Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#16 Bericht door Henk Korat » woensdag 29 juni 2011, 20:02

Dus ze moeten wel alles van die Duitser en Spanje begrijpen? "Een vaderland getrouwe" zal niet moeilijk zijn, maar wordt dat ook begrepen?

We zijn echt van de pot los. :evil: :mrgreen: :twisted
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#17 Bericht door perry » woensdag 29 juni 2011, 20:31

Ok nou moeten ze de betekenis van het Volkslied kennen.

Nou vraag ik mijzelf en met mij denk ik vele anderen wat heeft dit met Inburgering te maken terwijl meer dan half Nederland het niet mee kan zingen en dan verwachten ze van een Buitenlander dat hij of zij de Betekenis er van weet?? [|(

Wie o wie heeft dit weer bedacht moe wordt ik daarvan waarom niet een Beetje politiek en beetje Cultuur en de rest komt vanzelf wel als ze willen natuurlijk.
Werk om te leven leef niet om te werken.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#18 Bericht door carpediem » woensdag 29 juni 2011, 20:45

De betekenis van het Wilhelmus???
Ik zou het niet weten.
Het staat in het psalmenboek en dat is lang geleden dat ik dat heb ingekeken.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#19 Bericht door Gardensafari » woensdag 29 juni 2011, 20:58

Ik vind niet dat jullie eigen onkunde en cultuurbarbarij als excuus mogen nemen voor de immigranten.
Ook in bijvoorbeeld de VS moet je het volkslied mee kunnen zingen.

Bovendien hebben wij toevallig een heel mooi, oud, volkslied.
De basis ervan is hoe Willem Van Nassaue het katholicisme en daarmee het gezag van Spanje afzweert.
Nadruk ligt daarbij op zijn geestelijke strijd.

Dat een immigrant met zijn paspoort ook het volkslied leert, vind ik nog niet eens zo gek.

Maar ja, op tv zien we al die stomme voetballers, voor wie de uitdaging om een stuk tekst te leren sowieso onbereikbaar is, gewoon omdat ze die geestelijke capaciteiten nu eenmaal niet hebben, en we hebben toegestaan dat deze proleten de norm voorstellen. Henk en Ingrid zijn daarmee vergeleken superburgers.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#20 Bericht door Henk Korat » woensdag 29 juni 2011, 21:20

Gardensafari schreef:Ik vind niet dat jullie eigen onkunde en cultuurbarbarij als excuus mogen nemen voor de immigranten.
Ook in bijvoorbeeld de VS moet je het volkslied mee kunnen zingen.

Bovendien hebben wij toevallig een heel mooi, oud, volkslied.
De basis ervan is hoe Willem Van Nassaue het katholicisme en daarmee het gezag van Spanje afzweert.
Nadruk ligt daarbij op zijn geestelijke strijd.

Dat een immigrant met zijn paspoort ook het volkslied leert, vind ik nog niet eens zo gek.

Maar ja, op tv zien we al die stomme voetballers, voor wie de uitdaging om een stuk tekst te leren sowieso onbereikbaar is, gewoon omdat ze die geestelijke capaciteiten nu eenmaal niet hebben, en we hebben toegestaan dat deze proleten de norm voorstellen. Henk en Ingrid zijn daarmee vergeleken superburgers.

Ik ben het vaak met je eens, maar ken je het Wilhelmus zelf wel? Ik kan me geen deel van de 150 coupletten (in de psalm) herinneren waarin Wilhelm van Oranje Nassau het Katholisime afzweert. Als dat zo zou zijn, dan zou dat de reden moeten zijn dat vele mensen het Wilhelmus niet kennen.

Overigens ben ik van protestante afkomst, maar ben oecomeen genoeg om dit te betwijfelen.

Maar voor de rest waardeer ik je patrionisme. :clap: :clap: :worshippy: :worshippy: [|) [|)
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#21 Bericht door Gardensafari » woensdag 29 juni 2011, 22:36

Henk Korat schreef:
Gardensafari schreef:Ik vind niet dat jullie eigen onkunde en cultuurbarbarij als excuus mogen nemen voor de immigranten.
Ook in bijvoorbeeld de VS moet je het volkslied mee kunnen zingen.

Bovendien hebben wij toevallig een heel mooi, oud, volkslied.
De basis ervan is hoe Willem Van Nassaue het katholicisme en daarmee het gezag van Spanje afzweert.
Nadruk ligt daarbij op zijn geestelijke strijd.

