dillemma

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
chimpy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 07 augustus 2012, 21:35

dillemma

#1 Bericht door chimpy » dinsdag 07 augustus 2012, 21:55

hallo iedereen

- vrouw heeft vijfjarige verblijfsvergunning (getrouwd in Be)ze werkt al tijdje maar geen kans op vast,wil weer in Thailandwerken als ze teruggaat is er dan kans om terug te komen mocht het niet lukken
- ik ben 34 en wao volledig afgekeurd met sfb aanvulling,heb ik recht om naar TL te gaan met behoud en hoe zit het met belasting endergelijke(wat zijn de nadelen)
- NL koophuis verhuren of verkopen,mocht ik haar achterna gaan, wat is voordeliger

bedankt voor jullie advies alvast

kob khun khap [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#2 Bericht door prajak » woensdag 08 augustus 2012, 00:44

Met de papieren voor jouw vrouw en of die wel of niet geldig blijven kan ik je niet helpen.

Nu jouw situatie.

EEN

Dertiger, 100% afgekeurd en in de WAO, mag je permanent naar Thailand met behoud van uitkering ? Ja, maar met schriftelijke toestemming VOORAF van het uitkerend orgaan. Ze zullen mogelijk voorwaarden stellen voor herkeuring afhankelijk van jouw soort invaliditeit.

Ik heb trouwens begrepen dat herkeuringen ook in Thailand kunnen plaatsvinden. Daar heb ik een verhaal over gelezen ... misschien later een keer.

TWEE

Denk er aan: jouw zorgpolis vervalt tenzij je een zorgklub hebt die je ook in Thailand verzekert en verzekerd houdt; dat laatste kan men van jaar tot jaar stoppen. Anders zul je een zorgklub moeten zoeken in Thailand of in een ander land. Over verzekeren in Thailand kent dit forum een apart hoofdstuk, raadpleeg dat, en zoek anders kontakt met Matthieu in Hua Hin.

Je bent afgekeud dus je hebt een medisch verleden en dan wordt het vinden van een andere zorgpolis heel erg moeilijk, of je krijgt uitsluitingen of het wordt onbetaalbaar. Dan kom je voor de keus: niet uit NL weggaan, of hier alles zelf betalen.

DRIE

Na volledige emigratie naar TH heft NL geen premie volksverzekering meer over jouw WAO, alleen de inkomstenbelasting blijft staan. Heffing in box 3 vervalt behalve over, grof gezegd, onroerende zaken in NL.

VIER

Koophuis aanhouden kan een belemmering zijn en kan NL aanleiding geven over jouw WAO ook de premie volksverzekering te heffen. Dus verkoop dat, of verhuur dat marktconform met huurcontract, huurdersbescherming, enfin, de gebruikelijke regels. Verder, ik schreef het net, valt een onroerende zaak in NL na emigratie toch in box 3 zonder recht op de vrijstelling.

VIJF

Je bent wel gehuwd maar geen 50. Kun je hier dan wonen op een jaarlijkse verlenging ? Daarvoor zitten hier visumexperts en die zullen je wel antwoord geven.

ZES

Per vol jaar 'weg' uit NL kost dat 2% van de AOW uitkering later. Er is een mogelijkheid je bij te verzekeren in NL; daarover is in dit forum geschreven.

Gebruik de zoekfunktie eens, rechtsboven in het scherm na inloggen.

Succes.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: dillemma

#3 Bericht door Pieter » woensdag 08 augustus 2012, 01:13

zorg dat ze (ook) een NL paspoort krijgt / regelt

is lastig en daar moet veel voor gedaan worden maar kan wel

heeft me vrouw ook gedaan

we zitten nu in thailand
en als hier de pleuris uitbreek
is nederland ook een optie
net als veel meer landen zowel voor werk als vakantie

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: dillemma

#4 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 08 augustus 2012, 06:53

Een verblijfsvergunning geeft geen recht op een terugkeer als je vrouw zich permanent in Thailand vestigd. De preciese details heb ik zo snel niet voorhanden, ook niet binnen welke termijn die verblijfsvergunning verloopt maar dat die verloopt is zeker en verlenging is dan niet mogelijk.
Live your dream, don't dream your life.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dillemma

#5 Bericht door printen44 » woensdag 08 augustus 2012, 08:07

Even over hier in Thailand vestigen met behoud van uitkering.

