Inburgering nu zelf helemaal betalen

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Inburgering nu zelf helemaal betalen

#1 Bericht door duikertje » vrijdag 17 juni 2011, 16:08

Vandaag is er in NL een wet aangenomen dat de kosten van de inburgering vanaf nu helemaal voor de inburgeraar/partner komen en dat de inburgering binnen drie jaar moet zijn afgerond.
Na drie jaar niet geslaagd dan weer naar huis :( .
Nu is drie jaar nog wel te doen maar de totale kosten zijn toch aanzienlijk dacht ik zo, wij hebben bij begin €256,- betaald als eigen bijdrage.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#2 Bericht door Jim » vrijdag 17 juni 2011, 16:44

als werkloze leraar nederlands kan je straks (zwart) goud geld verdienen.
mss tijd voor een omscholingscursusje ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#3 Bericht door Henk Korat » vrijdag 17 juni 2011, 17:04

Ik heb het nieuwe voorstel van de heer Donner nog niet volledig gelezen, maar ik neem aan dat wederom de wet (indien geaccepteerd) in zal gaan op een bepaalde datum en geen invloed zal hebben op de lopende zaken.

Ik lees weer dat sommige van jullie echt mazzel hebben met een eigen bijdrage van ca. Euro 260,--. Ik hang aan de volle Euro 4.500,-- als mijn vrouwtje niet binnen drie jaar slaagt. Gelukkig heeft ze drie van de vier exames achter de rug. Ik neem aan dat ze ook voor het laatste examen zal slagen. Dan krijgen 70% met een maximum van Euro 3.000,-- terug. Toch altijd nog Euro 1.500,-- voor eigen rekening.

In ieder geval. Als straks de mensen verantwoordelijk worden voor hun eigen inburgering moet, naar mijn oordeel, de verplichte inburgeringscursus ook vervallen. Je kan niet een beroep doen op eigen verantwoordelijkheid en tegelijkertijd iemand tot ergens verplichten. Ik kan me echter wel indenken dat je na drie jaar een toets doet of je voldoende ingeburgerd bent. Maar dan moeten de eisen wel veel lager liggen (zie Frankrijk, Amerika, Belgie, Duitsland, etc.,etc.)

Niet alleen de lol voor de PVV, maar ook de verantwoordelijkheid.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#4 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 18:29

Henk Korat schreef:
In ieder geval. Als straks de mensen verantwoordelijk worden voor hun eigen inburgering moet, naar mijn oordeel, de verplichte inburgeringscursus ook vervallen. Je kan niet een beroep doen op eigen verantwoordelijkheid en tegelijkertijd iemand tot ergens verplichten. Ik kan me echter wel indenken dat je na drie jaar een toets doet of je voldoende ingeburgerd bent. Maar dan moeten de eisen wel veel lager liggen (zie Frankrijk, Amerika, Belgie, Duitsland, etc.,etc.)

Niet alleen de lol voor de PVV, maar ook de verantwoordelijkheid.
Ik kan mij daarin wel vinden. Wel na verloop van tijd een examen, maar geen verplichte inburgeringscursus.
Alleen zo leg je de verantwoordelijkheid daar waar die wezen moet: bij de inburgeraar en zijn partner of familie.
Maar dan ook: niet geslaagd?
Nog één kans en anders wegwezen.

En of die eisen in Amerika en Duitsland nou zo veel lager zijn?
De Duitse Thai die ik in Duitsland tegenkom spreken vaak beter Duits dan de Nederlandse Thai Nederlands spreken.
En met al die naamvallen is Duits voor een Thai nog veel moeilijker dan Nederlands.
Maar ik ken de Duitse examens niet, dus dat is slechts een terloopse toevoeging...
Het Amerikaanse examen lijkt mij voor een Thai niet gemakkelijker dan het Nederlandse.
Je moet heel veel staten, presidenten en andere flauwekul leren, onderschat dat niet.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#5 Bericht door vleespet » vrijdag 17 juni 2011, 18:50

Jan ontmoet Noy,ze worden verliefd en Noy komt naar Nederland.
Nou wil het toeval dat Noy in thailand 2 jaar lagere school en 3 danslessen heeft genoten.
Vol goede moed begint Noy aan haar inburgering maar het wil maar niet lukken,na een examen en een mislukt herexamen moet Noy terug.
Na haar huwelijk met Jan heeft ze inmiddels 2 kinderen gekregen,wat nu?????

