"Tea money" voor scholen moet transparanter

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

"Tea money" voor scholen moet transparanter

#1 Bericht door printen44 » dinsdag 13 september 2011, 10:40

Het is bekend dat de Thai Rak Thai Partijen en de PPP Partij corruptie en zelfverrijking tot een kunst hebben gemaakt, maar de Phue Thai Partij heeft er nu een nieuwe wending aan toegevoegd.

Het is wijd en zijn bekend dat ouders, de wat rijkere ouders dan, "tea money" betaalde om hun zonen of dochters op een school te krijgen, al voldeden die dochters en zonen niet aan de geldende toelatingseisen. De vorige regering wilde daar een einde aan maken en verbood het.

De nieuwe Minister van Onderwijs zei gisteren dat die "tea money" niet uit te roeien was en dat het verbod erop, ingetrokken werd. "Tea money" moet nu, volgens de Minister, transparanter worden en er moet een ontvangstbewijs overhandigd worden als er steekpenningen aan een onderwijzer of de school betaald wordt.

Verder stelde de Minister dat het te ontvangen "tea money" dan voor het welzijn van de school gebruikt kan worden. Letterlijk zei hij: "I want the tea money to be on record, so it can be used to develop schools, rather than being kept by individuals". En dat die onderwijzers en met name hoofdonderwijzers dat zeker zullen doen, geloofd alleen Sinterklaas.

Met andere woorden, steekpenningen worden nu legaal. Als je maar genoeg geld hebt, kan kan je kroost in een school komen, ook al heeft die kroost de capaciteiten niet. En het is volkomen legaal.

Betekend ook dat kinderen van wat minder gefortuneerde mensen het nakijken heeft. Jammer, geen geld, geen goede educatie.

Een schoolhoofd maakte het nog bonter die zei" "Tea money" zijn geen steekpenningen. Het komt ten goede aan de school". En dat zei hij met droge ogen.

De vorige Minister van Onderwijs had enorme kritiek op het besluit. "We gaan weer jaren achteruit. Betekend dat alleen rijkere kinderen een goede educatie krijgen en dat kinderen van arme mensen het nakijken heeft".

En ik maar denken dat de Phue Thai Party opkomt voor het arme deel van de bevolking. Maar ja, een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn "tea money'-streken.

Ben wel benieuwd hoe Vleespet en consorten denken hoe nu kinderen van arme mensen een goede educatie kan krijgen. Kinderen van arme mensen, die wel aan de toelatingseisen voldoen, komen niet op die scholen. En beurzen voor scholen worden maar mondjesmaat gegeven. Immers, voor de scholen is het lucratiever om leerlingen binnen te halen, wier ouders een welgevulde beurs hebben. Steekpenningen geven is nu legaal geworden.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#2 Bericht door vleespet » dinsdag 13 september 2011, 14:32

Persoonlijk had ik liever gezien dat ze het hele onderwijs op de schop hadden genomen.
Het moge duidelijk zijn dat het huidige systeem kwalitatief niet al te best is.
Dat de huidige regering ondanks de slechte financiële situatie toch wil investeren geeft mij hoop voor de toekomst,de beloofde tablets zijn een stap in de goede richting.

De maatregel om "tea money"te gaan gebruiken voor de kwaliteit van de school i.p.v het spekken van de zakken van schoolbestuurders is in feite een goede zaak,mits de controle daarop voldoende is.
Het in één klap uitroeien van "tea money" is een utopie,ik zie dit als een stap in de goede richting.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#3 Bericht door RuudThai » dinsdag 13 september 2011, 15:20

Nu kun je dus wachten op het legaliseren van tea-money voor de politie, bijv. verkregen van middenstanders om je restaurant draaiende te houden of je winkel (want anders krijg je doorlopend controle van de juten net zolang tot je betaalt of je zaak sluit). Met dat officieel binnengekomen geld kunnen ze dan nieuwe glimmende motortjes aanschaffen ter meerdere eer en glorie van de heilige Hermandad... :Whistle:
En er wordt op zoveel plekken tea-money gevraagd en betaald, dus dat kan nu allemaal gelegaliseerd worden! :crazy:

´t Wordt wel duur op dat soort scholen voor de elite: ze moesten ook al vet betalen voor het verkrijgen van een diploma of een bul voor hun oliedomme lieverdjes die toch de naam van de familie moesten ophouden.

