Woonlandbeginsel AOW ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#16 Bericht door Mitmig » zondag 13 mei 2012, 03:53

Printen, ik ben het helemaal met je eens, er zijn geen heilige huisjes meer, en mischien komt er ooit een woonland beginsel voor de aow, maar het is niet aan de orde.
Maar hoe wil de overheid de koers schommelingen aanpassen?? Mensen die al langer hier zijn kennen nog de goudentijden van de euro, nu is de euro dik 20% minder waard, dus alles is hier 20% duurder dan een paar jaar geleden. Stel het woonlandbeginsel was er gekomen toen de euro 50 bath opbracht, en je werd met 20% gekort, dan zou die korting nou opgelopen zijn tot 40%, lijkt mij moeilijk uitvoerbaar.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#17 Bericht door printen44 » zondag 13 mei 2012, 04:04

Koersschommelingen hebben niets met bezuinigingen en hervormingen te maken. De markt bepaald de koers van een munteenheid en de overheid kan daar maar weinig aan veranderen.

Die koersschommelingen was juist een van de redenen waarom de euro is geboren.

Koersschommelingen zal voor de politiek geen beletsel zijn om bezuinigingen en hervormingen door te voeren.

Mitmig, je moet niet naar de situatie van AOW'ers in Thailand kijken, maar je moet dit mondiaal zien. Woonlandbeginsel zal voor een aantal AOW'ers inkomstenverlies betekenen, maar voor anderen weer inkomstenstijging. De waarheid is wel zo dat voor de meeste het een inkomstenverlies betekend.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#18 Bericht door prajak » zondag 13 mei 2012, 04:28

Ik ben hier 10 jaar en begon met 37 baht voor de euro. Op die koers was mijn verblijf hier gebaseerd, op die basis ben ik vertrokken, met die koers kan ik ruim leven en nog sparen ook. We kregen toen heel lang een koers tussen 42 en 46 met uitschieters naar 50 en heel kort 53. Nu is het 40 en heb ik nog steeds meer dan de planning. Dus laat die koers maar lekker zo blijven.

De overheid is niet verantwoordelijk voor de wisselkoers. We hebben een 'contract' in euro en we krijgen euro. Je kunt het een beetje in de hand houden door bij een relatief hoge koers van de euro veel over te maken, voor een jaar ineens, en bij een lage koers van de euro maak je wat vaker over.

Dutch heeft gelijk, we zouden er niet over moeten praten, het zou niet nodig moeten zijn. En toch kluif ik straks de programma's van alle politieke partijen af op dit onderwerp en ik ben niet het enige forumlid dat dit gaat doen....

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#19 Bericht door Mitmig » zondag 13 mei 2012, 05:21

Prajak en printen, sorry maar jullie hammen uit jullie nek.

woonlandbeginsel
` woon - land - be - gin - sel het -woord principe dat de hoogte van uitkeringen aan in het buitenland wonende uitkeringsgerechtigden moet zijn gebonden aan het levenspeil in het betreffende land


je uitkering word van vanuit nederland aangepast aan het levenspeil in het desbetreffende land, dus als de koers veranderd is die verhouding weg.

Prajak, met deze uitspraak van jou, Dus laat die koers maar lekker zo blijven. Staat voor mij vast je vind het leuk dat er mensen gekort gaan worden, waarom zou de koers "lekker op 40" moeten blijven??


Groet
Als het regent in mei, dan is april voorbij!!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#20 Bericht door printen44 » zondag 13 mei 2012, 06:02

Mitmig, Toen ik hier kwam was de koers 36 baht voor een euro. Daar is mijn kosten van levensonderhoud hier in Thailand op gebaseerd, niet op die hoge koers van 50 baht voor een euro. Als men hier is gaan wonen met die koers van 50 baht voor een euro, dan heeft men zich rijk gerekend, zonder te beseffen dat koersen flexibel zijn. Dus dan weer meer en dan weer minder. Maar deze discussie is een tijdje geleden al hier in dit forum behandeld.

En die hoge koers zal de komende vijf jaar nimmer worden gehaald.

Het levenspeil, kosten van levensonderhoud, wordt niet bepaald door het koersverschil tussen landen. Thailand kent geen prijsindex, zoals andere landen. Dan kon je merken naar aanleiding van de discussies hier in Thailand, toen mevrouw Geluk beweerde dat de prijzen niet waren gestegen en de nasleep ervan.

Woonlandbeginsel en koersverschillen zijn aparte zaken en dienen dus ook apart behandeld te worden. De een heeft niets met het ander te maken.

Mitmig, je zal er aan moeten wennen dat deze discussie over het woonlandbeginsel nog een hele lange tijd in de forums van diverse landen gevoerd zal worden, met of zonder koersverschillen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#21 Bericht door prajak » zondag 13 mei 2012, 06:49

Ik begrijp wat Mitmig bedoelt. Heel slim van hem, komplimenten ! Hij zegt dat als de koers wijzigt dat dan ook de levensstandaard wijzigt. Ja, klopt voor het moment waarop de Wereldbank de getallen bekend maakt. Als de bekendmaking plaatsvindt tegen een baht-dollarkoers van 30:1 of een koers van 35:1 dan maakt dat wat uit. Voor dat moment.

