Bruto=netto bij overheidspensioen+AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Bruto=netto bij overheidspensioen+AOW

#1 Bericht door RuudThai » maandag 17 december 2012, 06:43

Als je in Thailand woont (en uitgeschreven bent in Nederland) ben je niet inkomensbelastingplichtig voor de Nederlandse belastingen bij het genieten van een bedrijfspensioen plus AOW.
Maar krijg je een overheidspensioen plus AOW dan ineens weer wel. Let wel: alleen belasting, geen sociale premies en ZFW. (als ik het niet precies goed schrijf dan verbetert prajak mij wel.... :) )

Nu ontving ik tot m'n 65e een gedeeltelijke WAO-uitkering en een IP (invaliditeitsuitkering) van resp. het UWV en het ABP. Daar kwam de afgelopen 3 jaar nog een lijfrenteuitkering bij vanwege een oude hypotheek waaraan dit was gekoppeld.
Over alles betaalde ik loonbelasting. En dat was juist dacht ik, want het is een overheidsuitkering en dan wordt alles belast.

Maar bij de lijfrenteuitkering ging in 2011 iets mis. Plotseling betaalde ik vanaf januari een volledige loonheffing, dus incl. sociale premies en ZFW. Daar wees ik ze op en ze verzochten om een verklaring van de belastingdienst.
Afijn, maanden later, ergens in augustus was alles rondgebreid en in orde, dus vroeg ik bij de lijfrenteuitbetaler om de 8 voorgaande maanden te herberekenen. Dat kon maar tot mei, want men was overgestapt naar een ander uitbetalingsbedrijf en de 4 eerdere maanden konden ze daar niet meer laten herberekenen. Ik moest maar bij de belastingdienst terugvragen na het belastingjaar 2011.

Zo gedaan, want het was toch iets van een aantal honderden euro's die ik terug kon verwachten.
Bij de belastingaangifte moest ik aangeven of ik behandeld wilde worden als binnenlands of als buitenlands belastingplichtige. Dat is een vrije keuze, maar toen ik bij de belastingtelefoon informeerde hoe dit nou zou kunnen uitpakken voor mij stelde men mij enkele vragen waarna men mij adviseerde als binnenlands belastingplichtige aangifte te doen omdat er dan diverse aftrekposten en heffingskortingen vermeld konden worden.
Ook deed ik gelijktijdig aangifte voor mijn echtgenote op hetzelfde formulier.

Ik rekende zelf natuurlijk op teruggave van die teveel betaalde belasting van de lijfrente. Maar tot mijn verbazing gaf de eindberekening aan dat alle betaalde belasting zou worden teruggegeven, ook die van de beide uitkeringen. En keurig verdeeld over mij en mijn vrouw, terwijl die toch geen inkomen heeft, zowel in Nederland als in Thailand niet.
Ik bekeek het met enige argwaan en verzond het formulier via internet enkele maanden geleden.
En vorige week kwam de beschikking: alle betaalde belasting van 2011 werd terugbetaald en zowel mijn vrouw als ik kregen ieder de helft.

M.a.w.: overheidsinkomen wordt in Nederland belast maar na het belastingjaar kun je het terugvragen, zo lijkt de conclusie.
Volgend jaar maar weer doen! :thumbsup: :clap:
Ik vraag me overigens nu af of ik ook over de voorgaande jaren nog belasting kan terugvragen, dus 2007 t/m 2010. Lijkt me een leuk extra vakantiegeld! [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bruto=netto bij overheidspensioen+AOW

#2 Bericht door prajak » maandag 17 december 2012, 06:50

Zoek eens op 'termijnen T biljet'. Ik denk dat de termijn drie jaar is/was of vraag anders het forumlid dat bij de Belastingdienst werkt, je kent vast zijn naam wel. Of je zo'n biljet online kunt invullen ? Tc biljet ? Ik ben er te lang uit.

Woon je in TH dan is AOW in NL belast en er zijn mensen die daarover wel in NL loonheffing betalen simpel omdat ze een volledige AOW hebben. Ik heb geen volledige AOW en betaal dus niks in NL omdat ik geen ander in NL belast inkomen heb.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bruto=netto bij overheidspensioen+AOW

#3 Bericht door RuudThai » maandag 17 december 2012, 07:26

Heb het opgezocht bij de Belastingdienst en het kan t/m 2007. Op deze site zijn de aangifteprogramma's voor buitenlandse belastingplichtigen te vinden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... plichtigen
Dus ik zal me één dezer dagen maar eens gaan bezighouden met het terugvragen van 4 jaar belasting.... :lol: :Whistle:

(lange link, sommige mensen kunnen dit verbergen en zetten dan bijv: klik hier.
Die truc wil ik ook wel eens weten)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bruto=netto bij overheidspensioen+AOW

#4 Bericht door Gardensafari » maandag 17 december 2012, 17:39

{url=lange link}Klik hier{/url}
Alleen moet je alle {} vervangen door []
Ik kan je dat echter niet laten zien, want het programma maakt er dan natuurlijk een link van.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Re: Bruto=netto bij overheidspensioen+AOW

#5 Bericht door Chang » maandag 17 december 2012, 20:18

Dan laat ik het maar zien. De onderstaande code geeft als resultaat: klik hier

Code: Selecteer alles

[url=http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/aangifte_inkomstenbelasting/aangifte_2007_2010_voor_buitelandse_belastingplichtigen/aangifte_2007_2010_voor_buitenlandse_belastingplichtigen]klik hier[/url]


Bovenstaande simpeler vertaald:

Code: Selecteer alles

[url=volledige weblink]klik hier[/url]
Nu terug on topic.

Chang[/color]

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”