De Thaise politieke soap na de verkiezingen

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#46 Bericht door Jeanette » dinsdag 16 augustus 2011, 20:04

RuudThai schreef:
Jeanette schreef:Met veel als feiten gegeven (bloemrijke) meningen bakt RuudThai weer een onsmakelijk brood. En wedden dat hij verbaasd is als niemand het lekker vind.


Of nuttig. :giggle3:
Mag je nu ook al je mening niet meer geven, een mening die gebaseerd is op de feiten zoals vermeld in de pers en welke acties door de regering zijn genomen? Wil jij hier forumleden monddood maken? Zoals sommigen maar wat graag zien? :crazy:
Ik had je stukje eerst gequote en probeerde alle woorden waarbij ik "snierend" denk een kleur te geven. Dan alles wat een aanname is te onderstrepen als zijnde geen feit. Maar mijn kennis is te gering over deze zaken. Maar dat wil niet zeggen dat ik dus maar de gekleurde mening van degene met de grootste woorden ga geloven.

Niemand moet monddood gemaakt worden, ook je tegenstanders niet toch? Als je nou eens één keer de politiek ook eens vanuit andere ooghoeken zou bekijken. Als je nou eens één keer blij klonk. Hier nog zo'n quote van jou ....
.... die arme sloebers die op Yingluck c.s. hebben gestemd in de hoop op een beter leven en die nu zwaar besodemietert gaan worden door de Shinawatra-elite
...... Ik vermoed dat er in de door jou genoemde groep 'arme sloebers' meer geluk en blijdschap zit dan er via jou toetsenbord naar buiten komt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#47 Bericht door RuudThai » vrijdag 19 augustus 2011, 07:20

"Als je nou eens één keer blij klonk." zegt Jeanette hierboven.
Goed, ik zal het proberen :thumbsup: :clap: ;)

In de Bangkok Post een interview met de nieuwe minister van Educatie die een uitleg geeft over de verkiezingsbelofte om aan elke leerling een tablet PC te geven. Een heel mooi initiatief wat de kinderen ongetwijfeld zullen waarderen want ze zijn hier allemaal gek op gamen en dat kun je toch heel aardig op die dingen?
http://www.bangkokpost.com/learning/eas ... -explained
Het worden echter geen Apple IPads of Samsung Galaxy's, maar.... : "The tablets will not completely replace textbooks. They will act like calculators that help the students to calculate faster," he said.
Veredelde zakjapanners dus, lijkt uit de woorden van de minister. Ben benieuwd naar de mogelijkheden van dat apparaatje. Heb een paar maanden geleden nog een kleine nep-IPad in Laos gekocht voor 2500 baht en dat is aardig speelgoed maar als leermethode lijkt hij mij toch wat te simpel. Maar misschien zijn er hier Androidliefhebbers die daar veel meer over kunnen vertellen. :geek:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#48 Bericht door printen44 » vrijdag 19 augustus 2011, 07:51

Men weet nog niet wanneer die tablets aan de scholen gegeven zal worden. Volgend jaar bij het begin van het nieuwe schooljaar zal enkele scholen die tablet krijgen. Wanneer alle scholen die tablet zullen krijgen is nog niet bekend. Men heeft zich verkeken niet alleen op de tablets, naar ook op de eventuele reparaties en wanneer zo'n ding vervangen moet worden.

Nu alles een beetje doorberekend wordt, blijkt dat er een tekort van 640 miljard op de begroting van volgend jaar zal zijn. Dat bedrag zal op de kapitaalmarkt geleend moeten worden. De financiele verkiezingsbeloftes worden dus met geleend geld betaald. De minister van Financien heeft al gezegd dat een beetje hogere inflatie niet erg is. De mensen krijgen nu genoeg geld en kunnen die prijsverhogingen makkelijk betalen. Dat wordt dus een sigaar uit eigen doos. Wat meer geld in het loonzakje, maar ook meer betalen voor alles.

