Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadoptie?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#31 Bericht door RuudThai » vrijdag 10 augustus 2012, 14:07

Wat zijn de voorwaarden voor het erkennen van een kind?

Er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan om de erkenning van een kind rechtsgeldig te laten zijn. De voorwaarden voor erkenning staan hieronder beschreven.

Voorwaarden voor erkenning kind

Voor het erkennen van een kind gelden de volgende voorwaarden:
- De man die het kind erkent, moet 16 jaar of ouder zijn.
- De moeder moet voor de erkenning schriftelijk toestemming geven als het kind jonger is dan 16 jaar.
Is het kind 12 jaar of ouder, dan moet het kind zelf schriftelijk toestemming geven.
Is het kind tussen de 12 en 16 jaar, dan moet zowel de moeder als het kind schriftelijk toestemming geven.
- Erkenning is niet mogelijk door een man die, door bloedverwantschap, niet met de moeder mag trouwen.
- Er mogen niet al 2 ouders zijn. Een kind kan niet worden erkend als het kind in familierechtelijke betrekking staat tot 2 ouders. Wanneer het kind bijvoorbeeld is geadopteerd door de vrouwelijke partner van de moeder, kan de verwekker het kind niet meer erkennen.
- Staat de man die het kind wil erkennen wegens geestelijke stoornis onder curatele, dan is toestemming van de kantonrechter nodig.
-------------
Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -kind.html

Als de biologische vader als zodanig in de akte staat vermeld betekent dat dat er een familierechtelijke betrekking tussen die vader en het in de akte vermelde kind is. Dan kan het kind dus niet door een andere man worden erkend. (Het gebruikte voorbeeld is voor lesbische stellen)

Zie ook: http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... endin.html
Waarin eveneens vermeld is dat:
"Evenmin kan een kind dat al twee ouders heeft, worden erkend door een Nederlandse man."

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#32 Bericht door maverick62 » zaterdag 11 augustus 2012, 16:25

RuudThai schreef:Wat zijn de voorwaarden voor het erkennen van een kind?

Er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan om de erkenning van een kind rechtsgeldig te laten zijn. De voorwaarden voor erkenning staan hieronder beschreven.

Voorwaarden voor erkenning kind

Voor het erkennen van een kind gelden de volgende voorwaarden:
- De man die het kind erkent, moet 16 jaar of ouder zijn.
- De moeder moet voor de erkenning schriftelijk toestemming geven als het kind jonger is dan 16 jaar.
Is het kind 12 jaar of ouder, dan moet het kind zelf schriftelijk toestemming geven.
Is het kind tussen de 12 en 16 jaar, dan moet zowel de moeder als het kind schriftelijk toestemming geven.
- Erkenning is niet mogelijk door een man die, door bloedverwantschap, niet met de moeder mag trouwen.
- Er mogen niet al 2 ouders zijn. Een kind kan niet worden erkend als het kind in familierechtelijke betrekking staat tot 2 ouders. Wanneer het kind bijvoorbeeld is geadopteerd door de vrouwelijke partner van de moeder, kan de verwekker het kind niet meer erkennen.
- Staat de man die het kind wil erkennen wegens geestelijke stoornis onder curatele, dan is toestemming van de kantonrechter nodig.
-------------
Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -kind.html

Als de biologische vader als zodanig in de akte staat vermeld betekent dat dat er een familierechtelijke betrekking tussen die vader en het in de akte vermelde kind is. Dan kan het kind dus niet door een andere man worden erkend. (Het gebruikte voorbeeld is voor lesbische stellen)

Zie ook: http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... endin.html
Waarin eveneens vermeld is dat:
"Evenmin kan een kind dat al twee ouders heeft, worden erkend door een Nederlandse man."

Ruud, grijs gebied:

men spreekt over Evenmin kan een kind dat al twee ouders heeft, worden erkend door een Nederlandse man.

