Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit.

#1 Bericht door printen44 » vrijdag 02 september 2011, 10:41

De prijs van rijst zal volgende maand waarschijnlijk met 25% omhoog gaan. Ook de prijs van het kookgas (LPG) zal zwevend worden gemaakt, d.w.z geen subsidie meer erop. Betekend in de praktijk een verdubbeling van de prijs.

http://www.bangkokpost.com/news/local/2 ... next-month

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#2 Bericht door Mart » vrijdag 02 september 2011, 10:53

printen44 schreef:De prijs van rijst zal volgende maand waarschijnlijk met 25% omhoog gaan.
:clap: Goed voor de rijstboeren :giggle2:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#3 Bericht door Harm » vrijdag 02 september 2011, 11:09

Mart schreef:
printen44 schreef:De prijs van rijst zal volgende maand waarschijnlijk met 25% omhoog gaan.
:clap: Goed voor de rijstboeren :giggle2:


Is hier niet het principe van: de arme (boeren) worden armer, en de rijke (handelaren en de overheid) worden rijker aan de hand?
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#4 Bericht door Ben » vrijdag 02 september 2011, 11:25

Gaat wel over , als de export stockt .
Volgend jaar helft van de prijs als ze moeten dumpen .

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#5 Bericht door RuudThai » vrijdag 02 september 2011, 11:54

Mart schreef:
printen44 schreef:De prijs van rijst zal volgende maand waarschijnlijk met 25% omhoog gaan.
:clap: Goed voor de rijstboeren :giggle2:
Kortzichtig: niet elke laagstbetaalde heeft een eigen rijstveld voor eigen gebruik of, bij een wat groter perceel, rijst voor de verkoop. Een 5 kilozak rijst gaat naar de 200 baht bij de supers. Honderdduizenden, zo niet miljoenen gezinnen zullen moeten inleveren. Bedankt Pheu Thai!
Oja, en per 1 januari gaan de salarissen van alle ambtenaren fors omhoog: eindelijk gerechtigheid! Koopje: 't kost maar 24,5 miljard baht in het 1e jaar. Zie http://www.bangkokpost.com/business/new ... from-jan-1
Zal wel worden gecompenseerd met aanmerkelijk hogere overheidstarieven. Misschien wel veeeel hogere tarieven bij de immigratiedienst! :Whistle:

En nog een kleinigheidje: De inflatie is in augustus gestegen tot het hoogste peil in 35 maanden: 4,29 %. Pheu Thai regeert sinds het begin van augustus en de 35 maanden ervoor de regering Abhisit, die het dus zo slecht niet heeft gedaan. De inflatie gaat gierend omhoog dankzij de familie Shinawatra en trawanten. :neus: :(
Lees: http://www.bangkokpost.com/business/new ... soars-4-29

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 25 maart 2007, 20:30
Locatie: ayutthaya

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#6 Bericht door luc.cc » vrijdag 02 september 2011, 13:19

Als de prijs van rijst naar omhoog gaat, gaan we de Thais leren patatten of stoemp eten
Fijn om hier te zijn

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#7 Bericht door elst99 » vrijdag 02 september 2011, 14:07

Ach bij de immigration het voorstel van Ruud, vind ik persoonlijk nog niet zo slecht, jullie betalen geen loon en inkomstenbelasting, alleen de indirecte belastingen en daar kun jezelf op bezuinigen, zodat je er weinig last van hebt :cheesy: :clap: :giggle3: :giggle:
Vandaag net aangekomen, moet nog zien wat er allemaal duurder geworden is! ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 25 maart 2007, 20:30
Locatie: ayutthaya

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#8 Bericht door luc.cc » vrijdag 02 september 2011, 14:34

elst99 schreef:Ach bij de immigration het voorstel van Ruud, vind ik persoonlijk nog niet zo slecht, jullie betalen geen loon en inkomstenbelasting, alleen de indirecte belastingen en daar kun jezelf op bezuinigen, zodat je er weinig last van hebt :cheesy: :clap: :giggle3: :giggle:
Vandaag net aangekomen, moet nog zien wat er allemaal duurder geworden is! ;)
Je reinste b*llsh*tt
Voor jullie nederlanders misschien wel, ik betaal hier in Thailand als belg mijn belastingen in Belgie, hetzelfde als iedere andere belg.
Alleen bij uitschrijving vallen bepaalde gemeentebelastingen weg, milieu en riolering.
En doen wij als farangs nog niet genoeg geld op hier?
Welke gemiddelde Thai kan op restaurant gaan wekelijks aan 800 of 1000 baht (zéér weinige).
Als de farangs hier moesten weg trekken zouden vele families op hun kin kunnen kloppen.
Fijn om hier te zijn

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#9 Bericht door Jim » vrijdag 02 september 2011, 14:55

kin, op zijn ~ kunnen kloppen
(uitdr.)

het zonder eten moeten stellen, (vooral) niet krijgen men verwacht, achter het net vissen

