Wel of niet Nederlandse worden ?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Wel of niet Nederlandse worden ?

#1 Bericht door driver » zaterdag 03 maart 2012, 18:19

Diverse topics gaan over inburgeren, de problemen en / of wel of geen Nederlandse worden ?

Maar wat zijn nu de voor of nadelen voor je Thaise partner eigenlijk ?

Mijn voorbeeld : Thaise vriendin sinds 5 mnd in Nederland op basis van jaarvisum , geregistreerd partnerschap en binnenkort moet ik dus een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen voor ik dacht 5 jaar.
Ze werkt als ZZP-ster en heeft een klein stukje grond in Thailand en MOET nu verplicht naar de inburgerings cursissen omdat ze hier anders niet mag wonen omdat ze geen Nederlandse is.Ze heeft geen rechten alleen maar plichten zoals 3 dagdelen per week naar die inburgeringscursis toe .

Stel ze stopt daar mee of ze kan het leernivoo niet aan en gaat er te lang over doen moet ze dan lina recta terug naar Thailand of wat is dan de bedoeling ?

Van heel veel op dit Forum neergepende vaak lange omschreven reacties begrijp ik vaak niks dus kunnen we hier misschien eens beginnen om op een simpele manier eea neer te pennen wat ons en misschien ook anderen aangaat wat betreft onze Thaise partners en de regels en wetten in Holland qua verblijf, Nederlandse worden of niet etc ??

mvg driver

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#2 Bericht door max » zaterdag 03 maart 2012, 19:39

driver schreef:Diverse topics gaan over inburgeren, de problemen en / of wel of geen Nederlandse worden ?

Maar wat zijn nu de voor of nadelen voor je Thaise partner eigenlijk ?

Mijn voorbeeld : Thaise vriendin sinds 5 mnd in Nederland op basis van jaarvisum , geregistreerd partnerschap en binnenkort moet ik dus een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen voor ik dacht 5 jaar.
Ze werkt als ZZP-ster en heeft een klein stukje grond in Thailand en MOET nu verplicht naar de inburgerings cursissen omdat ze hier anders niet mag wonen omdat ze geen Nederlandse is.Ze heeft geen rechten alleen maar plichten zoals 3 dagdelen per week naar die inburgeringscursis toe .

Stel ze stopt daar mee of ze kan het leernivoo niet aan en gaat er te lang over doen moet ze dan lina recta terug naar Thailand of wat is dan de bedoeling ?

Van heel veel op dit Forum neergepende vaak lange omschreven reacties begrijp ik vaak niks dus kunnen we hier misschien eens beginnen om op een simpele manier eea neer te pennen wat ons en misschien ook anderen aangaat wat betreft onze Thaise partners en de regels en wetten in Holland qua verblijf, Nederlandse worden of niet etc ??

mvg driver
De voordelen van een Thaise partner hoef ik je niet uit te leggen… :D

Helaas moet zij in jullie situatie inburgeren. Ze mag daar niet mee stoppen en is verplicht om dat te volgen. Inburgeren kan op een aantal niveaus en het laagste is A1 niveau. Met het volgen van de lessen en het huiswerk zal zij het inburgeringdiploma moeten kunnen behalen. Iemand die niet binnen de gestelde periode kan aantonen dat hij of zij al het mogelijke heeft gedaan om het diploma te behalen zal worden teruggestuurd naar het land van herkomst.

De vraag om wel of niet te naturaliseren is een persoonlijke keuze, en kan daarin alleen van onze spreken en die is alsvolgt:

Wij zijn getrouwd en zien onze toekomst (voorlopig) in Nederland, bovendien hoeft mijn vrouw niet te werken. Zij heeft onvoorwaardelijk voor mij gekozen en voelt zich hier gelukkig. Daarnaast willen wij af van de verblijfsvergunning omdat de trend is alles met betrekking tot naturalisatie en immigratie op alle fronten te verzwaren. Ik kan mijn partner niet garanderen indien wij in 2017 de VVR moeten verlengen of dit in onze situatie mogelijk is of dat de leges hiervoor dermate zijn verhoogd dat het duurder is dan de huidige naturalisatie. Wij hebben dan ook voor ons samenzijn gekozen (althans om dat op dit vlak te kunnen garanderen) en naturalisatie aangevraagd.

Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#3 Bericht door Khon Neua » zaterdag 03 maart 2012, 23:30

nadeel van naturaliseren is dat je volgens het laatste nieuws maar 1 nationaliteit mag aanhouden. dus de Thaise moet opgeven. Dat betekend einde stukje grond en ander bezit in Thailand plus visa rompslop voor je (ex) thaise partner .


inburgering moet op A1 niveau makkelijk haalbaar zijn voor ieder die zicht hier 100% voor inzet.

nog een kleine opmerking je vraagt geen verblijfsvergunning aan voor 5 jaar je vraagt gewoon een vvr aan en krijgt vaak na 1 jaar de 5 jaar maar dit is geen regel.

.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#4 Bericht door Gardensafari » zondag 04 maart 2012, 00:40

Khon Neua schreef:nadeel van naturaliseren is dat je volgens het laatste nieuws maar 1 nationaliteit mag aanhouden. dus de Thaise moet opgeven. Dat betekend einde stukje grond en ander bezit in Thailand plus visa rompslop voor je (ex) thaise partner .

Tenzij ze het redt voor de nieuwe regels ingaan.
En hoe hard worden die eigenlijk?
Laten we nu eerst de behandeling in de kamers maar eens afwachten.
Daar wordt ongetwijfeld gesproken over de onmogelijkheid je nationaliteit op te geven (Marokko), of erftechnische problemen (Thailand).

Hier verblijven op een verblijfsvergunning is natuurlijk ook prima toch?
Pas wel op met de SOORT verblijfsvergunning.

Een Nederlands paspoort is wel gunstig voor reislustige lieden.
Je kunt de meeste landen in de wereld (inclusief de VS) bezoeken zonder veel gedoe (voor de VS wel vooraf aanmelden, tegenwoordig).
Blijf je binnen de EU, dan zie ik het voordeel niet zo.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#5 Bericht door RuudThai » zondag 04 maart 2012, 09:58

driver schreef:Diverse topics gaan over inburgeren, de problemen en / of wel of geen Nederlandse worden ?

Maar wat zijn nu de voor of nadelen voor je Thaise partner eigenlijk ?

Mijn voorbeeld : Thaise vriendin sinds 5 mnd in Nederland op basis van jaarvisum , geregistreerd partnerschap en binnenkort moet ik dus een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen voor ik dacht 5 jaar.
Ze werkt als ZZP-ster en heeft een klein stukje grond in Thailand en MOET nu verplicht naar de inburgerings cursissen omdat ze hier anders niet mag wonen omdat ze geen Nederlandse is.Ze heeft geen rechten alleen maar plichten zoals 3 dagdelen per week naar die inburgeringscursis toe .

Stel ze stopt daar mee of ze kan het leernivoo niet aan en gaat er te lang over doen moet ze dan lina recta terug naar Thailand of wat is dan de bedoeling ?

mvg driver
Eerst iets over dat geregistreerd partnerschap: dat is zeer onhandig als je dat met een Thais onderdaan doet want dat heeft totaal geen waarde in Thailand: ze erkennen het niet. Dus zou je ooit een Non-immigrant O Marriage visum willen hebben als je in Thailand zou willen wonen dan lukt dat niet.
In Nederland is het bijna geheel gelijkgesteld met het huwelijk op familierechtelijke betrekkingen (afstammingsrelatie) na. Als jullie dus nog kinderen willen dan zul je die gewoon moeten erkennen net als elk ongehuwd paar.
Toen ik nog ambtenaar burgerlijke stand was gaf ik altijd aan stelletjes waarvan er eentje niet de Nederlandse nationaliteit had het advies om een normaal huwelijk te sluiten i.p.v. het geregistreerd partnerschap. Voorkomt een hoop ellende in het buitenland. In Europa zijn er meer landen die het geregistreerd partnerschap kennen en van andere landen erkennen, maar buiten Europa zijn dat er bitter weinig.
Dus je kunt misschien "upgraden" naar het huwelijk, hoeft bijna niets te kosten als je dat doet op een kosteloos tijdstip in je gemeente.... ;) :clap:

Je vrouw is verplicht om de inburgeringscursus te volgen totdat ze het niveau heeft behaald waarmee ze kan naturaliseren, als ze dat wenst. Mijn vrouw heeft het NT2 diploma en dat is daarvoor voldoende.
Het kan voor sommigen moeilijk zijn. Een vriend van mij heeft een Thaise echtgenote die 20 jaar in Nederland woonde maar ze spreekt nog steeds zeer matig Nederlands. En de taal leren lukte haar ook niet op de cursus. Ze heeft geprobeerd het Nederlanderschap aan te vragen maar dat werd tijdens een intake-gesprek op de gemeente afgewezen.

Een andere vriend heeft met zijn Thaise vrouw de België-route gevolgd, dus tenminste een half jaar daar wonen. Die hoefde dus in Nederland geen inburgeringscursus meer te volgen want ze had al een verblijfsvergunning die voor alle Schengenlanden geldig is. Ze heeft wel geprobeerd om een cursus te volgen omdat ze wel Nederlandse wilde worden maar ze hebben een klein kind en dus werd het al gauw te moeilijk om te regelen en bovendien was ze ook geen studiehoofd.

Ik vind het wel voordelen hebben om de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Je bent af van het gedoe van het verlengen van de verblijfsvergunning en het voldoen aan de ongetwijfeld scherper wordende eisen daarvoor. Want als het zo doorgaat wordt Nederland een soort van maanlandschap voor vreemdelingen vrees ik. De kosten worden ook steeds hoger en als men echt het kostendekkendheidsbeginsel gaat hanteren, berg je dan maar! Nu al zijn de tarieven belachelijk maar misschien gaan die nog eens astronomisch omhoog als ze ergens geld vandaan moeten halen de komende weken bij de financiële onderhandelingen in het Catshuis. :crazy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#6 Bericht door driver » zondag 04 maart 2012, 12:42

Gardensafari schreef:
Khon Neua schreef:nadeel van naturaliseren is dat je volgens het laatste nieuws maar 1 nationaliteit mag aanhouden. dus de Thaise moet opgeven. Dat betekend einde stukje grond en ander bezit in Thailand plus visa rompslop voor je (ex) thaise partner .

Tenzij ze het redt voor de nieuwe regels ingaan.
En hoe hard worden die eigenlijk?
Laten we nu eerst de behandeling in de kamers maar eens afwachten.
Daar wordt ongetwijfeld gesproken over de onmogelijkheid je nationaliteit op te geven (Marokko), of erftechnische problemen (Thailand).

Hier verblijven op een verblijfsvergunning is natuurlijk ook prima toch?
Pas wel op met de SOORT verblijfsvergunning.

Een Nederlands paspoort is wel gunstig voor reislustige lieden.
Je kunt de meeste landen in de wereld (inclusief de VS) bezoeken zonder veel gedoe (voor de VS wel vooraf aanmelden, tegenwoordig).
Blijf je binnen de EU, dan zie ik het voordeel niet zo.
Dank voor alle reacties .
Ik reageer per onderwerp om het o.a voor mij wat overzichtelijk te houden.

