Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadoptie?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadoptie?

#1 Bericht door marceziani » donderdag 05 juli 2012, 12:47

Ik wil de zoon van mijn Thaise vriendin gaan adopteren.
Wij (ik, mijn vriendin en haar zoon) wonen inmiddels drie jaar in Nederland samen.
Momenteel heeft haar zoon nog de Thaise nationaliteit.
Na de zogenaamde stiefouderadoptie krijgt hij de Nederlandse nationaliteit.
Verliest hij daardoor automatisch de Thaise nationaliteit, of blijft deze behouden?

Ik ben benieuwd naar wat de Thaise wet hierover zegt en ook wat de Nederlanse wet hierover zegt.
Weet iemand hier meer over?
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#2 Bericht door marceziani » donderdag 05 juli 2012, 13:24

Ook wil ik heel even tussendoor nog een andere vraag stellen. Ik en mijn Thaise vriendin hebben samen een wolk van een dochter. Voor wat betreft onze dochter, valt mij het volgende op, als we kijken naar de Thaise wet:
http://www.ibiblio.org/obl/docs3/THAILA ... ty_Act.htm
Chapter 2. Loss of Thai Nationality.

Section 14. A person of Thai nationality, who was born of an alien father and has acquired the nationality of his father according to the law on nationality of his father, or a person who acquires Thai nationality under Section 12 paragraph 2 is required, if he desires to retain his other nationality, to make a declaration of his intention to renounce his Thai nationality within one year after his attaining the age of twenty years, according to such form and in the manner as prescribed in the Ministerial Regulations.

If, after consideration of the said intention, the Minister is of opinion that there is reasonable ground to believe that such person may acquire the nationality of his father or a foreign nationality, he shall grant permission, except in cases where Thailand is being engaged in armed conflict, or is in state of war, he may order the dispensation of any renunciation of Thai nationality.
Het lijkt erop dat onze dochter na haar 20e verjaardag een keuze moet maken tussen de Nederlandse en de Thaise nationaliteit volgens de Thaise wet. Of ben ik nu abuis?
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

nefelimhg
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 03 juli 2012, 15:41

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#3 Bericht door nefelimhg » donderdag 05 juli 2012, 13:35

marceziani schreef:
Chapter 2. Loss of Thai Nationality.

Section 14. ... if he desires to retain his other nationality, to make a declaration of his intention to renounce his Thai nationality within one year after his attaining the age of twenty years, according to such form and in the manner as prescribed in the Ministerial Regulations.
Het lijkt erop dat onze dochter na haar 20e verjaardag een keuze moet maken tussen de Nederlandse en de Thaise nationaliteit volgens de Thaise wet. Of ben ik nu abuis?
Heb het stukje 2x gelezen en kan niet anders concluderen dan dat je inderdaad (helaas) gelijk lijkt te hebben.
Update: Ik gok dat je dochter in Thailand geboren is? want dan lijkt Sectie 17 ook nog van toepassing :(
Section 17. With respect to a person who has Thai nationality, by reason of his having been born within the Thai Kingdom of an alien father, his Thai nationality may be revoked if it appears that:

(1) He has resided in a foreign country, of which his father has or used to have nationality, for a consecutive period of more than five years as from the day of his becoming sui juris;
(2) There is evidence to show that he makes use of the nationality of his father or of a foreign nationality, or that he has an active interest in the nationality of his father or in a foreign nationality;
(3) He commits any act prejudicial to the security or conflicting with the interests of the State, or amounting to an insult to the nation;
(4) He commits any act contrary to public order or good morals.

The Minister in the event of (1) or (2), and the Court in the event of (3) or (4) and upon request of the public prosecutor, shall order the revocation of Thai nationality.
Succes!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#4 Bericht door dutch » donderdag 05 juli 2012, 13:57

In de antwoorden gaat men steeds uit van een "alien" vader.
In het geval van de OP betreft het een volbloed Thai,geboren vanuit Thaise ouders.
Althans zo lees ik het.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

nefelimhg
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 03 juli 2012, 15:41

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#5 Bericht door nefelimhg » donderdag 05 juli 2012, 14:16

marceziani schreef:Ook wil ik heel even tussendoor nog een andere vraag stellen.
Ik en mijn Thaise vriendin hebben samen een wolk van een dochter.
Voor wat betreft onze dochter, valt mij het volgende op, als we kijken naar de Thaise wet:
Dan heb ik het verkeerd begrepen, ik was in de veronderstelling dat Marceziani de NL-se nationaliteit heeft. :oops:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#6 Bericht door dutch » donderdag 05 juli 2012, 14:26

nefelimhg schreef:
marceziani schreef:Ook wil ik heel even tussendoor nog een andere vraag stellen.
Ik en mijn Thaise vriendin hebben samen een wolk van een dochter.
Voor wat betreft onze dochter, valt mij het volgende op, als we kijken naar de Thaise wet:
Dan heb ik het verkeerd begrepen, ik was in de veronderstelling dat Marceziani de NL-se nationaliteit heeft. :oops:

Ik heb het over de Originele Poster.
Die zal toch ook graag een antwoord willen.Toch?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#7 Bericht door prajak » donderdag 05 juli 2012, 15:12

Scherp gezien, Dutch, er staat 'haar' zoon en 'stiefouder adoptie'. Tenzij het kind al een farang vader had en ook nog Nl-er.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#8 Bericht door prajak » donderdag 05 juli 2012, 15:16

Het onderwerp is eens aangekaart...maar niet uitgediept...

