EU landen /niet EU landen met Thaise ?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#1 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2013, 13:42

Wist even niet waar te plaatsen en ook niet zo goed wat voor onderwerptitel maar het zit zo :

Mijn vriendin Sukanya is in Nederland momenteel op basis van langdurig verblijf MVV ? en heeft nu een verblijfsvergunning voor 5 jaar gekregen incl zo,n ind pas .
Ze heeft dus een Thais paspoort nu aangevuld met dat 5 jaar visum pasje.

Reizen binnen de EU landen is vlgs mij op basis van dat 5 jaar visum pasje icm Thais paspoort mogelijk zonder moeilijk gedoe.



Vakantie .

Ik ben van plan om samen met Suk per motor naar Duitsland/Oostenrijk/Slovenie/Hongarije/Roemenië /Bulgarije te gaan.
Deze landen behoren m.i tot de EU dus voor Suk geen probleem qua in/uit reizen ?

Echter, Albanie/Montenegro /Servie etc / Kroatië liggen binnen motorbereik en ik kan daar gewoon in en uit reizen maar kan Suk dat ook of moet ik dan eerst visums e.d gaan aanvragen van bepaalde landen in die regio ?

Turkije staat eventueel ook op de planning maar is vlgs mij geen EU land ?
En ja, ik kan alle Ambassades gaan bellen maar ik heb o.a de Bulgaarse al benaderd en die kwam niet verder dan : stuur maar een email naar Bulgarije dat schiet dus ook niet op .
Misschien zijn hier mensen die daar met hun Thaise partner geweest zijn of weten hoe het precies zit ?

gr driver

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#2 Bericht door brake034 » donderdag 13 juni 2013, 13:47

Hoi Driver,

Je vriendin heeft een visum voor Nederland en dus alle Schengen landen:

"Schengenlanden zijn landen waartussen geen grenscontrole voor personen plaatsvindt. Binnen het Schengengebied wordt u dus niet gecontroleerd aan de grens.

Dit is vastgelegd in de Schengen-Grenscode en de Schengen Uitvoeringsovereenkomst (SUO), die voortvloeien uit het Akkoord van Schengen, ook wel het Schengenverdrag genoemd. De Schengenlanden hebben gezamenlijke afspraken gemaakt over het visumbeleid, het asielbeleid en de samenwerking tussen politie en justitie. Het Schengenverdrag is onderdeel van regelgeving van de EU, maar ook niet-EU-lidstaten kunnen zich aansluiten bij het verdrag.

Landen Schengenverdrag

De volgende landen vallen onder het Schengenverdrag en maken deel van het Schengengrondgebied:
België
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Italië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Malta
Nederland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
IJsland
Zweden
Zwitserland

Groot-Brittannië en Ierland behoren niet tot het Schengen-grondgebied, omdat zij hun eigen grenscontrole willen handhaven. Cyprus, Roemenië en Bulgarije zullen op een later tijdstip het Akkoord van Schengen volledig gaan toepassen en deel gaan uitmaken van het Schengengrondgebied."

Buiten de Schengen landen moet je vriendin een visum aanvragen.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#3 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2013, 14:08

Brake...snelle reactie dank je.
Zal wat betreft Roemenië /Bulgarije dan toch maar weer de Ambassades gaan benaderen over eventueel visum.

Ik had begrepen dat deze 2 landen momenteel hun regels wat versoepeld hebben en dat Suk met haar 5 jaar pas ook daar gewoon in /uit zou kunnen reizen.

gr driver

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#4 Bericht door Ben » donderdag 13 juni 2013, 14:09


Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#5 Bericht door Henk Korat » donderdag 13 juni 2013, 14:30

Het nadeel van dit soort sites is, dat het onderwerp wordt bekeken vanuit een Nederlands standpunt en dus vaak niet van toepassing is op een Thaise, zoals Suk.