Als er slechts een ouder is en een biologische verwekker spreekt men niet over twee ouders en zeker niet over een familie rechtelijke betrekking. De biologische verwekker normaal gesproken heeft zijn hielen al gelicht voordat het kind het daglicht ziet. ( niet altijd) Maar dit is wel een zeer grijs gebied. Volgens de ambtenaar in mijn gemeente is het mogelijk om de erkenning te doen als de moeder als een ouder gezin leeft en jij voor het kind zorgt (bijdragen). Deze zinsnede heeft betrekking op het feit dat je niet een kind kan erkennen als man en vrouw samenleven en het kind samen opvoeden.

Maar weet je..............................een ieder moet gewoon de hoeken van de wet op zoeken en ik kan je verzekeren dat dit met vertaalde documenten van Thai naar NL geen probleem is mits je maar de toestemming hebt van de moeder en ze niet samen leeft en nog getrouwd is met de verwekker.

Dus aan alle succes,

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#33 Bericht door RuudThai » zaterdag 11 augustus 2012, 16:43

Uit een geboorteakte blijkt wie de ouders zijn en als daar bij "vader" een naam staat en bij "moeder" ook, zijn er 2 ouders. En is er automatisch een familierechtelijke betrekking vanaf het moment van geboorte. Als een ambtenaar burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente dit vaststelt, dan kan er geen erkenning plaatsvinden.
Zo heb ik deze wetgeving ook gedurende mijn loopbaan als abs uitgevoerd. En volgens mij zijn in deze benadering geen wijzigingen opgetreden. Als een abs van een Nederlandse gemeente dit soepeler interpreteert zit hij volgens mij fout.
Dat is niet goed, want er mag geen verschil in uitvoering van wetgeving per gemeente optreden, dat zou rechtsongelijkheid betekenen.

Maar als je denkt dat het werkt in die gemeente kan je het proberen. Alleen niet gek opkijken als achteraf door eventuele controle vanuit justitie de erkenning nietig wordt verklaard.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#34 Bericht door prajak » zaterdag 11 augustus 2012, 17:14

Als alles in NL normaal loopt zoals het hoort dan heeft Ruudthai gelijk. En dan zou ik geen ongein riskeren met de toekomst van het kind dat je wilt erkennen en waar je dus van houdt. Het geeft onrust in de relatie met het kind als de politie aan de deur komt om jou vast te zetten wegens valsheid in geschrift.

Als je dan toch gaat rommelen, en ik raad rommelen altijd af en dus ook nu, rommel dan aan de bron: de eerste stap in het vertalen en legaliseren van de geboorteakte. Probeer met een zak geld daar de naam van de verwekker weg te laten.

Rommelen in NL ? Ik geef je geen kans van slagen. Helemaal niet nu je er in dit forum zo over praat. Big Bro leest mee en heeft je zo gevonden hoor.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#35 Bericht door maverick62 » zaterdag 11 augustus 2012, 17:48

prajak schreef:Als alles in NL normaal loopt zoals het hoort dan heeft Ruudthai gelijk. En dan zou ik geen ongein riskeren met de toekomst van het kind dat je wilt erkennen en waar je dus van houdt. Het geeft onrust in de relatie met het kind als de politie aan de deur komt om jou vast te zetten wegens valsheid in geschrift.

Als je dan toch gaat rommelen, en ik raad rommelen altijd af en dus ook nu, rommel dan aan de bron: de eerste stap in het vertalen en legaliseren van de geboorteakte. Probeer met een zak geld daar de naam van de verwekker weg te laten.

Rommelen in NL ? Ik geef je geen kans van slagen. Helemaal niet nu je er in dit forum zo over praat. Big Bro leest mee en heeft je zo gevonden hoor.

Nee hoor Prajak, niet rommelen alleen de tekst interpreteren en gebruiken. Elke gang is mogelijk en er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Als je kan aantonen dat het alleen een biologische verwekker is en geen deelname heeft gehad aan de opvoeding van het kind dan heb je elke kans om dit voor elkaar te krijgen.

Maar goed, Ruud heeft waarschijnlijk vaker met dit bijltje gehakt en al vele kinderen cq erkend of afgewezen :giggle: :giggle:

Ik zeg alleen maar dat het het proberen waard is zonder te rommelen voordat je de lange weg van adoptie in slaat.

