Thais eten

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Thais eten

#1 Bericht door rob kaen » vrijdag 27 juli 2012, 11:54

Thais eten wordt meestal met een vork en een lepel gegeten. Hou de lepel in je rechterhand en
gebruik die om te eten. De vork is er om eten op je lepel te schuiven. Stokjes krijg je alleen bij
noedelsoep en Chinese gerechten.
Thais eten is gemaakt om gedeeld te worden. Iedereen krijgt zijn eigen bord met rijst en een
soepkom, en alle gerechten staan midden op de tafel en iedereen neemt ervan wat ze willen.
Seb bo is in het Isaans, smaakt het? Of is het lekker? Een toepasselijk antwoord, waarbij je zegt dat
het smaakt is, Seb joe! Als je écht indruk wilt maken zeg je : Seb illie (heel erg lekker). Staat garant
voor een hoop hilariteit!
Net als in sommige Westerse landen is er enige gêne als het op het laatste stukje aankomt en in
Thailand wordt het gezien als een voorbode van pech. Om hun eigen pech te bezweren maken
mensen dan een wens. Een populaire wens is die vaak wordt uitgesproken is: Dat ik een hele knappe
vriend(in) mag krijgen! [|) [|)

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Thais eten

#2 Bericht door rob kaen » vrijdag 27 juli 2012, 12:06

Laab; een Isaanse specialiteit is Laab, proef deze in de Isaan zelf voor de real taste! Het is
pittig gemalen vlees, (eend of rundvlees) met rode ui en veel citroengras, rode pepers en
khao kua (droge, gemalen rijst , heeft wat weg van paneermeel, maar is het niet). Het wordt
inmiddels door het hele land geserveerd maar in de Isaan zelf weten ze het best hoe ze dit
moeten bereiden.
Insecten; ook worden er in dit gebied vaak insecten gegeten. Wilt u liever geen insecten op u
bord dan zijn er ook eetgelegenheden die naast Thais ook Westers eten serveren.
Som tam salade; is ook een specialiteit uit deze regio. Deze salade is fris maar toch ook
pittig! Het bestaat uit groene papaya, tomaat, garnalen, kouseband, gestampte pinda's,
knoflook en veel rode peper. Het is een heerlijk lunchgerecht.
Afrader! Som Tam wordt vaak wel met gefermenteerde vis bereidt. Dit stinkende goedje (Pla
Ra) wordt gemaakt van vissen, water en veel zout, dat maandenlang in stenen potten wordt
bewaard, zodat de vis gaat fermenteren (rotten). Ook wordt er vaak gefermenteerde krab in
somtam gebruikt (Phu dong, genaamd). Om te zeggen dat je geen stinkvis wilt eten zeg je:
Mai sai Pha Ra (zonder Pha Ra) en Mai sai Phu dong (zonder gefermenteerd krab). Uw maag
is niet tegen deze stinkvis bestand.
Hoop dat jullie beetje op weg zijn met het isaanse eten [|) :clap:

