Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadoptie?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#16 Bericht door prajak » dinsdag 31 juli 2012, 15:59

Ik denk dat de zoon tot zijn meerderjarigheid geen problemen in Thailand krijgt met de dubbele nationaliteit.

Maar is het een illusie te denken ...

dat men het in dit land niet registreert.... ?
dat men het dus wel zal vergeten.... ?
dat regels en gewoontes niet kunnen wijzigen... ?
dat ze alles keurig aan hem doorgeven op zijn adres in Nederland ?

Ik zou het maar goed in de gaten blijven houden. Het belang zit hem in het verwerven of erven van een onroerende zaak in Thailand. En als hij dan geen Thai meer is ...

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#17 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 01 augustus 2012, 01:55

Geeft het een meerwaarde voor het kind als er word geadopteerd ?
Bij adoptie verkrijgt het dan jouw (achter)naam?
Als moeders de NL nationaliteit aanvraagt na 3 jaar verblijf bij NL echtgenoot dan kan je dit ook direct aanvragen voor het kind dit loopt synchroon, dit geeft geen verlies van Thai nationaliteit.

Wij zijn voogd van de dochter van mijn vrouws zus, woont bij ons en word opgevoed als onze dochter en
heeft een Thais paspoort.
Zij draagt de familie achternaam van mijn vrouw die bij ons trouwen haar Thaise achternaam heeft gehouden.
Deze voogd (snelle)route hebben wij genomen omdat adoptie teveel rompslomp gaf en is een langdurig proces.
Wij hebben toendertijd ook de vraag opgeworpen die ik hierboven ook gesteld heb.
In ons gezichtpunt kwamen wij tot de conclusie dat het geen meerwaarde gaf voor onze dochter.
In ons testament is zij erfgename en is gewoon onze dochter.
Visa's enof verblijfsvergunning/nationaliteit voor NL/BE te verkrijgen is geen probleem.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#18 Bericht door marceziani » maandag 06 augustus 2012, 22:44

prajak schreef:Maar is het een illusie te denken ...

dat men het in dit land niet registreert.... ?
dat men het dus wel zal vergeten.... ?
dat regels en gewoontes niet kunnen wijzigen... ?
dat ze alles keurig aan hem doorgeven op zijn adres in Nederland ?

Ik zou het maar goed in de gaten blijven houden. Het belang zit hem in het verwerven of erven van een onroerende zaak in Thailand. En als hij dan geen Thai meer is ...
Prajak, bedankt voor je reactie.
Natuurlijk denk ik dat regels en gewoonten kunnen wijzigen.
Het zou in de toekomst nadelig kunnen uitpakken voor hem als het gaat om mogelijk verlies van zijn Thaise nationaliteit.
Het belang zit hem echter inderdaad in het verkrijgen of erven van een onroerende zaak.
Op dit moment speelt dat voor hem nog niet, maar dat kan natuurlijk in de toekomst veranderen.
Wij zijn ons hiervan bewust.
Phuket Dragon schreef:Geeft het een meerwaarde voor het kind als er word geadopteerd ?
Bij adoptie verkrijgt het dan jouw (achter)naam?
Als moeders de NL nationaliteit aanvraagt na 3 jaar verblijf bij NL echtgenoot dan kan je dit ook direct aanvragen voor het kind dit loopt synchroon, dit geeft geen verlies van Thai nationaliteit.
De reden voor adoptie is dat hij de Nederlandse nationaliteit verkrijgt en dat er in de toekomst fiscaal gezien geen onderscheid wordt gemaakt tussen onze dochter en Nuy. Beide zullen na mijn overlijden fiscaal gezien hetzelfde worden behandeld en dat is voor ons de belangrijkste reden om hem te adopteren. Wij kunnen kiezen of Nuy zijn Thaise achternaam behoudt of dat hij mijn achternaam krijgt. Hij wil zelf graag mijn achternaam krijgen. Onze dochter heeft ook mijn achternaam.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#19 Bericht door maverick62 » woensdag 08 augustus 2012, 07:33

marceziani schreef:Ik ben Nederlander.
Mijn vriendin is Thai.
Haar zoon is Thai.
Onze dochter is Nederlandse en Thai.
Allen wonen bij mij in Nederland.

Vraag 1.
Als ik het zoontje van mijn vriendin ga adopteren, de zogenaamde stiefouderadoptie, verliest hij dan zijn Thaise nationaliteit? Ik probeer deze vraag te benaderen vanuit de Nederlandse wet en ik zou ook graag willen weten wat de Thaise wet hierover zegt.

