De Thaise politiek na de verkiezingen

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#31 Bericht door Pieter » dinsdag 30 augustus 2011, 09:50

En als je een corrupte politie baas wil vervangen door je eigen korrupte familielid dan gaat die

oude gewoon even een bakkie doen bij sinterklaas zelf

http://www.bangkokpost.com/news/local/2 ... or-his-job

(af en toe heb ik het gevoel dat hier ( st. Klaas over praten gevaarlijker is dan over het ..huis praten en dat zal vast wel zo zijn)

Pieter

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#32 Bericht door printen44 » dinsdag 30 augustus 2011, 10:04

De Bangkok Post heeft dat op zijn voorpagina en steeds meer en meer wordt de nieuwe regering en haar benoemingen van sleutelfiguren een familieonderneming. Of ze nu de kennis en ervaring hebben of niet. Zoals eerder al gemeld: "All in the family".

Maar Vleespet wordt op zijn wenken bediend. Niet een aantal families deelt hier de lakens uit, maar een familie. De rest van die invloedrijke families hebben het nakijken. [8)

De mooiste uitspraak van vandaag is van de Minister van Buitenlandse Zaken. Die gaat op kennismakingsbezoek aan de landen van Zuid-Oost-Azie. Hij begint bij Brunei. Uitgerekend komt de "ouwe" Thaksin daar regelmatig. Op de vraag of dat niet toevallig is, gaf de Minster als antwoord: "Ach, ik ga de landen op alfabetische volgorde af". Volgens de diplomatieke protocol worden dergelijke bezoeken op anciniteit afgelegd. Dus waar zijn collega van Buitenlandse Zaken het langs op het pluche zit.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#33 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 augustus 2011, 10:07

Positief nieuws! (voor de vorige regering Abhisit tenminste :mrgreen: )
De staatsschuld van Thailand is in de maand juni (verder) gedaald tot het sommetje van 4.26 trillion baht of 40,69 % van het GDP.
Zie: http://www.bangkokpost.com/breakingnews ... ps-in-june
De ontwikkeling van de staatsschuld zie je in de volgende tabel:
http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=th&v=143
Als ik dat politiek vertaal dan zie ik dat onder de regering van Thaksin er een record-staatsschuld van rond de 47 % van het GDP was, na diens afzetting in 2006 deze schuld daalde tot 38 % (dankzij het behoudend beleid van de militaire junta!), na de verkiezingen van december 2007 er 2 thaksinmarionettenregeringen kwamen die totaal geen beleid voerden waardoor de staatschuld op 38 % bleef staan.
Vervolgens trad een jaar later de Democratenregering onder Abhisit aan die in 2009 de volle klap van de economische crisis te verwerken kreeg plus een inhaalslag moest maken wat in het jaar ervoor was nagelaten, en dus steeg de staatsschuld in dat jaar tot 45 %. Vanaf 2010 is dankzij het stabiele economische beleid van Abhisit c.s. de staatsschuld langzaam gedaald tot de 40,69 % van nu.

Als de nieuwe Pheu Thai thaksinregering al haar verkiezingsleuzen gaat realiseren (en de 1e, de verlaging van enkele brandstofprijzen, is nu al een klucht geworden) dan komt men 700 billion tot 1 trillion tekort. Dat betekent dat die staatsschuld zal oplopen tot meer dan 5 trillion baht.
Een onaanvaardbaar financieringstekort.

En wie zal dat betalen? Of wordt het lenen, lenen, lenen? :crazy:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#34 Bericht door elst99 » dinsdag 30 augustus 2011, 13:40

Jij in ieder geval niet toch?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#35 Bericht door printen44 » dinsdag 30 augustus 2011, 15:32

Nee, Elst99, wij zullen er niet veel last van hebben. We betalen hier immers geen inkomstenbelasting, zoals veel rijke Thais. De Thaise "Jan Modaal" betaald dat. We betalen alleen de BTW (VAT).