Nee heb je, ja kan je krijgen. Dat geld in TH en zeker in NL.

Succes

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#36 Bericht door maverick62 » zaterdag 11 augustus 2012, 17:50

Wie zijn volgens de wet uw ouders en wat zijn hun rechten en plichten?

Volgens de wet zijn de moeder en de vader de ouders. In het dagelijks spraakgebruik bedoelen we met ouders meestal de biologische moeder en vader. Dat zijn niet altijd de ouders in de zin van de wet. De wettelijke ouders van het kind zijn de moeder en vader zoals hieronder beschreven.

Moeder is:

de vrouw uit wie het kind geboren is;
de vrouw die het kind heeft geadopteerd.

Vader is:

de echtgenoot van de moeder op het moment dat het kind geboren wordt (tenzij het vaderschap wordt ontkend);
de man die het kind heeft erkend of geadopteerd;
de man wiens vaderschap door de rechter is vastgesteld.

Tekst:
Voor de niet-biologische vader die een minderjarig kind pas op of na het zevende jaar erkent, bestaat de mogelijkheid van optie na 3 jaar ononderbroken verzorging en opvoeding. De periode van 3 jaar verzorging en opvoeding begint niet pas na de erkenning. Voldoende is dat er sprake is geweest van verzorging en opvoeding gedurende een periode van minimaal 3 jaar, terug te tellen vanaf het moment van de optieverklaring,
http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... endin.html

Maar zoals gezegd, het staat een ieder vrij datgene te proberen wat de wet toelaat of toestaat in deze tijd. Men spreekt over de niet-biologische vader.

Dus heren op het forum, zou eens leuk zijn als jullie van de troon afkomen en eens iemand het recht geven en niet altijd terecht proberen te wijzen!

Is inderdaad weinig veranderd op het forum.

Groet,

Maverick

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#37 Bericht door printen44 » zaterdag 11 augustus 2012, 18:36

Maverick62, ik bemoei me niet met de discussie. Maar het schiet mij wel in het verkeerde keelgat dat je beweert dat dat leden van dit forum op een troon zitten en altijd gelijk willen hebben. Dan lees je dit forum niet goed.

Men geeft een mening, vaak gebaseerd op ervaring. Ervaring in het vroeger bedrijfsleven waar men werkte of over Thailand,waar sommige jarenlang wonen.

Je kan en mag van mening verschillen met de opvattingen, meningen en/of adviezen die men hier neerschrijft. Dat ben je vrij in. En je mag kritiek leveren op die meningen, opvattingen en/of adviezen die men hier geeft.

Maar die meningen, adviezen en opvattingen worden hier niet vanaf een hoge troon gegeven. Als iemand gelijk heeft dan krijgt hij ook gelijk. Zo simpel is het.

Dit forum heeft leden met een schat van ervaring op velerlei gebied. Dat wil men graag ook aan anderen doorgeven. Dan kan weleens niet stroken met opvattingen van anderen. "So what"?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#38 Bericht door RuudThai » zaterdag 11 augustus 2012, 18:54

Maverick haalt hier zaken door elkaar, nl. erkenning en optie. Dat zijn aparte procedures.
Een niet-biologische vader kan wel na 3 jaar verzorging/opvoeding opteren voor het Nederlanderschap van het kind. Hij kan daarnaast het kind erkennen *- mits er geen vader in de geboorteakte is vermeld, zie volgende alinea -* maar dat krijgt door die handeling niet het Nederlanderschap. Dat dus pas na die opvoedingstermijn van 3 jaar.

Doch ook hier blijft dat zodra er een vader als ouder vermeld is in de geboorteakte hij het kind NIET kan erkennen. Maar wel na 3 jaar verzorging die optie kan doen om het Nederlanderschap te verkrijgen voor het kind. Hij is dan echter geen ouder van het kind geworden en het kind staat ook niet in een familierechtelijke betrekking tot hem. Het is niet zijn kind geworden.
Dat kan alleen door stiefouderadoptie.

