Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#16 Bericht door joepattaya » maandag 08 augustus 2011, 02:46

printen44 schreef:Het leukste Nieuwjaar vieren is in het gehucht waar ik woon. Negen uur ligt iedereen te slapen en de volgende morgen staan ze weer te werken op de velden. Dat is pas Nieuwjaar vieren. Ik ga pas tegen tien uur slapen. Op Oudejaarsavond dan. [8) [8) [8)
Of het maatgevend is voor het grootste deel van Thailand weet ik niet, maar ik heb een soortgelijke oud-op-nieuw op die manier al eens meegemaakt.

Oudjaarsdag in E-San in een gehucht zo klein, dat Hang Dong nog een metropool lijkt.
Had me helemaal voorbereid op een wilde avond, want ik wist dat de Thai wel van een feestje hielden.
De familie waar ik tijdelijk even bij ingetrokken was, waren (en zijn) boeren, die met een deel van hun oogst dagelijks de lokale markt opgingen.

Mijn verbazing was groot, dat zo rond een uur of 8 de één na de ander zijn/haar kooi opzocht en binnen afzienbare tijd was het dorp in ruste. D'r zat niets anders op, dan het goede voorbeeld te volgen en enigszins gedesillusioneerd kroop ook ik tussen de lakens met de stille hoop, dat ik 's nachts om 12 uur gewekt zou worden voor de soort van feestje.
Ik werd om 5 minuten voor 12 wakker, omdat ik moest piesen van de kou en terwijl ik vrolijk een bosje bamboe aan het swaffelen was, hoopte ik dat het hele dorp ineens wakker zou worden...................voor een uitbundig feest.
Klokslag 12 uur.......in de verte klonk een knal......Yessssssss.
Om 5 over 12 besloot ik maar weer terug naar bed te gaan.......

Het eigenlijke feest vond plaats op 1 januari, nadat moeders terug was van de markt en na het dagelijkse middagdutje. De markt-activiteiten vonden namelijk plaats van 3 uur 's morgens tot 11 uur 's middags. (Nong Han markt).
Zo rond een uur of 2 's middags begonnen de dorpelingen zich te verzamelen bij het huis waar de farang zich bevond, want daar was de nodige prik en beukenootjes ingeslagen.

Het was al met al een gezellige boel en iedereen kreeg het voor elkaar om zo tegen 7 uur 's avonds, al dan niet in kennelijke staat, de weg naar hun eigen hut weer te vinden.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#17 Bericht door Jeanette » maandag 08 augustus 2011, 15:52

Komende jaarwisseling zitten we in het vliegtuig. Misschien is het vuurwerk op de grond wel te zien vanaf 10 km hoogte. Hoe langer ik erover nadenk hoe leuker ik het vind.
8-)

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#18 Bericht door mango » dinsdag 09 augustus 2011, 14:18

geef je ook vanaf 10 km hoogte weinig kans om vuurwerk te zien.
zat afgelopen oud jaar op die hoogte maar niets gezien wel krijg je een glaasje champagne.
is ook leuk.

mango

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#19 Bericht door Jeanette » dinsdag 09 augustus 2011, 15:41

Jij kent het al, wat leuk.

Wij vertrekken om +/- 21.45 uur dus ik denk dat we om 24 uur onze (Ned.) tijd al boven de zone zitten (Rusland) waar het dan al 01.00 uur is.

We zullen wel zien, het is nog lang niet zover.

Gebruikersavatar
eltoro53
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: maandag 20 september 2010, 19:10
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#20 Bericht door eltoro53 » dinsdag 27 september 2011, 21:04

Mijn eerste oud en nieuw viel ook erg tegen, had er veel van verwacht.
Thai die al wat doen zijn vroeg dronken en slapen.
Heb nog gekeken naar vuurwerk, maar niets gezien, was toen in Khon kaen.
Vondt mijn eerste Thaise nieuw jaar (songkran) wel erg leuk, rongereden in mijn pick up met wat jeugd en veel water.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#21 Bericht door Jeanette » dinsdag 27 september 2011, 21:57

Ach wat is vieren, je ondergaat het net als verjaardagen. Waarschijnlijk zien we niks want het lukt me niet om raamplaatsen vast te leggen.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#22 Bericht door nbreeker » woensdag 28 september 2011, 01:34

unforgiven schreef:Het hele concept van oud en nieuw vieren gaat volkomen langs mij heen, Thais nieuw jaar dan ben je een paar maanden te laat of te vroeg hoe je het ook bekijkt...Songkran op het hoogte punt van de hete periode, de maan viering verandering blah blah..bij het woord "gezellig" haak ik al af gatver.... :mrgreen:
Vanmorgen aan de verkeerde kant uit bed gevallen.????????????? :crazy:Weet je nog wat gezellig is.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#23 Bericht door prajak » woensdag 28 september 2011, 17:23

" Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar ? "

Nou, bij mij thuis natuurlijk. Dame en ik saampies al betekent het voor haar helemaal niks (noppes, niente) want de Thai viert geen oud- maar nieuwjaar en dat in april als men met water gaat gooien en ik me drie dagen lang in mijn hut opsluit. Nee, dame gaat in haar eigen kamer TV kijken.

Maar men krijgt in het gat waar ik woon ook de farangkalender in de gaten en uit de beperkte middelen die het huishoudbudget biedt koopt men knaldingen die rond 00 uur worden afgestoken en voor mij is dat aanleiding de huisdieren om 23 uur binnen te halen en op te sluiten. Kijk, huisdieren zijn niet achterlijk en hebben snel in de gaten dat het geknal anders is dan de 3 x 3 knallen die je hoort als iemand de weg naar een beter leven is ingeslagen.... Van de oudejaarsknallen raken ze in paniek.

De warme maaltijd die dag is mijn lievelingsmaal bestaande uit salade en spareribs met ijs toe en in de avond een fles Chateau Migraine en tegen de ijzige kou, eind december potdorie, gebruik ik een paar neuten van een Duits kruidenbitter en zet ik de elektrische kachel aan....

En in de avond gaat mijn verzameling Wim Kan op om de oude tijden te genieten (haal ik dat ? Dat hangt af van de kou, ik bedoel: de kruidenbitter...) in de wetenschap dat ik een paar dagen later de oudejaarsconference van ...wie is aan de beurt ?....Joep denk ik....via BVN kan zien.

Nee, niks bijzonders, dat ouwejaar.......

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#24 Bericht door jumbo » donderdag 29 september 2011, 02:37

nadat ik eerst uitgebreid de kerst aan me voorbij laat gaan en uit Scrooge overweging dus in mijn handen wrijf over zoveel geluk bereid ik me voor op Oud en Nieuw.
Mijn glas staat gereed, de flessen en het ijs evenzo, zak chips en een door de kids meegebrachte zakje fiesta mix van Duyvis staan gereed.
Ik installeer me voor de TV en kijk met verwachting uit naar de Thaise nieuwjaars conference, oliebollen heb ik niet gemaakt wel een bescheiden huzarensalade.
Om 23.00 wordt ik wakker gemaakt door mijn vrouw die naar bed wil...
Dat was hem weer voor dit jaar.... ehh welk jaar is dat eigenlijk

Maar dan 2 januari Tamboon bij Oma, de hele uitgebreide familie is er, overgekomen vanuit alle windhoeken van de provincie Ayutthaya en zelfs uit Khon Kaen.
Drank en voedsel in overvloed, kadootjes van niet meer dan 50 thb als surpises, de dvd wordt achtereenvolgens gevuld met Thaise disco, karaoke en hipperdehop...vanaf 08.00 tot 03.00 een bruisend feest. Mijn vrouw voegde me later toe; This is our New Year celebration, every year...

Oud en Nieuw?? Forget it, Tamboon is de nieuwe maatstaf....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#25 Bericht door unforgiven » donderdag 29 september 2011, 12:45

nbreeker schreef:
unforgiven schreef:Het hele concept van oud en nieuw vieren gaat volkomen langs mij heen, Thais nieuw jaar dan ben je een paar maanden te laat of te vroeg hoe je het ook bekijkt...Songkran op het hoogte punt van de hete periode, de maan viering verandering blah blah..bij het woord "gezellig" haak ik al af gatver.... :mrgreen:
Vanmorgen aan de verkeerde kant uit bed gevallen.????????????? :crazy:Weet je nog wat gezellig is.
Spuit elf geeft water... :mrgreen:
Mijn bericht stond er al eventjes..
Gezelligheid en Nederlanders daar heb ik toch een teiltje bij nodig, krijg waanvoorstellingen, de vogeltjes dans, barbecues met uilenzeik Amstel bier, Andre Hazes, meezingers, hossen, polonaise lopen, klagen over hoe slecht het allemaal toch wel niet is, koffie met de koekjes trommel dicht, kleinzielige benepenheid, als het maar "gezellig" is...... :crazy:
There is only one road in life, the hard road.....