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Thais eten

#3 Bericht door Pieter1947 » vrijdag 27 juli 2012, 13:48

rob kaen schreef:Laab; een Isaanse specialiteit is Laab, proef deze in de Isaan zelf voor de real taste! Het is
pittig gemalen vlees, (eend of rundvlees) met rode ui en veel citroengras, rode pepers en
khao kua (droge, gemalen rijst , heeft wat weg van paneermeel, maar is het niet). Het wordt
inmiddels door het hele land geserveerd maar in de Isaan zelf weten ze het best hoe ze dit
moeten bereiden.
Insecten; ook worden er in dit gebied vaak insecten gegeten. Wilt u liever geen insecten op u
bord dan zijn er ook eetgelegenheden die naast Thais ook Westers eten serveren.
Som tam salade; is ook een specialiteit uit deze regio. Deze salade is fris maar toch ook
pittig! Het bestaat uit groene papaya, tomaat, garnalen, kouseband, gestampte pinda's,
knoflook en veel rode peper. Het is een heerlijk lunchgerecht.
Afrader! Som Tam wordt vaak wel met gefermenteerde vis bereidt. Dit stinkende goedje (Pla
Ra) wordt gemaakt van vissen, water en veel zout, dat maandenlang in stenen potten wordt
bewaard, zodat de vis gaat fermenteren (rotten). Ook wordt er vaak gefermenteerde krab in
somtam gebruikt (Phu dong, genaamd). Om te zeggen dat je geen stinkvis wilt eten zeg je:
Mai sai Pha Ra (zonder Pha Ra) en Mai sai Phu dong (zonder gefermenteerd krab). Uw maag
is niet tegen deze stinkvis bestand.
Hoop dat jullie beetje op weg zijn met het isaanse eten [|) :clap:
voor mijn vrouw is het heerlijk,voor mij nee ,ik krijg er buikpijn van.geef mij toch maar mijn prakje.Ik weet dat het vervelend klinkt, maar het is zo.

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Thais eten

#4 Bericht door rob kaen » vrijdag 27 juli 2012, 13:53

Eten [|)

De Isaan staat bekend om de vele rijstvelden. De mensen gebruiken vaak hun eigen verbouwde
producten uit de streek bij het koken. Bij het bereiden van de gerechten worden veel kruiden
gebruikt, zoals koriander, rode peper en dille. Er wordt bij het eten vaak witte kleefrijst geserveerd,
men maakt een balletje van de rijst en doopt dat in een ander gerecht en stopt het dan in de mond.
Bij écht Isaans eten wordt geen bestek gebruikt, behalve als het gerecht met gewone (korrel) rijst
wordt geserveerd (bijvoorbeeld curries, soep of noedels). [|)

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Thais eten

#5 Bericht door yandre » vrijdag 27 juli 2012, 14:30

nu rob
ook een lekkernij hier in de isaan een rat uit het rijstveld voor de bewooners.
of grote kikkers en bamboe soep eet de vrouw hier regelmatig .
maar goed een keer geprobeerd van de barbeque rat maar veel botjes
en weinig vlees . :cheesy:

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Thais eten

#6 Bericht door rob kaen » vrijdag 27 juli 2012, 14:41

Politiemensen bij de markt van Rongklear (Aranyaprathet) waren op zoek naar drugs, toen ze stuitten op een vracht dode ratten. De vervoerder verklaarde dat hij elke dag 300 tot 400 kilo dode rat over de grens bij Poipet brengt en nog nooit was aangehouden.

De gevilde ratten zaten verpakt in zakken van vijf kilo en volgens de politiemannen was het vlees soms donkergroen van kleur en stonk het verschrikkelijk.

De smokkel is aantrekkelijk, want aan de Thaise kant van de grens tellen handelaren grif 50 baht neer per kilo Cambodjaanse rat. De prijzen lopen echter nog steeds op en liggen soms tussen 70 en 100 baht per kilo.

Aan gene zijde van de grens nemen de dorpelingen het niet zo nauw met de herkomst. Ze vangen ook huisratten en mengen die met de veldrat, die hoofdzakelijk leeft van rijst. Op die manier kunnen er ratten tussen zitten die besmet zijn met de ziekte van Weil.

Rat wordt voornamelijk gegeten in de Isan en in het noorden van Thailand, waar de bevolking, zeker in de winter, bij stalletjes langs de weg graag een ratje weg knaagt. Uiteraard ontstond na de aanhouding van de smokkelaar verschil van mening over welke Thaise overheidsinstelling zich over het probleem moet buigen. het is dus nog steeds niet duidelijk of de gesmokkelde rat besmet is of niet. :asian22:

Verder zijn er ratten die vergiftigd worden zou het niet meer doen als ik jou was maar toch eet smakelijk :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thais eten

#7 Bericht door prajak » vrijdag 27 juli 2012, 15:03

Pla Ra of Pla Deng wordt in gefermenteerde vorm ernstig afgeraden te eten door de Thaise overheid. Al tientallen jaren maar de bevolking steekt er maar niks van op. Sla de Lonely Planet er maar eens op na welke wormen er in kunnen rondkruiipen. Leverwormen. Hersenwormen. Dus afblijven indien op traditionele wijze gereedgemaakt.