De rekening zal betaald worden door de "gewone Thai' De boeren krijgen minder voor hun producten, de salarissen van de Thaise "Jan Modaal" zal worden weggevreten door de hoge inflatie.

Maar als je enig inzicht hebt in de verhoudingen hier, zijn de economische vooruitzichten somber. Populistische leuke dingen voor de mensen werken altijd als een boemerang en die klap van die terugkerende boemerang komt hard aan.

Steeds meer economen en die zijn echt niet op de hand van de Democraten voorspellen dat het in Thailand nog erger zal worden als in Griekenland als de nieuwe regering haar plannen in hun geheel wil uitvoeren. Grote uitgaven doen zonder enige dekking, hopend dat de mensen wat meer uitgeven, dat staat gelijk aan een economische ineenstorting. Na al moet Thailand meer dan 700 miljard baht lenen om voor volgend jaar alles te kunnen betalen.

Ik zou Elst99 adviseren eens naar de omringende landen van Thailand te gaan kijken, hoe die landen langzaam maar zeker Thailand de economische das omdoen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#36 Bericht door prajak » dinsdag 30 augustus 2011, 15:49

Mijn vrouw ging eieren kopen en kwam thuis met de mededeling "eieren zijn veel te duur". 4 Baht per stuk..... Nu kunnen wij eieren betalen, nog wel tenminste..... Op een goede salade legt mijn vrouw, weliswaar met pijn in het hart, 5 hardgekookte eieren en ook nog alleen het wit daarvan. En dan zegt ze "duur, samen 20 baht". En dan zeg ik "mai pen raai" en ook nog "kan me geen moer schelen" maar mijn dame blijft het duur vinden terwijl ze naast me zat toen ik mijn verlenging ging halen en ze dus mijn inkomen kent.... En dat moet haar (g)astronomisch voorkomen..... En de 'rode' delen, het eigeel, gaat naar de kippen van de buurman. Hebben die ook eens een 5 sterren maal......

Maar alles is duurder geworden en daar heeft Malie met de korte naam last van, niet mensen die Zandbak heten of in hun adreslijst staan. De mensen op het pluche hebben in woord zorgen voor de armen maar hun daad is het vullen van kontzakken. Hun eigen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#37 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 augustus 2011, 16:19

elst99 schreef:Jij in ieder geval niet toch?
Toch aardig dat je mij capabel en solvabel genoeg acht om dit bedragje even losjes uit de kontzak te toveren... :clap: :cheesy: .
Ja hallo, ik ben Thaksin niet! :evil:
Wist je overigens dat in de dorpen - in ieder geval in ons dorp en waarom zou dat afwijken van andere? - wordt geloofd dat Thaksin al die verkiezingsbeloften van Pheu Thai uit eigen zak zal gaan betalen? Men geloofde al dat hij het 30 baht gezondheidssysteem en het 1-miljoen-per-dorp-project uit zijn 1e regeerperiode ook uit eigen zak had betaald. Tja, de media waren toen ook ernstig gemanipuleerd dus de wat ongeletterde simpelen van geest keken (en kijken nog steeds) naar de Thaise soaps en meer niet.
Dus die mensen kijken verwachtingsvol uit naar de terugkeer van Takkie, ze hadden zijn terugkeer al op 4 juli j.l. verwacht, dus 1 dag na de verkiezingen.
Het zal ze de komende jaren zwaar gaan tegenvallen vrees ik.

