dubbele nationaliteit

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#31 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 11:01

dutch schreef:
RuudThai schreef:Dus niet meteen katten op ambtenaren dutch! :happyno:
Ik had niet verder willen reageren,maar nu dat laatste zinnetje er bij staat...
Mijn vader werkte NIET mee en zat ondergedoken evenals zijn jongere ongetrouwde broers die in het verzet zaten.
Laat ons nu maar weer zeer snel naar de dubbele nationaliteit gaan,lijkt me.
Dit was iets in het algemeen: ambtenaren worden op dit forum nogal eens makkelijk te kakken gezet en daar is misschien wel eens reden toe (overigens net zoveel als in andere beroepen), maar ik was zelf ambtenaar en ik vind het onterecht dat dit zo gemakkelijk gebeurt. Dus daar ageer ik tegen en niet tegen iemand persoonlijk.

En mijn bericht over de schreef Mart? Waar dan? Ik heb puur de mogelijkheid geschetst die er is voor kwaadwillende lieden om gegevens over bepaalde bevolkingsgroepen te verkrijgen.
Dat gebeurde dus in WO II en dat kan weer gebeuren en als Geert Wilders zijn verkiezingsprogramma wil uitvoeren en mensen wil verplichten om van hun andere nationaliteiten afstand te doen en alleen Nederlander te blijven (op straffe van verlies van het Nederlanderschap), dan noem ik hem ook kwaadwillend. :evil: :twisted

En met dat laatste over dubbele/meervoudige nationaliteit zijn we weer on topic ;) :Whistle: :angel:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dubbele nationaliteit

#32 Bericht door prajak » vrijdag 12 augustus 2011, 15:22

Dubbele nationaliteit staat beschreven in de RIJKSWET op het Nederlanderschap. Dat is niet zomaar een wet, het is een RIJKSWET voor het hele Koninkrijk. Die wet is niet zo maar te wijzigen.

Maar misschien wil Ruud uitleggen, of iemand anders, op welke manier de PVV -mits aan de macht- een RIJKSWET gewijzigd krijgt ? Wie moeten daar allemaal aan meewerken ? Ook de delen "overzee" ?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#33 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 16:09

prajak schreef:Dubbele nationaliteit staat beschreven in de RIJKSWET op het Nederlanderschap. Dat is niet zomaar een wet, het is een RIJKSWET voor het hele Koninkrijk. Die wet is niet zo maar te wijzigen.

Maar misschien wil Ruud uitleggen, of iemand anders, op welke manier de PVV -mits aan de macht- een RIJKSWET gewijzigd krijgt ? Wie moeten daar allemaal aan meewerken ? Ook de delen "overzee" ?
Simpel. Een Rijkswet is niet anders dan enige andere wet behalve de Grondwet. Dus als de PVV het kabinet Rutte gewoon verder chanteert - zoals ze nu al doet - en VVD en CDA dwingt om de regels verder aan te scherpen, dan gebeurt dat met de meerderheid van 76 (+ 2 van de zwartkousgrefo's) en kan gewoon deze wet worden gewijzigd.

Het is Geert Wilders een doorn in het oog, die mogelijkheid tot het bezitten van meerdere nationaliteiten naast de Nederlandse. Hij vindt die mensen minderwaardig omdat ze niet voldoende trouw zouden zijn aan het Hollandse Vaderland. Maar hij heeft pech: vroeger ontleenden kinderen bij geboorte in de meeste landen alleen een nationaliteit aan hun vader en was die van moeder niet belangrijk want die gaf geen nationaliteit door.

Dat is in de meeste beschaafde landen nu wel anders, zelfs in het halve apenland Thailand. Kinderen verkrijgen de nationaliteit van beide ouders en als ze geboren zijn op de grond van een Angelsaksisch land ook nog eens die nationaliteit.

Vanwege de globalisering zullen er in de toekomst nog veel meer "nationaliteitsgemengde" huwelijken plaatsvinden en dus ook veel meer kinderen met meerdere nationaliteiten. Daar kun je niets aan veranderen maar Geert Wilders wil dat er bij het bereiken van de meerderjarigheid wordt gekozen. En dat zou je in een wet kunnen vastleggen ware het niet dat Europese regelgeving zich daartegen verzet. Dus wil ome Geertje uit de EU o.a. om deze reden. :x

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dubbele nationaliteit

#34 Bericht door prajak » vrijdag 12 augustus 2011, 16:22

Ik dacht dat de eilanden (en ik bedoel niet de eilanden TVTAS...) moeten meestemmen.........

