dubbele nationaliteit

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

dubbele nationaliteit

#1 Bericht door Henk Korat » zaterdag 09 juli 2011, 20:29

loodvrij schreef:
Henk Korat schreef:Bedank Hans en Loodvrij :worshippy: [|)

Van dat paspoort weet ik nog niet, want dan verliest ze de Thaise nationaliteit. :happyno:
En dat is dan ok de reden dat ik het even vraag.

Wij zijn nog niet bezig gegaan met haar NL paspoort omdat we eerst willen weten wat haar kansen zijn om haar Thais paspoort te houden.....

Daarnaast wil ik weten hoe het precies gaat met die aanvraag en het geld wat het kost.
Het schijnt namelijk zo te zijn dat elke gemeente er een iets ander beleid over heeft, en dat het zelfs soms zo is dat de ambtenaren er ieder ook anders mee omgaan.

Ik ben niet van plan om ruim 800 euro uit te geven als blijkt dat ze haar Thais paspoort niet kan houden.
we willen dan de aanvraag stop zetten en eventueel op een ander moment het weer proberen.

Om nu bij elke poging opnieuw het bedrag te betalen gaat mij te ver...
Ik vind het interressant genoeg een draadje op te pakken over een dubbele nationaliteit Nederlands/Thai. Loodvrij reageerde op mijn vraagtekens bij die dubbele nationaliteit.

Ik zal mijn vrouwtje nooit verplichten haar Thaise nationaliteit te laten vallen :happyno: ten gunste van het Nederlandse. Dan maar een verblijfvergunning voor onbepaalde tijd. Ik zie die ellende al met elke keer een toeristenvisum aanvragen.

Uit het vage verleden kan ik mij herinneren dat ik ergens gelezen heb dat, afgezien van de uitzonderingen die de IND noemt, een Thaise zijn/haar thaise nationaliteit kan behouden, terwijl hij/zij wel een Nederlands paspoort krijgt/heeft. :giggle2: :giggle: :giggle3:

Heeft iemand enig idee hoe dat werkt. :angel: :?: :oops:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: dubbele nationaliteit

#2 Bericht door Jim » zaterdag 09 juli 2011, 20:38

mss een idee om mijn antwoord te lezen in het andere topic? :roll:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: dubbele nationaliteit

#3 Bericht door Henk Korat » zaterdag 09 juli 2011, 21:06

Dat helpt Jim, maar niet heus. Kun je een verwijzing maken!! :clap:
Het wemelt namelijk op dit forum van dubbele nationaliteit, maar meestal voor kinderen van een Thaise ouder.

Khop Kuun Krap :worshippy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: dubbele nationaliteit

#4 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 juli 2011, 21:41

Verlening van het Nederlanderschap door naturalisatie

U kunt 'Nederlanderschap door naturalisatie' aanvragen bij uw gemeente als u een geldige verblijfsvergunning heeft, een bepaalde tijd in Nederland woont, en het inburgeringsexamen heeft gehaald. Andere eisen kunt u nalezen in de brochure 'Hoe kunt u Nederlander worden?' De gemeente controleert uw gegevens en stuurt uw verzoek met een advies van de burgemeester naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De IND onderzoekt of u Nederlander kunt worden.

U wordt pas Nederlander als u bij een naturalisatieceremonie bent, daar de verklaring van verbondenheid aflegt en het besluit van verlening van Nederlanderschap krijgt.

Een naturalisatieaanvraag duurt maximaal 1 jaar en kost geld. U moet afstand doen van andere nationaliteit(en), hoewel dat niet voor iedereen zo is. U hoeft geen afstand te doen van uw andere nationaliteit als:

u dat niet mag van het land waar u vandaan komt;
u in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten bent geboren en nu in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woont;
u getrouwd bent met een Nederlander;
u als vluchteling in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woont
Bron
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: dubbele nationaliteit

#5 Bericht door Henk Korat » zaterdag 09 juli 2011, 21:54

Oude informatie op een ander forum meldde het volgende:

Quote:

De informatie op de IND website klopt NIET!
Op een bijeenkomst van de de stichting Sajaam, heeft Dhr. Dr. Uthai Athivez deze melding onderuit gehaald. Dhr Athivez is president generaal van het Hoger Gerechtshof in Thailand. Thailand maakt absoluut geen bezwaar tegen een dubbele nationaliteit. 't Is wel jammer dat de IND bij deze bijeenkomst aanwezig was, maar dat met deze informatie niks gedaan wordt.

Unquote

Er is dus meer tussen de hemel en aarde. :asian22: :neus:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: dubbele nationaliteit

#6 Bericht door Gardensafari » zondag 10 juli 2011, 00:27

Henk, de informatie in mijn bericht gaat uitsluitend om de Nederlandse kant van de zaak.
Helder als glas: jouw lief kan de Thaise nationaliteit houden als ze Nederlandse wordt.