Oja, ik betaal dan geen Thaise inkomstenbelasting maar ik denk dat ik meer afdraag aan de Thaise fiscus dan 90 % van de Thaise burgers. Er is maar een klein percentage belastingplichtig omdat die 90 % geen aanslag ontvangt wegens te lage inkomsten. Die betalen dus net als ik alleen de VAT op hun aankopen en wat wegenbelasting o.i.d. op hun motorcy of auto. Aangezien ik een wat ander - hoger - bestedingspatroon heb dan de gemiddelde dorpsbewoner is mijn bijdrage aan de Thaise staatskas dus ongetwijfeld hoger. Ik vind dat ik mijn best heb gedaan hoor! [|) :clap: ;)

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#38 Bericht door Duncan » dinsdag 30 augustus 2011, 16:47

Wij betalen - nog - geen belasting, anders dan een beetje voor de motocy en de auto maar wij kopen van en eten bij locals, zo min mogelijk van de 7/11 en andere toeristisch ingestelde graaisnaaierts.
In ons dorp ( en Dan Sai ) is dat niet zo heel erg lastig, maar ook in de grote steden doen we dat, de markten en de kleine toko's aflopen, gewoon omdat het prettig voelt, authentieker ook en ik het die mensen veel meer gun dan de bigshots. Structureel help je daar het land meer mee dan af en toe deze of gene een paar bahtjes in zijn bekertje te drukken.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#39 Bericht door elst99 » dinsdag 30 augustus 2011, 17:09

Nou Ruud dan ben je gauw tevreden, je bent nog in de gelegenheid de hoogte zelf te bepalen door je consumptie. En alle andere Nederlanders die vrijgesteld zijn van inkomstenbelasting, voor jouw gaat dacht ik de loonbelasting door vanwege het ambtenaren salaris.
Die keus hebben we in Nederland niet en zoals een goed Nederlander behoort te weten, hebben we hier tig belastingen waar we vrolijk aan mee moeten betalen of je er gebruik van maakt of niet.
Dus!!! Dat het duurder wordt, dat is wereldwijd, dat je minder in Thailand met je inkomen kan doen is ook een feit, terugkomen en je dan ergeren aan de uitgaven voor koningshuis, prestige objecten van zowel links als rechts, neem Betuwelijn, hoge snelheidstrein. spitsstroken en wat dies meer zijt is toch ook geen optie.
Nu wonen jullie nog in een gedeelte van Thailand waar het relatief goedkoper is als in andere gedeelten, betaald een scheet en een knikker aan hypotheek of huur, weinig aan electra en water, ach gut nu kosten 5 eieren omgerekend 50€ cent, jôh dat betaalden we 20 jaar geleden in Nederland ook al.
En wees eerlijk in de Isaan hebben de mensen toch wel een paar kippen lopen. Denk dat de Thaien minder klagen en meer tevreden zijn met het weinige wat ze hebben als menig Nederlander.
Klagen zit ons in het bloed en wereldverbeteraars met het bewuste vingertje staan we om bekend, wanneer gaan jullie is genieten, zou je omgeving en jezelf enorm goed doen.
En als ze geloven dat Thaksin de grote weldoener is, wie ben jij om ze van die gedachte af te brengen, laat ze! Mijn ouders zeiden altijd al "van al je fouten leer je het meest" gun ze dat.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#40 Bericht door printen44 » dinsdag 30 augustus 2011, 17:38

Sorry Elst99, maar ik woon hier ook een een dorpje, weliswaar vlakbij Chiang Mai, maar ook de Thais klagen steen en been over de gestegen prijzen. Ze geloven wel dat de "Verlosser", Thaksin, uit de wolken zal neerdalen en alles zal betalen. Helaas weten wij dat het niet gebeurt.

Jij bent net Colijn van voor de oorlog. De mensen hadden geen scherf om hun r**t te krabben, maar Colijn zei: "Ach, de mensen klagen niet en ze zijn tevreden wat ze hebben".

Zet een die roze bril af als je naar Thailand kijkt en zie Thailand eens met andere ogen.

En als je maar 180 baht per dag verdient, zijn de eieren van 4 baht per stuk erg duur. Reken niet de baht om in euro's. Doe ja dat wel, moet je wel rekening houden dat het netto loon van "Jan Modaal" in Thailand een-vijfde is van die in Nederland en soms nog minder, om je een klein beetje inzicht te geven over de verhoudingen hier.

