2 paspoorten

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
panasonic
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 25 mei 2012, 09:46

2 paspoorten

#1 Bericht door panasonic » vrijdag 25 mei 2012, 20:27

Een kennis van mij, Thaise vrouw, heeft vorig jaar toen ze nog in Thailand was een nieuwe naam, voornaam en achternaam, aangenomen en daar een paspoort voor gekregen. Op haar visum staat haar oude naam. Daarmee is ze ook Nederland ingekomen. Ze heeft de nieuwe naam echter (nog) niet doorgegeven aan de IND. Binnen hoeveel tijd moet je dit doorgeven aan de IND of gemeente? Als daar een tijd voor staat en wanneer die overschreden is, wat dan?

Als je in Thailand dus een paspoort krijgt met je nieuwe naam, is dan het oude paspoort nog geldig? Waarom nemen ze dat niet in in Thailand?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 2 paspoorten

#2 Bericht door Jim » zaterdag 26 mei 2012, 06:15

het oude thaise paspoort is niet meer geldig, maar het wordt niet ingenomen of er worden niet, zoals in nederland, mooie ronde gaten in geknipt.

naamsveranderingen moeten zsm door worden gegeven aan het GBA en sowieso aan de IND, dus zal ze op z'n minst een boze blik van de behandelend ambtenaar krijgen.
maar, ik denk niet dat ze boetes zal krijgen of dat het gevolgen zal hebben voor haar verblijfsrecht.

op schiphol aankomen met verschillende namen in VVR en paspoort zal zeker wel problemen opleveren.
't lijkt me een goed idee om voor de zekerheid alle naamveranderingsdocumenten vertaald en gelegaliseerd bij de hand te hebben.

die zal ze trouwens ook nodig hebben bij het GBA (en mss IND).
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 2 paspoorten

#3 Bericht door prajak » zaterdag 26 mei 2012, 07:11

Goed advies van Jim, plus het oude paspoort altijd mee op reis.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: 2 paspoorten

#4 Bericht door RuudThai » zaterdag 26 mei 2012, 14:27

Jim schreef:het oude thaise paspoort is niet meer geldig, maar het wordt niet ingenomen of er worden niet, zoals in nederland, mooie ronde gaten in geknipt.

naamsveranderingen moeten zsm door worden gegeven aan het GBA en sowieso aan de IND, dus zal ze op z'n minst een boze blik van de behandelend ambtenaar krijgen.
maar, ik denk niet dat ze boetes zal krijgen of dat het gevolgen zal hebben voor haar verblijfsrecht.

op schiphol aankomen met verschillende namen in VVR en paspoort zal zeker wel problemen opleveren.
't lijkt me een goed idee om voor de zekerheid alle naamveranderingsdocumenten vertaald en gelegaliseerd bij de hand te hebben.

die zal ze trouwens ook nodig hebben bij het GBA
(en mss IND).
Voor naamsverandering in de GBA moet je zeker officiële documenten kunnen tonen. Net zoals met bijv. een Thaise huwelijksakte moeten deze documenten inderdaad vertaald (in het Engels) en dubbel gelegaliseerd worden.
De IND krijgt automatisch bericht vanuit de GBA van de betreffende gemeente en hoeft niet apart te worden ingelicht tenzij je toevallig eerst met hen in aanraking komt. Maar dan nog worden de gegevens geverifieerd bij de woongemeente en dus kom je daar zeker terecht.

Tenslotte ligt het ook aan de aard van de naamswijziging. In Turkije krijgen vrouwen bij huwelijk automatisch de naam van de man, ik meen dat in Thailand de vrouwen kunnen kiezen of ze hun eigen naam willen behouden of die van hun man aannemen. In het laatste geval zijn er geen officiële documenten van naamswijziging en zouden ze in Nederland dus van de gegevens in het nieuwe Thaise paspoort moeten uitgaan. Ik twijfel eraan of dat zo ééntweedrie wordt geaccepteerd.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: 2 paspoorten

#5 Bericht door DeDe » zondag 27 mei 2012, 01:50

RuudThai schreef:
Jim schreef:het oude thaise paspoort is niet meer geldig, maar het wordt niet ingenomen of er worden niet, zoals in nederland, mooie ronde gaten in geknipt.

naamsveranderingen moeten zsm door worden gegeven aan het GBA en sowieso aan de IND, dus zal ze op z'n minst een boze blik van de behandelend ambtenaar krijgen.
maar, ik denk niet dat ze boetes zal krijgen of dat het gevolgen zal hebben voor haar verblijfsrecht.

op schiphol aankomen met verschillende namen in VVR en paspoort zal zeker wel problemen opleveren.
't lijkt me een goed idee om voor de zekerheid alle naamveranderingsdocumenten vertaald en gelegaliseerd bij de hand te hebben.

die zal ze trouwens ook nodig hebben bij het GBA
(en mss IND).
Voor naamsverandering in de GBA moet je zeker officiële documenten kunnen tonen. Net zoals met bijv. een Thaise huwelijksakte moeten deze documenten inderdaad vertaald (in het Engels) en dubbel gelegaliseerd worden.
De IND krijgt automatisch bericht vanuit de GBA van de betreffende gemeente en hoeft niet apart te worden ingelicht tenzij je toevallig eerst met hen in aanraking komt. Maar dan nog worden de gegevens geverifieerd bij de woongemeente en dus kom je daar zeker terecht.

Tenslotte ligt het ook aan de aard van de naamswijziging. In Turkije krijgen vrouwen bij huwelijk automatisch de naam van de man, ik meen dat in Thailand de vrouwen kunnen kiezen of ze hun eigen naam willen behouden of die van hun man aannemen. In het laatste geval zijn er geen officiële documenten van naamswijziging en zouden ze in Nederland dus van de gegevens in het nieuwe Thaise paspoort moeten uitgaan. Ik twijfel eraan of dat zo ééntweedrie wordt geaccepteerd.
Mijn vrouw Thumma heeft haar eigen achternaam behouden bij ons huwelijk in Nederland en dat levert hier geen problemen op.
Anders is dat voor de uit dit huwelijk geboren kinderen, indien die ook de achternaam van de vrouw krijgen worden ze beschouwd als kinderen van een ongehuwde vrouw.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: 2 paspoorten

#6 Bericht door Edje » zondag 27 mei 2012, 14:43

RuudThai schreef:[quote="Jim"
De IND krijgt automatisch bericht vanuit de GBA
Heb ik toch al anders meegemaakt, zelfs de BD werd niet geïnformeerd, de uitreis uit NL van mijn vrouw is niet geregistreerd geworden (gemeld bij plaatselijke politie, en dan nog,PC's bij uitreis), geen onoverkomelijke problemen mee gehad, maar toch.
Burocratie ten top in NL.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: 2 paspoorten

#7 Bericht door RuudThai » zondag 27 mei 2012, 15:39

Plaatselijke politie en Schiphol is niet hetzelfde als de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Als je ingeschreven bent bij de gemeente als inwoner moet je ook daar je vertrek uit Nederland aangeven. Dan treedt de mutatieberichtgeving door de GBA in werking.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”