Huis kopen in Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#31 Bericht door prajak » woensdag 25 juli 2012, 10:57

Dus dit lees ik....

"...In grote lijnen wordt als gezamelijk bezit beschouwd wat er tijdens de huwelijks periode is ingebracht...."

Met alle respect Carpediem, maar dit lijkt me gewoonterecht en geen juridisch afdwingbare zaak maar ik geef mijn mening voor een betere.

Dit 'systeem' lijkt heel erg op een huwelijksconvenant zoals je in NL kunt maken ten titel van huwelijkse voorwaarden. Een van de mogelijkheden die je hebt.

En er kan heel wat in NL. Alles samen, of niks samen, of een verrekenbeding naar gelang ieders inkomen, of alles wat na het huwelijk wordt aangebracht is van de aanbrenger, of alles als zojuist genoemd is gezamenlijk behalve lijfgoed en sieraden, enfin, je kunt het zo gek niet bedenken.

Gewoon advies vragen, kost een paar centen 'maar dan heb je ook wat' : later geen problemen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Huis kopen in Nederland

#32 Bericht door carpediem » woensdag 25 juli 2012, 11:39

Gewoon advies vragen, kost een paar centen 'maar dan heb je ook wat' : later geen problemen.

Ja jouw gratis advies kost wel een paar centen.

Ik heb niet zo'n goede ervaringen met die betaalde adviseurs. Zelf eerst uitzoeken en napluizen.
Vrijwel alles is op internet te vinden.
Kun je je oordeel altijd nog laten bevestigen door een deskundige. ook gratis op internet.
Zo groot is het probleem ook weer niet.
pluk de dag (carpediem)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#33 Bericht door menan » maandag 30 juli 2012, 01:46

Dit vond ik op een wbsite over huwelijkse voorwaarden.

http://www.thaiconnection.nl/thailand-s ... ivorce.htm

Hoe worden eigendommen en uitstaande schulden verdeeld in het geval van een echtscheiding ?

In Thailand geldt een beperkte gemeenschap van goederen, waarbij bezittingen die u had voorafgaand aan het huwelijk niet in de gemeenschap vallen.
Ieder houdt zijn of haar eigen bezttingen en als derde "potje" ontstaat er een gemeenschap van goederen, die alles omvat wat u gedurende het huwelijk gezamenlijk hebt vergaard. Bij een echtscheiding wordt alleen dat verdeeld wat u gedurende het huwelijk gezamenlijk hebt vergaard. De regels betreffende de verdeling van de eigendommen en eventuele schulden zijn complex en de Thaise rechter zal het een verdeling maken volgens de wet en de individuele omstandigheden van de zaak. Schulden tijdens het huwelijk, of ze nu huishouden, medische of educatieve schulden zijn, zijn in het algemeen de verantwoordelijkheid van beide partijen.

Indien u in Thailand woont, geldt het Thaise recht, en vallen bezittingen in Nederland buiten de echtscheiding in Thailand. Indien u met uw Thaise echtgenote in Nederland zou willen wonen, kunt u bij een Nederlandse notaris laten vastleggen dat het Thaise recht geldt (zgn. rechtskeuze). Maar laat u wel eerst goed adviseren door een advocaat en/of notaris!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huis kopen in Nederland

#34 Bericht door prajak » maandag 30 juli 2012, 02:24

Menan, interessante informatie. Dus, als ik goed lees, als je niets vastlegt inzake het huwelijk en de ingebrachte goederen dan is alleen wat NA het huwelijk wordt aangebracht gezamenlijk bezit.

Dat betekent dat als de farang staande huwelijk een auto koopt dat die auto bij scheiding door midden moet :giggle2: . Al kan de rechter de auto dan aan iemand van het stel toewijzen met de verplichting de helft van de dagwaarde te betalen en is dat geld er niet dan wordt de auto verkocht, denk ik.

Ik denk, maar dat is mijn mening, dat je altijd vooraf een huwelijksconvenant moet maken. Dan voorkom je ieder probleem; en zoals je zelf al schreef, als beide partijen vermogen hebben is vastleggen mogelijk wel het beste.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#35 Bericht door Pieter » maandag 30 juli 2012, 04:08

prajak schreef: En wat Jeanette zegt : Als het andersom gebeurt dan is het forum te klein.... Die Thaise vrouwen toch ! Nou, farang mannen kunnen er ook wat van; de partner achterlaten met de gebakken peren en soms nog minder dan dat ook.
Gisteren nog in een weeshuis geweest van kinderen tot 6 jaar wat overtollig speelgoed en kleren van mijn dochter weggebracht
nou 20-25% van de kinderen heeft een witte vader hoor.

Nu wil dat ook niet alles zeggen.

twee jaar geleden vroeg een hoogzwangere thaise om een engelse email te schrijven naar haar vriendje die dat gedaan had
ze had 6 maanden niks van zich laten horen en had er 300.000 THB doorgejaagd als geld voor een abortus
alleen dat had ze niet gedaan en nu wou ze nog een keer geld voor de geboorte en opvoeding

Carpe Diem weet je wel

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huis kopen in Nederland

#36 Bericht door menan » maandag 30 juli 2012, 05:09

prajak schreef:Menan, interessante informatie. Dus, als ik goed lees, als je niets vastlegt inzake het huwelijk en de ingebrachte goederen dan is alleen wat NA het huwelijk wordt aangebracht gezamenlijk bezit.

Dat betekent dat als de farang staande huwelijk een auto koopt dat die auto bij scheiding door midden moet :giggle2: . Al kan de rechter de auto dan aan iemand van het stel toewijzen met de verplichting de helft van de dagwaarde te betalen en is dat geld er niet dan wordt de auto verkocht, denk ik.

Ik denk, maar dat is mijn mening, dat je altijd vooraf een huwelijksconvenant moet maken. Dan voorkom je ieder probleem; en zoals je zelf al schreef, als beide partijen vermogen hebben is vastleggen mogelijk wel het beste.
Ik denk dat de Thaise wet duidelijk is. Wanneer je kunt aantonen wat ieders bezit voor het huwelijk was er na scheiding niets verkeerd kan gaan. En wat er in Nederland is kan sowieso overal buiten gehouden worden. Zo lees ik het allemaal.

Alleen wat je tijdens je huwelijk vergaart zal verdeeld moeten worden, maar je kent het Bijblese verhaal. Wanneer je ex-vrouw de boel wil opsplitsen, moet je met tranen in de ogen alles aan haar geven. Je weet wat er daarna gebeurd is. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”