Als ik jou was Maverick, zou ik maar eens naar de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag of Amsterdam (hoofdvestigingen) gaan en daar je vraag voorleggen. Dat zijn de 2 leidende gemeenten op burgerzakengebied waar zich een enorme juridische kennis van nationaal en internationaal privaatrecht bevindt.
En niet afgaan op de eerste de beste abs in een kleine gemeente die mogelijk wat minder juridische kennis en/of ervaring bezit.
Laatst gewijzigd door RuudThai op zondag 12 augustus 2012, 03:45, 1 keer totaal gewijzigd.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#39 Bericht door maverick62 » zaterdag 11 augustus 2012, 18:59

printen44 schreef:Maverick62, ik bemoei me niet met de discussie. Maar het schiet mij wel in het verkeerde keelgat dat je beweert dat dat leden van dit forum op een troon zitten en altijd gelijk willen hebben. Dan lees je dit forum niet goed.

Men geeft een mening, vaak gebaseerd op ervaring. Ervaring in het vroeger bedrijfsleven waar men werkte of over Thailand,waar sommige jarenlang wonen.

Je kan en mag van mening verschillen met de opvattingen, meningen en/of adviezen die men hier neerschrijft. Dat ben je vrij in. En je mag kritiek leveren op die meningen, opvattingen en/of adviezen die men hier geeft.

Maar die meningen, adviezen en opvattingen worden hier niet vanaf een hoge troon gegeven. Als iemand gelijk heeft dan krijgt hij ook gelijk. Zo simpel is het.

Dit forum heeft leden met een schat van ervaring op velerlei gebied. Dat wil men graag ook aan anderen doorgeven. Dan kan weleens niet stroken met opvattingen van anderen. "So what"?
Printen44, men kan ook wel eens gewoon eens op een andere manier antwoorden. Rustig lezen en verslik je niet dat is erg slecht voor je gezondheid. Ik lever nog steeds geen kritiek, maar valt me gewoon op al heeeeeeeeeel lang dat een mening van een buitenstaander bijna nooit wordt geaccepteerd of wordt gezien als nuttig. En als je mijn tekst leest en ziet waar ik op doel en nog steeds te horen krijg Nee gestoeld op de zogenaamde ervaring vindt ik zelfs jouw reactie niet correct.

Ik zal mij verder niet meer mengen in de discussie en mij verder alleen maar tot lezen beperken.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#40 Bericht door maverick62 » zaterdag 11 augustus 2012, 19:05

RuudThai schreef:Maverick haalt hier zaken door elkaar, nl. erkenning en optie. Dat zijn aparte procedures.
Een niet-biologische vader kan wel na 3 jaar verzorging/opvoeding opteren voor het Nederlanderschap van het kind. Hij kan daarnaast het kind erkennen maar dat krijgt door die handeling niet het Nederlanderschap. Dat dus pas na die opvoedingstermijn van 3 jaar.

Doch ook hier blijft dat zodra er een vader als ouder vermeld is in de geboorteakte hij het kind NIET kan erkennen. Maar wel na 3 jaar verzorging die optie kan doen om het Nederlanderschap te verkrijgen voor het kind. Hij is dan echter geen ouder van het kind geworden en het kind staat ook niet in een familierechtelijke betrekking tot hem. Het is niet zijn kind geworden.
Dat kan alleen door stiefouderadoptie.

Als ik jou was Maverick, zou ik maar eens naar de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag of Amsterdam (hoofdvestigingen) gaan en daar je vraag voorleggen. Dat zijn de 2 leidende gemeenten op burgerzakengebied waar zich een enorme juridische kennis van nationaal en internationaal privaatrecht bevindt.
En niet afgaan op de eerste de beste abs in een kleine gemeente die mogelijk wat minder juridische kennis en/of ervaring bezit.

Ruud, mijn dank je spreekt je zelf tegen: Eerst zeg je dat je het kind kan erkennen maar niet het NLschap krijgt maar pas na drie jaar zorg. Daarna zeg je weer dat het niet kan in je tweede zinsnede.
En daarbij haal ik het niet door elkaar zie de tekst op de minbuza website.

