Woonlandbeginsel AOW ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#31 Bericht door joepattaya » maandag 14 mei 2012, 08:33

prajak schreef:Mitwig, had jij vier jaar geleden durven denken dat het H-woord ter discussie zou komen te staan ? Had jij ooit zelfs maar gedacht aan de kortingen op de andere terreinen in dit topic (kinderbijslag, nabestaandenwet, e.d.) ? Er zijn geen heilige huisjes meer. Leer daar maar mee leven.
Volgens jouw handtekening ben jij er helemaal niet........... :neus:

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#32 Bericht door jannampla » maandag 14 mei 2012, 08:40

Dutch , ben het wel met je eens .
Er is een verschil tussen sociale uitkeringen en volksverzekeringen.
AOW is een volksverzekering , maar dat geldt ook voor bv. de ANW.
En de ANW wordt toch maar mooi aangepast voor mensen die in het buitenlalnd wonen dwz buiten de EU ) :evil: .
Mijn punt is alleen maar : als het voor de ene volksverzekering (ANW ) al wel zo geregeld is , wat is dan het vooruitzicht voor de andere ( de AOW ) ?
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#33 Bericht door joepattaya » maandag 14 mei 2012, 08:42

Mitmig schreef:Prajak en printen, sorry maar jullie hammen uit jullie nek.

woonlandbeginsel
` woon - land - be - gin - sel het -woord principe dat de hoogte van uitkeringen aan in het buitenland wonende uitkeringsgerechtigden moet zijn gebonden aan het levenspeil in het betreffende land


je uitkering word van vanuit nederland aangepast aan het levenspeil in het desbetreffende land, dus als de koers veranderd is die verhouding weg.

Prajak, met deze uitspraak van jou, Dus laat die koers maar lekker zo blijven. Staat voor mij vast je vind het leuk dat er mensen gekort gaan worden, waarom zou de koers "lekker op 40" moeten blijven??


Groet
Als het regent in mei, dan is april voorbij!!
Het P.P.P. i.s.m. "woonlandbeginsel" is door de Thaise Overheid wettelijk vastgelegd in de Immigratie-wet:
THB 65,000/mnd voor een (alleenstaande) gepensioneerde
THB 40,000/mnd voor een gehuwde
en dan zal de Nederlandse wetgeving wel even anders bepalen?

Ik zeg daarmee niet, dat dat voldoende zou zijn, maar deze bedragen liggen vast. Mocht de NL regering besluiten om bijvoorbeeld AOW + pensioen-inkomsten voor Thailand vast te leggen op Euro 1200 per maand, dan gaan er redelijk wat piepeltjes terugvloeien naar NL.
De beoogde Euro 60.000.000 besparingen, dank zij het woonlandbeginsel, kunnen dan plaats maken voor een extra Euro 350.000.000 die nodig zal zijn in de zorg.

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#34 Bericht door Mitmig » maandag 14 mei 2012, 09:13

Heel sterk punt joep.
Dit zegt henk kamp over dit allemaal (deze brief staat volgens mij bij een ander topic/fora al te lezen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rheid.html

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#35 Bericht door printen44 » maandag 14 mei 2012, 10:29

Ik schreef dat al eerder. Kijk niet alleen naar Thailand. Naar verhouding wonen er niet zoveel AOW'ers in Thailand i.t.t. een aantal andere landen.

Ik weet zeker dat er een gedegen onderzoek zal komen naar de terugkeer van AOW'ers vanuit het buitenland naar Nederland wanneer het woonlandbeginsel zal worden toegepast. Het is gewoon de baten en lasten optellen.

Veel AOW'ers kunnen niet terug door allerlei omstandigheden. Dat is ook een zekerheid. Met name in Marokko, Turkije, Zuid-Afrika, de VS zijn veel AOW'ers die niet kunnen terugkeren. Diegene de in de VS, Canada, Australie en Nieuw-Zeeland wonen hebben weinig te vrezen. het woonlandbeginsel is gelijk of hoger dan die van Nederland.

"In juni 2009 woonde een op de tien AOW’ers in het buitenland. Tien jaar geleden was dit nog een op de twintig. Het aantal AOW-gerechtigden in het buitenland steeg in tien jaar tijd met ruim 80 procent tot 268 duizend. In meer dan 90 procent van de gevallen gaat het om onvolledige AOW-uitkeringen.

De meeste AOW’ers in het buitenland wonen in België en Spanje. In juni 2009 ontvingen 55 duizend mensen in België een AOW-uitkering. In Spanje ging het om 42 duizend personen.