Gemarineerd op westerse wijze en bewaard in de koelkast is ze wel eetbaar. Nou ja, 'eetbaar'....

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Thais eten

#8 Bericht door rob kaen » vrijdag 27 juli 2012, 15:49

In Thailand staat leverkanker op de zevende plaats als doodsoorzaak, met twee sterfgevallen per uur. Jaarlijks komen er 23.000 nieuwe gevallen bij, waarvan 87 in een gevorderd stadium. Overigens speelt ook het ruime alcoholgebruik bij leverkanker een belangrijke rol, maar dan vooral bij HCC, de andere vorm zónder parasieten.
Wie niet weet wat HCC is!!

Hepatocellular carcinoma (HCC, ook wel malignant hepatoma) type of lever kanker.

Enkele instellingen op het gebied van gezondheid proberen nu de bewustwording van de bevolking in de Isan te vergroten door voorlichting te geven op crèches en op lagere scholen. Oudere mensen zijn niet meer van hun (ongezonde) leefstijl af te brengen, maar de hoop bestaat dat kinderen eerder geneigd zijn om de waarschuwingen op te volgen. [|) [|)

U bent gewaarschuwd. Naast landbouwgif op uw groenten en fruit, moet u naast antibiotica in kip of garnalen ook oppassen voor parasieten in uw zoetwatervis. [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thais eten

#9 Bericht door prajak » vrijdag 27 juli 2012, 16:45

Rauwe vis, rauw vlees, of niet goed doorgekookt. Dat zit in veel eten van de Thais die traditioneel koken. En ze eten het nog met de handen ook.....

Het gekke is dat als ik een biefstuk -of wat daar voor door moet gaan- braad ik ze voor de mensen thuis moet DOORbakken terwijl ik, die ze koopt bij de farang die ze importeert uit Kiwi land dat vlees zo vertrouw dat ik ze 'medium' of nog lichter eet. Maar als het dan om Thais eten gaat dan gelden ineens andere regels.

Kai kan bijvoorbeeld soep, die ze zelf kookt, een hele dag buiten de koelkast laten staan. Met gekookte kip (met de botten er in...). Dat is voor mij een misdrijf ! Gooi dat spul de koeling in; wij hebben twee joekels van koelkasten/vriezer. Nee, het staat hier goed. Nu eet ik dat niet, het is voor haar en voor oma, en gek genoeg wordt niemand ziek. Ik ben wel zo ver dat potjes met onduidelijke en gestampte peper-strukturen in de koelkast worden bewaard..eindelijk.

Nog zo iets. Groenten, kruiden en fruit worden gekocht en komen het huis binnen in die overdaad aan plastic zakken waar men hier zo goed in is. Dat verdwijnt in de groentenbak IN dat plastic ding. Dus ik haal een appel uit de koelkast: nat. Een sinasappel: nat. Piepers: met scheuten, nat. Wortelen: nat. Kai gaat een paar dagen naar Bangkok en ik gooi al die plastic ellende weg en plaats bakjes in de groentenbak. Zo ben ik opgegroeid: de rommel gaat zonder zak in de koelkast. Komt ze thuis: oorlog. Het HOORT in plastic.

We hebben de vrede getekend: fruit, mijn en stiefjunior's pakkie an, gaat bloot, de rest, haar en oma's pakkie an, gaat in plastic.

Ik kan me nu voorstellen dat ze zoveel weggooien want ik weiger rottende groenten; gelukkig kost het hier niks maar elders op de wereld hebben mensen niks te eten.