De tekst komt van de minbuza site en waar jij op doelt is de erkennen van een kind in Nederland, waar twee Nederlanderse verwekkers betreft. De tekst die ik hanteer komt uit de tekst van het erkennen van een buitenlands kind. en dan heb je ook nog de regeling voor April 2009 en na April 2009.

Tekst in Arnhem ook niet een lullig plaatsje in Nederland: Een man die niet getrouwd is met de moeder van een kind, kan officieel het vaderschap van het kind op zich nemen. Dit noemen we erkenning. De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind. Ook als het meerderjarig is. De man die het kind erkent, hoeft niet altijd de biologische vader te zijn.

Maar Ruud, het zij zo ik zal niet meer antwoorden daar blijkbaar we van inzicht verschillen ondanks dat de tekst geheel duidelijk is.

Bedankt voor je fijne antwoorden en succes,

Maverick
Laatst gewijzigd door maverick62 op zaterdag 11 augustus 2012, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#41 Bericht door RuudThai » zaterdag 11 augustus 2012, 19:14

(Zucht)........ [|( :happyno:

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#42 Bericht door maverick62 » zaterdag 11 augustus 2012, 19:16

RuudThai schreef:(Zucht)........ [|( :happyno:

Inderdaad dat is wat ik bedoel zucht [|( [|( [|(

Maar wees gerust, ik treed weer in lees mode van af nu.

[|) [|) [|)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#43 Bericht door RuudThai » zondag 12 augustus 2012, 17:29

Ik heb inmiddels een email gestuurd naar 2 gemeenten waar de juridische kennis ruim aanwezig is om deze zaak duidelijk te maken aan maverick62 en anderen.
Het is niet om gelijkhebberig te zijn of om op een troon te gaan zitten, maar om hier op dit forum de juiste informatie te verstrekken.
Wordt vervolgd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#44 Bericht door prajak » zondag 12 augustus 2012, 17:50

Ik ben benieuwd.

Ik weet dat jouw vakkennis op jouw vakterrein nog steeds groot is en vraag me af of je er vreselijk naast kunt zitten na een paar jaar weg uit NL. Maar het kan zo maar zijn dat de vragende partij in dit kader meer heeft van horen zeggen dan van wetskenners.

Hoe dan ook, er moet duidelijkheid komen. Dus ik ben benieuwd.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#45 Bericht door marceziani » maandag 13 augustus 2012, 09:28

Ik ben zelf ook erg benieuwd.

De biologische vader heeft kort na de geboorte van Nuy de relatie met mijn vriendin beëindigd.
Daarna heeft hij Nuy en moeders nooit meer gezien.
Het feit dat ik geen biologische vader ben, hoeft op zich geen belemmering te zijn voor erkenning.
Wel begrijp ik dat het wettelijk gezien niet mogelijk is om twee vaders en een moeder te hebben.
Maar Nuy heeft buiten mij om in mijn ogen nooit een vader gehad.
Of noem je die twee weken, die de biologische vader bij Nuy is geweest na de geboorte, ook vaderschap en alles wat daarbij hoort?
Is er bij erkening door een niet biologische vader naast de erkenner niet altijd sprake van een biologische vader / moeder? Speelt niet altijd bij erkenning dat er sprake is van drie ouders wanneer naast de erkenner beide biologische ouders nog leven?
Is erkenning alleen mogeiijk na overlijden van een biologische ouder? Wanneer is erkenning dan nog meer mogelijk?

Van de andere kant is het grote verschil met adoptie natuurlijk dat bij adoptie alle familierechtelijke betrekkingen tussen het kind en de biologische vader worden verbroken, waardoor er dus wettelijk gezien helemaal geen biologische vader meer is. En dat is bij erkenning niet het geval.

Ruudthai en Maverick62, allebei bedankt voor jullie nuttige bijdragen. Keep up the good work!
Ruudthai, ik ben erg benieuwd naar de reactie van de twee gemeenten, die je gemaild hebt.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”