Mocht die 10 miljoen baht per slachtoffer van de onlusten doorgaan, moet ook dat geld geleend worden. Een Griekse tragedie doemt aan de horizon. Leuke dingen betalen met geleend geld.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#49 Bericht door prajak » vrijdag 19 augustus 2011, 15:31

Nee hoor, Thailand buigt het deficit om in een ruim overschot EN kan Griekenland een beetje uit de zorgen helpen. Hoe dan ? Ach, ik zou hier provisie voor moeten vragen......

Als iedereen in dit land zijn inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en BTW netjes betaalt dan klopt het huishoudboekje van de staat in ruime mate.

Daarna moet er een vermakelijkheidsbelasting komen op diensten van masseuses en van paaldanseressen, en ook op echtscheidingen, en dan is Thailand voor jaren uit de sores.

De laatste suggestie zie ik eerder uitkomen dan de eerste.......

Maar ja, men zeurt liever over een staatslening voor die rekenmachines want dat geeft het idee van "kijk eens wat we allemaal voor jullie (kl...volk) doen dus hou verder je mond....."

En de rijksten in dit land gaan verder met waar ze goed in zijn. Ach, Griekenland is toch ook zo naar de kakalonten gegaan ? En wat zijn die Finnen toch slim......

Trouwens, rekenmachines, een zakjappie kost haast niks en is net zo gemakkelijk. Verder maken die dingen de mens lui. Ik kom uit de tijd van "redactiesommen" en "hoofdrekenen" en "staartdelingen" en heb daar nog steeds plezier van.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#50 Bericht door RuudThai » zaterdag 20 augustus 2011, 17:26

Het is te hopen dat Thaksin in ieder geval wegblijft uit Thailand want dan kan er van alles gebeuren: geelhempies, leger en andere ontevreden lieden die een duistere rol spelen. Laat hem maar dit gaan doen :clap: :

Afbeelding

Lees in dit verband ook eens het artikel in de Wall Street Journal waar enige bezorgdheid doorklinkt over de snelle terugkomst van Thaksin in de Thaise politiek: http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... lenews_wsj

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#51 Bericht door RuudThai » dinsdag 23 augustus 2011, 17:16

Vandaag en morgen is de parlementaire behandeling van de regeringsverklaring van het kabinet-Yingluck I. Nauwelijks 2 weken op het regeringspluche begint de beperking van de vrijheid van meningsuiting al, een voortzetting van het beleid onder Thaksin tijdens diens regeerperiode:

Government tells opposition 'no Thaksin talk allowed'
Published: 23/08/2011 at 12:00 AM
Newspaper section: News Bangkok Post

The government has told the opposition not to refer to ousted premier Thaksin Shinawatra during the debate on government policies today and tomorrow.

Zie: http://www.bangkokpost.com/news/politic ... lk-allowed

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#52 Bericht door RuudThai » donderdag 01 september 2011, 12:28

Een nieuwe klucht: de soap rond het rollende hoofd van de politiechef!
Politiechef generaal Wichean ligt al sinds de verkiezingen van 3 juli onder vuur om op te stappen. Pas een jaar geleden benoemd was hij in ongenade gevallen bij de Pheu Thai partij die natuurlijk liever een hen goed gezinde politiebaas zag.
Generaal Wichean heeft een tijdje de op hem uitgeoefende druk kunnen weerstaan, maar dat hou je niet vol tegen je politieke bazen.
Dus heeft hij na lang onderhandelen vandaag deze job opgezegd en hij krijgt ter beperking van het gezichtsverlies een mooi baantje ergens op het ministerie voor Toerisme en Sport, waar hij verder geen kwaad kan.
Zie http://www.bangkokpost.com/news/politic ... -step-down

Maar een uurtje of zo geleden kreeg ik een nieuws-sms van de Bangkok Post: "Deputy Prime Minister Chalerm Yubamrung said he will propose Pol Gen Priewpan Damapong for the post of police chief".
Damapong? Waar ken ik die naam van? Oja, de ex-vrouw van Thaksin, Khunying Potjaman, is een Damapong! En mevrouw Potjaman heeft ondanks haar ex-heid nog zeer veel in de politieke Pheu Thaimelk te brokkelen, want dat ex is natuurlijk een fake.
Het blijkt inderdaad haar broer te zijn, dus opnieuw viert het nepotisme hoogtij! En worden toch langzamerhand overal familieleden neergepoot.
Nu nog de legerleider, generaal Prayuth, even wegpesten want daar zit een broer van Thaksin al op het vinkentouw om die post over te nemen.