Hier heb je een site, die het visum vraagstuk voor Roemenie belicht vanuit en multi nationaal standpunt.

http://bangkok.mae.ro/en/node/871

en deze voor Bulgarije:

http://bulgaria.visahq.com/requirements ... therlands/
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#6 Bericht door brake034 » donderdag 13 juni 2013, 14:34

Info van de Bulgaarse Consulaire dienst:
Visa-free regime for holders of Schengen visas for a stay of up to 90 days

On 25 January 2012 the Council of Ministers of the Republic of Bulgaria adopted a decision according to which by the date of Bulgaria’s accession to the Schengen area, our country will unilaterally apply a visa-free system for holders of valid Schengen visas. They will have the right to enter and reside in the Republic of Bulgaria for a period of no more than three months in any six-month period from the date of the first entry, without needing to have a Bulgarian short-stay visa. The decision entered into force on 31.01.2012.

Zie hier:http://www.mfa.bg/en/pages/109/index.html

Google is je vriend!
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#7 Bericht door brake034 » donderdag 13 juni 2013, 14:37

De Roemeense website leest minder makkelijk:
http://www.mae.ro/en/node/2040
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#8 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2013, 14:44

Als je daar Roemenië intikt zie je staan : geen visum maar dat is vlgs mij bedoeld voor Nederlandse aanvragers/sters.
Net de Roemeense Ambassade geld voor de 2de keer en daar zeggen ze : Suk mag alleen op uitnodiging oid het land in en verder alles wat ook voorheen in het voormalig Oostblok aan de orde was.Die leest vlgs mij iets op van 20 jaar geleden ?

Dus: die visumdienst gebeld en die hebben voor me gekeken in een boek genoemd T.I.M en daar staat vlgs hun is dat Suk 30 dagen zelfs als Thaise toeriste Roemenië in mag.

Kopie hadden ze niet en zo zien jullie dat 2 keer informeren 2 totaal verschillende beelden geeft .

En nu ben ik dus nog net zo ver als toen ik mijn vragen stelde .

. 1. Brake34 geeft aan via de Schengen link : visum aanvragen oid geen vrij in/uit reizen.
.2. Roemeense Ambassade maakt het nog moeijlker en zegt : niet als tourist behalve op uitnodiging of vooraf aangeven waar je overnacht en dat weiger ik dus want ik ga met de motor en wil vrij zijn om te gaan en te staan waar dan ook.
3. Visumdienst zegt : geen probleem gewoon 30 dagen vrij in en uit reizen .


En dan moet ik nog met Bulgarije/Turkije etc aan de slag.
Toch leuk een relatie met een Thaise in Nederland dat houdt je lekker bezig :mrgreen:

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#9 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2013, 14:53

Brake34/Henkhorat.

Ik zie nu jullie reacties pas maar ik heb uiteraard ook de websites opgezocht van die landen maar vindt nergens een stuatie zoals die van Suk.
Wel foreigners van buiten Europa oid maar Suk is nu hier op basis van dat 5 jaar gedoe en ik denk nog steeds dat ze daarmee Roemenië/Bulgarije gewoon in kan ,Die visa link van Ben heeft me dat wat betreft Roemenië ook gezegt, 30 dagen sowieso geen probleem.
Mijn Engels is niet zo heel best maar ik lees echt nergens iets over Thaise/Birmese /Vietname mensen in Nederland zoals Suk en hoe die landen in te reizen .

Dus...als jullie of anderen door willen spitten graag want ergens moet het toch helder zijn lijkt me.

ik ga dat T.I.M boek genaamd Travel of lers Information Manuel eens zien te vinden en de man zei dat het stond bij IATA

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op donderdag 13 juni 2013, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#10 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2013, 14:55

brake034 schreef:Info van de Bulgaarse Consulaire dienst:
Visa-free regime for holders of Schengen visas for a stay of up to 90 days

On 25 January 2012 the Council of Ministers of the Republic of Bulgaria adopted a decision according to which by the date of Bulgaria’s accession to the Schengen area, our country will unilaterally apply a visa-free system for holders of valid Schengen visas. They will have the right to enter and reside in the Republic of Bulgaria for a period of no more than three months in any six-month period from the date of the first entry, without needing to have a Bulgarian short-stay visa. The decision entered into force on 31.01.2012.

Zie hier:http://www.mfa.bg/en/pages/109/index.html

Google is je vriend!
Okee, deze lijkt me helder en Suk kan daar dus gewoon vrij in/uit reizen .
Nu Roemenie nog dan kunnen we daar hopelijk sowieso naar toe.
...............................................................................................................................................................................

