AOW na 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#31 Bericht door menan » vrijdag 06 april 2012, 19:05

En de vraag is dan of je niet langer dan 8 maanden aaneengesloten in het buitenland mag verblijven en dan 4 maanden in Nederland moet blijven, of dat je elk jaar na bv 2 x 5 maanden naar Thailand mag en dus maar 2 maanden in Nederland verblijft.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: AOW na 2015

#32 Bericht door mooatje » vrijdag 06 april 2012, 19:24

Ik krijg al 25 jaar een stempel bij het binnenkomen en het buitengaan van Thailand.En ja ik heb nog een pak oude paspoorten.Een rechthoekige bij het binnenkomen,een driehoekige bij het buitengaan.
Als er nu iemand beweert dat hij geen stempel kreeg bij het buitengaan dan geloof ik hem niet.

Is hij wel ooit in een land geweest waarvoor je een paspoort nodig hebt??
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#33 Bericht door printen44 » vrijdag 06 april 2012, 19:29

De wet stelt dat je maximaal 8 maanden per jaar in het buitenland mag verblijven. Er staat niet in dat het aaneen gesloten moet zijn.

In deze wet staan ook de uitzonderingen, bv. studenten, studerend in het buitenland, zeevarenden etc.

In de EU-landen wordt niet altijd een stempel gegeven, maar de gegevens worden wel opgeslagen door middel van de cijfers en letters die onderaan de personalisatie pagina staan. Het paspoort wordt dan door een lezer gehaald en de gegevens worden opgeslagen. In die cijfers en letters staan alle je gegevens en ook het sofinummer, nu heeft dat een ander naam.

Door de contactloze chip in het paspoort hoeft er niets meer door een lezer gehaald te worden. Bij de balie aangekomen worden je gegevens opgeslagen en kan de ambtenaar alles op een scherm zien. Vrijwel alle EU-landen hebben apparatuur om de chip af te lezen.

Als je goed oplet, haalt de ambtenaar in Thailand zowel bij binnenkomst als wanneer je het land verlaat, die kaart van je paspoort door die lezer. de gegevens zijn dan opgeslagen. Die gegevens zijn voor ambtelijk gebruik in Thailand zelf. De stempel(s) is voor ambtelijk gebruik in andere landen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#34 Bericht door menan » vrijdag 06 april 2012, 20:36

Dus wanneer je 1 juni naar Nederland vliegt en op 2 juni weer naar Thailand, dan kun je weer 8 maanden voorruit.

Leuk om te weten hoe dat werkt bij die paspoortcontrole. :)

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: AOW na 2015

#35 Bericht door mooatje » vrijdag 06 april 2012, 21:45

Je mag ook iets niet vergeten,een verzekeringsmaatschappij,of om het even wie, die,volgens hun zin,teveel moeten uitbetalen,doen onderzoek.

En een paspoort geeft heel veel uitleg.Wat sommigen ook mogen denken.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: AOW na 2015

#36 Bericht door Gardensafari » zaterdag 07 april 2012, 00:58

Het ding regelmatig verliezen, cq laten stelen kan dus een oplossing zijn?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2012, 14:39

Re: AOW na 2015

#37 Bericht door Janthai » zaterdag 07 april 2012, 01:03

Duiker schreef:Nu heb ik niet al mijn oude paspoorten bewaard, maar voor zover ik kan zien heb ik altijd een stempel gekregen wanneer ik buiten de EU ging. Zou ik mogen stellen dat je buiten de EU altijd een stempel met datum in je paspooort krijgt?


In mijn PP is niet een stempel te vinden van NL.

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: AOW na 2015

#38 Bericht door joopuberda » zaterdag 07 april 2012, 03:22

Janthai schreef:
Duiker schreef:Nu heb ik niet al mijn oude paspoorten bewaard, maar voor zover ik kan zien heb ik altijd een stempel gekregen wanneer ik buiten de EU ging. Zou ik mogen stellen dat je buiten de EU altijd een stempel met datum in je paspooort krijgt?


In mijn PP is niet een stempel te vinden van NL.

nu verdraai je de boel. in het begin vertelde je dat je bij het verlaten van thailand geen stempel kreeg.
wat je nu zegt klopt niemand krijgt een stempel in nederland :crazy:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW na 2015

#39 Bericht door printen44 » zaterdag 07 april 2012, 03:34

menan schreef:Dus wanneer je 1 juni naar Nederland vliegt en op 2 juni weer naar Thailand, dan kun je weer 8 maanden voorruit.

