Vogels in de tuin

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Vogels in de tuin

#16 Bericht door paknampo » dinsdag 18 juni 2013, 15:31

Zou dit een Turkse tortel zijn?
Kan niet denk ik he, of.....afgedwaald?
Gr

Afbeelding

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Vogels in de tuin

#17 Bericht door paknampo » dinsdag 18 juni 2013, 15:37

Ook leuk soort kleine ekster.
Gr

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Vogels in de tuin

#18 Bericht door paknampo » dinsdag 18 juni 2013, 15:42

Lange grijze staart met witte stippen.
Rode ogen mooi beesie.
Gr


Afbeelding


Hier in vogelvlucht'
Afbeelding

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Vogels in de tuin

#19 Bericht door ron » dinsdag 18 juni 2013, 20:02

paknampo schreef:Zou dit een Turkse tortel zijn?
Kan niet denk ik he, of.....afgedwaald?
Gr

Afbeelding
Hallo paknampo

Deze "dwergduifjes" heb ik hier ook steeds voor de deur lopen.
Lijkt wel op deze!?

Afbeelding

De Oosterse tortel of Streptopelia orientalis.

Wie het weet mag het zeggen.

Ron.

Over afdwalen gesproken,bij de foto die ik hier plaats.hoort onderstaand bericht.

Zo'n vijfhonderd vogelliefhebbers hebben zich deze week verdrongen voor het huis van Steve Akers (56) in Oxfordshire. In diens tuin was namelijk een zeldzame Oosterse tortel - Streptopelia orientalis voor de vrienden - neergestreken. Dat meldt Sky News.

Deze duif houdt zich in normale omstandigheden enkel op in Zuid-Oost Azië, Rusland, Japan en India. Hij werd nog maar twee keer eerder gespot in het Verenigd Koninkrijk.
De belangstellenden werden in groepjes van tien binnengelaten in het huis van meneer Akers. Ze kregen vijf minuten de tijd om de Oosterse tortel te bekijken en/of te fotograferen. "Deze kans krijg je maar één keer in je leven", klonk het unaniem.

Redenen genoeg voor de vogelaars om vijf Britse ponden neer te tellen om de vogel van dichtbij te bekijken. De opbrengst werd verdeeld over de Britse en Maltese vogelbescherming.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels in de tuin

#20 Bericht door RuudThai » vrijdag 21 juni 2013, 16:32

Ik ben eigenlijk een beetje amateur-ornitholoog die zowel de vogels in de vrije natuur als in de volière leuk vind om te bekijken.
Dus zal ik de verschillende vogels hier getoond zoveel mogelijk van een naam voorzien.
Ik heb verschillende van de getoonde vogels ook gezien en sommige zelfs in de volière gehad, de Engelstalige en de Latijnse namen haal ik uit het vogelgidsje Birds of Thailand van uitgeverij Asia Books.

De 1e vogel in het startbericht is een Greater Racket-tailed Drongo (Dicrurus paradiseus). Een veel voorkomende vogel in heel Thailand maar niet in de Isaan. Dat staat in het gidsje bij veel vogelsoorten want daar wordt bijna alles gevangen en opgegeten. Dus die zijn daar uitgestorven helaas.

De uil kan ik niet thuisbrengen. Als ik zo de bevedering bekijk lijkt die nogal pluizig dus kan het een jong zijn die na de jeugdrui nog z'n definitieve kleur moet krijgen.

De bijeneters zijn duidelijk: prachtige vogels die ik vaak heb gezien. Op een natuurterrein achter onze wijk, direct aan het meer zie je er momenteel tientallen zitten op de elektriciteitsleidingen.
Er zijn diverse soorten aanwezig in Thailand: het lijkt mij de Bruinkopbijeneter (Merops leschenaulti).

Het reigertje is één van de soorten hier aanwezig, je hebt witte, bruine en grijze in verschillende uitvoeringen. Sommige zijn erg schuw en zie je bijna nooit, andere stampen vrolijk door de rijstvelden bijna naast de daar werkende mensen. In mijn gidsje staan ze niet allemaal vermeld en deze komt er niet in voor, dus weet ik niet de Engelse of Latijnse naam.

De volgende foto is de gewone Mynah oftewel een vertegenwoordiger van de spreeuwenfamilie. Ik heb er eentje in de volière zitten die van alles na-aapt, ook woordjes. Maar hij lacht, hoest, schraapt z'n keel en scheld je uit voor idioot.....
Ze zoeken een gezamenlijke slaapplaats uit, hier in Sakon Nakhon bijv. bij het kruispunt van weg 22 Udon Thani - Nakhon Phanom, waar ze met vele honderden een enorme herrie maken. Je kunt je auto beter niet onder die bomen en elektriciteitspalen zetten waar ze in zitten!

Die gele vogel daaronder is in ieder geval een wielewaalsoort, zo te zien de Chinese Wielewaal (Oriolus chinensis).