Openlijk corruptie legaliseren, het moet toch niet gekker worden! :crazy: :crazy: :crazy: :oops:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#4 Bericht door printen44 » dinsdag 13 september 2011, 15:42

vleespet schreef:Persoonlijk had ik liever gezien dat ze het hele onderwijs op de schop hadden genomen.
Het moge duidelijk zijn dat het huidige systeem kwalitatief niet al te best is.
Dat de huidige regering ondanks de slechte financiële situatie toch wil investeren geeft mij hoop voor de toekomst,de beloofde tablets zijn een stap in de goede richting.

De maatregel om "tea money"te gaan gebruiken voor de kwaliteit van de school i.p.v het spekken van de zakken van schoolbestuurders is in feite een goede zaak,mits de controle daarop voldoende is.
Het in één klap uitroeien van "tea money" is een utopie,ik zie dit als een stap in de goede richting.
En denk je nou echt dat na jaren van die "tea money" in eigen zak te hebben gestoken, dat men daar een boekhouding voor gaat aanleggen? Heb jij wel eens een Thai gezien die triomfantelijk bij zijn baas komt en zegt: "ik heb hier een "x-bedrag" aan steekpenningen ontvangen. Wil jij dat even noteren?"

Jij dacht in een eerdere bericht dat ik blond was, maar wie is er nou blond? [8) [8)

En wat vind je van dat kinderen van arme mensen nu veel minder de kans krijgen door te leren?

Het uitreiken van de tablets is op een laag pitje gezet. Er blijken teveel haken en ogen er aan te zitten. Voorlopig krijgen de wat rijkere scholen, een paar maar, deze tablets. Als proef. Want de aanleg van servers, reparatiezaken, opleiding van leraren hoe ze met die tablets moeten omgaan, kortom, ook weer zo'n verkiezingsbelofte, die kant nog wal raakte. Bovendien hebben die tablets veel minder capaciteit dan de doorsnee mobiel telefoonapparaatje. Het blijkt dat de bijkomende kosten bijna evenveel zijn als het kopen van die dingen. Men schat dat 30% van die tablets het eerste jaar al vervangen moeten worden, omdat ze kapot zijn, gestolen zijn of gewoon verloren geraakt zijn.

Het onderwijssysteem wordt door deze legalisering van steekpenningen en corruptie steeds meer een elitaire onderwijssysteem.

Even iets anders. Ik was vanmorgen in BigC en de prijs van een kilo rijst, het merk dat ik altijd koop, is met 25 baht omhoog gegaan t.o.v. drie weken geleden. dankzij die mooie nieuwe rijstopkoopregeling van de partij voor de armen, de Phue Thai partij.

Een ding kan ik de Phue Thai partij niet verwijten en dat is dat ze weinig tijd nodig hadden om de arme mensen wat meer geld uit hun zak te kloppen, door het stapelvoedsel veel duurder te maken.

De 300 baht minimumdagloon voor de zeven provincies is weer uitgesteld. Dat zou op 1 januari plaatsvinden, maar men kwam tot de conclusie dat het invoeren van die maatregel een aanzuigingskracht voor buitenlandse werknemers, legaal en illegaal, zou hebben. Buitendien zou op korte termijn vele duizenden Thais werkloos worden. Het particuliere bedrijfsleven is fel gekant tegen die vorm van loosverhoging. Zij willen die minimumdagloon geleidelijk invoeren over een termijn van vijf jaar.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#5 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 15:52

De woorden teamoney en transparantie vloeken. Teamoney is nimmer transparant; anders is het geen teamoney. De zojuist gekozen klub gaat deze corruptie tot doel verheffen. Het volk krijgt waarvoor het heeft gestemd.......

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#6 Bericht door Henk Korat » dinsdag 13 september 2011, 16:54

prajak schreef:De woorden teamoney en transparantie vloeken. Teamoney is nimmer transparant; anders is het geen teamoney. De zojuist gekozen klub gaat deze corruptie tot doel verheffen. Het volk krijgt waarvoor het heeft gestemd.......
Wat lees ik nu:


Citaat:

Wat is een ganglion?

