Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 25 maart 2007, 20:30
Locatie: ayutthaya

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#16 Bericht door luc.cc » vrijdag 02 september 2011, 15:48

DeDe schreef:
luc.cc schreef:
elst99 schreef:Ach bij de immigration het voorstel van Ruud, vind ik persoonlijk nog niet zo slecht, jullie betalen geen loon en inkomstenbelasting, alleen de indirecte belastingen en daar kun jezelf op bezuinigen, zodat je er weinig last van hebt :cheesy: :clap: :giggle3: :giggle:
Vandaag net aangekomen, moet nog zien wat er allemaal duurder geworden is! ;)
Je reinste b*llsh*tt
Voor jullie nederlanders misschien wel, ik betaal hier in Thailand als belg mijn belastingen in Belgie, hetzelfde als iedere andere belg.
Alleen bij uitschrijving vallen bepaalde gemeentebelastingen weg, milieu en riolering.
En doen wij als farangs nog niet genoeg geld op hier?
Welke gemiddelde Thai kan op restaurant gaan wekelijks aan 800 of 1000 baht (zéér weinige).
Als de farangs hier moesten weg trekken zouden vele families op hun kin kunnen kloppen.
Vreemde redenatie , het stikt overal in Thailand van de restaurants en maar een heel klein percentage is op de farang aangewezen,dus de aanhef van je schrijven slaat op je eigen bijdrage.
Inderdaad het stikt hier van de restaurants, waar??, Bangkok, Hua Hin, Pattaya, Changmai?,.... daar waar de rijken wonen (Thai, chinezen en farangs)
Op het platteland in de provincies (ik noem geen locaties, om niemand tegen de kop te stoten), is het wel wat minder.
Ik weet niet waar jij woont, moet ik niet weten ten andere,maar één zekerheid weet ik een groot percentage van hun inkomen komt van de farangs
Fijn om hier te zijn

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#17 Bericht door RuudThai » vrijdag 02 september 2011, 15:51

prajak schreef: Die inflatie komt niet van deze klub. Inflatie is iets dat naholt. Ik vind dat achtereenvolgende regeringen er met de pet naar hebben gegooid en hoe die klub ook heet, jan met de korte naam telt in dit land niet mee. Niet voor de familie T, niet voor de klub van A, niet voor het leger en niet voor mensen in heel grote huizen. Er zal de komende decennia hier niets wijzigen. Men vult alleen de eigen zakken. Het begint hier op Nederland te lijken.
Inflatie van de afgelopen maand wordt vergeleken met diezelfde maand een jaar geleden. Het verschil daartussen is nu 4,29 %. Het betekent dus dat de afgelopen maand de prijzen opnieuw zijn gestegen en dat ondanks de prijsverlaging van een deel van de autobrandstoffen. De nieuwe regering heeft dan ook veel tijd besteed aan allerlei onzinnig tijdverdrijf en niet geprobeerd maatregelen te nemen om de consumentenprijzen te drukken.
Ik vind NIET dat de vorige regering er met de pet naar heeft gegooid, naar Thaise begrippen dan. Gemiddeld elk halfjaar werd het minimumloon verhoogd en het begrotingstekort daalt vanaf 2010 elke maand. En er waren meer maatregelen die de bevolking ten goede kwam, bijv. bij het onderwijs.
Dat zakkenvullen zit hier ingebakken maar zo opvallend als het bij de zandbakregeringen gebeurde lijkt de regering Abhisit daar toch wat meer afstand van te hebben genomen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#18 Bericht door elst99 » zaterdag 03 september 2011, 13:40

Ach Ruud beginnen we weer, jij kunt me dus precies uitleggen wat onder Abhisit allemaal zo goed gegaan is, terwijl mijn Thaise kennissen me dat niet kunnen uitleggen.
Dus heb ik ze gerustgesteld en ze gezegd wacht maar ik vraag het RUUDTHAI uit de iIsan die kan het me precies vertellen en zijn vrouw heeft er geen moeite mee om het van het Nederlands in Thai te vertalen, zij spreekt goed Nederlands en indien niet zij zijn dochter, dus we wachten?
Hoop dat je dat niet vervelend vindt.
Het is vriendelijk bedoeld en echt gemeend!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#19 Bericht door RuudThai » zaterdag 03 september 2011, 15:58

elst99 schreef:Ach Ruud beginnen we weer, jij kunt me dus precies uitleggen wat onder Abhisit allemaal zo goed gegaan is, terwijl mijn Thaise kennissen me dat niet kunnen uitleggen.
Dus heb ik ze gerustgesteld en ze gezegd wacht maar ik vraag het RUUDTHAI uit de iIsan die kan het me precies vertellen en zijn vrouw heeft er geen moeite mee om het van het Nederlands in Thai te vertalen, zij spreekt goed Nederlands en indien niet zij zijn dochter, dus we wachten?
Hoop dat je dat niet vervelend vindt.
Het is vriendelijk bedoeld en echt gemeend!
Vertaal het maar via het Google-vertaalprogramma! :Whistle: :angel: :asian22:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#20 Bericht door prajak » zaterdag 03 september 2011, 16:10