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... en+kloppen
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#10 Bericht door prajak » vrijdag 02 september 2011, 15:18

Stoemp noemen de Vlamingen het, wij noemen het stamppot, Engelsen volgens mij blend. Zie ik kansen voor ons om een nieuw voedsel op de markt te brengen, onze winterkost ? Ik heb het geluk dat mijn dame Mart's erwtensoep onverteerbaar vindt en dus heb ik meer, maar wortelenstamp met uien (hutspot, Luc !), andijviestamp, boerenkoolstamp, zuurkoolstamp kennen de Thaise mensen niet, zelfs in de koude Isan winter eten ze rijst en sla en het blad van de boom en een doodgereden kip. En slapen onder vodden die nauwelijks isolatie geven.

Maar men zal het niet eens willen proberen. Als de rijst prijzig wordt zoals voorspeld gaat dat problemen geven in de huishoudknip van mensen die geen stukje rijstveld kunnen pachten of in bezit hebben. Hoe moeten die dan eten ? Lenen bij de rijke Chinezen ? De koters niet meer naar school ? Hun stukkie grond met hut verpachten aan de bank ? Dit geeft sociale onrust.

Die inflatie komt niet van deze klub. Inflatie is iets dat naholt. Ik vind dat achtereenvolgende regeringen er met de pet naar hebben gegooid en hoe die klub ook heet, jan met de korte naam telt in dit land niet mee. Niet voor de familie T, niet voor de klub van A, niet voor het leger en niet voor mensen in heel grote huizen. Er zal de komende decennia hier niets wijzigen. Men vult alleen de eigen zakken. Het begint hier op Nederland te lijken.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#11 Bericht door DeDe » vrijdag 02 september 2011, 15:23

luc.cc schreef:
elst99 schreef:Ach bij de immigration het voorstel van Ruud, vind ik persoonlijk nog niet zo slecht, jullie betalen geen loon en inkomstenbelasting, alleen de indirecte belastingen en daar kun jezelf op bezuinigen, zodat je er weinig last van hebt :cheesy: :clap: :giggle3: :giggle:
Vandaag net aangekomen, moet nog zien wat er allemaal duurder geworden is! ;)
Je reinste b*llsh*tt
Voor jullie nederlanders misschien wel, ik betaal hier in Thailand als belg mijn belastingen in Belgie, hetzelfde als iedere andere belg.
Alleen bij uitschrijving vallen bepaalde gemeentebelastingen weg, milieu en riolering.
En doen wij als farangs nog niet genoeg geld op hier?
Welke gemiddelde Thai kan op restaurant gaan wekelijks aan 800 of 1000 baht (zéér weinige).
Als de farangs hier moesten weg trekken zouden vele families op hun kin kunnen kloppen.
Vreemde redenatie , het stikt overal in Thailand van de restaurants en maar een heel klein percentage is op de farang aangewezen,dus de aanhef van je schrijven slaat op je eigen bijdrage.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#12 Bericht door printen44 » vrijdag 02 september 2011, 15:36

Mart schreef:
printen44 schreef:De prijs van rijst zal volgende maand waarschijnlijk met 25% omhoog gaan.
:clap: Goed voor de rijstboeren :giggle2:
Dat is het juist. De boeren krijgen geen baht meer voor hun rijst in het nieuwe systeem.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#13 Bericht door prajak » vrijdag 02 september 2011, 15:40

Printen, wat jij zegt lees ik nu net niet. Maar het kan er wel op neer komen..

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#14 Bericht door printen44 » vrijdag 02 september 2011, 15:41

elst99 schreef:Ach bij de immigration het voorstel van Ruud, vind ik persoonlijk nog niet zo slecht, jullie betalen geen loon en inkomstenbelasting, alleen de indirecte belastingen en daar kun jezelf op bezuinigen, zodat je er weinig last van hebt :cheesy: :clap: :giggle3: :giggle:
Vandaag net aangekomen, moet nog zien wat er allemaal duurder geworden is! ;)
Elst99, voor jou en voor mij maken die prijsverhogingen niet zoveel uit. Het wordt wat duurder, maar ons inkomen is er ook naar. Meer dan de meeste Thais verdienen.

Maar wat denk je van de arbeiders die 200 of 250 baht per dag verdienen?

Het gaat mij niet om de toeristen, de ex-pats of de emigranten hier. Het gaat om 70% van de bevolking die weinig tot modaal verdienen. Die zijn de klos. Niet wij.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kosten van levensonderhoud in Thaland stijgen de pan uit

#15 Bericht door printen44 » vrijdag 02 september 2011, 15:44

prajak schreef:Printen, wat jij zegt lees ik nu net niet. Maar het kan er wel op neer komen..
De meeste critici op die nieuwe regeling vinden dat het corruptie en prijsopdrijvend werkt. De rijstboeren die geen kant op kunnen, zijn daar vrijwel altijd de dupe van.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”