Een ganglion is een bobbeltje aan uw pols of vinger. Het bobbeltje wordt veroorzaakt door een uitstulping van de peesschede of van het kapsel dat om een gewricht zit. Een peesschede is een soort kokertje gevuld met een glijmiddel (synoviale vloeistof). Hierdoor kunnen de spierpezen gemakkelijk door de peesschede glijden, telkens als u uw spieren aanspant of ontspant).

Einde citaat

Heb je iets zonder voorbehoedsmiddel gedaan?? Maak me nu niet ongerust.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#7 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 17:02

Ik probeer altijd het verband der dingen te zien. Dan lees ik dit van Henk...

"...Heb je iets zonder voorbehoedsmiddel gedaan?? Maak me nu niet ongerust...."

en dat snap ik niet direct maar dan lees ik er boven....

"...Een ganglion is een bobbeltje aan uw pols of vinger. Het bobbeltje wordt veroorzaakt door een uitstulping van de peesschede of van het kapsel dat om een gewricht zit. Een peesschede is een soort kokertje gevuld met een glijmiddel (synoviale vloeistof). Hierdoor kunnen de spierpezen gemakkelijk door de peesschede glijden, telkens als u uw spieren aanspant of ontspant...."

Ja, en dan is de link me duidelijk. Antwoord: neen, ik heb geen gekke dingen gedaan. Geen spijkers in een stuk hout geslagen want dat kost me inderdaad een kapotte duim omdat ik zo technisch ben als een strijkplank. En nee, geen mes vastgehouden want mijn vader kende al te goed mijn technisch onbenul en als ik een mes vastpakte zei hij 'snij niet in je rug'.

Dus het is een medisch wonder, dat ganglion.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#8 Bericht door Khemkhaeng » woensdag 14 september 2011, 19:53

LONG LIVE THE PHAK PHEU THAI PARTY!!

Afbeelding

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#9 Bericht door Henk Korat » woensdag 14 september 2011, 21:13

Mai kao chai krab.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#10 Bericht door nbreeker » donderdag 15 september 2011, 02:15

vleespet schreef:Persoonlijk had ik liever gezien dat ze het hele onderwijs op de schop hadden genomen.
Het moge duidelijk zijn dat het huidige systeem kwalitatief niet al te best is.
Dat de huidige regering ondanks de slechte financiële situatie toch wil investeren geeft mij hoop voor de toekomst,de beloofde tablets zijn een stap in de goede richting.

De maatregel om "tea money"te gaan gebruiken voor de kwaliteit van de school i.p.v het spekken van de zakken van schoolbestuurders is in feite een goede zaak,mits de controle daarop voldoende is.
Het in één klap uitroeien van "tea money" is een utopie,ik zie dit als een stap in de goede richting.
vleespet jij ziet vele stappen in de goede richting maar ben bang dat jij daar in Nijmegen de enigste bent. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#11 Bericht door nbreeker » donderdag 15 september 2011, 02:23

prajak schreef:De woorden teamoney en transparantie vloeken. Teamoney is nimmer transparant; anders is het geen teamoney. De zojuist gekozen klub gaat deze corruptie tot doel verheffen. Het volk krijgt waarvoor het heeft gestemd.......
Het volk krijgt waarvoor het heeft gestemd,dat is waar maar met vallen en opstaan moet je het leren,net als in Nederland waar een hoop mensen pvv stemmen en waar ook niets van terecht komt.Allemaal loze beloftes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#12 Bericht door printen44 » donderdag 15 september 2011, 04:24

Een oud gezegde is: De kiezer wil bedrogen worden". En dat gebeurt heel veel. Politici beloven alles en nog wat in de verkiezingsstrijd, maar als ze eenmaal op het pluche zitten en met de harde werkelijkheid geconfronteerd worden, dan is het een ander verhaal.

Hier in Thailand hebben politici het lak aan de kiezers. Verkiezingsbeloftes worden omgezet in plannen, commissies worden er gevormd en men denkt niet aan wat het allemaal zal kosten. Uiteindelijk betalen de politici het tekort niet uit eigen zak, maar is de kiezer de pineut.

De maatregel om eerste autokopers een flinke subsidie te geven is ook zo'n plan. Leuk voor die autokopers, maar als je de kleine letters lees, dan wordt het een ander verhaal. Men wil 500.000 automobilisten extra zo de weg op krijgen.