Ik kan me niet voorstellen dat men in welk land dan ook en helemaal in dit land op 1 september de inflatiecijfers van augustus gereed heeft ! Dat bestaat niet, daar moet een overloop van juli in zitten. En in dit land bestaan de verkoopcijfers ook nog uit gemiddelden van de grootstad Bangkok, de grote steden zoals Korat en C-mai en misschien nog wat plaatsen, en de landelijke gebieden. Dat krijg je niet op EEN dag aangeleverd en niet in de computer en helemaal niet gepubliceerd (lees: verdraaid naar de wensen van de hotemetoten) en dus zijn de cijfers van augustus niet die van augustus.

En dan mag men nog niet klagen. In de oude Sovjet Unie, een land waarin zelfs het aantal hondedrollen staatsgeheim was, werden deze cijfers met maanden vertraging gepubliceerd en of ze klopten was maar de vraag.

Manipulatie van cijfers is heel gewoon in zekere landen. En ik weet niet zeker of ik in zo een zeker land woon.........

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#21 Bericht door printen44 » zaterdag 03 september 2011, 16:41

In mijn blogs over zaken die in Thailand spelen heb ik vrijwel altijd de cijfers van NGO's gebruikt. Zelden officiele cijfers van de overheid. Die cijfers klopten soms van geen kant en weken erg af met de cijfers van de NGO"s. Die cijfers waren voor mij veel betrouwbaarder dan de officiele cijfers van de overheid.

Vaak lees ik, met name in de economische bijlage van de Bangkok Post, dat cijfers die eerder werden genoemd, gecorrigeerd werden. Maar dat gebeurde soms pas weken later. Cijfers van de "Bank of Thailand" zijn redelijk betrouwbaar, omdat die cijfers naar de Wereldbank gaan en andere internationale economische organisaties en dat de "Bank of Thailand" autonoom is. Cijfers van het Ministerie van Financien of Economische Zaken, moet je soms met een kilo zout nemen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#22 Bericht door RuudThai » zaterdag 03 september 2011, 16:54

OK, dan zal het niet aan de nieuwe regering liggen dat het laatste inflatiecijfer het hoogste was in de afgelopen 3 jaar. En mogelijk is het van juli, toen de regering Abhisit alleen nog maar op de winkel paste in afwachting van het aantreden van hun opponenten.
Als ik bovendien de inflatiecijfers van Nederland daarnaast leg http://www.homefinance.nl/economie/infl ... nd-cpi.asp dan zie je daar het afgelopen jaar een maandelijks stijgende lijn in. Zoals in vele landen.
De wereldvoedselprijzen zijn behoorlijk gestegen en daaraan valt die hogere inflatie te wijten samen met de gestegen olieprijzen.
Maar in mijn opinie zullen de aangekondigde hoge uitgaven van Pheu Thai zeker van invloed zijn op de komende inflatiecijfers omdat die zullen doorwerken in vele consumentenprijzen. :?

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#23 Bericht door DeDe » zaterdag 03 september 2011, 23:33

printen44 schreef:
Mart schreef:
printen44 schreef:De prijs van rijst zal volgende maand waarschijnlijk met 25% omhoog gaan.
:clap: Goed voor de rijstboeren :giggle2:
Dat is het juist. De boeren krijgen geen baht meer voor hun rijst in het nieuwe systeem.
5 jaar geleden kregen de boeren ca. 9 bath voor een kilo ruwe kao tioa (kleefrijst)
nu ongeveer 15 bath .