Maar als het dan eindelijk -na diverse overlegrondes- op tafel staat.....dat is het wel smullen hoor. Kai weet dat ze me kan verrassen met vlees gemarineerd met bladeren van de makroetstruik (dat is die struik met groene citroenen die ze gebruiken om hun haar te wassen...) en niet voor niets gaan veel gasten hier met die bladeren vandaan.

Laab komt bij ons niet op tafel, Kai is daar geen liefhebster van. Maar in laab gaat een kruid en dat heb ik in de tuin. Dat kan iedereen in de tuin hebben maar de Thai is te lui om dat te kweken al is dat simpel: stop een tak in de grond en geet wat water en je hebt snel een struik. Dus komt de hele buurt dat bij mij halen. Wil je het zelf kweken ? Nooit van gehoord........

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Thais eten

#10 Bericht door yandre » zaterdag 28 juli 2012, 03:01

ja wat de vis betreft als ik in scheveningen een haring at .
zij mijn vrouw jij bent gek rauwe vis maar kon haar dat maar niet
aan haar verstand brengen dat wat zij elke dag eet voor ons
vreemd is en ja waarschijnlijk zeer slecht voor de lever.

en ja wat rat betreft kon mij niet bekoren dus was een malig een klein
stukje om te proeven .

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Thais eten

#11 Bericht door Pieter » zaterdag 28 juli 2012, 04:18

de meeste zullen we wel weer afschieten maar ik vind hoe meer je naar het zuiden gaat
hoe lekkerder het eten
vanaf malysie en zeker indoland hebben de mensen nog af en toe de tijd en doen ze de moeite om lekker eten te koken
ook gebruiken ze kruiden

een thai is van oorsprong een (nep) chinees en heeft eigenlijk helemaal geen geduld om eten te koken
dus de meeste gerechten is van wokwokwok snel klaar en dan vooral met zeer scherpe dingen om het toch nog enig smaak te geven
echt op smaak brengen dat durven ze niet of zijn ze te lui voor dus dat wordt op tafel erbij gezet

en gezamelijk delen is volgens mij uit noodzaak geboren omdat de bediening altijd 2 of drie mensen vergeet of pas na een uur helpt

ik eet vandaar mijn lekkere zelf gemaakte adjar djampoer met ook gehaktballetjes in pindasaus

dat is geen thais en ook niet NL en tja wel echt lekker

(ik doe er wel kruiden is zoals nootmuskaat, kordeander, kruidnagel )

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Thais eten

#12 Bericht door rob kaen » zaterdag 28 juli 2012, 15:22

Wat ook lekker is Moo sate met pindasaus (kleine stokjes vlees)

Moo sate / Le Thai krob / Kai hor baiteuy
Varkens sate, crispy fried Thais vegetarische wonton & gebakken kipfilet in pandangblad
Heerlijk [|) [|)

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Thais eten

#13 Bericht door rob kaen » zondag 29 juli 2012, 02:58

Voor meer thais culinairse keuken:ZIE BRON onder!!!

http://www.travelmarker.nl/bestemmingen ... keuken.htm

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thais eten

#14 Bericht door Jim » zondag 29 juli 2012, 07:11

thais eten is alleen lekker als het enigszins is aangepast.
ik heb het dan niet over het aantal pepertjes, maar over gerechten die ipv vlees alleen kraakbeen, vel, bot en ingewanden bevatten.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thais eten

#15 Bericht door dutch » zondag 29 juli 2012, 07:17

Jim schreef:thais eten is alleen lekker als het enigszins is aangepast.
ik heb het dan niet over het aantal pepertjes, maar over gerechten die ipv vlees alleen kraakbeen, vel, bot en ingewanden bevatten.
Volledig mee eens.
Dit (moeten) eten, heeft niets met aanpassen te maken.
Ik ben niet gepensioeneerd om nu dingen tegen heug en meug te doen of te eten.
Wel weet ik er een beleefde draai aan te geven om het eventueel ver van me te houden. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”