Op het menu of toch bescherming territorium?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Op het menu of toch bescherming territorium?

#1 Bericht door Ervee71 » woensdag 11 april 2012, 10:43

Afgelopen vakantie zijn we (Mijn vrouw, mijn ouders, mijn schoonouders en ik zelf) in "onze" tuin gaan werken. De tuin, die op naam van mijn vrouw staat, wordt door mijn schoonouders gebruikt om diverse groenten, fruit, flora, bamboe e.d. te verbouwen en dit alles zonder pesticiden.

Tijdens het plukken van het fruit, knippen van diverse thaise groenten/kruiden, had ik ze ook al zien lopen en overal overheen zien kruipen. Gelukkig bleef het daarbij, tot ik aan de bamboe begon.

In de tuin komt een afdakje, waar we beschut van de zon kunnen zitten e.d. Voor het dak konden we gebruik maken van de bamboe die in eigen tuin groeide. Bewapend met een handzaag ging ik de bamboe te lijf. Ik zagen (en voor diegen die mij kennen, dat kan ik best goed ;) ) en mijn vrouw voerde de bamboestokken af. Zo waren we al een tijdje bezig, toen ik plots wat pijnsteken op mijn armen en benen voelde. Door het zagen van de bamboe, had ik een legertje rode mieren de oorlog verklaard en een aantal van hen, begonnen van zich af te bijten. Na me zelf weer mier vrij te hebben gemaakt, toch maar weer een poging ondernomen en ja natuurlijk het zelfde verhaal. Het was goed dat het avond was en we naar huis gingen, anders had ik het waarschijnlijk nog een 3de keer overgedaan.

De volgende morgen, wij weer terug. Alleen was ik deze keer beter voorbereid om de strijd met de bamboe en het bijbehorende leger aan te gaan. Mijn hele lichaam volledig met kleding bedekt, slechts mijn ogen (bescherm door bril) en mijn neus waren zichtbaar. De ene na de andere bamboe stok werd afgezaagd en het zag er naar uit, dat we tegen de middag klaar zouden zijn. Zo nu en dan eens kijkend, zag ik de rode mieren, verwoede pogingen ondernemen om mij te beletten dat ik mijn planning zou halen. Helaas voor hun, beten ze alleen maar in het stof.

Naarmate de tijd vorderde, begon het ook steeds warmer te worden en begonnen de zweetdruppels van het gezicht zich een baan naar beneden te zoeken. Helaas liep het zweet ook in mijn ogen en deed ik mijn bril af om mijn ogen droog te kunnen wrijven. Op dit moment van onbedachtzaamheid, hadden enkele rode mieren gewacht en binnen niet al te lange tijd was er eentje zich in mijn wenkbrauw aan het invreten. En ja dat deed behoorlijk veel bijn. Vlug mijn handschoenen uit en geprobeerd om die ene mier te verwijderen. Stom...ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat binnen 'no time' mijn ontblote handen waren ontdekt en dat deze ook op het menu stonden.

Ik heb uiteindelijk de strijd opgegeven en mij gewonnen gegeven t.o.v. deze rode mieren.
Mijn schoonvader heeft het overgenomen, slechts gekleed in korte broek en lopend op een paar slippertjes en had geen enkele last van deze mieren.

Rest bij mij de vraag:
Ging het deze mieren om de beveiliging van hun territorium, of was het hen toch om die Nederlandse hap te doen?
GETROUWD OP 24-08-2011

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Op het menu of toch bescherming territorium?

#2 Bericht door prajak » woensdag 11 april 2012, 10:55

Van de Afrikaanse steppe is bekend dat de giraf een bepaalde boom met rust laat, of zoveel mogelijk. Die boom is erg lekker voor de giraf maar de sappen van de boom worden ook lekker gevonden door de rode mieren. Is het een afspraak ? De mieren genieten van de boom en beschermen de boom tegen aanvallers zoals de giraf. Eet de giraf van de boom dan heeft hij direct een bek vol mieren.

Jouw verhaal herken ik van de mangobomen in mijn tuin. Daar reageren mieren net zo. Wij gebruiken zo min mogelijhk gif; pas als de mieren het huis in komen dan wordt gespoten. Wat wel eens helpt is het sap van de makroet, een citroenachtige vrucht die aan een lage boom groeit en waar de Thaise vrouw de haren mee wast...... Dat sap is zo sterk dat mieren op de loop gaan. Of niet...ze bouwen wel hun nesten in die boom....

Ach, je weet nu wel zeker dat je niet allergisch bent voor rode mieren. Want dan had je dat stukje niet kunnen schrijven....

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Op het menu of toch bescherming territorium?

#3 Bericht door Ervee71 » woensdag 11 april 2012, 10:57

prajak schreef:
Ach, je weet nu wel zeker dat je niet allergisch bent voor rode mieren. Want dan had je dat stukje niet kunnen schrijven....
Haha, dat is een feit.

P.s. Trouwens leuk om je verhalen weer te lezen, welkom terug.
GETROUWD OP 24-08-2011

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Op het menu of toch bescherming territorium?

#4 Bericht door prajak » woensdag 11 april 2012, 10:58

En dan kom je van zelf op het terrein van virussen. Waarom worden dieren niet ziek van het HIV virus ? Omdat het viruis een veilige gastheer vindt in dat dier. En dan komt de mens dat dier opjagen en bedreigen. Ineens blijkt het virus gevaarlijk voor de mens...terwijl het net zo veel kwaad kan doen aan het dier.

Zoek maar eens in de bieb: Virus X van Frank Ryan (Spectrum). Ik heb de eerste druk, 1997.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Op het menu of toch bescherming territorium?

#5 Bericht door RuudThai » woensdag 11 april 2012, 14:33

Tja, die boomnesten met de grote (knal)rooie mieren ken ik ook wel. Voordat je het weet zit je onder die krengen als je aan het snoeien bent. Nu steken ze gemeen, maar je krijgt er geen jeukbulten van, tenminste ik niet. Het is dus even hinderlijk maar de pijn ebt snel weg.
Nee, dan die andere (donker)rode mieren die een stuk kleiner zijn maar als je van de "soldaten" een prik krijgt blijf je 3 dagen lang jeuk hebben. En ze hebben veel soldaten om de werksters te beschermen! Die hebben hun nest in de grond zoals de meeste mierensoorten en als je daar per ongeluk een voet in zet ben je nog niet jarig.
Het is dus zuiver de verstoring van hun nest die ze aanzet tot de aanval. Als je ze gewoon over je hand laat kruipen zonder te bewegen steken ze niet, dan zien ze geen gevaar. Is tenminste mijn ervaring.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”