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#35 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 16:38

prajak schreef:Ik dacht dat de eilanden (en ik bedoel niet de eilanden TVTAS...) moeten meestemmen.........
Ik weet niet hoe het precies geregeld is na de inwerkingtreding van de nieuwe status van al die eilandjes, maar vroeger was het zo dat apart bepaald werd of een wet alleen voor Nederland gold of voor het hele Koninkrijk. Bij het laatste werd dat natuurlijk in al die parlementjes behandeld. Maar het had geen invloed of de wet voor Nederlands grondgebied in Europa doorging of niet.
De huidige Rijkswet gold in ieder geval voor het hele Koninkrijk en zal in de "nieuwe" landen voorlopig wel zijn overgenomen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: dubbele nationaliteit

#36 Bericht door Gardensafari » vrijdag 12 augustus 2011, 16:57

Als je zelfs al de gedachte krijgt dat de jodenvervolging ook maar in de verste verte te vergelijken is met de mogelijke verdere inperking van de dubbele nationaliteit, dan ben je behoorlijk onkies bezig.
Maar we weten al dat voor Ruud alles, maar dan ook alles is geoorloofd om zijn politieke mening er door te drukken. Gelukkig heeft Wilders zijn proces gewonnen, anders stond Ruud nu voor het hekje.

Ik neem al lange tijd alles wat Wilders zegt met een korreltje zout.
En nadat ik mij vaak geërgerd heb aan de politieke doordrammerij van Ruud, ben ik nu in een stadium dat ik die neem met een hele baal zout.

En sinds ik dat doe, is het leven een stuk aangenamer.
Minder flauw, zal ik maar zeggen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#37 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 17:13

Gardensafari schreef:Als je zelfs al de gedachte krijgt dat de jodenvervolging ook maar in de verste verte te vergelijken is met de mogelijke verdere inperking van de dubbele nationaliteit, dan ben je behoorlijk onkies bezig.
Maar we weten al dat voor Ruud alles, maar dan ook alles is geoorloofd om zijn politieke mening er door te drukken. Gelukkig heeft Wilders zijn proces gewonnen, anders stond Ruud nu voor het hekje.

Ik neem al lange tijd alles wat Wilders zegt met een korreltje zout.
En nadat ik mij vaak geërgerd heb aan de politieke doordrammerij van Ruud, ben ik nu in een stadium dat ik die neem met een hele baal zout.

En sinds ik dat doe, is het leven een stuk aangenamer.
Minder flauw, zal ik maar zeggen.
Ik vind het bijzonder onkies dat jij beweert dat ik de Jodenvervolging in deze discussie betrek.
Ik heb slechts dit als voorbeeld genomen om te laten zien hoe makkelijk de GBA/ het bevolkingsregister kan worden misbruikt.
Dat kon in WO II, dat kan nog steeds.
Nee, ik verwacht dat de PVV uit alle macht zal blijven proberen meervoudige nationaliteit te voorkomen en af te schaffen en dat in het regeringsbeleid wil hebben, wat ook als speerpunt in hun verkiezingsprogramma staat.
Als ze dat lukt zullen ze ongetwijfeld willen zorgen dat iedereen met een meervoudige nationaliteit een brief thuis krijgt met het bevel om alles te doen om de andere dan de Nederlandse nationaliteit te verwerpen.
En hoe komen ze aan de adressen? Juist, via de GBA, waar van iedereen vermeld staat welke nationaliteiten ze bezitten en waarop eenvoudig een selectie kan worden uitgevoerd voor de oproepen.
Dus dit heeft niets te maken met politieke doordrammerij maar met kennis van zaken van de GBA en met het politieke programma van de PVV. :(

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: dubbele nationaliteit

#38 Bericht door Henk Korat » vrijdag 12 augustus 2011, 17:30

RuudThai schreef:
prajak schreef:Dubbele nationaliteit staat beschreven in de RIJKSWET op het Nederlanderschap. Dat is niet zomaar een wet, het is een RIJKSWET voor het hele Koninkrijk. Die wet is niet zo maar te wijzigen.

Maar misschien wil Ruud uitleggen, of iemand anders, op welke manier de PVV -mits aan de macht- een RIJKSWET gewijzigd krijgt ? Wie moeten daar allemaal aan meewerken ? Ook de delen "overzee" ?
Simpel. Een Rijkswet is niet anders dan enige andere wet behalve de Grondwet. Dus als de PVV het kabinet Rutte gewoon verder chanteert - zoals ze nu al doet - en VVD en CDA dwingt om de regels verder aan te scherpen, dan gebeurt dat met de meerderheid van 76 (+ 2 van de zwartkousgrefo's) en kan gewoon deze wet worden gewijzigd.

Het is Geert Wilders een doorn in het oog, die mogelijkheid tot het bezitten van meerdere nationaliteiten naast de Nederlandse. Hij vindt die mensen minderwaardig omdat ze niet voldoende trouw zouden zijn aan het Hollandse Vaderland. Maar hij heeft pech: vroeger ontleenden kinderen bij geboorte in de meeste landen alleen een nationaliteit aan hun vader en was die van moeder niet belangrijk want die gaf geen nationaliteit door.