Het aantal AOW’ers woonachtig in Turkije en Marokko steeg sterk. In juni 2009 was het aantal uitkeringen in Turkije ruim 19 duizend en in Marokko bijna 11 duizend. Voor beide landen is dit 3,5 keer hoger dan tien jaar geleden. Een verklaring hiervoor is dat AOW-gerechtigde Turken en Marokkanen steeds vaker terugkeren naar hun land van herkomst." (Bron; CBS)

Het gaat hier om grote aantallen AOW'ers en om grote bedragen. Dat alleen al zal de politici een reden zijn om hier goed naar te kijken of daar nog "wat te halen is". Dat kan alleen gelden voor AOW'ers buiten de EU. Maar als de PVV het voor te zeggen krijgt, gaan we uit de EU en dan zijn dan ook die AOW'ers de pineut. [8)

Ik dacht dat er ruim 75.000 AOW'ers buiten de EU-landen woont.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#36 Bericht door Henk Korat » maandag 14 mei 2012, 10:34

joepattaya schreef:
Mitmig schreef:Prajak en printen, sorry maar jullie hammen uit jullie nek.

woonlandbeginsel
` woon - land - be - gin - sel het -woord principe dat de hoogte van uitkeringen aan in het buitenland wonende uitkeringsgerechtigden moet zijn gebonden aan het levenspeil in het betreffende land


je uitkering word van vanuit nederland aangepast aan het levenspeil in het desbetreffende land, dus als de koers veranderd is die verhouding weg.

Prajak, met deze uitspraak van jou, Dus laat die koers maar lekker zo blijven. Staat voor mij vast je vind het leuk dat er mensen gekort gaan worden, waarom zou de koers "lekker op 40" moeten blijven??


Groet
Als het regent in mei, dan is april voorbij!!
Het P.P.P. i.s.m. "woonlandbeginsel" is door de Thaise Overheid wettelijk vastgelegd in de Immigratie-wet:
THB 65,000/mnd voor een (alleenstaande) gepensioneerde
THB 40,000/mnd voor een gehuwde
en dan zal de Nederlandse wetgeving wel even anders bepalen?

Ik zeg daarmee niet, dat dat voldoende zou zijn, maar deze bedragen liggen vast. Mocht de NL regering besluiten om bijvoorbeeld AOW + pensioen-inkomsten voor Thailand vast te leggen op Euro 1200 per maand, dan gaan er redelijk wat piepeltjes terugvloeien naar NL.
De beoogde Euro 60.000.000 besparingen, dank zij het woonlandbeginsel, kunnen dan plaats maken voor een extra Euro 350.000.000 die nodig zal zijn in de zorg.
Heel sterk Joep.

Zo zullen wakkere ambtenaren ook rekenen. Maar kloppen de cijfers? Hebben wij en de ambtenaren voldoende inzicht in de kosten voor de staat van terugkeer? En hebben die kosten invloed op de beslissing?

Ik zou het echt niet weten. Wie kent de feiten aan de kostenkant, zoals de ziektekosten. percentage terugkomst en daardoor verlies van het voordeel van het woonlandprincipe, nadelige werking zoals voor landen als Zwitserland? :?: :?:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#37 Bericht door prajak » maandag 14 mei 2012, 14:54

Joep, ik ben er nog steeds hoor ! En ben terug van Bangkok.

Wat een drukte, wat een verkeer op maandag, taxichauffeurs die bot weigeren "meter" te rijden terwijl ik ze in hun eigen taal aanspreek (zodat ze weten dat ik geen naaibare toerist ben), duur: pizza + 2 glaasjes rood + 2 bolletjes ijs 1.000 baht......afzetters ! Blij dat ik weer thuis ben. In Nongkhai geldt geen PPP....

Mitmig, de brief van Kamp ziet op beield van dit kabinet. Daarin zit geen beperking van WAO- en AOW-uitkeringen.

Ik kan niet nazien of de 65 en 40 k baht eisen gestoeld zijn op PPP. Want dan zou men echt lager moeten uitkomen: op max 300 baht per dag ofwel op zeg 3.000 euro per jaar.... Of zouden ze het salaris van een rechter hebben genomen: 60 k per maand ? Dat komt meer in de buurt.

Printen, jouw cijfers zijn wat hoger dan de mijne maar ik denk dat de groep die het betreft tussen 50 en 75 k mensen is waarvan een deel in een 'duurder' land woont en dus niets 'meer' krijgt.