Vraag 2.
Onze dochter heeft twee nationaliteiten. Een Nederlands paspoort heeft ze al.
Binnenkort willen we naar Den Haag om voor haar ook een Thai paspoort aan te vragen.
Moet ze na het bereiken van haar 20e verjaardag verplicht een keuze maken tussen de Thaise en Nederlandse nationaliteit?

Dus inderdaad twee verschillende vragen. Excuses voor de onduidelijkheid.
marceziani, op vraag 1; hoe oud is het zoontje?

Ik vraag het daar ik zelf net de procedure voor erkenning heb afgesloten met een nederlands paspoort voor mijn dochter.
met andere woorden als hij nog geen 7 jaar is hoef je niet door de adoptie molen heen maar kun je hem als je zoon erkennen, aangeven in NL bij de gemeente en een nederlands paspoort aanvragen.
Mijn dochter heeft dan ook nu twee nationaliteiten TH en NL.


Groet,

Maverick

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#20 Bericht door RuudThai » woensdag 08 augustus 2012, 08:08

maverick62 schreef:marceziani, op vraag 1; hoe oud is het zoontje?

Ik vraag het daar ik zelf net de procedure voor erkenning heb afgesloten met een nederlands paspoort voor mijn dochter.
met andere woorden als hij nog geen 7 jaar is hoef je niet door de adoptie molen heen maar kun je hem als je zoon erkennen, aangeven in NL bij de gemeente en een nederlands paspoort aanvragen.
Mijn dochter heeft dan ook nu twee nationaliteiten TH en NL.


Groet,

Maverick
Een erkenning kan alleen als er in de geboorteakte van het Thaise kind geen vader vermeld staat.
Als dat wel zo is blijft alleen adoptie over.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#21 Bericht door maverick62 » woensdag 08 augustus 2012, 08:28

RuudThai schreef:
maverick62 schreef:marceziani, op vraag 1; hoe oud is het zoontje?

Ik vraag het daar ik zelf net de procedure voor erkenning heb afgesloten met een nederlands paspoort voor mijn dochter.
met andere woorden als hij nog geen 7 jaar is hoef je niet door de adoptie molen heen maar kun je hem als je zoon erkennen, aangeven in NL bij de gemeente en een nederlands paspoort aanvragen.
Mijn dochter heeft dan ook nu twee nationaliteiten TH en NL.


Groet,

Maverick
Een erkenning kan alleen als er in de geboorteakte van het Thaise kind geen vader vermeld staat.
Als dat wel zo is blijft alleen adoptie over.

Ruud, dat is correct en bedankt voor de toevoeging. Maar dit is gezien het aantal een ouder gezinnen in TH veelal van toepassing.
All hoewel dit niet in de wet tekst staat voor de erkenning helpt het zeker als de vader niet genoemd is in de akte.

tekst Gemeente:

Niet-Nederlands kind jonger dan 7 en Nederlandse vader
Als een niet-Nederlands kind jonger dan 7 jaar wordt erkend door een Nederlander, dan wordt het kind met ingang van de erkenning Nederlander.

Niet-Nederlands kind ouder dan 7 en Nederlandse vader
Als een niet-Nederlands kind van 7 jaar of ouder tijdens de minderjarigheid wordt erkend door een Nederlander, dan wordt het niet automatisch Nederlander.
Er geldt een extra voorwaarde: de vader moet met een DNA-bewijs aantonen dat hij de biologische vader is. Dit bewijs moet hij direct bij de erkenning of uiterlijk binnen één jaar na de erkenning leveren. We accepteren niet elk DNA-bewijs. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij het loket Publiekszaken.

Geen DNA bewijs? Als een erkenner van een kind geen DNA-bewijs kan laten zien, kunnen we het kind wel worden erkend, maar wordt het niet direct Nederlander. Zodra de erkenner het kind drie jaar heeft verzorgd en opgevoed, kunt u voor het minderjarige kind een optieverklaring afleggen om daarmee het Nederlanderschap te krijgen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#22 Bericht door RuudThai » woensdag 08 augustus 2012, 08:50

RuudThai schreef:
maverick62 schreef:marceziani, op vraag 1; hoe oud is het zoontje?

Een erkenning kan alleen als er in de geboorteakte van het Thaise kind geen vader vermeld staat.
Als dat wel zo is blijft alleen adoptie over.