Dat is in de meeste beschaafde landen nu wel anders, zelfs in het halve apenland Thailand. Kinderen verkrijgen de nationaliteit van beide ouders en als ze geboren zijn op de grond van een Angelsaksisch land ook nog eens die nationaliteit.

Vanwege de globalisering zullen er in de toekomst nog veel meer "nationaliteitsgemengde" huwelijken plaatsvinden en dus ook veel meer kinderen met meerdere nationaliteiten. Daar kun je niets aan veranderen maar Geert Wilders wil dat er bij het bereiken van de meerderjarigheid wordt gekozen. En dat zou je in een wet kunnen vastleggen ware het niet dat Europese regelgeving zich daartegen verzet. Dus wil ome Geertje uit de EU o.a. om deze reden. :x

Ik heb die Rijkswet er eens op nagelezen en RuudThai kan gerust zijn. Er hoeft niet meer gestemd te worden. De wet voldoet al aan zijn (RuudThai) eisen. :angel: :worshippy:

Dit staat in artikel 15 lid f:

"door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij de verkrijging van het Nederlanderschap is bevestigd, welke kan plaatsvinden, indien de vreemdeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, heeft nagelaten na de verkrijging van het Nederlanderschap het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen."

Ik weet niet of dit artikel door amandement gewijzigd of toegevoegd is. In ieder geval bestaat deze wet sinds 1984. Toen had Geert de knepen van de luiers nog in de billen zitten. :clap: :asian22: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dubbele nationaliteit

#39 Bericht door printen44 » vrijdag 12 augustus 2011, 17:38

Een antwoord op de Rijkswet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkswet

Een antwoord op "Rijkswet op het Nederlanderschap": http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkswet_o ... anderschap

Verder geeft RuudThai alleen het belang van een goede bevolkingsregister aan, maar geeft hij ook aan dat die bevolkingsregister ook een wapen kan zijn voor diegene die daar gebruik van willen maken voor politieke doeleinden. En uiteraard springt dan de "perfecte" opsporing en aanhouding van Joden tijden de Bezetting in het oog. Maar er zijn ook andere gebeurtenissen waar de bevolkingsregister misbruikt kan worden voor politieke doeleindes. Bv. bij de herindeling van kiesdistricten in het verleden.

Maar het is ook waar dat Wilders, al zou hij het willen, geen meerderheid in het Parlement zou krijgen om de Wet op Nederlanderschap te veranderen. Dan zou hij tenminste 2/3 meerderheid achter zich moeten krijgen van het Parlement. Plus dat de EU-regels verandert zouden moeten worden. Dus wat Wilders betreft, veel geblaat en weinig wol in deze.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#40 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 17:45

Henk Korat schreef:Ik heb die Rijkswet er eens op nagelezen en RuudThai kan gerust zijn. Er hoeft niet meer gestemd te worden. De wet voldoet al aan zijn (RuudThai) eisen. :angel: :worshippy:

Dit staat in artikel 15 lid f:

"door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij de verkrijging van het Nederlanderschap is bevestigd, welke kan plaatsvinden, indien de vreemdeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, heeft nagelaten na de verkrijging van het Nederlanderschap het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen."

Ik weet niet of dit artikel door amandement gewijzigd of toegevoegd is. In ieder geval bestaat deze wet sinds 1984. Toen had Geert de knepen van de luiers nog in de billen zitten. :clap: :asian22: :cheesy:
Henk, ik ken die wet als m'n broekzak, ik heb er bijna 20 jaar mee gewerkt als gemeenteambtenaar burgerzaken. En ik praat dus ook steeds over het aanpassen van de wet aan de verlangens van Geert Wilders c.s. Hij kan nu deze verlangens niet uitvoeren, daarvoor heeft hij de hulp van andere partijen nodig om die wet gewijzigd te krijgen. Wel, de VVD zit ook wel op zijn lijn en het CDA is net een ho*r, die gaat met iedereen mee en dan kunnen ze hun spel gaan spelen.
De Joden waren in WO II al de dupe van de perfecte Nederlandse bevolkingsboekhouding (met de hang naar alles te registreren) en dat leidde tot hun deportatie en hun dood in concentratiekampen.
De mensen met een meervoudige nationaliteit zullen dat lot niet ondergaan maar dankzij de opnieuw zeer perfecte GBA-boekhouding (de beste ter wereld!) zullen die - als de PVV haar zin krijgt - mogelijk tot een keuze dwingen die voor hen financiele nadelen kan opleveren, hun roots moeten verloochenen enz. En als ze dat niet willen dan wil de PVV hen het Nederlanderschap ontnemen, zo heeft Wilders al eens verklaard. Dan zijn die mensen nog verder van huis.
Is dat menselijk? [|(