Dat een immigrant met zijn paspoort ook het volkslied leert, vind ik nog niet eens zo gek.

Maar ja, op tv zien we al die stomme voetballers, voor wie de uitdaging om een stuk tekst te leren sowieso onbereikbaar is, gewoon omdat ze die geestelijke capaciteiten nu eenmaal niet hebben, en we hebben toegestaan dat deze proleten de norm voorstellen. Henk en Ingrid zijn daarmee vergeleken superburgers.

Ik ben het vaak met je eens, maar ken je het Wilhelmus zelf wel? Ik kan me geen deel van de 150 coupletten (in de psalm) herinneren waarin Wilhelm van Oranje Nassau het Katholisime afzweert. Als dat zo zou zijn, dan zou dat de reden moeten zijn dat vele mensen het Wilhelmus niet kennen.

Overigens ben ik van protestante afkomst, maar ben oecomeen genoeg om dit te betwijfelen.

Maar voor de rest waardeer ik je patrionisme. :clap: :clap: :worshippy: :worshippy: [|) [|)
Het Wilhelmus is geschreven rond 1572-1575, omvat 15 coupletten (waar die vaker hier genoemde 150 coupletten vandaan komen Afbeelding)
Het heeft ook niets met een psalm: het is in de basis een rederijkersgedicht en geuzenlied.
De strijd tegen de Koning van Spanje was hetzelfde als de strijd tegen het katholicisme.
Willem van Oranje was in zijn kinderjaren protestant opgevoed, maar bekeerde zich later tot het katholicisme.
Hij maakte immers vele jaren deel uit van de Spaanse hofhouding.
In 1573 echter zwoer hij het katholicisme af.
Zijn doel was het om de katholieken in de Zuidelijke Nederlanden en de protestanten in de Noordelijke Nederlanden te verenigen, hetgeen door koppigheid aan beide kanten mislukte.
Daarna richtte hij zijn aandacht op het protestantse noorden.

En ja, het eerste couplet ken ik uit mijn hoofd.
Met het vroeger ook vaak gezongen zesde couplet heb ik de grootste moeite.
En ik ben niet zo heel erg patriottisch [|(
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#22 Bericht door Jim » woensdag 29 juni 2011, 22:57

Gardensafari schreef: En ja, het eerste couplet ken ik uit mijn hoofd.
toch stiekem een beetje voetbalfan? ;) :giggle:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#23 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 29 juni 2011, 23:02

Gardensafari schreef: Het Wilhelmus is geschreven rond 1572-1575, omvat 15 coupletten (waar die vaker hier genoemde 150 coupletten vandaan komen Afbeelding)
Het heeft ook niets met een psalm: het is in de basis een rederijkersgedicht en geuzenlied.
Ik zal je maar te hulp schieten bij dit stelletje cultuurbarbaren, wat totaal niks van geschiedenis af weet.
Het Wilhelmus is een acrostichon want de 15 eerste letters (in de oorspronkelijke tekst) vormen gezamenlijk de tekst: WILLEM VAN NASSOV. Nu zal de oplettende cultuurbarbaar zeggen dat de "V" op het eind niet klopt, maar in vroegere dagen dachten ze er iets anders over.

Op fraaie wijze is er trouwens nog een aantal anekdotes over de vrijheidsstrijd aan toegevoegd.

Gezien de reacties hier, zou er op de basisscholen wat meer aandacht aan dit cultureel erfgoed geschonken moeten worden. Mensen zijn vergeten dat deze vrijheidsstrijd een bloederige strijd was en dit lied ook diende als morele steun.

Is het nodig dat we hier geschiedenisles gaan geven of kunnen jullie het moet google wel af?
- -

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#24 Bericht door Gardensafari » woensdag 29 juni 2011, 23:26

Nee, Wereldvreemd, ze kunnen het niet af met Google.
Die geeft de feiten, maar het gaat hier eigenlijk om een fiks stuk gevoel.
Het is literatuur.
Vandaag de dag komen al die passages over Godt verouderd over.
Maar hier is het passie.
De protestanten vochten met de tirannie (lees het Spaanse katholicisme).
Dat uiteindelijk het katholieke deel der Nederlanden zich afkeerde van de Koning van Spanje had meer te maken met de "Tiende penning" dan met geloof.
Belastingen zijn nooit populair geweest bij het volk.