De uitkerende instantie, meestal het UVW, vroeg van tevoren vragen of het mogelijk is met behoud van uitkering in Thailand te vestigen. Daar komt dan redelijk wat voor kijken. Er zijn voorwaarden aan verbonden.

Meestal zijn de voorwaarden voor toestemming dat de aandoening niet verslechterd in het land van vestiging. Tevens moet terugkeer in het arbeidsproces, ook in de toekomst uitgesloten zijn. De artsen en met name de behandelende artsen hebben daar het laatste woord over. De beslissing ligt bij het UVW.

Zoals Prajak al schreef verlies je al je rechten die je had. wat ziekenfonds, medicijnen, zorg, etc. als je je in Thailand gaat vestigen. Je zal zelf hoogst waarschijnlijk voor alle kosten zelf opdraaien. Verzekeren voor iemand die 100% is afgekeurd is en utopie. Daar trap geen verzekering hier in Thailand in, naar mijn mening. maar misschien geeft Mathieu in Hua-Hin je informatie over verzekeren hier in Thailand.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: dillemma

#6 Bericht door Harm » woensdag 08 augustus 2012, 09:20

Pieter schreef:zorg dat ze (ook) een NL paspoort krijgt / regelt

is lastig en daar moet veel voor gedaan worden maar kan wel

heeft me vrouw ook gedaan

we zitten nu in thailand
en als hier de pleuris uitbreek
is nederland ook een optie
net als veel meer landen zowel voor werk als vakantie

Pieter
Pieter gaat jouw vrouw elk jaar terug naar NL??
Als je namelijk langer dan 14 mnd uit NL bent vervalt dat paspoort

Recent gelezen" NZ landse al 30 jr in NL, getrouwd NL kinderen, NL koophuis, NL werkgever, gaat samen met haar vechtgenoot wereldreis maken (vechtgenoot was 65 jaar geworden, zij nog niet). Blijven 16 mnd weg uit NL mag nu NL niet meer in ivm verlopen paspoort ( langer dan 14mnd uit NL geweest) Paspoort was nieuw toen ze NL uitging voor de werelreis.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#7 Bericht door prajak » woensdag 08 augustus 2012, 09:45

Harm, wat je nu schrijft....

"..Recent gelezen" NZ landse al 30 jr in NL, getrouwd NL kinderen, NL koophuis, NL werkgever, gaat samen met haar vechtgenoot wereldreis maken (vechtgenoot was 65 jaar geworden, zij nog niet). Blijven 16 mnd weg uit NL mag nu NL niet meer in ivm verlopen paspoort ( langer dan 14mnd uit NL geweest) Paspoort was nieuw toen ze NL uitging voor de werelreis...."

daarin is me niet duidelijk wat voor paspoort ze had. Ik denk: Nieuw-Zeelandse want je schrijft NZ landse.

Dus: ze had een hagelnieuw NZ paspoort,
woont al 30 jaar in NL,
gaat 16 maanden NL uit,
en mag niet meer binnen want paspoort verlopen ?

Ik denk dat er een omstandigheid niet bij staat.

Deze opmerking van jou roept vragen op en ik vraag me af wat er precies speelt. Ik ga eens wat snuffelen....