En vergelijk Nederland ook niet met Thailand. Een wereld van verschil. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat wij, immigranten, het slecht hebben hier. Maar jij kijkt vrijwel nooit naar de 80% van de Thaise bevolking die moet sappelen.

RuudThai, Prajak, Mart, ikzelf en nog wel anderen van dit forum leven tussen de "gewone" Thais en weten erg goed hoe die Thais moeten sappelen voor een paar baht.

Elst99, jij hebt ons niet horen klagen, maar je hele betoog gaat over Nederland en wat wij allemaal hebben hier in Thailand. Nergens lees ik in jouw betoog iets van solidariteit met de Thais. Nergens lees ik dat jij ook vind dat de economische toestand in Thailand op wat langere termijn somber is of dat je het volkomen eens bent met de maatregelen van de nieuwe regering. Wij wonen hier in Thailand en niet in Nederland. Als Nederland dan zo slecht is volgens jou, waarom blijf je dan in Nederland en kom je niet hierna toe, naar het Land van Melk en Honing, althans volgens jou.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#41 Bericht door elst99 » dinsdag 30 augustus 2011, 18:30

Ik weet niet hoe dom je mij inschat, maar dit gaat mij te ver om me te vergelijken met Colijn. Laat dat geschiedenisboekje nou is in de kast!
Is het niet zo dat wereldwijd de oogsten mislukt zijn, dat de grondstofprijzen de pan uitrijzen en dat wereldwijd de voedselprijzen stijgen? En waarom zou dat in Thailand niet het geval zijn? Nadenken Printen, dat het niet leuk is voor de arme Thaien, dat ben ik met je eens, maar of je nu Abhisit of Thaksin hebt, het is allemaal één pot nat! Corruptie komt over de hele wereld voor niet alleen in Thailand.
Ik weet dat de prijzen in Thailand duurder geworden zijn, is niet nieuw, weet ook dat veel familie's in Thailand zelf supporting zijn in hun voedsel voorziening, wat kippen, biggen, misschien een visvijver en fruitbomen en wat groenten. Zal ook geen weelde zijn, maar een Thai hoeft nog niet naar de voedselbank.
Je moet is Internationale Samenwerking lezen wat uitgegeven wordt door Min.van Ontwikkelingsamenwerking wat een Nederlander moet verdienen om hetzelfde te kunnen doen als een Indonesiër of een Thai, daar schrik je van.
Versta jij Thais dat je ze steen en been hoort klagen? Dat is niet des Thais, daar zijn ze te trots voor!
Als je tegen mij zegt, ze hebben nooit geleerd om met geld om te gaan, of als ze een extraatje hebben, dat te bewaren voor slechtere tijden, dan zeg ik je hebt volkomen gelijk, hun uitgave patroon is zeker de onze niet, maar er loopt er geen een met hongeroedeem.
En die roze bril heb ik al jaren niet op, daar ben ik te nuchter voor.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#42 Bericht door elst99 » woensdag 31 augustus 2011, 07:40

Dan heb je in al die tijd mijn berichten niet goed gelezen, heb zelf al eens geschreven dat ik een stel kinderen hun school betaal, ze kleed en bijdraag aan hun opvoeding, ik vind dat niet nodig omdat steeds weer te herhalen, zelfs gênant, maar nu jij, breng je wel is een tray eieren naar je buren? Niet verwijten maken naar anderen, eerst hand in eigen boezem. En als jullie al vinden dat je met jullie wegenbelasting al bijdragen aan de thaise economy, tjonge tjonge wat een investeringen, ze hebben ook fietsen scheelt weer heren!
Nu zullen er nog een stel zijn die hun schoonfamilie helpen, prima! Maar na wat ik begrijp heb jij die ook niet. Dan breng je toch eens wat naar die arme buren, of zie ik dat verkeerd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#43 Bericht door printen44 » woensdag 31 augustus 2011, 11:30

Als je mijn berichten goed gelezen hebt, dan kon je lezen dat in Ngao en ook hier mijn buren niets tekort komen.