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... it=adoptie

nefelimhg
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 03 juli 2012, 15:41

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#9 Bericht door nefelimhg » donderdag 05 juli 2012, 15:19

Jullie zullen toch ook wel gezien hebben dat de originele poster een en dezelfde persoon is met twee vragen?
Succes in ieder geval met je vragen Marceziani!, ik laat het nu maar over aan de experts.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#10 Bericht door marceziani » donderdag 05 juli 2012, 15:28

Ik ben Nederlander.
Mijn vriendin is Thai.
Haar zoon is Thai.
Onze dochter is Nederlandse en Thai.
Allen wonen bij mij in Nederland.

Vraag 1.
Als ik het zoontje van mijn vriendin ga adopteren, de zogenaamde stiefouderadoptie, verliest hij dan zijn Thaise nationaliteit? Ik probeer deze vraag te benaderen vanuit de Nederlandse wet en ik zou ook graag willen weten wat de Thaise wet hierover zegt.

Vraag 2.
Onze dochter heeft twee nationaliteiten. Een Nederlands paspoort heeft ze al.
Binnenkort willen we naar Den Haag om voor haar ook een Thai paspoort aan te vragen.
Moet ze na het bereiken van haar 20e verjaardag verplicht een keuze maken tussen de Thaise en Nederlandse nationaliteit?

Dus inderdaad twee verschillende vragen. Excuses voor de onduidelijkheid.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#11 Bericht door prajak » donderdag 05 juli 2012, 15:34

Het was me direct al duidelijk wat jouw vragen zijn en dat, al schrijf je dat niet, de aanstaande adoptiefzoon een Thaise pa heeft.

Raadpleeg een Thaise advocaat. Dat zou ik doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#12 Bericht door prajak » donderdag 05 juli 2012, 15:44

Ik heb die wettekst eens doorgelezen en het Engels verdient niet de schoonheidsprijs. Maar dat zien we wel vaker, zeker als we de voor ons zo belangrijke immigratieregels bestuderen. Het is Engels met een hoog flup gehalte.

Artikel 22 is van belang. De persoon met Thaise nationaliteit die wordt genaturaliseerd..etc.

Zoals altijd gaat de Thaise wettekst voor dus, opnieuw, advocatenwerk.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#13 Bericht door RuudThai » donderdag 05 juli 2012, 15:50

marceziani schreef:Ik ben Nederlander.
Mijn vriendin is Thai.
Haar zoon is Thai.
Onze dochter is Nederlandse en Thai.
Allen wonen bij mij in Nederland.

Vraag 1.
Als ik het zoontje van mijn vriendin ga adopteren, de zogenaamde stiefouderadoptie, verliest hij dan zijn Thaise nationaliteit? Ik probeer deze vraag te benaderen vanuit de Nederlandse wet en ik zou ook graag willen weten wat de Thaise wet hierover zegt.

Vraag 2.
Onze dochter heeft twee nationaliteiten. Een Nederlands paspoort heeft ze al.
Binnenkort willen we naar Den Haag om voor haar ook een Thai paspoort aan te vragen.
Moet ze na het bereiken van haar 20e verjaardag verplicht een keuze maken tussen de Thaise en Nederlandse nationaliteit?

Dus inderdaad twee verschillende vragen. Excuses voor de onduidelijkheid.
Bij vraag 1. Je kunt het niet alleen benaderen vanuit de Nederlandse wet. Gebruikelijk bij nationaliteitswetgeving is dat een kind gedurende zijn minderjarigheid geen nationaliteit verliest. Dus tot z'n 18e blijft hij zowel Nederlands als Thai. Voor de Nederlandse wet hoeft hij geen afstand te doen van de Thaise op z'n 18e. tenminste, tot nu toe, er zijn politici in Nederland die dit wel anders zouden willen maar dat is een minderheid dus dat zal niet zo gauw wijzigen.
De Thaise wet is wat schimmig. In de wet wordt niet gesproken van een verplichting, maar dat verlies van nationaliteit KAN plaatsvinden. Ik heb wel begrepen dat hier opgaat: "wat niet weet wat niet deert".
Vorige jaren ben ik ook bezig geweest met stiefouderadoptie voor mijn stiefdochter en daarvoor een advocate in Bangkok geraadpleegd. De procedure is niet doorgegaan, er kwam een kink in de kabel, maar via een pb kan ik wel de naam van de advocate in kwestie doorgeven.

O, prajak, sectie 22 geldt voor Thaise meerderjarige personen die dus tijdens hun meerderjarigheid een andere nationaliteit hebben verkregen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#14 Bericht door prajak » donderdag 05 juli 2012, 16:19

Hoofdstuk 22

...person of Thai nationality who bas been naturalised as an alien, or who has renounced Thai nationality, or whose Thai nationality has been revoked, shall lose ...

has been naturalised ... geeft niet automatisch meerderjarigheid weer.
has renounced Thai nationality ... dat kan alleen een meerderjarige.

Het is de reeds opgemerkte vertaalarmoede denk ik.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#15 Bericht door marceziani » dinsdag 31 juli 2012, 15:50

Mijn vriendin en haar zoon hebben nu beide de Thaise nationaliteit.
Bij stiefouderadoptie verkrijgt haar zoon de Nederlandse nationaliteit en hij behoudt zijn Thaise nationaliteit.
De Thaise wet doet niet moeilijk over dubbele nationaliteiten.
De Nederlandse wet zegt in geval van adoptie niet dat de oude nationaliteit moet worden opgezegd, dus vooralsnog behoudt een kind beide nationaliteiten na (stiefouder)adoptie.

Iedereen bedankt voor de reacties!
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”