Ruud, ik hoop dat ik jouw koffiedik mag geloven.... Dan kunnen we dit onderwerp sluiten voor altijd.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#38 Bericht door Henk Korat » woensdag 16 mei 2012, 09:23

Vooral voor Prajak zal onderstaand artikel uit de Telegraaf van vanmorgen interessant zijn:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/121432 ... eld__.html

Niet omdat hij een grootverdiener is, maar omdat de Stichting Loonwijzer, bij de Internationale vergelijking de dollarkoers en de BIG MAC INDEX heeft gebruikt.

Dus voor het berekenen van de PPP is deze index kennelijk aanvaard.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#39 Bericht door menan » zaterdag 05 januari 2013, 05:21

Is er al iets bekend over de uitvoering van het woonlandbeginsel? In Marokko beginnen ze al te sputteren. Er lijkt dus al iet bekend te zijn. Misschien sputteren zij op voorhand :mrgreen:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#40 Bericht door Henk Korat » zaterdag 05 januari 2013, 07:22

menan schreef:Is er al iets bekend over de uitvoering van het woonlandbeginsel? In Marokko beginnen ze al te sputteren. Er lijkt dus al iet bekend te zijn. Misschien sputteren zij op voorhand :mrgreen:
Lees het volgende artikel van de Rijksoverheid.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -de-eu-eer

Het woonlandbeginsel is dus in werking, maar (nog) niet van toepassing op de AOW. De AOW kan vrij worden meegenomen naar een verdragsland en Thailand is zo;n verdragsland.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#41 Bericht door printen44 » zaterdag 05 januari 2013, 10:39

De WAO ook nog niet, maar ik verwacht dat in deze kabinetsperiode ook de WAO aan het woonlandbeginsel zal worden toegevoegd.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#42 Bericht door menan » zaterdag 05 januari 2013, 10:43

printen44 schreef:De WAO ook nog niet, maar ik verwacht dat in deze kabinetsperiode ook de WAO aan het woonlandbeginsel zal worden toegevoegd.
Ik heb dezelfde verwachting. Ik zou wel eens een praktijkvoorbeeld willen zien van een uitvoering van het woonlandbeginsel.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#43 Bericht door RuudThai » zaterdag 05 januari 2013, 10:47

printen44 schreef:De WAO ook nog niet, maar ik verwacht dat in deze kabinetsperiode ook de WAO aan het woonlandbeginsel zal worden toegevoegd.
In deze kabinetsperiode zit de PvdA in de regering. Ik denk dat die verdere verslechteringen in de sociale sector met succes zal tegenhouden. Ze zullen er zeker op wijzen dat er dan mogelijk tienduizenden arbeidsongeschikte Nederlanders zullen terugkomen wat het aantal bijstandsuitkeringen zal opjagen en de zorgkosten zal doen stijgen.
Plus druk zal leggen op de woningmarkt qua sociale huurwoningen.
Geen interessante optie voor een kabinet.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#44 Bericht door Gardensafari » zaterdag 05 januari 2013, 10:52

printen44 schreef:De WAO ook nog niet, maar ik verwacht dat in deze kabinetsperiode ook de WAO aan het woonlandbeginsel zal worden toegevoegd.
Lees de brief van Kamp.
Daaruit blijkt dat WAO en AOW NIET op het lijstje staan voor invoering van het woonlandbeginsel.
Dus met dit kabinet zitten die twee groepen goed.
Te hopen dus dat het kabinet de rit kan uitzitten :giggle3:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#45 Bericht door menan » zaterdag 05 januari 2013, 11:02

Gardensafari schreef:
printen44 schreef:De WAO ook nog niet, maar ik verwacht dat in deze kabinetsperiode ook de WAO aan het woonlandbeginsel zal worden toegevoegd.
Lees de brief van Kamp.
Daaruit blijkt dat WAO en AOW NIET op het lijstje staan voor invoering van het woonlandbeginsel.
Dus met dit kabinet zitten die twee groepen goed.
Te hopen dus dat het kabinet de rit kan uitzitten :giggle3:
Ik denk dat we nog heel wat over ons heen krijgen. Je leest dat tussen de regels in de krantenberichten. Dit kabinet is als een gek aan het bezuinigen en die 3% norm is een doel op zich. Er zullen dus steeds nieuwe plannen gemaakt worden en steeds zal er gekeken worden waar er wat te halen valt. Dat er vervolgens mensen in de NL bijstand terecht komen wordt naar de achtergrond geschoven. "Ons" buitenlands geld wordt in ieder geval in NL gehouden en daar besteed. Wat denk je hoeveel miljarden er nu de grens overgaan?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”