Het Wilders beleid begint zijn vruchten af te werpen,je schreeuwt maar wat en als je coalitie partners niet meedoen dan chanteer je de boel en dreig je je gedogen op te zeggen.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#6 Bericht door loodvrij » vrijdag 17 juni 2011, 19:44

vleespet schreef:Jan ontmoet Noy,ze worden verliefd en Noy komt naar Nederland.
Nou wil het toeval dat Noy in thailand 2 jaar lagere school en 3 danslessen heeft genoten.
Vol goede moed begint Noy aan haar inburgering maar het wil maar niet lukken,na een examen en een mislukt herexamen moet Noy terug.
Na haar huwelijk met Jan heeft ze inmiddels 2 kinderen gekregen,wat nu?????

Het Wilders beleid begint zijn vruchten af te werpen,je schreeuwt maar wat en als je coalitie partners niet meedoen dan chanteer je de boel en dreig je je gedogen op te zeggen.

Ik denk dat men er al te vaak uit gaat dat de inburgeraar niet altijd zelf wil....men is te ''beroerd'' om zich het nederlansche aan te leren....
Gelukkig zie ik dat toch echt wel anders, en het voorbeeld van vleespet spreekt boekdelen.
Ik ken uit nabije situaties inderdaad dat men nauwelijks al thais lezen kan, laat staan ons nederlands bekrabbel.
En dan zal het toch behoorlijk moeilijk gaan worden, terwijl men hun stinkende best aan het doen is.

Ik snap dat er regels zijn, maar zoals het nu moet lijkt mij niet de juiste weg.

Om even terug te komen op het topic....

Wij moesten een eigen bijdrage betalen van een kleine 300 euro.
Nu ze alles in 1 keer heeft gehaald krijgt ze dat geld nu terug.
Het mooie is dat ik destijds betaald heb voor die eigen bijdrage en dat ze het geld alleen terug krijgt op een rekening die op haar naam staat....heeft ze dus ook nog een kadootje voor haar doorzettingsvermogen gekregen (niet van de staat maar van mij... :giggle: )
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#7 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 19:45

vleespet schreef:Jan ontmoet Noy,ze worden verliefd en Noy komt naar Nederland.
Nou wil het toeval dat Noy in thailand 2 jaar lagere school en 3 danslessen heeft genoten.
Vol goede moed begint Noy aan haar inburgering maar het wil maar niet lukken,na een examen en een mislukt herexamen moet Noy terug.
Na haar huwelijk met Jan heeft ze inmiddels 2 kinderen gekregen,wat nu?????

Het Wilders beleid begint zijn vruchten af te werpen,je schreeuwt maar wat en als je coalitie partners niet meedoen dan chanteer je de boel en dreig je je gedogen op te zeggen.
Vleespet, je hebt een puntje, maar je helpt het met die laatste opmerking ook gelijk weer om zeep.
Aan elk beleid kleven problemen en nadelen.
Overigens, waarom moeten Jan en Noy gelijk in Nederland na aankomst kinderen maken?
Kunnen ze zich niet even inhouden tot ze zeker weet in Nederland te kunnen blijven?
Noy komt en Noy en Jan weten allebei: ze moet examen doen.
En niet slagen is goodbye.
Als ze dan zelf niet de verantwoordelijkheid kunnen dragen om niet direct te gaan fokken, is het maar goed dat Nederland er na drie jaar weer van verlost is.
En als Noy niet in Nederland kan blijven, kan Jan het proberen in Thailand.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#8 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 17 juni 2011, 19:56

Gardensafari schreef: Overigens, waarom moeten Jan en Noy gelijk in Nederland na aankomst kinderen maken?
Kunnen ze zich niet even inhouden tot ze zeker weet in Nederland te kunnen blijven?
.
De klok van een vrouw tikt en op een gegeven moment gaat het alarm af. Zoals jij het omschrijft, zouden stelletjes gedwongen kinderloos (kunnen) blijven.
- -

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#9 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 20:20

loodvrij schreef:

Ik ken uit nabije situaties inderdaad dat men nauwelijks al thais lezen kan, laat staan ons nederlands bekrabbel.

Tsja, dan komt men ook heel veel andere landen niet in.
Overigens ik ken ongeveer 8 collega's van mijn vrouw redelijk goed.
Daarvan hebben 5 het examen al gehaald.
Drie zijn er nog bezig.
Eéntje is heel laat begonnen, maar heeft zichzelf al zoveel aangeleerd, dat na de toets bleek dat een opleiding van 5 maand voldoende moest zijn.
De ander is nog niet zo lang in Nederland en moet 2 jaar naar school.
De derde wil niet echt, maar die zit dan ook met zichzelf in de knoop.
Niet één die moppert, behalve het gebruikelijke gekanker van een scholier!
En ze vinden het vaak nog leuk ook.
Ze doen kennissen op uit weer heel andere culturen.
En ondanks dat het voor de één veel zwaarder is dan voor de ander, is er niet eentje die geen begrip voor die eis kan opbrengen.

En dan de trots bij het slagen.
Die gaat verder dan de gedachte: 'Nu kan ik een Nederlands paspoort krijgen".