In Thailand maakt niemand zich druk om nationaliteit.
Je lief moet alleen altijd op tijd haar Thaise ID-kaart verlengen.
Daar doen ze alles mee. Het paspoort is oninteressant.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: dubbele nationaliteit

#7 Bericht door dutch » zondag 10 juli 2011, 01:51

voor de luie mensen.
quote
Een naturalisatieaanvraag duurt maximaal 1 jaar en kost geld. U moet afstand doen van andere nationaliteit(en), hoewel dat niet voor iedereen zo is. U hoeft geen afstand te doen van uw andere nationaliteit als:
u dat niet mag van het land waar u vandaan komt;
u in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten bent geboren en nu in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woont;
u getrouwd bent met een Nederlander;
u als vluchteling in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint-Maarten woont.
unquote

Deze regel is in april 2003 wet geworden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: dubbele nationaliteit

#8 Bericht door Henk Korat » zondag 10 juli 2011, 09:39

En Dutch er zijn nog een aantal voorwaarden meer op de IND side te vinden.
Hier nog even de link naar de IND side met formulieren en brochures.
http://www.ind.nl/Brochures_en_Formulieren/index.aspx

Interresanter is wat Hans schrijft en ik had dat ergens gelezen. Het zou ook van doen hebben met de aanvraag op de juiste wijze invullen. De IND vraagt wel om een bewijs dat de oude nationaliteit is doorgehaald. :crazy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#9 Bericht door RuudThai » maandag 11 juli 2011, 09:28

Gardensafari schreef:Henk, de informatie in mijn bericht gaat uitsluitend om de Nederlandse kant van de zaak.
Helder als glas: jouw lief kan de Thaise nationaliteit houden als ze Nederlandse wordt.

In Thailand maakt niemand zich druk om nationaliteit.Je lief moet alleen altijd op tijd haar Thaise ID-kaart verlengen.
Daar doen ze alles mee. Het paspoort is oninteressant.
Formeel is het zo dat je de Thaise nationaliteit verliest als je vrijwillig een andere verkrijgt. Maar dat is geen automatisch verlies: het moet eerst zijn afgekondigd in - zeg maar - de Thaise Staatscourant na een wettig genomen besluit tot vervallenverklaring.
Aangezien Thailand niet is aangesloten bij de landen die een internationale overeenkomst hebben gesloten v.w.b. het verstrekken van informatie over hun onderdanen qua naturalisatie, zal een naturalisatie van een Thais staatsburger tot Nederlander de Thaise overheid niet ter ore komen.

Wat anders is de wetgeving in Nederland, want die gaat op het door dutch aangegeven punt veranderen dankzij Geert Wilders en consorten. De regel dat een buitenlander niet zijn/haar nationaliteit hoeft op te geven als hij/zij met een Nederlander is getrouwd staat op de helling in de binnenkort te wijzigen Rijkswet op het Nederlanderschap. Degene die dan wil naturaliseren tot Nederlander zal dan moeten aantonen dat de oude nationaliteit daadwerkelijk is vervallen.
Of ook een andere uitzonderingsregel, nl. dat je geen afstand hoeft te doen van je oude nationaliteit als je daarvan belangrijk financieel nadeel ondervindt (te denken aan Thais landeigendom), zal vervallen weet ik momenteel niet. Het zou mij niet verbazen met deze wereldvreemde regering...... :(

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: dubbele nationaliteit

#10 Bericht door Mart » maandag 11 juli 2011, 12:36

Wat anders is de wetgeving in Nederland, want die gaat op het door dutch aangegeven punt veranderen dankzij Geert Wilders en consorten. De regel dat een buitenlander niet zijn/haar nationaliteit hoeft op te geven als hij/zij met een Nederlander is getrouwd staat op de helling in de binnenkort te wijzigen Rijkswet op het Nederlanderschap.
Bron ????? :?: :?: :?: :thumbsup:
maar dat komt ongetwijfeld wegens je langdurig verblijf in Thailand en het mogelijk daarmee gepaard gaande verlies van inzicht in de voortschrijdende ontwikkelingen der Nederlandsche Taal.
Pardon, Nederlandse Taal. :Whistle: :Whistle: :Whistle: :Whistle:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#11 Bericht door RuudThai » maandag 11 juli 2011, 13:19

Mart schreef:
Wat anders is de wetgeving in Nederland, want die gaat op het door dutch aangegeven punt veranderen dankzij Geert Wilders en consorten. De regel dat een buitenlander niet zijn/haar nationaliteit hoeft op te geven als hij/zij met een Nederlander is getrouwd staat op de helling in de binnenkort te wijzigen Rijkswet op het Nederlanderschap.
Bron ????? :?: :?: :?: :thumbsup:

Zie:http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... iteit.html
Met daaruit: (Minister Donner) Het kabinet streeft er naar dat iedereen zoveel mogelijk over één nationaliteit beschikt. Daarom moet iedereen die Nederlander wil worden afstand doen van de nationaliteit van het land van herkomst. Uitzondering op de regel blijven erkende vluchtelingen en personen die geen afstand kunnen doen.

En dat wordt als volgt voorgesteld:
(Zie http://www.internetconsultatie.nl/natio ... cument/300
Onder:

F
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel c komt te vervallen.
2. Het derde lid komt te luiden:
3. Het eerste lid, aanhef en onder b, is niet van toepassing op de vreemdeling die
in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten erkend is als vluchteling.