TROUWEN

Gerigistreerd partnerschap is nu van toepassing omdat ik nog niet wil trouwen .
Eerst afwachten of het goed gaat tussen ons is de afspraak en mocht Nederland toch zwaar tegen vallen kan ze gewoon terug naar Thailand als ongehuwd lees geregistreerd partner van mij met haar Thaise paspoort dus geen probleem voor haar verder en ze behoudt alle Thaise rechten voor zover die er zijn dan.
Mocht Nederland goed bevallen, spreekt ze onze taal aardig en weet ze hoe het er hier aan toe gaat dan gaan we om tafel zitten over wel of niet trouwen en de voor of nadelen hiervan o.a mochten we bijv na 10 jaar besluiten definitief naar Thailand te gaan .
Als blijkt dat trouwen toch gunstiger is sta ik daar wel open voor maar vlgs mij moet Suk dan weer naar Thailand om nog 1 formulier op te halen maar welke ze nodig heeft om hier te kunnen trouwen weet ik nu even zo snel niet.


Opgeven Thaise Nationaliteit in geval van 1 paspoort in de toekomst.

2 Paspoorten lijkt me een must want wat als ik over bijv 8 jaar kom te overlijden en Suk graag terug wil naar Thailand terwijl ze alleen het Nederlandse paspoort heeft ?
Dan komt ze dus haar eigen geboorteland niet meer in , Moet ze haar stukje grond verkopen aan bijv familie of zie ik dat nu verkeerd ?
Blijft ze op een Thai paspoort hier in Holland betekent dit dus iedere keer weer tegen wslijk grof geld verlengen maar o.a wel altijd haar eigen land in en haar kleine stukje grond met eventueel toekomstig huis behouden.
Ze is en blijft tenslotte Thai dus ?
Daarnaast weet ik ook nog niet zo zeker of een Nederlands paspoort en dus Nederlands ingezetene haar wel zoveel voordelen gaat bieden in de toekomst want we zijn hier op sociaal vlak aardig aan het afglijden vindt ik we krijgen niks meer van de overheid en moeten ongeacht nationaliteit gewoon zelf onze broek omhoog houden.


Reizen

Met nu een visum en Thaipaspoort kunnen we Europa wat doorreizen begreep ik voorlopig is dat voldoende maar in de toekomst ?

Zelf wil ik tzt graag naar Azie om daar wat landen te doorkruizen met Suk zoals China / Cambodja / Japan kan zij dat op een Thai paspoort of ook weer een hoop gedoe eromheen met visa aanvraag oid ?

Dit onderwerp is wat lastig vindt ik mede omdat ik graag wat meer wil gaan reizen misschien ook Zuid Amerika maar met een Thai paspoort redt Suk dat dus niet voor zover ik het weet.

mvg driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#7 Bericht door driver » zondag 04 maart 2012, 12:51

Eerst iets over dat geregistreerd partnerschap: dat is zeer onhandig als je dat met een Thais onderdaan doet want dat heeft totaal geen waarde in Thailand: ze erkennen het niet. Dus zou je ooit een Non-immigrant O Marriage visum willen hebben als je in Thailand zou willen wonen dan lukt dat niet.

Okee , dat is dan tzt een mogelijkheid om toch te trouwen voordat we terug zouden gaan .

In Nederland is het bijna geheel gelijkgesteld met het huwelijk op familierechtelijke betrekkingen (afstammingsrelatie) na. Als jullie dus nog kinderen willen dan zul je die gewoon moeten erkennen net als elk ongehuwd paar.