Over die vliegende rat op het strand zal ik het maar niet hebben....

Het kleine vogeltje tussen de plantenstengels is moeilijk te zien, maar behoort waarschijnlijk tot de Lonchura-familie. Het kan een Bronzemannetje zijn of een Zwartkopnon of een Muskaatvink. Bij een duidelijker foto kan ik meer zeggen. Dus probeer dat nog eens maar ze zijn redelijk schuw en vliegen snel weg!

Op pagina 2 het duifje, dat is een zebraduifje (Geopelia striata). Komen bijna net zoveel voor als mussen.....

De volgende is géén kleine ekster (niet elke zwart-witte vogel is een ekster ;) ) maar de Oriental Magpie-robin (Copsychus saularis), op de bovenste foto rechts het mannetje en links het vrouwtje op de rug gezien. De onderste foto het vrouwtje van voren.
In de Engelse naam zit wel dat ekster (Magpie) maar ook een roodborstje (robin), tja, soms brouwen die Engelsen er ook maar wat van. Is een prima zanger, levendig en niet schuw.

Dan die vogel met een lange staart met witte stippen. Het lijkt me een forse vogel met een lengte van ruim een halve meter incl. staart. Dan zou het een Green-billed Malkoha (Phaenicophaeus tristis) kunnen zijn. Foto:
Afbeelding

Het duifje in de laatste bijdrage was dus een Zebraduifje en geen Oosterse tortel, die zijn wat groter en hebben zoals de meeste tortels, een band in de nek, soms alleen een streepje, soms een mooie parelhalsband.

En ja, sommige vogelspotters reizen soms honderden kilometers om een zeldzaam vogeltje in hun boekje te kunnen bijschrijven als zijnde in persoon gezien. Zo heb je Dutch Birding die zoiets onmiddellijk signaleert op hun website http://www.dutchbirding.nl/ en dan komen de volgers van die site meteen toegesneld met hun telescopische fotokanonnen.
Zo iemand ben ik niet maar ik heb wel bijzondere vogels gespot als het kromsnavelig olifantbuffelpikkertje, het oei-oeivogeltje en de poelifinario ;) :giggle:

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Vogels in de tuin

#21 Bericht door paknampo » vrijdag 21 juni 2013, 18:54

Dank voor je reactie RuudThai [|)

Volgens mij ben je een kenner. :worshippy:
Weer een stuk wijzer geworden, leerzaam verhaal.
Denk ook dat de uil een jong is, er zit namelijk een nest vlakbij in een boom.
Vooral in de avond- nacht hoor je ze vaak.
Klopt wat je zegt over de reiger, zie je veel in de rijstvelden.
Volgens mijn schoonmoeder (zij noemt ze nokhajaan of zoiets) zijn ze erg lekker :D :D dacht die bruine.
Die andere stinken (men) zegt ze.

Mooie foto, grote vogel maar erg schuw.
Gr

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Vogels in de tuin

#22 Bericht door v@go » zaterdag 22 juni 2013, 00:32

ja die miniduifjes vind ik altijd wel leuk

Afbeelding
© v@go
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#23 Bericht door Hua Thale » zaterdag 22 juni 2013, 05:24

Mooie toelichting Ruud bedankt.
Zal nog eens een poging wagen met het kleine vogeltje maar zoals al gezegd ze zijn erg snel en hebben het zoals veel dieren niet zo op mensen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Vogels in de tuin

#24 Bericht door driver » zaterdag 22 juni 2013, 06:32

Hua Thalae schreef:Mooie toelichting Ruud bedankt.
Zal nog eens een poging wagen met het kleine vogeltje maar zoals al gezegd ze zijn erg snel en hebben het zoals veel dieren niet zo op mensen.
Ruudthai: Dat oei oei vogeltje zag ik gisteren nog in Utrecht voorbij komen toen ik even wat ongemakkelijk in aanraking kwamen met een ijzeren balk :mrgreen:
Toen was het voor mij ook even oei oei

gr driver

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vogels in de tuin

#25 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 juni 2013, 10:11

Het zijn wevervogels.
De wevervogels vormen een familie van kleine zangvogels, veel zijn onopvallend bruinig gekleurd.
De wevervogels danken hun naam aan de enorm grote en fraaie nesten die ze kunnen bouwen.
Zitten graag in groepjes.

Onze Nederlandse mussen behoren ook tot de wevervogels, vandaar de gelijkenis.
Waarschijnlijk ooit meegekomen met schepen, want in de Tropen wonen héél veel soorten, in Europa maar drie.
De Nederlandse huismussen zijn holenbroeders.
Maar heel soms maakt ook een Nederlandse huismus een kunstig, hangend nest in struik of boom.
Zo'n nest is altijd een geheel gesloten 'voetbal' met slechts één opening.

Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#26 Bericht door Hua Thale » zaterdag 22 juni 2013, 12:22

Bedankt voor de info Gardensafari.
Ga van de week toch eens even een uurtje voor de boom zitten om een foto proberen te maken.

Zag van de week trouwens wel deze vogels in de tuin tenminste ik denk dat het een vogel is.
Camara had ik toevallig om de nek hangen.
Toen ik terug kwam met het werpnet en een stuk hout was die verdwenen jammer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Vogels in de tuin

#27 Bericht door janjaap » zaterdag 22 juni 2013, 12:44

hier liep vanochtend een peenvogel in de tuin
genaamd pinjo
ik had helaas niet mijn kamera om mijn nek om een foto van hem te kunnen maken
Ubi bene, ibi patria

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vogels in de tuin

#28 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 juni 2013, 14:47

Hua Thalae schreef:Bedankt voor de info Gardensafari.
Ga van de week toch eens even een uurtje voor de boom zitten om een foto proberen te maken.

Zag van de week trouwens wel deze vogels in de tuin tenminste ik denk dat het een vogel is.
Camara had ik toevallig om de nek hangen.
Toen ik terug kwam met het werpnet en een stuk hout was die verdwenen jammer.

Afbeelding
Ja, dit is een heel dappere vogel.
Op papier is hij uitgestorven, maar sommige exemplaren zijn zó dapper dat ze nog rondlopen.
Ze heten daarom wel: dappere dodo.
Veel zijn gemaakt van steen.
En dan kun je natuurlijk best dapper zijn: zelfs een wolf bijt daar zijn tanden op stuk.
Maar de soort is nogal variabel: er zijn er ook van hout, gips en plastic.
De houten dieren zijn het meest kwetsbaar: ze zijn een geliefde prooi van de houtworm.
De dappere dodo plant zich ongeslachtelijk voort.
In fabrieken en werkplaatsen maakt men uit één moederdier tientallen tot duizenden identieke dodo's.
En da's maar goed, want het enig bekende mannetje klooit maar wat aan.
Hij heet dan ook klojo dodo.
De dieren hebben een favoriet speeltje: de dodojojo.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels in de tuin

#29 Bericht door RuudThai » zondag 23 juni 2013, 06:11

Gardensafari schreef:Het zijn wevervogels.
De wevervogels vormen een familie van kleine zangvogels, veel zijn onopvallend bruinig gekleurd.
De wevervogels danken hun naam aan de enorm grote en fraaie nesten die ze kunnen bouwen.
Zitten graag in groepjes.

Onze Nederlandse mussen behoren ook tot de wevervogels, vandaar de gelijkenis.
Waarschijnlijk ooit meegekomen met schepen, want in de Tropen wonen héél veel soorten, in Europa maar drie.
De Nederlandse huismussen zijn holenbroeders.
Maar heel soms maakt ook een Nederlandse huismus een kunstig, hangend nest in struik of boom.
Zo'n nest is altijd een geheel gesloten 'voetbal' met slechts één opening.
Hans, ik betwijfel of het een wever is. In Thailand komt slechts één echte weversoort voor, de Bajawever.
En dat is een koloniebroeder, met tientallen tot honderden broedparen in één boom. Ze maken die mooie nesten die je soms te koop ziet bij Thaise winkeltjes, bolvormig met een lange toegangsslurf eraan.

Op onderstaande foto (uit Flickr) zie je een koppeltje Bajawevers bezig om een nest te bouwen, die slurf zit er nog niet aan.
Afbeelding
Die door mij genoemde Lonchura-familie bouwt overigens ook allemaal van die bolvormige nestjes. Ik heb zelf in NL Muskaatvinken en Spitsstaartbronzemannetjes gehad die ik nestkastjes gaf en ze bouwden daar een rond nestje in. Maar die waren veel minder mooi dan nesten van wevers, waar ik enkele Afrikaanse soorten van heb gehad als de Zwartmaskerroodbekwever en de Kardinaalwever.

Maar we zullen zien wat Hua Taleh aan nieuw fotomateriaal kan leveren... ;)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels in de tuin

#30 Bericht door Hua Thale » zondag 23 juni 2013, 06:50

Nou van het vogeltje zelf moet nog even wachten we kunnen slecht met elkaar overweg schijnbaar. ;)
Nu is wel de behuizing uit de boom gevallen zodat ik daar wel een paar close-up foto's van heb.

Afbeelding

Dit is een zij aanzicht van het pand.

Afbeelding

Dit is een vooraanzicht van het pand.

Afbeelding

Hier hebben we de bewoner nogmaals die er zwaar de pest in heeft.

Deze vogels komt ook wel eens langs.
Niet zo veel denk dat die in een ander buitenbos woont en een lang weekeind op stap was. :Whistle:

Afbeelding

Hier nog een andere foto van het internet afgeplukt misschien wel van een van de leden.
Kan die wat beter bekeken worden.
Naam,heb het wel geweten maar ben het vergeten. :oops:

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”