Maar ik kan me niet voorstellen dat landen iedere wijziging van die koers gaan meenemen. Dat is niet uitvoerbaar. Dus wordt er geprikt op een bepaald moment. Stel dat dat moment nu is dan geldt de lijst die ik heb gelinkt hier. Nationaal kun je dan afspraken maken met elkaar. We houden deze lijst vast...tenzij de wisselkoers een x percentage springt. En is dan 10, of 20, vraag me niet, er is nog geen ervaring mee. De politieke partijen zullen er wel bedacht op moeten zijn.

Kijk eens goed in die lijst. Je ziet dat er speling is meegenomen. Alle percentages zijn veelvouden van 10. Ik denk dat ze naar boven zijn afgerond. Met kleine schommelingen is op die manier al rekening gehouden.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#22 Bericht door RuudThai » zondag 13 mei 2012, 08:17

En ik blijf erbij dat slechts wanneer de PVV bij de komende verkiezingen 76 of meer zetels haalt dit vraagstuk aan de orde komt en we ons dan pas zorgen hoeven te maken. En dan nog hebben we de kamer van reflectie, de Eerste Kamer, waar de PVV geen meerderheid heeft. Dus al wat in deze topic staat over het woonlandbeginsel is stennis om niks, gefiets in de ruimte, een 'raden maar' in de toekomst.
Maak je niet dik, dun is de mode! :clap: ;) :giggle2:

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#23 Bericht door Mitmig » zondag 13 mei 2012, 11:07

Printen met alle respect, maar u schrijft dat toen kwam de koers 36 baht was, dit is natuurlijk waar maar ook weer verdraaien van feiten. 36 thb toen en nu is natuurlijk een heel ander verhaal. Toen wij hier kwamen wonen maart 2004 koste 1 liter diesel 12 thb nu kost die zelfde liter 3 maal zoveel. Kipfilet bij tesco 32 bath per kilo nou soms wel 120, enz enz .

Verder schrijft u dat de koers de komende 5 jaar niet meer omhoog zal gaan, ik betwijfel het, thailand is een export land en helemaal niet gebaat bij een sterke munt. Verder willen de "knappe koppen" van de regering de centrale bank afschaffen, moet eens opletten wat er dan gebeurt.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#24 Bericht door printen44 » zondag 13 mei 2012, 11:21

Het is niet zozeer de sterkte van de baht, maar de zwakte van de dollar en euro.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#25 Bericht door elst99 » zondag 13 mei 2012, 11:48

Maar je kan er niet omheen of je € of $ hebt, je in Bht betaald en daar heeft Mitmig gelijk in, het is de laatste jaren flink duurder geworden.
Nog steeds goedkoper, maar toch!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#26 Bericht door Henk Korat » zondag 13 mei 2012, 13:30

Leuk getheoretiseer over de koers van de Bath en de prijs van een kilo kipfilet, maar de Purchasing Power Parity houdt hier allemaal rekening mee.

Een eventuele invoering zal wel weer uitmonden in ambtelijke slordigheid, zoals met het vermogensrendements percentage van 4% en het kwartje van Kok. Eenmaal vastgesteld zal het wel nooit herzien worden. Dus koersschommelingen daarna zullen wel hun invloed hebben.
OK we zouden ook verantwoordelijke kamerleden moeten hebben, die met een motie tot wijziging van de betreffende wet zouden moeten komen, maar in een tijd van bezuinigingen blijven die ook op hun stoel zitten.

Ik weet niet Ruud of andere partijen dan de PVV op een woonlandbeginsel voor de AOW uit zijn. Het was Prajak die - geloof ik - pende dat het woonlandbeginsel geen binnenlands issue is en de buitenlandse kiezers toch weinig in de melk te brokkelen hebben. Het zou zo maar kunnen zijn dat een aantal partijen er mee kunnen komen.

Maar de realiteit is, dat dit onderwerp geen deel uit maakt van de huidige discussies rond de begroting 2012.

What....if....then gezwam heb ik een hekel aan, dus zou ik niet aan deze discussie deel moeten nemen, maar het is ook een kwestie van risico's incalculeren en het woonlandbeginsel invoeren voor de AOW is een risico.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#27 Bericht door trangerkuda » maandag 14 mei 2012, 03:15