Resultaat, de verkeerssituatie zal verergeren, meer ongelukken, minder inkomsten, want die subsidie weegt niet op tegen de opbrengsten. Zelfs de auto-industrie is een fel tegenstander van dit plan. Weer zo'n verkiezingsbelofte die aardig lijkt voor de mensen, maar niet doordacht is en bij de uitvoering ervan, handen vol geld kost.

Het aangekondigde budget 2012/2013 vertoond nu al vele gaten en dan praat je van miljarden.

De aanstelling van "roden" als adviseurs, blijkt een gouden greep voor die adviseurs te zijn. Die stellen op papier weer adviseurs voor de adviseurs op. Die tweederangs adviseurs krijgen een salaris van de overheid, maar bestaan alleen op papier. En je mag een keer raden waar de salarissen van die "papieren" adviseurs naar toe gaat. Het gaat vrijwel over aanstelling van familieleden. Overigens is de regering met hun ministers en onderministers voor het grootste gedeelte familie van elkaar of hebben zakelijke of militaire banden met elkaar.

"We houden het in de familie" is de nieuwe partij-leuze van de Phue Thai. En sprak Vleespet niet van een transparantere regering een maand of wat geleden? Hij heeft gelijk, in zover het het vullen van eigen zakken betreft. Dat is transparanter, want het is nu legaal.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#13 Bericht door prajak » donderdag 15 september 2011, 16:33

Printen, daar is een Nederlands woord voor.... Zakkenvullen. De hele familie doet mee en vullen maar ! Je herinnert je de salarissen van gouverneurs in het tijdperk Zandbak. Een miljoen baht per maand ! Omwille van de kennis en capaciteiten van ... nee, gehummel .... vanwege de onwrikbare trouw. Zelfs lokale bestuurders zijn vet betaald, tot de dorpsbestuurders aan toe. Zo kweek je een netwerk van mensen die doen wat de baas zegt, want het is nog steeds een 'baas', niet een 'bazin' die aan de macht is.

En dat duurt tot het weerstand gaat kweken bij de stille krachten en bij de ouwe elite en bij de nu aanwezige middenstand die geld gaan missen in de achterzakken en die het blokkeren van straten en pleinen meer dan zat zijn, die de terreur van een gekleurde meute zat is, en dan volgt een greep naar de macht en dan brult iedereen weer moord en brand en dan komt een nieuwe klub de zaak tijdelijk 'oplossen' (lees: de juiste zakken vullen) en dan mogen de mensen stemmen voor een nieuwe grondwet, die 'nog' beter en 'nog' doorzichtiger is dan alle voorgaande, en dan komt een ... acht, het herhaalt zich. En wie betalen ? Oi en Ooi en Oy en Mali en zo zal het nog eeuwen gaan.

Dus waar maken we ons druk om.

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#14 Bericht door Khemkhaeng » vrijdag 16 september 2011, 14:20


printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: "Tea money" voor scholen moet transparanter

#15 Bericht door printen44 » vrijdag 16 september 2011, 15:12

Leuk filmpje over de vrouwelijke buiksprekerspopje.

Maar de bittere waarheid is dat zij vrijwel niets te zeggen heeft. Haar broer en de vice-premier bepalen wat er gebeurt. Zij mag alleen mooi zijn en handjes geven.

De commissie die over de 300-baht minimum dagloon zou adviseren heeft, alleen de overheids en werknemers afgevaardigde willen dat, dat er geen 300 baht minimumdagloon komt, maar 40% verhoging van dat minimum dagloon. Wel uitgesmeerd over vier jaar. Dat zou betekenen dat heel wat provincies onder die 300 baht minimumdagloon komt. De werkgeversafgevaardigden zijn nog steeds gekant tegen een te grote verhoging van het minimumdagloon.

Men verwacht dat de prijsstijging van de eerste levensbehoeften met 9% dit jaar zullen stijgen. Met een inflatie van ruim 5% zit men dus ver boven de 10%. Vooral in de laatste drie maanden van dit jaar zullen de prijzen sterker stijgen.

Omdat Thailand veel geld moet lenen op de kapitaalmarkt, zal de rente ook omhoog gaan en daardoor ook de inflatie. Nu al verliest Thailand per dag 6 miljard baht aan inkomsten door de maatregelen die men de afgelopen maand heeft genomen. Het tekort op de betalingsbalans voor 2012 wordt geschat op bijna een triljoen baht.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”