Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#16 Bericht door driver » woensdag 18 juli 2012, 20:22

Ervee71 schreef:
driver schreef:Alleen nog de verplichte schooldagen[/color] waar ik wat van baal omdat we onze vrijheid hiermee kwijt zijn maar ook daar komt ooit een eind aan denk ik maar.

gr driver
De schooldagen zijn alleen verplicht, als de gemeente of een andere instantie betaald voor de inburgering. Is dit niet het geval, hoef je niet naar school en kan je zelf thuis leren, om binnen 3,5 jaar te slagen voor het examen. Of het verstandig is, dat is weer een 2de.
RuudThai schreef:Mijn vrouw heeft haar inburgeringscursus in 4 jaar gedaan en haar diploma behaald. Lang, maar dat kwam omdat er maar 3 x per week (en één jaar zelfs maar 2 x per week) alleen de ochtend werd lesgegeven.
Tegenwoordig moet je het binnen 3,5 jaar halen en mijn vrouw heeft ook maar 3 dagdelen in de week les en 1 dagdeel dat ze op school gebruik kan maken van het computerlokaal, waar ze dan diverse online toetsen e.d. kan maken.
De Gemeente schiet hier alles voor en zolang de cursisten voldoen aan hun eisen is dat verder prima.
Stopt men ermee of gooit men er met de bekende pet naar kan er een rekening volgen begreep ik uit het kennismakingsgesprek wat we hadden.
Suk gaat lekker naar het ROC hier 5 minuten vandaan dus lekker dichtbij voor haar.

3,5 jaar klopt maar als dat om een bepaalde reden niet haalbaar is kan deze termijn worden verlengt begreep ik ook uit hun verhaal.
Maar ja...Arie en goed luisteren is soms wat lastig dus we zien het wel wat het wordt tzt .
Suk doet haar uiterste best om het te leren tot nu toe , werkt nog wat dus so far so good.

Ze zit nu met jouw vrouw te bellen over....school en leren onder andere ha,ha.

gr driver

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#17 Bericht door Ervee71 » woensdag 18 juli 2012, 20:35

Bij ons betaald de gemeente helemaal niks.
We zouden wel een vergoeding van 700 euro krijgen, als Pum binnen een jaar zou slagen.
Maar ja, dat is weer een ander onderwerp.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#18 Bericht door Gardensafari » woensdag 18 juli 2012, 21:18

Ik ken een collegaatje van mijn vrouw.
Ging naar een verkorte cursus, de redenen zijn verder niet belangrijk.
Gemeente Arnhem betaalt de cursus op een eigen bijdrage van € 150 na.
Ze slaagde al na vrij korte tijd (pientere meid).
En na het behalen van het examen, kwam er een brief van de Gemeente Arnhem.
Ze kreeg een "stimuleringspremie" van € 150.
En dus hoefde ze de eigen bijdrage niet te betalen.
Wat je daar politiek ook over moge denken, zij was er zeer verguld mee.
En het was een zeer leuke geste van de gemeente.

De eigen bijdrage verschilt van gemeente tot gemeente.
Andere collega's moesten die eigen bijdrage overigens wel betalen.

Dit speelde zich af begin 2012.
Hoe de regels nu zijn, of in 2013 zullen zijn weet ik niet.

En de Thai: alle Thaien die ik ken vinden die inburgeringscursus leuk.
Natuurlijk zijn er wel eens vervelende onderdelen, maar de meesten vinden het leuk.
De groepsaanpak is sowieso iets dat Thaien en andere Aziaten erg aanspreekt.
En op een enkele uitzondering na, gaat men onbekommerd met de portfolio op pad naar winkels, politie enzovoorts.
Ze leren er niet alleen Nederlands van, maar ook de kijk op bijvoorbeeld de politie verandert.

Wel zie je dat mensen uit andere landen met een grammaticale taal het veel gemakkelijker hebben dan mensen zoals de Thai, uit een land met een toontaal.
En ook is er het grote probleem dat er redelijk veel analfabeten zitten tussen de immigranten op die cursus.
Die hebben het uiteraard loodzwaar.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Kalebath
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 08 augustus 2011, 12:55
Locatie: Delft

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#19 Bericht door Kalebath » woensdag 18 juli 2012, 21:31

onze gemeente geeft helemaal niets we kregen bij ons intake gesprek te horen dat de gemeente was gestopt met het subsidie geven van inburgeraars. we kregen een lijst met scholen waar we terecht konden. de eerst 7 gaven geen les meer want het was volgens hun niet meer winstgevend genoeg. nr 8 vroeg 5000 euro voor 1 jaar waarbij ook de examen kosten zaten en we konden een lening krijgen bij de duo waarbij we 3000 euro terug konden krijgen. Heb uiteindelijk 2 mensen gevonden die een groepje mensen wou les geven 3 uur per week kleine klas kost me zo'n 2000 euro en als mai dit jaar slaagt dan krijgen we 680 euro terug volgend jaar vervalt deze terug gave dan veranderd ook de inburgering maar weer eens. Dus maar proberen dit jaar de inburgering te halen

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#20 Bericht door driver » donderdag 19 juli 2012, 10:49

Dat van die 150,00 euro is hier ook zo .
Heb dat even gecheckt alleen hoeft Suk dat niet te betalen maar als ze stopt wel.
En eventuele cursuskosten ook maar zoals eerder gemeldt is dat afhankelijk per persoon en de reden van afhaken.

Ik vindt het overigens heel vreemd dat de overheid via de IND bepaalt wat de vaste kosten zijn voor het traject Thailand-Nederland en dat er bij het verplichte vervolg van de inburgering want dat is het gewoon hoe je het wendt of keert de kosten of niet kosten per Gemeente dus totaal verschillend zijn.
Althans dat begrijp ik nu uit de andere reacties.

Wat betreft dat analfabeten gedeelte...dat hebben ze bij Suk ook opgemerkt en nu is ze dus begonnen met een soort instap ..ik leer begrijpend Nederlands ... cursus oid en dat vindt ze heel leuk.Hoe het later gaat worden als ze echt moet gaan leren ben ik heel benieuwd naar.

Wat ik wel weet is dat als ze er echt veel problemen en stress door krijgt met zichzelf we Nederland verlaten en ergens anders een toekomst op gaan bouwen ongeacht waar dat is.We laten ons niet gek maken door de Nederlandse wet en regelgeving want ze proberen ons er hier steeds meer onder te krijgen op allerlei gebied en dat begin ik ietswat zat te worden de laatste jaren.Maar dat is weer een ander onderwerp wat hier verder geldt als NVT :mrgreen:

gr driver

Kalebath
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 08 augustus 2011, 12:55
Locatie: Delft

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#21 Bericht door Kalebath » donderdag 19 juli 2012, 11:38

Ik geloof dat de hele inburgering straks wordt geregeld door de ind per 1 jan dus dan zal er wel 1 landelijk beleid komen. Wat ik eigelijk terecht vindt. er zijn zelfs gemeentes in nederland die reisgeld voor de cursus geven 200 euro per maand terwijl ze op loop afstand van de school wonen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verlengaanvraag MVV voor 5 jaar...

#22 Bericht door driver » donderdag 19 juli 2012, 11:51

Kalebath schreef:Ik geloof dat de hele inburgering straks wordt geregeld door de ind per 1 jan dus dan zal er wel 1 landelijk beleid komen. Wat ik eigelijk terecht vindt. er zijn zelfs gemeentes in nederland die reisgeld voor de cursus geven 200 euro per maand terwijl ze op loop afstand van de school wonen.
We gaan het wel zien wat het gaat worden tzt.

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”