Deze week zijn een aantal gesjeesde want niet in het parlement gekozen rooihempiesleiders op vetbetaalde adviseursposten bij diverse ministeries en andere overheidsinstellingen aangesteld, dus het terrorisme begint ook vorm te krijgen op overheidsniveau.

Ik noemde het een klucht, maar in feite is het een drama. Maar ik zal het wel te veel met westerse ogen bekijken :( :x

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#53 Bericht door printen44 » donderdag 01 september 2011, 15:37

Thailand heeft redelijk wat buitenlandse valuta als reserve. Men heeft geleerd van de crisis van 1998.
Die buitenlandse valuta bestaat merendeel uit dollars en euro's

Nu heeft de Minister van Financien aan de Bank of Thailand gevraagd of het mogelijk is een gedeelte van die buitenlandse valuta te investeren in buitenlandse projecten. Daardoor wil men wat winst boeken op die buitenlandse investeringen. Die winst komt dan ten goede van de Staatsinkomen. Maar als er verlies wordt geleden op die investeringen, is de Bank of Thailand de klos. Die ziet zijn buitenlandse valuta verminderen en daardoor ook de basis om eventuele schommelingen de baas te worden. Voor de Staat is het prima als er winst gemaakt wordt, is er verlies, heeft de Staat geen pijn.

De nieuwe regering probeert nu van alle kanten om maar geld in handen te krijgen, want de plannen die zij beloofd heeft kost handen vol geld. De particulieren werkgevers hebben gedreigd als zij verplicht worden om die minimumdagloon van 300 baht te betalen, zij dat op de klanten, dus de prijzen, zullen verhalen. De inflatie zal dan gierend uit de klauw lopen.

De verlaging van de benzineprijzen zal over drie maanden weer teruggedraaid worden. Het kost de staat veel te veel. Maar de verhoogde prijzen van kookgas en LPG zullen worden gehandhaafd.

Vanavond was op CNN te horen dat Thailand met nog enkele andere Aziatische landen in de economische gevarenhoek terecht zal komen. Er wordt veel te veel geld uitgegeven, waar geen inkomstendekking voor is.

Wat ik ook vreemd vind is dat leden van dit forum, die hosanna riepen een maand of wat geleden met die verkiezingsoverwinning van de Phue Thai nu muisstil zijn. Waarschijnlijk beseffen zij nu ook dat verkiezingsbeloftes, alleen maar verkiezingsleuzes waren. Yingluck houdt ook angstvallig haar mond en schuift alles naar de vice-premier Chalerm Yubanrung. Zij wilde geen enkele verantwoording nog afleggen. Niet in het parlement en niet tegen de pers.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#54 Bericht door vleespet » donderdag 01 september 2011, 16:37

Wat ik ook vreemd vind is dat leden van dit forum, die hosanna riepen een maand of wat geleden met die verkiezingsoverwinning van de Phue Thai nu muisstil zijn. Waarschijnlijk beseffen zij nu ook dat verkiezingsbeloftes, alleen maar verkiezingsleuzes waren. Yingluck houdt ook angstvallig haar mond en schuift alles naar de vice-premier Chalerm Yubanrung. Zij wilde geen enkele verantwoording nog afleggen. Niet in het parlement en niet tegen de pers.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen,waarschijnlijk zonder resultaat.
Op de eerste plaats is deze regering nog maar net begonnen,ik vind het een beetje dom om nu al kritiek te leveren op een beleid wat nog moet beginnen.