En dan het koppelen van het Wilhelmus aan Koning Voetbal.
Belachelijk.
Voetbal op de Olympische Spelen is maar een klein onderdeel.
Met Ard en Keessie zongen we het Wilhelmus mee.
Met Geessink en Ada Kok en zelfs Erica Terpstra (geloof ik).
De echte Nederlandse sporthelden die nog niet de Mammoth naliepen.

Maar Wereldvreemd: dit zijn allemaal paarlen voor de zwijnen.
Gelukkig dat jij en ik ons tot de zwijnenhoeders kunnen rekenen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#25 Bericht door Jim » donderdag 30 juni 2011, 00:25

een volkslied wordt natuurlijk niet alleen bij de olympische spelen gezongen/afgespeeld.
Wanneer wordt het Wilhelmus gezongen?

Het volkslied wordt gespeeld of gezongen op speciale gelegenheden die iets met het koningshuis (bijvoorbeeld op de verjaardag van de koningin) of met nationale gebeurtenissen te maken hebben, zoals tijdens dodenherdenking op 4 mei.
Het volkslied wordt ook gespeeld als een Nederlandse sporter een medaille heeft gewonnen op een groot internationaal sporttoernooi of voor een interland van het Nederlands voetbalelftal.
http://oranje-waspik.nl/weetjes.htm
het eerste coupletje kunnen zingen tijdens naturalisatie.. ja, daar kan ik nog wel inkomen.
maar voor inburgering.. belachelijk.
om over het moeten weten wat het betekent maar niet te spreken.
zelfs de autochtonen op dit forum kunnen het niet eens worden.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#26 Bericht door dutch » donderdag 30 juni 2011, 01:33

Als je hier wilt inburgeren (PR=permanent residency in Thailand dus) dan moet je het volkslied en het lied van de koning kunnen zingen.
Ik kan beiden "la-la-la-la ..en en neurien ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#27 Bericht door jumbo » donderdag 30 juni 2011, 01:56

dutch schreef:Als je hier wilt inburgeren (PR=permanent residency in Thailand dus) dan moet je het volkslied en het lied van de koning kunnen zingen.
Ik kan beiden "la-la-la-la ..en en neurien ;)
Heb nog niet eerder, en ook niet van personen die inmiddels dat PR hebben, van deze eis gehoord
Wel dat er een introductie moet volgen in het Thai en dat men wat algemene vragen over Thailand moet beantwoorden, zowel geografisch, historisch als politiek..

Maar de NL eis is belachelijk, het meerendeel van de Nederlanders kent het eerste couplet niet eens...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#28 Bericht door dutch » donderdag 30 juni 2011, 02:07

jumbo schreef:
dutch schreef:Als je hier wilt inburgeren (PR=permanent residency in Thailand dus) dan moet je het volkslied en het lied van de koning kunnen zingen.
Ik kan beiden "la-la-la-la ..en en neurien ;)
Heb nog niet eerder, en ook niet van personen die inmiddels dat PR hebben, van deze eis gehoord
Wel dat er een introductie moet volgen in het Thai en dat men wat algemene vragen over Thailand moet beantwoorden, zowel geografisch, historisch als politiek..

Maar de NL eis is belachelijk, het meerendeel van de Nederlanders kent het eerste couplet niet eens...
Sorry,was in de war met de naturalisatie eisen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#29 Bericht door printen44 » donderdag 30 juni 2011, 04:42

Alles over het Wilhelmus:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmus

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

#30 Bericht door Gardensafari » donderdag 30 juni 2011, 07:42

Jim schreef:een volkslied wordt natuurlijk niet alleen bij de olympische spelen gezongen/afgespeeld.


het eerste coupletje kunnen zingen tijdens naturalisatie.. ja, daar kan ik nog wel inkomen.
maar voor inburgering.. belachelijk.
Ik nuanceer mijn vorige bericht een beetje, want ik ben het met Jim eens.
Bij naturalisatie dunkt mij dat je het Wilhelmus (althans het 1e couplet) moet kennen.
Niet omdat het nu zo belangrijk is per sé, maar het maakt deel uit van je algemene ontwikkeling, horende bij je (nieuwe) nationaliteit.
Voor de inburgering is het inderdaad flauwekul.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”