Maar of ik nu wel of niet de Goede Gever uithang, doet niets aan het feit toe dat jij de kern dan de zaak niet begrijpt. Economisch gezien dan.

Vandaag stond in de Bangkok Post dat waarschijnlijk het kookgas (butagas) met 75% duurder wordt. Dat komt omdat de Thaise staat nu 60 miljard baht mist aan inkomsten, omdat zij de fossiele brandstoffen goedkoper heeft gemaakt. In heb niet het gevoel dat de arme Thaise boeren gas butagas kunnen maken van kippen, eieren, groente en wat er verder aan eten te krijgen is op het platteland. Ook LPG zal duurder worden.

De Thais die niet op het platteland wonen, maar in de steden en dat is ruim de helft van de bevolking, heeft die kippen, varkens, enz. niet op hun erf lopen. Die moeten het doen met alleen het loontje dat ze verdienen.

Het gaat er niet om wat wij doen voor de mensen, maar wat zal de gemiddelde Thai merken van de economische neergang die zeker zal komen als de huidige regering haar plannen doorzet. En dan is wat wij dan geven aan de Thais een druppel op een gloeiende plaat.

De meeste van ons zullen nergens last van hebben als het hier duurder wordt. Wij kunnen wel tegen een economische stootje. Maar niet de Thais, die moeten rondkomen van een laag loontje en die weinig andere mogelijkheden hebben. Waarom denk je dat er zoveel "loansharks" in Thailand zijn?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#44 Bericht door elst99 » woensdag 31 augustus 2011, 11:54

Ik begrijp het niet :P Jij wilt het niet begrijpen :neus: We zullen het dus nooit eens worden, zolang je daar woont en totaal geen invloed op welke politiek, kunt of mag uitoefenen, zul je een andere hobby moeten zoeken of terugkeren naar Nederland, daar kun je middels je stem nog enige invloed hebben.
Maar ook hier in Nederland zijn er mensen die heel moeilijk de maand rond kunnen komen, de maand duurt langer als hun salaris groot is, ze werken ook nog, wat als ik Ruud zo hoor en zelf heb waargenomen bij vele Thaien ( de vrouwen daargelaten) mannen de kantjes er aflopen, zodra er een Farang in de familie is.
Studenten in Nederland, stond gisteren in de het nieuws, hebben na hun studie, gemiddeld 14.500€ schuld. De Incasso-bureaus hebben overuren om geld wat uitstaat voor bedrijven binnen te halen.
Waarom als het wereldwijd in een crisis verkeerd, zou dat in Thailand niet doordringen? Of in de omliggende landen? Doe die rode bril is af en misschien bekijk het is door de roze bril van!
Ik houd mijn goede bril wel op die heb ik hard nodig.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politiek na de verkiezingen

#45 Bericht door RuudThai » woensdag 31 augustus 2011, 12:14

Nou kijk eens aan, deze regering gaat er wat aan doen om het lenen nog makkelijker te maken voor de laagstbetaalden: ze krijgen creditcards!

Govt to lift fixed price on LPG
Credit cards planned to minimise effects

Published: 31/08/2011 at 12:00 AM Bangkok Post
Newspaper section: News

The government is planning to revive a policy to float the liquefied petroleum gas price, which has been fixed for more than two decades, and to issue credit cards to low-income earners to alleviate the impacts of the policy.

Zie: http://www.bangkokpost.com/news/local/2 ... ice-on-lpg
(In dit artikel wordt ook de hele soap over het geschuif met de brandstofprijzen van de afgelopen dagen uit de doeken gedaan; je ligt in een deuk om zoveel amateurisme van deze regering)

Dus men maakt LPG c.q. het kookgas duurder en als compensatie zorgt men ervoor dat ze dat met een creditcard kunnen betalen....
Snappu?? :crazy: :happyno:
En de aflossing van die creditcard........ ach, dat komt later, misschien betaalt Thaksin die wel! :Whistle: :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”