Ik heb de tijd van voor Thaksin nog meegemaakt,toen het economisch,sociaal en op het gebied van veiligheid een ramp was.
Toen kwam Thaksin en waren er nog veel meer kritische geluiden dan nu,maar wat hij beloofd had maakte hij waar.
De economie kreeg een boost,er kwam een ziekenfonds,er kwamen studiebeursen voor de minder bedeelden,OTOP werd opgestart,de nieuwe airport werd eindelijk afgemaakt en last but not least er kwam een einde aan de Tsunamie van ya-ba.

Voor jou Ruud heb ik nog een ander verhaal,want jij zal nu ongetwijfeld reageren door te zeggen dat er 2500 "mensen" zonder enige vorm van proces zijn omgebracht.
Bij ons in het dorp woont een dakloze zwak begaafde man genaamd Dam.
In de tijd van voor Thaksin was hij een opgewekte tiener vol levenslust die allerlei karweitjes voor ons deed om zijn moeder financiëel te ondersteunen.
Zijn vader was om het leven gekomen bij een bouw ongeval,maar zoals dat gaat(of ging) in een dorp konden ze met hulp van de buren het hoofd boven water houden.
Totdat het heel normaal was dat drugsdealers hun vernietigende werk konden doen op de scholen omdat de politie de andere kant opkeek.
Niet alleen Dam maar het hele gezin werd ten gronde gericht,dat verklaard meteen waarom de huidige chef van politie wordt vervangen.

En ik ben het met Ruud eens dat ieder mens recht heeft op een proces,maar voor deze kakkerlakken wil ik graag een uitzondering maken,en nu het drugsprobleem weer volop aanwezig is en een second warr on drugs hard nodig is moeten de mensen die er financiëel gewin bij hebben opzouten.

Wat betreft de economische zorgen die jullie hebben,kan ik maar één ding zeggen:als er iemand is die bewezen heeft op het gebied van financiën uit te blinken,dan is het wel Thaksin.
In slechte tijden heb je een sterke leider nodig en geen slapzak als Abhisit.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#55 Bericht door printen44 » donderdag 01 september 2011, 17:35

Het probleem is dat Thaksin niet terugkomt. Hij zal zeker van afstand wat bedisselen, maar terugkomen, nee, voorlopig niet. Daar zijn zelfs zijn beste vrienden van overtuigd.

Vleespet, de "drugsoorlog" van Thaksin heeft heel weinig opgeleverd. Er zijn toen de nodige afrekeningen gepleegd die niets met drugs te maken had. Sterker nog, in de tijd van Thaksin is het drugsgebruik toegenomen, er kwam geen ziekenfonds, maar een 30-bahtregeling voor ziekenhuisopname, Veel van die Otop-winkels zijn gesloten of lijden een kwijnend bestaan, het nieuwe vliegveld heeft Thaksin miljoenen opgeleverd aan steekpenningen voor hem en zijn "cronies", studiebeurzen voor de minder bedeelde werd gebruikt om zoontjes van de notabelen van de dorpen en gehuchten te laten leren, kortom in de Thaksin-tijd is corruptie en zelfverrijking tot een kunst verheven.

Een zaak heeft Thaksin wel goed gedaan. Economisch heeft hij Thailand redelijk vlot uit de economische misere gehaald. Hij leidde Thailand als een bedrijf.

In het algemeen kan men zeggen dat Thaksin eigenlijk niet veel beter of slechter was dan zijn voorgangers. Thaksin had alleen het vermogen om de plattelandsbevolking te doen geloven dat hij alles voor elkaar zou krijgen. En dat was niet het geval. Als je zijn mislukkingen bij elkaar optelt, hebben zijn mislukkingen het land erg veel geld gekost. Als populist was en is hij nog onverslaanbaar. Dat moet ook gezegd worden.

Thaksin terughalen naar Thailand is het recept voor een coup, Daar is vriend en vijand het over eens.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#56 Bericht door vleespet » donderdag 01 september 2011, 17:56

Printen jij bent toch niet blond?
Jij weet net zo goed als ik wie de touwtjes van de trekpop bediend.
Dat er meer drugs werden gebruikt tijdens Thaksin is een fabel,ik heb geen idee hoe jij daar aankomt,graag bronnen.