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: dillemma

#8 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 08 augustus 2012, 09:48

Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: dillemma

#9 Bericht door Pieter » woensdag 08 augustus 2012, 09:49

future expat harm schreef:
Pieter schreef:zorg dat ze (ook) een NL paspoort krijgt / regelt

is lastig en daar moet veel voor gedaan worden maar kan wel

heeft me vrouw ook gedaan

we zitten nu in thailand
en als hier de pleuris uitbreek
is nederland ook een optie
net als veel meer landen zowel voor werk als vakantie

Pieter
Pieter gaat jouw vrouw elk jaar terug naar NL??
Als je namelijk langer dan 14 mnd uit NL bent vervalt dat paspoort

Recent gelezen" NZ landse al 30 jr in NL, getrouwd NL kinderen, NL koophuis, NL werkgever, gaat samen met haar vechtgenoot wereldreis maken (vechtgenoot was 65 jaar geworden, zij nog niet). Blijven 16 mnd weg uit NL mag nu NL niet meer in ivm verlopen paspoort ( langer dan 14mnd uit NL geweest) Paspoort was nieuw toen ze NL uitging voor de werelreis.
mijn vrouw heeft een NL paspoort en dan zijn de regels als je 10 jaar niks meer van je hebt laten horen
(staat los van al dan niet verlopen paspoorten ) dan gaat de staat ervanuit dat je geen prijs meer stelt op het NL-schap of dood bent

dat heeft de gemeente ambtenaar nog aangegeven toen ze haar paspoort en indentiteit kaart ging op halen en we ons direct ook uitschreven uit het gemeente register.

n.b. ik zwets wel eens wat en zeg wel eens dingen die niet zo zijn maar een Nederlander verliest echt niet zomaar zijn NL schap

en New-Sealand is New sealand en ja als je dan te lang weg blijft mag je er niet meer in en moet je opnieuw beginnen en een examen doen bij de ambassade en 1.000.2000 triljoen euro dokken voor een vergunning om te komen (ik geloof dat de kosten nu door een europese rechter wat naar beneden zijn)
kan goed zijn dat haar man nu onder de inkomens eis zit dan heeft ze gewoon pech en moet dan een half jaar in een wel beschaafd euro land (b.v. belgie) gaan wonen dan kunnen ze daarna weer niks zeggen in Blondland

Het is gewoon erg handig dat je partner gewoon (ook) een NL paspoort heeft

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dillemma

#10 Bericht door prajak » woensdag 08 augustus 2012, 10:04

Die NZ-se zou dus zo maar wel een geldig NZ paspoort kunnen hebben gehad maar in NL hebben gewoond op een verblijfsvergunning ?

Hebben mensen komende uit de Commonwealth eigenlijk wel een verblijfsvergunning nodig ? Ja, sommigen wel, denk ik, uit landen als Bangladesh en Zimbabwe..... Maar ook down under ?

We horen het hopelijk nog.

Is de termijn voor een NL-er maar 10 jaar ? Dat is wel akelig kort bij de 10 jaar geldigheid die het paspoort straks krijgt.......

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: dillemma

#11 Bericht door Edje » woensdag 08 augustus 2012, 11:14

Wat de ziektekosten verzekering betreft;
Bij uitschrijving uit NL meteen overstappen naar ONVZ, deze verzekeren je wel aansluitend op een NL polis.
Of dit ook voor je vrouw geldt weet ik niet.
Hier hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar de eigen jaarlijkse bijdragen vervallen en je hebt het belasting voordeel.
Alles bij elkaar speel je kiet.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: dillemma

#12 Bericht door Jim » woensdag 08 augustus 2012, 11:34

prajak schreef:Die NZ-se zou dus zo maar wel een geldig NZ paspoort kunnen hebben gehad maar in NL hebben gewoond op een verblijfsvergunning ?
nee dat gaat niet.
je moet je VV inleveren als je je paspoort of ID kaart ophaalt.

zal wel weer prutswerk zijn geweest.
als ik alle thaise dames die een thai paspoort hebben, maar toch een visum aanvragen als ze langer naar thailand gaan dan 30 maanden op de koffie zou moeten krijgen dan kan ik wel een palletje douwe egberts gaan bestellen.
Hebben mensen komende uit de Commonwealth eigenlijk wel een verblijfsvergunning nodig ? Ja, sommigen wel, denk ik, uit landen als Bangladesh en Zimbabwe..... Maar ook down under ?
iedere in nederland woonachtige niet-nederlander moet een verblijfsvergunning hebben, tenzij je een EU nationaliteit hebt.
dan mag je sowieso 3 maanden wonen en daarna moet je de EU verblijfskaart aanvragen (wat een formaliteit is).
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: dillemma

#13 Bericht door Harm » woensdag 08 augustus 2012, 12:00

prajak schreef:Harm, wat je nu schrijft....

