belasting betalen in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: belasting betalen in Thailand

#16 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 16:07

Menan, zo'n vrijstelling is voor een beperkt aantal jaren. Kijk dat eens na ?

En anders een kopie van de beschikking naar het UWV zenden. Maar...als de belasting zegt dat niks is aangevraagd dan zal dat wel kloppen. Dan opnieuw aanvragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: belasting betalen in Thailand

#17 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 16:15

Ja, Henk Korat, ik weet het, dat stappenplan en dat komt er heus wel. Maar Kai en ik zijn nu bezig met de aankoop van onze boomhut en er zit een kink in de kabel (Kai is nog gehuwd en haar jojo is al tig jaar onvindbaar) dus ons stappenplan komt eerst...... :mrgreen:

Dit is Thailand ! Grin and bear it.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: belasting betalen in Thailand

#18 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 16:37

Ik heb vandaag voor de derde keer gebeld met het UWV. Deze mevrouw vertelde mij dat alle geld dat zij inhouden naar de belastingdienst gaat en dat ik geen premies meer betaal.
Wat het UWV doet is een standaardregel gebruiken voor de inhouding van de loonbelasting. In die regel staat ook inhouding premie vv. Maar dit gebeurt feitelijk niet. Pfffff.
Wat de belastingdienst vertelde klopte dus niet want die vrijstelling is in 2011 al geregeld. En die vorige dames van het UWV vertelden het ook niet juist.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: belasting betalen in Thailand

#19 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 17:21

Menan, dan is het dus in orde. Je kunt het een beetje zelf uitrekenen. De heffing IB en PVV in schijf 1 is een 30%, de heffing IB alleen een, weet even niet, 2 of 3 procent. Dat maakt verschil. Maar hou je de einddatum van die beschikking in de gaten ?

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: belasting betalen in Thailand

#20 Bericht door menan » woensdag 30 januari 2013, 17:41

prajak schreef:Menan, dan is het dus in orde. Je kunt het een beetje zelf uitrekenen. De heffing IB en PVV in schijf 1 is een 30%, de heffing IB alleen een, weet even niet, 2 of 3 procent. Dat maakt verschil. Maar hou je de einddatum van die beschikking in de gaten ?
Ik betaal zo'n beetje 14% belasting. Hiervoor ongeveer 37%. Ik heb blijkbaar de beschikking niet gescand en dus maar weer eens gebeld met de belastingdienst. Niets bekend over beschikking terwijl ik wel een brief had gescand met verzoek om nadere informatie over mijn verblijf in Thailand. Konden ze ook niet vinden. Ik bel morgen overdag maar even naar het doorkiesnummer. Ik wil toch wel weten wat mijn einddatum is, want daar heb ik nooit op gelet. Bedankt voor de tip Prajak.
Laatst gewijzigd door menan op woensdag 30 januari 2013, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: belasting betalen in Thailand

#21 Bericht door prajak » woensdag 30 januari 2013, 17:48

Beschikking VOOR 65 is normaliter drie jaar. Wordt drie+ jaar als 65 nadert want eindigt dan op 65-e verjaardag. En nu heb ik 10 jaar......

Ik heb een 'whiteboard' hangen in de keuken met belangrijke data waar ik op kan kijken iedere keer als ik een plas moet doen..... Maar wie zegt me dat ik dat nog kan lezen als straks meneer Alzheimer langs komt ? :giggle:

O ja, ik heb ook nog een agenda. Ik zie wel.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: belasting betalen in Thailand

#22 Bericht door menan » donderdag 31 januari 2013, 10:57

Wanneer je in het midden van het jaar terug gaat naar Nederland, moet je dan bij aangifte alsnog de premies AOW/WAO/AWBZ betalen voor het gehele jaar of alleen vanaf de datum terugkeer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: belasting betalen in Thailand

#23 Bericht door prajak » donderdag 31 januari 2013, 11:02

Hum, effe nadenken. Als je 65 wordt dan betaal je die premies tot de 65e verjaardag. Als je NL verlaat dan tot de dag van emigratie. Ik denk dat je dan betaalt vanaf datum inschrijving.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: belasting betalen in Thailand

#24 Bericht door menan » donderdag 31 januari 2013, 11:05

Ik had zojuist een zeer overtuigende dame van de belastingdienst aan de telefoon. Ze vertelde me dat je vanaf de dag dat je weer in het GBA ingeschreven staat je weer premie vv moet gaan betalen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: belasting betalen in Thailand

#25 Bericht door prajak » donderdag 31 januari 2013, 15:11

Dat klopt dus met mijn gedachten daarover.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”