Leuk om te weten hoe dat werkt bij die paspoortcontrole. :)
Je moet minimaal 4 maanden per jaar woonachtig zijn in Nederland. Dus als je op 1 juni naar Nederland vliegt na acht maanden in het buitenland te hebben vertoefd, mag je weer na vier maanden, 1 oktober, voor acht maanden naar het buitenland.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#40 Bericht door dutch » zaterdag 07 april 2012, 04:34

Je kan bij de SVB een aanvraag indienen( een nogal uitgebreide vragenlijst) met het verzoek om uit te rekenen wat men aan AOW ,bij het ingaan van de AOW leeftijd,kan verwachten.
Ik heb indertijd wel zo'n 3 maanden op antwoord moeten wachten.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW na 2015

#41 Bericht door Henk Korat » zaterdag 07 april 2012, 04:42

dutch schreef:Je kan bij de SVB een aanvraag indienen( een nogal uitgebreide vragenlijst) met het verzoek om uit te rekenen wat men aan AOW ,bij het ingaan van de AOW leeftijd,kan verwachten.
Ik heb indertijd wel zo'n 3 maanden op antwoord moeten wachten.
Kan ook vrij eenvoudig met je DIGID. :giggle2:

Maar van een ander topic heb ik begrepen dat een DIGID voor geemigreerden moeilijk is te krijgen. :crazy: :crazy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#42 Bericht door dutch » zaterdag 07 april 2012, 04:55

Henk Korat schreef:
dutch schreef:Je kan bij de SVB een aanvraag indienen( een nogal uitgebreide vragenlijst) met het verzoek om uit te rekenen wat men aan AOW ,bij het ingaan van de AOW leeftijd,kan verwachten.
Ik heb indertijd wel zo'n 3 maanden op antwoord moeten wachten.
Kan ook vrij eenvoudig met je DIGID. :giggle2:

Maar van een ander topic heb ik begrepen dat een DIGID voor geemigreerden moeilijk is te krijgen. :crazy: :crazy:
Toen ik het deed was er nog geen DigiD ;)
Ik had overigens niet aangegeven of ik het per post had gedaan (wat ik dus wel heb gedaan ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#43 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 09:37

dutch schreef:Je kan bij de SVB een aanvraag indienen( een nogal uitgebreide vragenlijst) met het verzoek om uit te rekenen wat men aan AOW ,bij het ingaan van de AOW leeftijd,kan verwachten.
Ik heb indertijd wel zo'n 3 maanden op antwoord moeten wachten.
Ik ben bang dat er dan toch eerst duidelijkheid moet komen over het woonlandbeginsel.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#44 Bericht door dutch » zaterdag 07 april 2012, 09:43

menan schreef:
dutch schreef:Je kan bij de SVB een aanvraag indienen( een nogal uitgebreide vragenlijst) met het verzoek om uit te rekenen wat men aan AOW ,bij het ingaan van de AOW leeftijd,kan verwachten.
Ik heb indertijd wel zo'n 3 maanden op antwoord moeten wachten.
Ik ben bang dat er dan toch eerst duidelijkheid moet komen over het woonlandbeginsel.
De SVB kan alleen dat doorgeven wat NU als wet bestaat.
Overigens geven ze ook pre-informatie als er iets op het vuurtje te pruttelen staat.
Zo heb ik al enige tijd op mijn informatie staan dat de maatregelen per 2015 voor mij GEEN verandering zullen brengen.
De AOW wordt (tot op heden) niet door woonlandbeginsel "getroffen".
Lijkt mij persoonlijk ook niet wettelijk haalbaar om gepensioeneerden te verplichten ,waar dan ook in de wereld,al dan niet te verblijven.Ik heb deze leeftijd bereikt om niet meer door de "terreur" van de arbeid aangestuurd te worden. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#45 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 09:51

dutch schreef:
menan schreef:
dutch schreef:Je kan bij de SVB een aanvraag indienen( een nogal uitgebreide vragenlijst) met het verzoek om uit te rekenen wat men aan AOW ,bij het ingaan van de AOW leeftijd,kan verwachten.
Ik heb indertijd wel zo'n 3 maanden op antwoord moeten wachten.
Ik ben bang dat er dan toch eerst duidelijkheid moet komen over het woonlandbeginsel.
De SVB kan alleen dat doorgeven wat NU als wet bestaat.
Overigens geven ze ook pre-informatie als er iets op het vuurtje te pruttelen staat.
Zo heb ik al enige tijd op mijn informatie staan dat de maatregelen per 2015 voor mij GEEN verandering zullen brengen.
De AOW wordt (tot op heden) niet door woonlandbeginsel "getroffen".
Lijkt mij persoonlijk ook niet wettelijk haalbaar om gepensioeneerden te verplichten ,waar dan ook in de wereld,al dan niet te verblijven.Ik heb deze leeftijd bereikt om niet meer door de "terreur" van de arbeid aangestuurd te worden. ;)
Wanneer je voor 2015 65 jaar wordt veranderd er niets behalve het woonlandbeginsel. Voor het eerst ben ik jaloers dat ik niet voor 2015 65 jaar wordt, want dan zou ik onder de huidige regeling vallen en partnertoeslag gaan krijgen :D :D

Het probleem met al of niet wettelijk haalbaar van het woonlandbeginsel is dat juist de 2e en 1ste kamer die wetten kunnen maken en dan niet op basis van redelijkheid maar op basis van politiek. Dus zal het echt wel gaan gebeuren.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”