Eigen huis in Nederland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Eigen huis in Nederland

#1 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 04:20

Wanneer je in Thailand woont en je hebt een eigen huis in Nederland, moet je er dan wel of niet belasting over betalen in box 3? En houdt de belastingdienst bij wie de eigenaar van een woning is?

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Eigen huis in Nederland

#2 Bericht door Pieter » woensdag 30 januari 2013, 04:49

menan schreef:Wanneer je in Thailand woont en je hebt een eigen huis in Nederland, moet je er dan wel of niet belasting over betalen in box 3? En houdt de belastingdienst bij wie de eigenaar van een woning is?

VOLGENS MIJ JA EN JA
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Eigen huis in Nederland

#3 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 04:56

Pieter schreef:
menan schreef:Wanneer je in Thailand woont en je hebt een eigen huis in Nederland, moet je er dan wel of niet belasting over betalen in box 3? En houdt de belastingdienst bij wie de eigenaar van een woning is?

VOLGENS MIJ JA EN JA
Dat is dan spijtig en spijtig :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eigen huis in Nederland

#4 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 07:36

Als die woning niet marktconform is verhuurd maar 'beschikbaar blijft voor jou' kan er zelfs sprake van zijn dat men je in Nederland woonachtig acht en is van emigratie geen sprake. Dan ben je belastingplichtig in twee landen. Wees dus voorzichtig met het 'leeg' aanhouden van de woning of het niet marktconform verhuren.

Wat ik nu zeg is een uiterst gevolg, ik hoor zelden dat het mis gaat. Ik denk dat dit in combinatie met het aanhouden van auto, verzekeringen, regelmatig bezoek aan Nederland fout kan gaan. Dus de kans is aanwezig en ik meld het maar. We hebben het hier vaker over gehad in dit forum.

Ik weet dat enkele aanstaande emigranten dit in de kijker hebben en er mee in hun maag zitten.

En ja, de belastingdienst weet dit. Big Bro of verlinkt worden ? Nee, gewoon kadasterinformatie. De fiscus weet ook van jouw bankrekeningen, polissen en vervoermiddelen (behalve dan de fiets, driewieler, step en rollator...dus je 'mag' best nog wel wat hoor... :giggle2: )

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Eigen huis in Nederland

#5 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 10:14

We hebben in Nederland een auto, maar kon niet op onze naam gezet worden omdat we niet in het GBA geregistreerd staan. Daarom staat hij nu op een andere naam met een extra verzekering voor 2e auto van persoon.
Ik weet dat een 2e huis wel kan, maar dat je dan in box 3 terecht komt. Wij hebben nu een verklaring van de gemeente dat we onder de leegstandswet vallen en ons huis kunnen verhuren zonder huurrechten voor de huurder. Maar dat ik 1,2 % belasting moet betalen is toch € 200.- per maand en daar ben ik niet blij mee. Van mijn WAO betaal ik ook al inkomstenbelasting.
Ik betaal me dus scheel aan belastingen in Nederland. Ik woon toch echt hier. Daarom wil ik onder die 1,2% uit zien te komen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eigen huis in Nederland

#6 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 10:19

De hut verkopen is een optie. Misschien is de prijs slecht maar tot jouw dood, zal een 50 jaar zijn, 1,2% per jaar dokken is ook veel geld. Al is het 'maar' 25 jaar, dan geef je toch 30 procent van het huis af aan de overheid. Volgens mij heb je geen vrijstelling in box 3 als je buiten NL woont maar dat kun je nakijken.

Verder betaal je lokale lasten en verzekering.....

Er schuld op nemen is een optie maar schuld kost ook geld.

Of gokken op meerwaarde en dan tandenknarsend de belasting dokken.

Ik heb echt geen idee wat je nog meer kunt doen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Eigen huis in Nederland

#7 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 10:39

prajak schreef:De hut verkopen is een optie. Misschien is de prijs slecht maar tot jouw dood, zal een 50 jaar zijn, 1,2% per jaar dokken is ook veel geld. Al is het 'maar' 25 jaar, dan geef je toch 30 procent van het huis af aan de overheid. Volgens mij heb je geen vrijstelling in box 3 als je buiten NL woont maar dat kun je nakijken.

Verder betaal je lokale lasten en verzekering.....

Er schuld op nemen is een optie maar schuld kost ook geld.

Of gokken op meerwaarde en dan tandenknarsend de belasting dokken.

Ik heb echt geen idee wat je nog meer kunt doen.
Ik heb hem net vorig jaar gekocht. :lol: Verkopen dus geen optie. Heb een mooi huis om naar toe te gaan. Ook in geval van nood. Heb hem natuurlijk marktconform gekocht. (huidig). Wanneer ik naar Nederland wil is het moeilijk een thuis te vinden voor enkele maanden per jaar. Daarom ook dit huis.

Frankrijk wilde meen ik een paar jaar geleden beginnen met vermogensbelasting te heffen op 2e huizen. De wereld was te klein voor de Britten en Nederlanders. Maar de buitenlanders die in Nederland een huis kopen moeten er dus wel aan. Tijd dat Europa 1 lijn gaat trekken, hoe die ook uitvalt. Frankrijk trok de wet weer in.