Ruud, dat is correct en bedankt voor de toevoeging. Maar dit is gezien het aantal een ouder gezinnen in TH veelal van toepassing.
All hoewel dit niet in de wet tekst staat voor de erkenning helpt het zeker als de vader niet genoemd is in de akte.
Ter verduidelijking (en geen gekibbel ;) :) ): het is niet dat het helpt als de vader niet genoemd is maar het is simpelweg niet toegestaan. Je kunt in een geboorteakte niet zomaar de ene vader door de ander vervangen. Het kind heeft nl. al een vader die dat erkent door zich als zodanig in de geboorteakte te laten opnemen.
In akten waar alleen de moeder wordt vermeld kun je via erkenning je als vader toevoegen mits je verder voldoet aan de door de wet gestelde eisen.
In akten waar zowel een vader als een moeder zijn vermeld is alleen adoptie mogelijk. Er moet dan ook toestemming van die vader worden verkregen als dat mogelijk is en zo niet, dan moet een bepaalde procedure worden gevolgd om de toestemming te vervangen door een rechterlijke uitspraak.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#23 Bericht door marceziani » woensdag 08 augustus 2012, 11:10

Nuy is 8 jaar oud.
Erkenning kan dus sowieso niet meer.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#24 Bericht door maverick62 » woensdag 08 augustus 2012, 12:20

marceziani schreef:Nuy is 8 jaar oud.
Erkenning kan dus sowieso niet meer.

Erkenning kan zie de tekst die ik had bijgevoegd. duurt alleen langer maar adoptie is ook een lange weg.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#25 Bericht door marceziani » donderdag 09 augustus 2012, 10:43

Bedankt voor je tip. Ik had jouw bericht niet goed gelezen.
Ik ga zeker onderzoeken of erkenning en daarna opteren voor het Nederlandschap voor ons een optie is.
Ik zie nu op de website in de IND dat opteren inderdaad een mogelijkheid is.
Ik moet nog even bekijken of Nuy na erkenning ook als 'zoon' wordt gezien m.b.t. erfrecht, maar dat lijkt mij wel het geval.
Heb het wetboek thuisliggen, dus dat ga ik straks even nakijken.
Ik zal een dezer dagen ook in deze topic mijn bevindingen neerzetten.
Iedereen bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door marceziani op donderdag 09 augustus 2012, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#26 Bericht door maverick62 » donderdag 09 augustus 2012, 10:47

RuudThai schreef:
RuudThai schreef:
maverick62 schreef:marceziani, op vraag 1; hoe oud is het zoontje?

Een erkenning kan alleen als er in de geboorteakte van het Thaise kind geen vader vermeld staat.
Als dat wel zo is blijft alleen adoptie over.

Ruud, dat is correct en bedankt voor de toevoeging. Maar dit is gezien het aantal een ouder gezinnen in TH veelal van toepassing.
All hoewel dit niet in de wet tekst staat voor de erkenning helpt het zeker als de vader niet genoemd is in de akte.
Ter verduidelijking (en geen gekibbel ;) :) ): het is niet dat het helpt als de vader niet genoemd is maar het is simpelweg niet toegestaan. Je kunt in een geboorteakte niet zomaar de ene vader door de ander vervangen. Het kind heeft nl. al een vader die dat erkent door zich als zodanig in de geboorteakte te laten opnemen.
In akten waar alleen de moeder wordt vermeld kun je via erkenning je als vader toevoegen mits je verder voldoet aan de door de wet gestelde eisen.
In akten waar zowel een vader als een moeder zijn vermeld is alleen adoptie mogelijk. Er moet dan ook toestemming van die vader worden verkregen als dat mogelijk is en zo niet, dan moet een bepaalde procedure worden gevolgd om de toestemming te vervangen door een rechterlijke uitspraak.
Geen gekibble :giggle:

maar: Geen DNA bewijs? Als een erkenner van een kind geen DNA-bewijs kan laten zien, kunnen we het kind wel worden erkend, maar wordt het niet direct Nederlander. Zodra de erkenner het kind drie jaar heeft verzorgd en opgevoed, kunt u voor het minderjarige kind een optieverklaring afleggen om daarmee het Nederlanderschap te krijgen.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#27 Bericht door marceziani » donderdag 09 augustus 2012, 11:03

Even wat plak- en knipwerk van de Klantdienstwijzer (website IND):
Overzicht: Nederlander worden door de optieprocedure

U wilt Nederlander worden door de optieprocedure. Er zijn twee manieren om de Nederlandse nationaliteit te krijgen:

•optie
•naturalisatie

Optie is de eenvoudigste en snelste manier om Nederlander te worden.