Hetgeen betekent dat de overige onderdelen van lid 3 komen te vervallen waaronder de uitzondering:
"c. de verzoeker die gehuwd is met een Nederlander;"
maar dat komt ongetwijfeld wegens je langdurig verblijf in Thailand en het mogelijk daarmee gepaard gaande verlies van inzicht in de voortschrijdende ontwikkelingen der Nederlandsche Taal.
Pardon, Nederlandse Taal. :Whistle: :Whistle: :Whistle: :Whistle:
Ik dacht, ik zal het je duidelijker maken door het te schrijven in de taal die jij nog op school hebt geleerd, want dat was toch voor WO II? :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: dubbele nationaliteit

#12 Bericht door Henk Korat » maandag 11 juli 2011, 13:31

CITAAT UIT DE INTEGRATIENOTA VAN DONNER.

• De inzet voor het verwerven van draagvlak binnen de Europese Unie staat verwoord in de Roadmap
Europese inzet (Tweede Kamer, 2010-2011, 30 573, nr.61). Deze inzet omvat het
voornemen de richtlijn status langdurig ingezeten te wijzigen ten behoeve van de invoering
van het vereiste van een startkwalificatie, aanpassing van de EU-richtlijn gezinshereniging
(onder andere verhoging van de inkomenseis en leeftijdseis) en de mogelijkheid om -
behoudens uitzonderingen- de tijdelijke verblijfsvergunning in te trekken bij het niet voldoen
aan de in een lidstaat geldende inburgeringsvoorwaarden.
• Het kabinet hecht aan de integratie van Turkse onderdanen in Nederland en zal zich, indien de
Centrale Raad van Beroep strijdigheid met het Associatierecht constateert, beraden op nadere
stappen, waaronder de mogelijkheid tot aanpassing van het Associatieakkoord.
• Om zelfstudie onder arbeidsmigranten te stimuleren wordt het bestaande pakket voor zelfstudie
dat ontwikkeld is in het kader van de Wib aangevuld met begeleiding in het Pools, Bulgaars
en Roemeens.
• Verkrijging van het Nederlanderschap vormt de bekroning van integratie. Het kabinet stelt
daarom nadere voorwaarden voor het verkrijgen van het Nederlanderschap. Het Nederlanderschap
kan bovendien pas definitief worden verkregen indien afstand is gedaan van een of meer
andere nationaliteiten waarvan afstand gedaan kan worden.
• Het kabinet komt met een voorstel om personen die binnen vijf jaar na verkrijging van het
Nederlanderschap veroordeeld zijn of veroordeeld worden voor een misdrijf waar 12 jaar of
meer op staat, het Nederlanderschap te ontnemen. Hiertoe wordt gepoogd binnen het kader
van het Europees Verdrag inzake nationaliteit te komen tot een ruimere uitleg van artikel 7.
• De Remigratiewet wordt versoberd.
__________________________________________________________________________

Mart, zie het derde punt. De bron staat boven aan.

Wat bedoel je eigenlijk met het laatste stuk van de tekst? :crazy: Ik zie nergens in deze topic dat iemand die opmerking gemaakt zou hebben. :roll:

Slip of the pen :?:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#13 Bericht door RuudThai » maandag 11 juli 2011, 13:46

Henk Korat schreef:Mart, ......
Wat bedoel je eigenlijk met het laatste stuk van de tekst? :crazy: Ik zie nergens in deze topic dat iemand die opmerking gemaakt zou hebben. :roll:

Slip of the pen :?:
Stond van mij in een ander topic, maar daar had ik er maar wijselijk niet op geantwoord, dus wilde Mart hier z'n puntje nog eens hard maken ;) :Whistle:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: dubbele nationaliteit

#14 Bericht door Gardensafari » maandag 11 juli 2011, 14:43

Als ik het dus goed begrijp, blijft artikel 9, lid 1 letter b wel bestaan
Artikel 9

1. Het verzoek van een vreemdeling die voldoet aan de artikelen 7 en 8 wordt niettemin afgewezen, indien

b. de verzoeker die een andere nationaliteit bezit, niet het mogelijke heeft gedaan om die nationaliteit te verliezen dan wel niet bereid is het mogelijke te zullen doen om, na de totstandkoming van de naturalisatie, die nationaliteit te verliezen, tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd;
Volgens mij is dan de enige mogelijkheid dat de Thaise partner in Thailand een stukje grond op zijn of haar naam heeft staan.
Want voor zover ik weet heeft de rechter geoordeeld dat als dat stukje grond verkocht moet worden, dit "rederlijkerwijs niet kan worden verlangd".

Als ik ernaast zit, hoor ik dat graag.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: dubbele nationaliteit

#15 Bericht door Henk Korat » maandag 11 juli 2011, 14:50

Hans, heb je toevallig die uitspraak en weet je of dit tot de Hoge Raad is uitgevochten? :)

Mijn vrouwtje heeft namelijk een stuk grond met een huisje in Thailand. :thumbsup: :worshippy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”