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#26 Bericht door vleespet » donderdag 29 september 2011, 13:13

unforgiven schreef:
nbreeker schreef:
unforgiven schreef:Het hele concept van oud en nieuw vieren gaat volkomen langs mij heen, Thais nieuw jaar dan ben je een paar maanden te laat of te vroeg hoe je het ook bekijkt...Songkran op het hoogte punt van de hete periode, de maan viering verandering blah blah..bij het woord "gezellig" haak ik al af gatver.... :mrgreen:
Vanmorgen aan de verkeerde kant uit bed gevallen.????????????? :crazy:Weet je nog wat gezellig is.
Spuit elf geeft water... :mrgreen:
Mijn bericht stond er al eventjes..
Gezelligheid en Nederlanders daar heb ik toch een teiltje bij nodig, krijg waanvoorstellingen, de vogeltjes dans, barbecues met uilenzeik Amstel bier, Andre Hazes, meezingers, hossen, polonaise lopen, klagen over hoe slecht het allemaal toch wel niet is, koffie met de koekjes trommel dicht, kleinzielige benepenheid, als het maar "gezellig" is...... :crazy:
Mijnheer Unforgiven,ik kan mij er helemaal in vinden,maar zou u zo goed willen zijn Andre Hazes er buiten te laten?
Ik zou mij geen raad weten zonder de hollandse blues van Andre.

:thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#27 Bericht door Harm » donderdag 29 september 2011, 14:21

Oud en nieuw vieren met de familie, die wilde iets doen vanwege die falang en zijn oud en nieuw.
""gezellig"" bij elkaar zitten, de helft was om 20.00 uur al niet meer aanspreekbaar zo dronken waren ze
de andere (vrouwelijke) helft waren de gehele avond in de weer bij de grote wok pan om allerlei gerechten uit te proberen.
vooral met dat isaanse gefermenteerde garnalen stinkspul erin.
gelukkig gebeurde dit buiten (allemaal met een dikke jas aan.) en niet binnen in huis.
Vanaf 21.00 uur helemaal geen andere dorpelingen meer gezien
Om 24.00/00.00 was ik de enige in de verre omtrek die vuurwerk afstak, gevolgd door de kinderen van mijn vriendin met sterretjes in hun handen.
Om 00.10 uur vond men het welletjes en om 00.15 uur lag iedereen (het vrouwelijk deel van de familie)in bed, de andere mannelijke helft van de familie was sowieso al afgetaaid, en heb ze de volgende dag pas weer in"""" levende lijve"""" kunnen aanschouwen, dat terwijl ze zelf het idee hadden dat de wereld een krentenbol was.
Op nieuwjaarsdag in de middag weer een alcoholische versnapering en tegen 20.00 weer zo dronken als een maleier naar bed.
Behalve dan degenen die nog moesten rijden, die gingen niet naar bed maar eerst naar huis.

Het volgend oud en nieuw dat ik daar ben pas ik of ik zorg dat we bv in Pattaya zijn en een hotelkamer hebben geboekt
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#28 Bericht door jumbo » vrijdag 30 september 2011, 03:50

future expat harm schreef:
Het volgend oud en nieuw dat ik daar ben pas ik of ik zorg dat we bv in Pattaya zijn en een hotelkamer hebben geboekt
Het verschil?? In Pattaya zijn niet alleen de Thai dronken :D :D

Oud en nieuw is alleen in de big city's een vuurwerk en countdown fenomeen, de intimiteit van het feest met vrienden en bekenden is hier zowiezo nauwelijks te vinden
Thai kennen geen 'sociaal leven' dat wordt vanaf kind al geanimeerd door ze vanaf 1,5 voor de TV te planten en daar te laten zitten tot ze moeten werken..dus sociaal gevoel ontbreekt in alle aspecten en formaten, uitgezonderingen zoals mijn geweldige vrouw daargelaten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#29 Bericht door carpediem » vrijdag 30 september 2011, 04:15

jumbo schreef:[uitgezonderingen zoals mijn geweldige vrouw daargelaten
geluksvogel??????
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oud en nieuw vieren in Thailand....maar waar?

#30 Bericht door jumbo » vrijdag 30 september 2011, 04:34

carpediem schreef:
jumbo schreef:[uitgezonderingen zoals mijn geweldige vrouw daargelaten
geluksvogel??????
een vaste baan met een inkomen :P :P

en dan niet te vergeten mijn gerweldige karakter en bescheidenheid :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Steden”