Visumvrijstelling voor houders van een Schengen-visum voor een verblijf van maximaal 90 dagen

Op 25 januari 2012 heeft de Raad van Ministers van de Republiek Bulgarije heeft een besluit aangenomen volgens welke op de datum van toetreding van Bulgarije tot het Schengengebied, zal ons land eenzijdig een visumvrijstelling voor houders van een geldig Schengenvisum toepassing. Zij zullen het recht op toegang tot en verblijf in de Republiek Bulgarije voor een periode van ten hoogste drie maanden binnen een periode van zes maanden vanaf de datum van de eerste binnenkomst hebben, zonder dat een Bulgaarse visum voor kort verblijf hebben. Het besluit is in werking getreden op 31.01.2012.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#11 Bericht door Henk Korat » donderdag 13 juni 2013, 15:15

Arie, volgens mij zit Marcel ook in Nederland (Ouddorp), dus wij hoeven niet door te pitten. :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#12 Bericht door brake034 » donderdag 13 juni 2013, 15:23

Ho ho Henk,

Ik ben nog in de Rai, verlaat het schoorvoetend de 23e en kom dezelfde dag aan in onze opgeklopte 40 voets container op de Ouddorpse camping.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#13 Bericht door driver » donderdag 13 juni 2013, 16:06

Ik wacht rustig af of hier nog wat mensen reageren het weten.
Zoniet dan ben ik blijkbaar de enigste hier die deze landen wil gaan bezoeken met zijn Thaise partner en heeft de rest dat blijkbaar nog nooit gedaan.
Inmiddels een reisburo gebeld, Anwb...weten het ook niet .
Nog een link gevonden waar je in kunt tikken en dan komt tevoorschijn bij Roemenië visumplicht maar daarna moet je hun denk ik benaderen en Bulgarije nader invullen.

http://visum.nl/destination/rou/roemeni-visum.php

In 2014 schijnen beide landen bij Schengen te komen dan is de paspoortcontrole weg dus dan gaan we dan wel die kant op eventueel want ik heb geen zin om nu voorgekauwde routes ivm overnachtingen te gaan rijden.

gr driver

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#14 Bericht door Jim » vrijdag 14 juni 2013, 10:02

Romania is a country in the European Union. However, the Romanian Visa is a National Visa, valid only for Romania and issued only by the Romanian Diplomatic and Consular Missions abroad. The Romanian Visa is thus different from the Schengen Visa, permitting entry exclusively on the territory of Romania. For short term stays for tourism, visit, business, cultural or other type of activities that do not breach Romanian laws, passport holders from countries listed in Annex 1 that have a valid Schengen Visa should apply for a separate Romanian Visa type C.

http://bangkok.mae.ro/en/node/871
thailand staat in annex 1 dus zal ze een visum moeten aanvragen.
Citizens of Thailand residing in Netherlands must apply for a visa to Bulgaria in person at the nearest consulate of Bulgaria in Netherlands. Please note, application procedures and fees may vary by location. If there is no consulate of Bulgaria in Netherlands there may be a consulate of Bulgaria in a neighboring country that covers the jurisdiction of Thailand.

http://bulgaria.visahq.com/requirements ... therlands/
bulgarije zo te zien ook.
According to the decision taken by the Council of Ministers of the Republic of Turkey and published in the Official Gazette number 28333, citizens of Thailand holding ordinary passports are granted visa exemption on their touristic visits to Turkey for a period of not exceeding 30 days on each of their visits for a cumulative of 90 days within 180 days period from the date of first entry.

http://bangkok.emb.mfa.gov.tr/ShowInfoN ... ?ID=122066
voor turkije is geen visum nodig.

maar ja, daar is het wel weer een beetje onrustig ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: EU landen /niet EU landen met Thaise ?

#15 Bericht door driver » vrijdag 14 juni 2013, 16:24

Jim , dank voor je reactie.
Deze website had ik nog niet gevonden maar hier kun je tenminste intikken Thai in Nederland wonend bij de andere dus niet.
Roemenië/Bulgarije blijkbaar toch visumplicht dus ik denk dat we dan idd maar wachten tot 2014 of later.
Turkije idem dito de onrust is blijkbaar weg nu die Erdogan wat toegezegt heeft begreep ik ?
Dan maar ri de Franse Alpen, Pyreneeen en Picos de Europa wat een straf :mrgreen:

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”