En dat Thaksin terug komt daar durf ik wel een flesje wijn op te zetten,veroordeeld voor iets waar 99% van de thaise politiek zich aan schuldig maakt is geen reden om weg te blijven.
Maar de rol van marionettenspeler bevalt hem goed,dus een soort van Prem maar dan aan de andere kant zal zijn rol zijn.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De Thaise politieke soap na de verkiezingen

#57 Bericht door printen44 » donderdag 01 september 2011, 18:51

Ik ben zeker niet blond, maar grijs. [8)

Natuurlijk zit Thaksin op de achtergrond mee te spelen. Maar ik denk dat een aantal personen die nu in de regering zitten, zo hun eigen agenda hebben en daar past de persoon Thaksin niet in.

Tijdens de "drugsoorlog" van Thaksin zijn er maar weinig echte "drugbaronnen" opgepakt. 2/3 van de slachtoffers hadden in feite niets met drugs te maken. Dat toen de kranten er vol van stonden over drugsbaronnen die naar de eeuwige jachtvelden geholpen werden, was een fabel. Je moet er wel aan denken dat de pers behoorlijk gemuilkorfd werd in de Thaksin-periode. Na die periode kwamen er vele bewijzen dat er helemaal geen einde of zelfs een begin van een vermindering van drugsgebruik was. Een drugsoorlog kan je niet winnen, nergens ter wereld, omdat er teveel geld mee gemoeid is. En geldt stinkt niet, ook in Thailand niet. Mijn persoonlijke opvatting is dat men drughandelaren aan de hoogste boom moeten ophangen en drugsverslaafden een behandeling moet geven.

Thaksin is veroordeeld door het Hooggerechtshof. Men kan verschillen over de bewijslast en/of het een politieke rechtszaak was. Vast staat dat hij zijn invloed als Premier gebruikt heeft om een prijs voor een stuk land te bedingen, die ver onder de prijs lag. Niemand betwist die stelling. En natuurlijk maken er velen hier in Thailand gebruik of misbruik van hun functie. Thaksin was een gekozen voorbeeld.

Een amnestiewetgeving is niet zo makkelijk. Je kan namelijk geen amnestie aan een persoon geven via wetgeving. Amnestie ligt nog steeds vast in de grondwet van Thailand en de Grondwetswijziging die de Phue Thai wil vervangen, geldt alleen voor diegene die voor politieke zaken, geen politieke functie meer mogen hebben. Vonnissen van rechtbanken vallen daar niet onder.

Net zoals jij weet ik dat men bij wijze van spreken de dag na de verkiezing al had verwacht dat Thaksin als gevierde held op het vliegveld van Bangkok zou landen. En net zoals jij weet ik dat de Koning en Thaksin niet door een deur konden. Dat is geen geheim. En net zoals jij weet ik dat Thaksin door een grote meerderheid van het officierscorps van de krijgsmacht van Thailand niet liefdevol in hun armen gehouden zal worden.

Dat alles maakt dat ook de nieuwe regering heel voorzichtig zal zijn om Thaksin terug te halen. Ook al bestaat die nieuwe regering uit familie en gewezen "cronies" van Thaksin. Eigenbelang is bij politici in Thailand nog steeds van het grootste belang en daar past Thaksin niet erg goed in dat eigen belang.

Ik verwacht dat heel langzaam, als deze regering de rit uitzit, dat men zal proberen om Thaksin, via een herziening van de rechtszaak, als dat zou lukken, om hier hier te krijgen, onder voorwaarden dat hij geen officiele politieke functie meer zal krijgen. En dan zal hij, net zoals je zegt een soort Prem-figuur worden. Men kan er naar luisteren, maar het hoeft niet.

Maar er zal nog heel wat water door de Mekong stromen, voordat dit werkelijkheid zal worden.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”