•U hoeft bij optie geen afstand te doen van uw eigen nationaliteit. U moet wel informeren bij de autoriteiten van uw land of een tweede nationaliteit wordt toegestaan. Als de wetgeving van uw land van herkomst dit niet toestaat, zult u alsnog uw oorspronkelijke nationaliteit verliezen. Let op, er is één uitzondering: u moet wel afstand doen als u behoort tot de optiecategorie "u bent meerderjarig en u woont vanaf het bereiken van de leeftijd van vier jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland".
•U hoeft bij optie niet aan te tonen dat u voldoende ingeburgerd bent in Nederland. Bij de optieprocedure wordt er dus niet gekeken naar uw kennis van de Nederlandse taal.
•De kosten zijn lager dan bij naturalisatie.
Overzicht voorwaarden
U behoort tot één van de volgende optiecategorieën:

...
•U bent minderjarig, door een Nederlander erkend en minimaal drie jaar onafgebroken verzorgd en opgevoed door deze Nederlander. U bent nog geen Nederlander van rechtswege, door erkenning of door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap.
...
Daarnaast moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

•U hebt de laatste vier jaar geen gevangenisstraf uitgezeten, leer- of taakstraf uitgevoerd of hoge geldboete betaald of opgelegd gekregen. Er staat geen strafzaak tegen u open.
•U mag niet met meer dan één vrouw gehuwd zijn.
•U moet de verklaring van verbondenheid afleggen.
NB: Kinderen die in het verleden zijn gewettigd, erkend of geadopteerd door een Nederlander kunnen per 10 oktober 2010 in bijzondere gevallen, naast de bovengenoemde groepen, ook de Nederlandse nationaliteit verkrijgen door optie.


Regelgeving per land voor het doen van afstand van uw huidige nationaliteit.

Let op: Op 1 oktober 2010 is de afstandsverplichting bij optie op grond van artikel 6, eerste lid en onder e, RWN (u bent meerderjarig en u woont vanaf het bereiken van de leeftijd van vier jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland) ingevoerd. De afstandsverplichting geldt niet voor de overige optiecategoriëen.
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#28 Bericht door marceziani » donderdag 09 augustus 2012, 14:26

Bij de optieprocedure kan Nuy het Nederlanderschap verkrijgen.
Een geboorteakte is hierbij vereist, uiteraard gelegaliseerd en vertaald.
Kan deze geboorteakte simpelweg worden opgehaald op de Amphur?
Staan daar niet de gegevens op van de biologische vader en kan dit problemen opleveren voor de optieprocedure?
Of hebben we hiervoor wellicht een zogenaamde voogdijverklaring (Phor Khor 14) nodig?
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#29 Bericht door RuudThai » donderdag 09 augustus 2012, 14:34

marceziani schreef:Bij de optieprocedure kan Nuy het Nederlanderschap verkrijgen.
Een geboorteakte is hierbij vereist, uiteraard gelegaliseerd en vertaald.
Kan deze geboorteakte simpelweg worden opgehaald op de Amphur?
Staan daar niet de gegevens op van de biologische vader en kan dit problemen opleveren voor de optieprocedure?
Of hebben we hiervoor wellicht een zogenaamde voogdijverklaring (Phor Khor 14) nodig?
Ja, die geboorteakte kan worden opgehaald op de amphur van geboorte.
En als de biologische vader de aangifte heeft gedaan en zich tevens als vader heeft laten registreren in de akte dan is slechts adoptie mogelijk en geen optieprocedure. Zoals ik al eerder schreef.

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Verliest kind de Thaise nationaliteit na stiefouderadopt

#30 Bericht door maverick62 » donderdag 09 augustus 2012, 21:42

RuudThai schreef:
marceziani schreef:Bij de optieprocedure kan Nuy het Nederlanderschap verkrijgen.
Een geboorteakte is hierbij vereist, uiteraard gelegaliseerd en vertaald.
Kan deze geboorteakte simpelweg worden opgehaald op de Amphur?
Staan daar niet de gegevens op van de biologische vader en kan dit problemen opleveren voor de optieprocedure?
Of hebben we hiervoor wellicht een zogenaamde voogdijverklaring (Phor Khor 14) nodig?
Ja, die geboorteakte kan worden opgehaald op de amphur van geboorte.
En als de biologische vader de aangifte heeft gedaan en zich tevens als vader heeft laten registreren in de akte dan is slechts adoptie mogelijk en geen optieprocedure. Zoals ik al eerder schreef.
Sorry Ruud, het blijft nog steeds mogelijk om te erkennen en een optie procedure te doen.
Zelfs als er een biologische vader op de geboorte akte staat kun je een verzoek om erkenning in dienen. Het kind wordt dan niet direct Nederlander, maar dat kun je na drie jaar verzorgen via een optie procedure verkrijgen.

Daar de wet text niet aangeeft dat het niet niet mogelijk is, laat dan even weten waar je je op baseerd ipv alleen NEE zeggen.

De text die ik heb gecopieerd wordt op de gemeentes in NL gehanteerd.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”