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: dubbele nationaliteit

#41 Bericht door torkom » vrijdag 12 augustus 2011, 17:47

Gardensafari schreef:Als je zelfs al de gedachte krijgt dat de jodenvervolging ook maar in de verste verte te vergelijken is met de mogelijke verdere inperking van de dubbele nationaliteit, dan ben je behoorlijk onkies bezig.
Maar we weten al dat voor Ruud alles, maar dan ook alles is geoorloofd om zijn politieke mening er door te drukken. Gelukkig heeft Wilders zijn proces gewonnen, anders stond Ruud nu voor het hekje.

Ik neem al lange tijd alles wat Wilders zegt met een korreltje zout.
En nadat ik mij vaak geërgerd heb aan de politieke doordrammerij van Ruud, ben ik nu in een stadium dat ik die neem met een hele baal zout.

En sinds ik dat doe, is het leven een stuk aangenamer.
Minder flauw, zal ik maar zeggen.

Ruud thai en consorten staan bij mij op de vijanden lijst, dit maakt dit forum voor mij weer een stukje prettiger om door te spitten...Het enige wat zij met hun commentaren hebben bereikt is dat ik weer eens besef hoe zeer ik het met hun (ideen) oneens ben (zacht uitgedrukt) maar ook dat voor wat mij betreft de polarisatie tussen links en rechts weer een stukje groter is geworden....
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#42 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 17:49

printen44 schreef:Een antwoord op de Rijkswet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkswet

Een antwoord op "Rijkswet op het Nederlanderschap": http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkswet_o ... anderschap

Verder geeft RuudThai alleen het belang van een goede bevolkingsregister aan, maar geeft hij ook aan dat die bevolkingsregister ook een wapen kan zijn voor diegene die daar gebruik van willen maken voor politieke doeleinden. En uiteraard springt dan de "perfecte" opsporing en aanhouding van Joden tijden de Bezetting in het oog. Maar er zijn ook andere gebeurtenissen waar de bevolkingsregister misbruikt kan worden voor politieke doeleindes. Bv. bij de herindeling van kiesdistricten in het verleden.

Maar het is ook waar dat Wilders, al zou hij het willen, geen meerderheid in het Parlement zou krijgen om de Wet op Nederlanderschap te veranderen. Dan zou hij tenminste 2/3 meerderheid achter zich moeten krijgen van het Parlement. Plus dat de EU-regels verandert zouden moeten worden. Dus wat Wilders betreft, veel geblaat en weinig wol in deze.
Bij mijn weten is het alleen de Grondwet waarvoor een gequalificeerde meerderheid van 2/3e van het parlement benodigd is. Dus kan deze wet gewoon door het parlement gejaagd worden met steun van de huidige regeer/gedoogcoalitie.
De EU-regels laten overigens een wijziging in de zin die Wilders wil niet toe. Maar daar zijn wel mazen in te vinden en die zal Bram Moskovicz vast wel kunnen vinden.... :angel: :giggle2:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#43 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 augustus 2011, 17:54

torkom schreef: Ruud thai en consorten staan bij mij op de vijanden lijst, dit maakt dit forum voor mij weer een stukje prettiger om door te spitten...Het enige wat zij met hun commentaren hebben bereikt is dat ik weer eens besef hoe zeer ik het met hun (ideen) oneens ben (zacht uitgedrukt) maar ook dat voor wat mij betreft de polarisatie tussen links en rechts weer een stukje groter is geworden....
En toch lezen heh..... :crazy: :neus: :cheesy: :cheesy:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: dubbele nationaliteit

#44 Bericht door Gardensafari » vrijdag 12 augustus 2011, 18:04

RuudThai schreef:
torkom schreef: Ruud thai en consorten staan bij mij op de vijanden lijst, dit maakt dit forum voor mij weer een stukje prettiger om door te spitten...Het enige wat zij met hun commentaren hebben bereikt is dat ik weer eens besef hoe zeer ik het met hun (ideen) oneens ben (zacht uitgedrukt) maar ook dat voor wat mij betreft de polarisatie tussen links en rechts weer een stukje groter is geworden....
En toch lezen heh..... :crazy: :neus: :cheesy: :cheesy:
Afbeelding

En ik ben er ook weer ingetuind door te reageren.
Maar, troost je, bij mij sta je niet op de vijandlijst.
Je bent wel erg, maar zó erg nu ook weer niet.

Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: dubbele nationaliteit

#45 Bericht door Jim » vrijdag 12 augustus 2011, 18:17

't is ook erg zielig om iemand op je vijandenlijst te zetten alleen om dat je op bepaalde punten het niet met die gene eens bent.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”