Phor Khor 14 document en Thaise geboorteakte

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Phor Khor 14 document en Thaise geboorteakte

#1 Bericht door marceziani » maandag 28 januari 2013, 12:36

Mijn vriendin en haar zoon Nuy wonen inmiddels ruim 3,5 jaar bij mij in Nederland.
In de tussentijd hebben wij een dochter gekregen, die inmiddels 2 jaar oud is.
Alles prima dus in huize marceziani.

Ik ben bezig met een stiefouderadoptie, want ik wil Nuy graag adopteren.
Nuy als mijn zoon erkennen is helaas niet mogelijk, omdat Nuy volgens zijn Thaise geboorteakte al een vader en een moeder heeft, dus resteert (stiefouder)adoptie.
De (on)mogelijkheid van erkenning is reeds eerder op dit forum in een andere topic besproken.

Stiefouderadoptie verloopt in Nederland via de rechter en hiervoor moet ik een advocaat inschakelen.
De rechter wil graag zien dat mijn vriendin het alleenvoogdijschap heeft over Nuy.
Dit vind ik logisch.
Wij hebben hiervoor een kopie van het originele, alsmede het in het Engels vertaalde en gelegaliseerde Phor Khor 14 document opgestuurd.
De Nederlandse rechter heeft gezegd dat dat niet voldoende is om aan te tonen dat mijn vriendin het alleenvoogdijschap heeft, omdat het document 3,5 jaar geleden slechts gebruikt is om Nuy naar Nederland te halen.
De rechter wil graag een uitspraak van een Thaise rechter waarin staat dat mijn vriendin het alleenvoogdijschap heeft.
Uiteraard hebben wij dat niet.

De rechter wil ook nog - aangezien wij het hierboven genoemde document niet bij de rechter in Nederland kunnen aanleveren - bekijken wat de juridische status is van de Thaise geboorteakte van Nuy en dan met name de vermelding van de vader op de geboorteakte.
Mocht het zo zijn dat vermelding van de vader op een Thaise geboorteakte niet direkt betekent dat de vader ook meteen het gezag heeft of voogd is, dan is de weg vrij voor de stiefouderadoptie.

Ik heb twee vragen.
1. Houdt het Phor Khor 14 document niet al automatisch in dat mijn vriendin het alleenvoogdijschap heeft en ook het gezag over Nuy?
2. Dat de biologische vader vermeld staat op een Thaise geboorteakte, wil dat zeggen dat die vader ook gelijk het gezag heeft over Nuy en tevens voogd is van Nuy?

Indien bovenstaande niet leidt tot stiefouderadoptie, dan zullen wij samen met onze advocaat een nieuwe procedure op moeten starten om ervoor te zorgen dat mijn vriendin alsnog het alleenvoogdijschap verkrijgt over Nuy, zodat ik Nuy daarna alsnog kan adopteren. Al met al een langere en een duurdere weg.

In het verleden ben ik meerdere keren enorm geholpen op dit forum, waarvoor mijn dank.
Alvast bedankt voor de reacties op mijn twee vragen.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Phor Khor 14 document en Thaise geboorteakte

#2 Bericht door stevenl » dinsdag 29 januari 2013, 03:14

Je zult naar de Thaise rechtbank moeten en dan zijn er eigenlijk 2 mogelijkheden:
1) hij werkt mee en doet afstand van zijn rechten;
2) hij werkt niet mee, dan zul je een procedure moeten beginnen. Ik vermoed dat dit erg lastig zal zijn omdat de rechter niet snel geneigd zal zijn een natuurlijke vader zijn rechten te ontzeggen, nog sterker, je hebt kans dat er grote problemen ontstaan omdat Nuy in Nederland is en de natuurlijke vader de rechten feitelijk zijn ontzegd.

In beide gevallen is een rechterlijke uitspraak nodig.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Phor Khor 14 document en Thaise geboorteakte

#3 Bericht door marceziani » woensdag 30 januari 2013, 09:23

Maar we hebben natuurlijk al het Phor Khor 14 document.
Welke rechten heeft de biologische vader dan nog?
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Phor Khor 14 document en Thaise geboorteakte

#4 Bericht door stevenl » woensdag 30 januari 2013, 09:51

Hij heeft nog gewoon zijn rechten als vader. Phor Khor 14 betekent feitelijk dat de moeder alleen voor het kind zorgt/heeft gezorgd in de ogen van de lokale amphur, maar ontzegt de ouderlijke macht niet.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Phor Khor 14 document en Thaise geboorteakte

#5 Bericht door marceziani » woensdag 30 januari 2013, 11:41

Bedankt voor je reacties, Stevenl.
Mijn vragen zijn hiermee beantwoord en mijn vermoedens bevestigd.
Mocht iemand nog een andere kijk op de zaak hebben, dan verneem ik dat uiteraard ook heel graag.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”