Als de politieke rand(stad)debielen inderdaad in de (nabije) toekomst aow'ers woonachtig buiten de EU willen gaan korten op hun aow-pensioen, dan dienen ze - eerlijk als ze ongetwijfeld hun sommetjes zullen maken - toch ook rekening te houden met zaken zoals bijvoorbeeld:
- dat betreffende aow'ers voor ieder jaar dat zij voor het bereiken van hun pensioengerechtigde leeftijd 2% per jaar op hun aow gekort worden en;
- bij vertrek uit Nederland zonder pardon uit de ziektekostenverzekering gemieterd worden, met als gevolg, dat zij zich tegen een veel hogere maandelijkse premie in hun nieuwe woonland (in Thailand is dat in ieder geval een gegeven) dienen te verzekeren.
Alleen om die twee redenen al, heeft de in Thailand woonachtige aow'er een financiele aderlating moeten incasseren.
Wanneer de politieke rand(stad)debielen dus hun sommetjes gaan maken, dienen zij met dit soort zaken rekening te houden.
En aangezien de situatie voor ieder individu waarschijnlijk anders is, dit gecombineerd met het feit, dat ook voor ieder land eigen regels gelden, die weer voor andere situaties en consequenties zorgen, zou het van gezond verstand getuigen, wanneer men eventuele discussies over dit onderwerp permanent achterwege laat.
Maar ja....., gezond verstand en politici (een woord dat een synoniem is voor corruptie), dat zal wel niet met elkaar te verenigen zijn.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#28 Bericht door Wouter_Udon » maandag 14 mei 2012, 07:15

trangerkuda schreef:Als de politieke rand(stad)debielen inderdaad in de (nabije) toekomst aow'ers woonachtig buiten de EU willen gaan korten op hun aow-pensioen, dan dienen ze - eerlijk als ze ongetwijfeld hun sommetjes zullen maken - toch ook rekening te houden met zaken zoals bijvoorbeeld:
- dat betreffende aow'ers voor ieder jaar dat zij voor het bereiken van hun pensioengerechtigde leeftijd 2% per jaar op hun aow gekort worden en;
- bij vertrek uit Nederland zonder pardon uit de ziektekostenverzekering gemieterd worden, met als gevolg, dat zij zich tegen een veel hogere maandelijkse premie in hun nieuwe woonland (in Thailand is dat in ieder geval een gegeven) dienen te verzekeren.
Alleen om die twee redenen al, heeft de in Thailand woonachtige aow'er een financiele aderlating moeten incasseren.
Wanneer de politieke rand(stad)debielen dus hun sommetjes gaan maken, dienen zij met dit soort zaken rekening te houden.
En aangezien de situatie voor ieder individu waarschijnlijk anders is, dit gecombineerd met het feit, dat ook voor ieder land eigen regels gelden, die weer voor andere situaties en consequenties zorgen, zou het van gezond verstand getuigen, wanneer men eventuele discussies over dit onderwerp permanent achterwege laat.
Maar ja....., gezond verstand en politici (een woord dat een synoniem is voor corruptie), dat zal wel niet met elkaar te verenigen zijn.

Zoals gewoonlijk wordt er altijd maar 1 kant op gerekend: ten voordele van vadertje staat.
Live your dream, don't dream your life.

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#29 Bericht door jannampla » maandag 14 mei 2012, 07:35

Lijkt me een beetje veelgevraagd voor politici om alle zaken mee te nemen . :giggle2:
Ze zouden dan b.v. ook mee kunnen nemen dat belastingtarieven over pensioenen in andere landen vaak lager zijn dan in Nederland en in het geval van Thailand zelfs helemaal niet bestaanbaar . :clap:
En dat linkse politieke partijen zoals GL woonlandbeginsel niet in hun programma hebben staan zegt me niet zoveel .
Over ANW e.d. hebben zij ( en ook PVDA ) toch ook vrolijk voor gestemd in de Tweede Kamer .
Ik verwacht dat voor alle sociale uitkeringen en ook volksverzekeringen op termijn het woonlandbeginsel gaat gelden .
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Woonlandbeginsel AOW ?

#30 Bericht door dutch » maandag 14 mei 2012, 07:55

jannampla schreef:Lijkt me een beetje veelgevraagd voor politici om alle zaken mee te nemen . :giggle2:
Ze zouden dan b.v. ook mee kunnen nemen dat belastingtarieven over pensioenen in andere landen vaak lager zijn dan in Nederland en in het geval van Thailand zelfs helemaal niet bestaanbaar . :clap:
En dat linkse politieke partijen zoals GL woonlandbeginsel niet in hun programma hebben staan zegt me niet zoveel .
Over ANW e.d. hebben zij ( en ook PVDA ) toch ook vrolijk voor gestemd in de Tweede Kamer .
Ik verwacht dat voor alle sociale uitkeringen en ook volksverzekeringen op termijn het woonlandbeginsel gaat gelden .
Ik vind in principe dat er een wezelijk verschil bestaat tussen sociale uitkeringen ter vervanging van arbeidsinkomen (gedurende de arbeidsjaren) en de AOW( lees: oude dags pensioen).
Dat men de loonsvervangende sociale uitkeringen toch wel vaak koppelt aan reeel verblijf in Nederland zelf, vind ik ook begrijpelijk zolang er een eventueel (gedeeltelijk) herstel mogelijk zou zijn van de capaciteit om loon te verwerven.
Een pensioen betaling eventueel te koppelen aan een verblijf in Nederland lijkt me aantasting van de persoonlijke vrijheid.
Hoe denkt men verder om te gaan met diegenen die op vrijwillige basis ,bij buitenlands verblijf, hun AOW premies doorbetalen teneinde op de 100% te blijven?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”