"..Recent gelezen" NZ landse al 30 jr in NL, getrouwd NL kinderen, NL koophuis, NL werkgever, gaat samen met haar vechtgenoot wereldreis maken (vechtgenoot was 65 jaar geworden, zij nog niet). Blijven 16 mnd weg uit NL mag nu NL niet meer in ivm verlopen paspoort ( langer dan 14mnd uit NL geweest) Paspoort was nieuw toen ze NL uitging voor de werelreis...."

daarin is me niet duidelijk wat voor paspoort ze had. Ik denk: Nieuw-Zeelandse want je schrijft NZ landse.

Dus: ze had een hagelnieuw NZ paspoort,
woont al 30 jaar in NL,
gaat 16 maanden NL uit,
en mag niet meer binnen want paspoort verlopen ?

Ik denk dat er een omstandigheid niet bij staat.

Deze opmerking van jou roept vragen op en ik vraag me af wat er precies speelt. Ik ga eens wat snuffelen....


ze was nzlandse met een NL paspoort recent gelezen in de televaag
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: dillemma

#14 Bericht door Pieter » woensdag 08 augustus 2012, 13:44

future expat harm schreef:
prajak schreef:Harm, wat je nu schrijft....

"..Recent gelezen" NZ landse al 30 jr in NL, getrouwd NL kinderen, NL koophuis, NL werkgever, gaat samen met haar vechtgenoot wereldreis maken (vechtgenoot was 65 jaar geworden, zij nog niet). Blijven 16 mnd weg uit NL mag nu NL niet meer in ivm verlopen paspoort ( langer dan 14mnd uit NL geweest) Paspoort was nieuw toen ze NL uitging voor de werelreis...."

daarin is me niet duidelijk wat voor paspoort ze had. Ik denk: Nieuw-Zeelandse want je schrijft NZ landse.

Dus: ze had een hagelnieuw NZ paspoort,
woont al 30 jaar in NL,
gaat 16 maanden NL uit,
en mag niet meer binnen want paspoort verlopen ?

Ik denk dat er een omstandigheid niet bij staat.

Deze opmerking van jou roept vragen op en ik vraag me af wat er precies speelt. Ik ga eens wat snuffelen....


ze was nzlandse met een NL paspoort recent gelezen in de televaag

dan klopt het verhaal niet:

http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... iteit.html

de allerlaatste paragraaf staat:

Het verlies van het Nederlanderschap kunt u voorkomen door:

- ten minste één jaar hoofdverblijf te hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie, of;
- tijdig, dus vóór de termijn van 10 jaar afloopt, een Nederlands paspoort of verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap verstrekt te krijgen. Op de dag dat het paspoort of de verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap is afgegeven, begint een nieuwe termijn van 10 jaar te lopen.

geen woord engels bij

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dillemma

#15 Bericht door RuudThai » woensdag 08 augustus 2012, 14:19

future expat harm schreef: ze was nzlandse met een NL paspoort recent gelezen in de televaag
Er zal wel wat anders aan de hand zijn want dit verhaal klopt van geen meter, zoals Pieter met de wet in de hand ook al duidelijk maakte hierboven.
De televaag hoort wel meer de klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt.... en het is komkommertijd! :cheesy:
Net als dat afgrijselijke amateuristische programma "Half Acht Live" dat BVN ons om kwart voor zeven voorschotelt. Ook rechtstreeks van de televaag. Gelukkig maar tot het einde van de komkommertijd.
Dan komen tenminste onze "rode jongens" ;) :D en daarmee de kwaliteit terug. :thumbsup:

Maar we zijn weer aardig afgedwaald van het originele onderwerp hoewel ik denk dat chimpy al redelijk voldoende antwoord heeft gehad.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”