Verzekeringen zijn redelijk vanwege grote concurrentie. Uiteraard betaal je de vaste lasten, maar ik wil toch een eigen plek in Nederland hebben. Daarvoor wil ik ook wel voor betalen, maar 1,2% is gewoon een politieke keus en dus diefstal.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eigen huis in Nederland

#8 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 16:03

Menan, na emigratie betaal je geen box 3 over jouw banksaldo in Nederland maar wel over onroerende zaken (en een enkel bezit meer). Als je die hut verkoopt en de centen bij een bank neerzet ben je van de heffing af. Het is een vreemde regeling dat het ene bezit wel meetelt in box 3 na emigratie en ander bezit weer niet. Het is niet anders.

Maar jij wilt absoluut een plekkie hebben als je eens een paar maanden naar NL gaat.

Ik zou zeggen: ga aan het rekenen voor de komende 15 jaar. Tel uit wat je betaalt voor dat huis aan belasting, lokale lasten, verzekering en onderhoud want zonder verfje rot het weg. Dat wordt dan euro zoveel....

Kijk dan wat je verliest als je nu verkoopt (als dat lukt, de markt is waardeloos...).

Ik denk dat verkopen met verlies nu goedkoper is dan 15 jaar lang alle kosten betalen. Alleen de belasting in box 3 is over die 15 jaar al 36.000 euro.

Het bedrag dat je dan in jouw zak houdt moet voldoende zijn voor een paar vakanties in NL. Je zult toch niet ieder jaar 3 maanden naar NL willen ? Dan maar geen eigen huis maar een stacaravan huren in Lochem. Of net over de Duitse grens. Auto huren en de familie af.

Mijn zus (al 40+ jaar in Canada) heeft voor die optie gekozen. Heeft een kampeerhuisje gekocht net over de grens bij Enschede. Duitsland schijnt geen box 3 te hebben. En dat laatste is misschien een idee voor jou.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Eigen huis in Nederland

#9 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 16:30

Ik snap je redenering. Toch hebben wij er voor gekozen om een huis in Nederland te kopen omdat we proberen zoveel mogelijk in Nederland te zijn. Momenteel tot enkele maanden per jaar.
Ik had genoeg geld op de bank. Mijn inkomen tot 2019 is zeer ruim en we kunnen heel goed sparen.
Er zijn heel wat rekentabellen gemaakt, maar we willen ook een lekker en vrij leven.
Na 2019 en wij een probleem waar ik nog geen oplossing voor heb. (geen partnertoeslag meer). Ook daar en we spaartabellen voor proberen te maken.

Stel we kopen geen huis en we laten het geld op de bank staan. Dan heb je wel wat achter de hand, maar de erfgenamen hebben er het meeste plezier van. Nu kan iedereen plezier van het huis hebben. Hij staat ook te huur. We kunnen er ook extra inkomen uit generen. Net zoals onze chalet in Nederland verhuurd is. Allemaal gericht op een leuk leven en op de toekomst.

Toen mijn geld op de bank stond hield ik er wel meer aan over (rente + geen box 3) maar waar moest ik in NL naar toe. Ik heb behoefte aan rust in huis en omgeving en zo heb ik 2 plekken (TL + NL) waar we een vaste stek hebben. Maar het zijn allemaal persoonlijke keuzes.

Ik heb natuurlijk niet voor niks WAO. Mocht het er een noodzaak voor zijn dan wil ik linea recta naar NL kunnen verkassen, want veel vertrouwen heb ik toch niet in de Thaise gezondheidszorg. Voor de kleine dingen vind ik het prima.
Laatst gewijzigd door menan op woensdag 30 januari 2013, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eigen huis in Nederland

#10 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 17:31

Ja, ... maanden per jaar in NL. Ik begrijp de achtergrond. En ik begrijp ook dat je vanwege jouw afkeuring snel in NL wilt zijn al vind ik het wantrouwen tegen de Thaise zorg niet terecht. Het Bumrungrad in Bangkok waar de 'sheiks' komen en gaan kun je moeilijk een ziekenhuisje met amateurs noemen. Meer dan 100.000 rijke farang per jaar. Da's niet niks.

Maar haal die zin maar snel weg uit jouw posting. Want ... maanden per jaar in NL kan, KAN zeg ik eerlijk, de vraag doen opkomen waar je dan feitelijk woont, wat dan het centrum is van jouw sociaal en economisch leven.

In Nederland ben je ... maanden per jaar; je hebt er een huis en een chalet. Vertel eens, waar woon je het meest en waar heb je de meeste banden mee ?

Je speelt met vuur, Menan.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Eigen huis in Nederland

#11 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 17:53

prajak schreef:Ja, ... maanden per jaar in NL. Ik begrijp de achtergrond. En ik begrijp ook dat je vanwege jouw afkeuring snel in NL wilt zijn al vind ik het wantrouwen tegen de Thaise zorg niet terecht. Het Bumrungrad in Bangkok waar de 'sheiks' komen en gaan kun je moeilijk een ziekenhuisje met amateurs noemen. Meer dan 100.000 rijke farang per jaar. Da's niet niks.

Maar haal die zin maar snel weg uit jouw posting. Want ... maanden per jaar in NL kan, KAN zeg ik eerlijk, de vraag doen opkomen waar je dan feitelijk woont, wat dan het centrum is van jouw sociaal en economisch leven.

In Nederland ben je ... maanden per jaar; je hebt er een huis en een chalet. Vertel eens, waar woon je het meest en waar heb je de meeste banden mee ?

Je speelt met vuur, Menan.
Ik ben niet verzekerd. Dus kleine dingen betaal ikzelf.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”