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#24 Bericht door nbreeker » zondag 04 september 2011, 00:54

Jim schreef:
kin, op zijn ~ kunnen kloppen
(uitdr.)

het zonder eten moeten stellen, (vooral) niet krijgen men verwacht, achter het net vissen

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... en+kloppen
bedankt Jim dat je zo vriendelijk bent die belgenmoppen te vertalen hier,zodat de gewone ollander ook mee kan lachen. :clap:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#25 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 07 september 2011, 14:51

RuudThai schreef:OK, dan zal het niet aan de nieuwe regering liggen dat het laatste inflatiecijfer het hoogste was in de afgelopen 3 jaar. En mogelijk is het van juli, toen de regering Abhisit alleen nog maar op de winkel paste in afwachting van het aantreden van hun opponenten.
Als ik bovendien de inflatiecijfers van Nederland daarnaast leg http://www.homefinance.nl/economie/infl ... nd-cpi.asp dan zie je daar het afgelopen jaar een maandelijks stijgende lijn in. Zoals in vele landen.
De wereldvoedselprijzen zijn behoorlijk gestegen en daaraan valt die hogere inflatie te wijten samen met de gestegen olieprijzen.
Maar in mijn opinie zullen de aangekondigde hoge uitgaven van Pheu Thai zeker van invloed zijn op de komende inflatiecijfers omdat die zullen doorwerken in vele consumentenprijzen. :?
Dit lijkt mij meer geschreven om de huidige regering de grond in te boren, zonder dat er goede argumenten zijn die deze visie steunen. Jouw argument voor de olieprijs klopt niet, want de olieprijs staat onder druk door onzekerheden over de wereldeconomie. Ondertussen laat je wel heel makkelijk het effect van wisselkoersen buiten beschouwing. Dit scheelt voor importproducten grofweg 10% vergeleken met een jaar terug.

De prijzen zullen sowieso stijgen. In veel andere landen is de inflatie ook hoger dan andere jaren.
- -

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#26 Bericht door RuudThai » donderdag 15 september 2011, 15:20

Vanavond uit eten geweest bij een van onze favoriete restaurantjes, dat wij het Steakhouse noemen. Ze hebben daar lekker Westers eten zoals hamburgers en vele soorten steaks, gegarneerd met patat en iets konijnevoerachtigs oftewel een soort salade. Maar ze hebben ook goed Thais eten, reden dat mijn ega er ook graag naar toe gaat omdat er voldoende van haar gading uit te zoeken is. Trouwens, die eet vaak Westers.

We waren er een paar weken niet geweest en het eerste wat ons opviel waren de vele plakkertjes op de prijzen in het menu. Nieuwe, verhoogde prijzen! Een zalmsteak is van 149 naar 179 baht gegaan, een hamburger naturel van 69 naar 89 en een hamburger malibu (met ham en kaas op de burger) van 79 naar 99 baht. Het favoriete eten van mijn zoontje, een rundersteak (hij vindt de saus zo lekker 8-) !) was nu 149 baht i.p.v. 119. En een T-bonesteak was 40 baht duurder geworden, van 259 naar 299 baht.
Natuurlijk nog geen prijzen om van je stoel te vallen, maar procentueel gezien behoorlijke verhogingen. Het was al geen restaurant voor de gewone plattelandsmensen en nu helemaal niet meer.

Mijn vrouw vroeg aan een van de familieleden die het restaurant beheren hoe dit nou kwam, zo'n verhoging. Vlot werd geantwoord dat het de schuld van de regering was die maatregelen had genomen waardoor alle prijzen van voedsel de laatste weken enorm waren gestegen. En ze waren bang dat het in de komende maanden nog veel duurder zou worden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#27 Bericht door prajak » donderdag 15 september 2011, 15:51

" 'n IJ hoort er bIJ..." op z'n Haegs. De IJ-eren zijn van 2 baht naar 4 baht gegaan en steeds als mijn vrouw 'IJ' koopt klaagt ze en dankt ze, ik zal geen namen noemen, mevrouw Guus Geluk voor haar inbreng in deze. Al zijn de IJ-eren al langer duurder aan het worden. Ik krijg er een wind-IJ van......

Ach, ik had zelf een Guus Geluk in de Nederlandse Staatskloter-IJ en van die 15 euro kunnen we een boel IJ kopen.......

Echt, wij eten er geen ei minder om..... Mijn budget is gebaseerd op de koers op 1 maart 2002 en dat was 37. Het kan nog steeds l-'IJ'-den.....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#28 Bericht door RuudThai » donderdag 15 september 2011, 16:01

Het gaat mij in dezen ook niet om de koers van de baht (kreeg afgelopen maandag slechts 40,47 baht voor mijn (hopelijk tijdelijk) ondierbare eurootje), maar om de kosten die nu snel hoger worden. Elders gaf printen44 ook al aan dat een pak rijst van 5 kilo van zijn favoriete merk 25 baht in prijs was gestegen.
Ik denk dat het de komende tijd een gekkenhuis zal worden met snel stijgende prijzen. De sigaar uit eigen doos, de verhoging van het minimumloon plus nog een paar vele tientallen miljarden bahts kostende maatregelen, wordt de simpele plattelander in vol ornaat gepresenteerd...... :twisted

