verschuiving van de directe (BTW) naar de indirecte belasting toe. De BTW verhoging is danook de grootste bijdrager in de verlaging van de IB/LB. Onduidelijk is echter met welk percentage de BTW zal worden verhoogd. Andere bronnen spreken over 2%. Het CPB is echter positief over de uitruiling IB versus BTW en ziet positieve effecten op de economie en arbeidsmarkt;
3. De behandeling van de eigen woning lijkt met deze voorstellen iets gematigder dan de huidige voorstellen. Desondanks lijkt de eigen woningbezitter en de woningcooperaties de tweede financier van de IB verlaging te zijn. Het CPB schat de effecten op de huizenmarkt echter positief in;
4. Een verschuiving van het eigen woning bezit van Box 1 naar Box 3 vind ik op dit moment een vage kreet en een balonnetje. Wel worden specifieke regelingen in Box 1, zoals de behandeling van kapitaalverzekeringen en monumenten, afgebouwd, maar blijft het voor mij volstrekt onduidelijk wat er met het huurwaarde forfait en de hypotheekrente aftrek in Box 3 gaat gebeuren. De voorstellen zijn zeker niet rijp;
5. De derde financier van de IB verlaging is de ondernemer. De IB ondernemer gaat er Euro 2,1 miljard op achteruit, de DGA 1 miljard en er is een niet genoemde groep van ondernemers die er 2 miljard op vooruitgaan. Misschien mis ik wat, maar ik heb niets hierover in het rapport kunnen lezen. Maar kort door de bocht vind ik dat de bijl aan de wortel van ons economisch stelsel wordt geslagen. De MKB-er bestaande uit de kleine zelfstandigen en de familiebedrijven, zijn de motor van onze economie. Zij dragen significant bij aan het BBP en de werkgelegenheid. Deze ondernemers zouden in deze tijden van crisis in plaats van verder belast, gesteund moeten worden;
6. Ik zie in de Box 2 plannen ook een gevaar voor de financierbaarheid van de ondernemingen. OK, de uitbetaling via dividend aan de DGA van overwinsten leidt, met deze voorstellen, tot slechts een marginaal voordeel, door de verschuiving van Box 2 naar Box 3, maar de vermindering van het eigen vermogen kan leiden tot strengere eisen door banken cq een onfinancierbaarheid.
7. De schrijvers van de rapporten verdienen van mij een onvoldoende. De voorstellen van Box 1 zijn niet ondergebracht in een gescheiden hoofdstuk. Niet elk hoofdstuk wordt afgesloten met een krachtige samenvatting van de voorstellen en een gespecificeerde weergave van de budgettaire effecten. De totale budgettaire effecten zijn slecht onderbouwd en sluiten ook niet aan op onderdelen van het rapport. Het interim rapport is niet verwerkt in het eindrapport, maar slechts als bijlage toegevoegd. Mijn conclusie is, dat het rapport door al deze factoren onleesbaar is en lijkt op een ballonnetje in de lucht.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7561
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Voor mij te lang Henk dat wordt mij te lastig lezen
Ik hoor wel van mijn boekhouder wat het voor mij gaat worden .
gr driver
Ik hoor wel van mijn boekhouder wat het voor mij gaat worden .
gr driver
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Arie, ik leg het je volgende week wel uit.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- serpay
- Volwaardig lid
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
- Locatie: kleve en soms nang-rong
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
arie zoals ik het lees mag jij als kleine ondernemer betalen.
en de grote verdieners gaan er natuurlijk goed op vooruit.
zo is het geregeld in nederland helaas
en de grote verdieners gaan er natuurlijk goed op vooruit.
zo is het geregeld in nederland helaas
Alfisti rebeli
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Re: Voorstel commissie Van Dijkhuizen re: Belastingen
Helaas is dat zo.serpay schreef:arie zoals ik het lees mag jij als kleine ondernemer betalen.
en de grote verdieners gaan er natuurlijk goed op vooruit.
zo is het geregeld in nederland helaas
Maar ook de eigen woningbezitters (maar dat wisten ze al) en de pensionado's krijgen met dit voorstel de rekening gepresenteerd.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)