Kinderen willen we niet Ruud daar zijn we klaar mee dat opvoed gedoe :mrgreen:


Dus je kunt misschien "upgraden" naar het huwelijk, hoeft bijna niets te kosten als je dat doet op een kosteloos tijdstip in je gemeente.... ;) :clap:

Dat doe ik sowieso indien van toepassing :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#8 Bericht door RuudThai » zondag 04 maart 2012, 13:07

Ben je al naar de daklozenopvang gegaan? Meestal kun je wel terecht bij de plaatselijke tempel ;) :cheesy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#9 Bericht door driver » zondag 04 maart 2012, 13:10

RuudThai schreef:Ben je al naar de daklozenopvang gegaan? Meestal kun je wel terecht bij de plaatselijke tempel ;) :cheesy:
ha,ha...er zitten hier in de buurt wel wat kerken en een Leger des Heils opvang dus indien nodig :mrgreen:
En anders weet ik nog wel iemand in Thailand te vinden die het beste met me voor heeft bleek onlangs :thumbsup:

gr driver

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#10 Bericht door maverick62 » zondag 04 maart 2012, 20:17

driver schreef:
RuudThai schreef:Ben je al naar de daklozenopvang gegaan? Meestal kun je wel terecht bij de plaatselijke tempel ;) :cheesy:
ha,ha...er zitten hier in de buurt wel wat kerken en een Leger des Heils opvang dus indien nodig :mrgreen:
En anders weet ik nog wel iemand in Thailand te vinden die het beste met me voor heeft bleek onlangs :thumbsup:

gr driver

Driver,

je zou ook de DE route kunnen volgen, Ede - Emmerich is niet zo ver. Maar dan moet je denk ik wel je boterbriefje halen. Even op huwelijkse voorwaarden. 6 maanden over de grens met zn tweeen moet toch wel lukken of nie.

Anders weet je me wel te vinden op skype.

Greetz,

Maverick

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#11 Bericht door driver » maandag 05 maart 2012, 07:11

maverick62 schreef:
driver schreef:
RuudThai schreef:Ben je al naar de daklozenopvang gegaan? Meestal kun je wel terecht bij de plaatselijke tempel ;) :cheesy:
ha,ha...er zitten hier in de buurt wel wat kerken en een Leger des Heils opvang dus indien nodig :mrgreen:
En anders weet ik nog wel iemand in Thailand te vinden die het beste met me voor heeft bleek onlangs :thumbsup:

gr driver

Driver,

je zou ook de DE route kunnen volgen, Ede - Emmerich is niet zo ver. Maar dan moet je denk ik wel je boterbriefje halen. Even op huwelijkse voorwaarden. 6 maanden over de grens met zn tweeen moet toch wel lukken of nie.

Anders weet je me wel te vinden op skype.

Greetz,

Maverick
Wil je mij even een mail sturen naar :

orangedutchy at hotmail.com

mvg driver

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#12 Bericht door Jim » maandag 05 maart 2012, 07:43

de duitsland-route heeft voor jou geen zin.
enige voordeel tov een nederlandse VVR is dat je vrouw met een EU-verblijfskaart geen visum nodig heeft voor de UK.

wat betreft naturalisatie.. altijd doen nu het nog kan.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#13 Bericht door maverick62 » maandag 05 maart 2012, 10:17

Jim schreef:de duitsland-route heeft voor jou geen zin.
enige voordeel tov een nederlandse VVR is dat je vrouw met een EU-verblijfskaart geen visum nodig heeft voor de UK.

wat betreft naturalisatie.. altijd doen nu het nog kan.
Jim,

Legt het uit, dan weten we waarom niet?

Maverick

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#14 Bericht door Jim » maandag 05 maart 2012, 11:11

z'n partner heeft al een vvr?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

maverick62
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 128
Lid geworden op: donderdag 15 september 2011, 21:38

Re: Wel of niet Nederlandse worden ?

#15 Bericht door maverick62 » maandag 05 maart 2012, 11:58

Jim schreef:z'n partner heeft al een vvr?
Yup, maar als ze wilt stoppen met alles dan zal je een andere weg moeten volgen of niet dan?

Kunnen ze dan niet terug stappen naar de DE route en een EU toetsing aanvragen + dan kunnen ze in ieder geval voorlopig een tijd voor uit.

Als het onze blonde god ligt komt er niemand NL meer in.

Maverick

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”