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#29 Bericht door jumbo » woensdag 28 september 2011, 07:21

De Thai hebben goed gekeken naar het buitenland en zijn de te verwachten minimumloon verhoging al keurig aan het doorberekenen in de goederen.
Overigens voor alle duidelijkheid, de regering kost deze verhoging niets want die wordt bekostigd door het bedrijfsleven. Een sigaar uit andermans doos dus eigenlijk.
Oplossing die werd aangedragen was de belastingverlaging voor corporate tax, dat schiet niet op bij de multinationals of grotere Thaise bedrijven want die reguleren hun zogenoemde 'bottom line' met allerlei belasting en andere truckjes en verplaatsingen van winsten naar betere oorden.

Er is dus niet goed over nagedacht want de regering geeft dus eigenlijk alleen inkomsten (corporate tax) weg zonder de opbrengsten te verhogen, de verhoogde minimum salarissen zijn van een te gering nivo om belasting te kunnen incasseren. Daarnaast verhoogt het ook zijn eigen kosten voor personeel wat nu minimum loon verdient en als (semi) ambtenaar (indirect) te werk is gesteld, neem bijvoorbeeld de straatveegsters, kantinemedewerksters en de bouwvakkers die uitbesteed werken aan de vele projecten

Ook de 15.000 thb garantie voor de afgestudeerden met minimaal een bachelors degree (welk curriculum is als ondergrens genomen, toch niet het Thaise??) was een schot in eigen voet omdat de reeds afgestudeerden/werkenden onder deze grens ook om compensatie vragen.
Oops...

Dat eieren en groente duurder worden heeft overigens ook andere oorzaken soms ook economische oorzaken maar meer markt technisch

wordt ongetwijfeld vervolgd...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#30 Bericht door RuudThai » woensdag 28 september 2011, 08:06

jumbo schreef:De Thai hebben goed gekeken naar het buitenland en zijn de te verwachten minimumloon verhoging al keurig aan het doorberekenen in de goederen.
Overigens voor alle duidelijkheid, de regering kost deze verhoging niets want die wordt bekostigd door het bedrijfsleven. Een sigaar uit andermans doos dus eigenlijk.
Oplossing die werd aangedragen was de belastingverlaging voor corporate tax, dat schiet niet op bij de multinationals of grotere Thaise bedrijven want die reguleren hun zogenoemde 'bottom line' met allerlei belasting en andere truckjes en verplaatsingen van winsten naar betere oorden.

Er is dus niet goed over nagedacht want de regering geeft dus eigenlijk alleen inkomsten (corporate tax) weg zonder de opbrengsten te verhogen, de verhoogde minimum salarissen zijn van een te gering nivo om belasting te kunnen incasseren. Daarnaast verhoogt het ook zijn eigen kosten voor personeel wat nu minimum loon verdient en als (semi) ambtenaar (indirect) te werk is gesteld, neem bijvoorbeeld de straatveegsters, kantinemedewerksters en de bouwvakkers die uitbesteed werken aan de vele projecten

Ook de 15.000 thb garantie voor de afgestudeerden met minimaal een bachelors degree (welk curriculum is als ondergrens genomen, toch niet het Thaise??) was een schot in eigen voet omdat de reeds afgestudeerden/werkenden onder deze grens ook om compensatie vragen.
Oops...

Dat eieren en groente duurder worden heeft overigens ook andere oorzaken soms ook economische oorzaken maar meer markt technisch

wordt ongetwijfeld vervolgd...
Het bedrijfsleven heeft al aangegeven dat ze dit niet gaan invoeren zoals de regering het wil. Een beetje rond Bangkok, okay, maar hier in de Isaan zou die verhoging een verdubbeling betekenen van het huidige minimumloon. En dat doen ze dus niet.
Overigens lijkt het mij de regering wel geld te kosten want bijv. de staatsoliemaatschappij PTT heeft toegezegd de 300 baht te gaan betalen aan haar werknemers en dat kost dus staatsgeld.

En niet alleen de afgestudeerden krijgen een minimumloon dat voor hen op 15.000 baht per maand is vastgesteld, maar ook in de lagere regionen zullen voortaan veel hogere minimumgrenzen worden gesteld. 't Kost wat, maar je moet toch wat om je eigen personeel op je hand te krijgen.... :oops: :giggle3:

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”