Ik krijg soms het idee dat sommige Nederlanders er moeilijker over doen dan de doelgroep.

En in het geval van daadwerkelijk onderdrukte vrouwen, zoals die in Somalië en Afghanistan, is zo'n cursus vaak de enige mogelijkheid om het begin van begrip bij te brengen.
En dan doel ik op het begrip dat het in Nederland anders toegaat.
Van docenten begrijp ik dat het heel nuttig is om de Somalische vrouwen erop te wijzen dat vrouwenbesnijdenis echt idioot is.
En dat wordt dan door vrouwen uit allerlei andere landen en culturen (zelfs verreweg de meeste islamitische) bevestigd.

Kortom ik blijf erbij: een cursus is heel nuttig, maar dat hoeft niet per sé de huidige inburgeringscursus te zijn.
En een examen rondt dat alles keurig af.
En Thai die in Thailand de lagere school niet hebben afgemaakt?
Die zijn in ieder geval in Nederland geen analfabeet meer.
Zwaar? Tuurlijk.
Maar wel uiterst belangrijk.
Zelfs in de schoonmaakbranche of in de horeca kunnen analfabeten niet meer terecht.
En een geïmmigreerde Thaise kan ook zomaar weduwe worden.
Met een redelijke cursus en een examenpapiertje heeft ze al weer iets meer kans op de arbeidsmarkt.

Dus ik begrijp het verzet tegen het huidige beleid voor geen meter.
Multiculti heeft niets opgeleverd.
Laten we het maar over een andere boeg gooien.
Over de financiën worden we het denk ik wel eens...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#10 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 20:24

Wereldvreemd schreef:
Gardensafari schreef: Overigens, waarom moeten Jan en Noy gelijk in Nederland na aankomst kinderen maken?
Kunnen ze zich niet even inhouden tot ze zeker weet in Nederland te kunnen blijven?
.
De klok van een vrouw tikt en op een gegeven moment gaat het alarm af. Zoals jij het omschrijft, zouden stelletjes gedwongen kinderloos (kunnen) blijven.
Tsjonge, drie misschien vier jaar?
Stel je niet aan [|(
En dat geldt dan slechts voor een uiterst kleine groep.
Alle forumleden hebben immers een gestudeerde, jonge, knappe vrouw van 27?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#11 Bericht door Jeanette » vrijdag 17 juni 2011, 21:53

Wereldvreemd schreef:
Gardensafari schreef: Overigens, waarom moeten Jan en Noy gelijk in Nederland na aankomst kinderen maken?
Kunnen ze zich niet even inhouden tot ze zeker weet in Nederland te kunnen blijven?
.
De klok van een vrouw tikt en op een gegeven moment gaat het alarm af. Zoals jij het omschrijft, zouden stelletjes gedwongen kinderloos (kunnen) blijven.
Er is iets vreemds aan deze laatste zin. Gedwongen kinderloos blijven. Naar Nederland komen op de bonnefooi en dan de samenleving de schuld geven dat je je geen kinderen kunt veroorloven. Toch kinderen wil zeggen dat de omgeving er voor moet betalen en het kind is de levensverzekering? O, van mij mag het hoor maar niet allemaal tegelijk aub.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#12 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 23:02

Jeanette schreef:
Wereldvreemd schreef:
Gardensafari schreef: Overigens, waarom moeten Jan en Noy gelijk in Nederland na aankomst kinderen maken?
Kunnen ze zich niet even inhouden tot ze zeker weet in Nederland te kunnen blijven?
.
De klok van een vrouw tikt en op een gegeven moment gaat het alarm af. Zoals jij het omschrijft, zouden stelletjes gedwongen kinderloos (kunnen) blijven.
Er is iets vreemds aan deze laatste zin. Gedwongen kinderloos blijven. Naar Nederland komen op de bonnefooi en dan de samenleving de schuld geven dat je je geen kinderen kunt veroorloven. Toch kinderen wil zeggen dat de omgeving er voor moet betalen en het kind is de levensverzekering? O, van mij mag het hoor maar niet allemaal tegelijk aub.
Helemaal met je eens, Jeanette.
Alleen ga ik een klein stapje verder.
Van mij mag het NIET.
Ik denk er niet aan om voor dat soort oelewappers te moeten betalen.
Dus niet alleen "niet allemaal tegelijk", maar helemaal niet!

Er moet in Nederland zwaar worden bezuinigd.
Daar zijn links en rechts het over eens.
Het exacte bedrag mag ter discussie staan, maar er moet bezuinigd worden.................
Dan toch liever op de inburgeringscursus van een Nederlander die een Thais bruidje haalt, of een Nederlandse Marokkaan die een bruidje uit Marokko haalt, dan op de hulp aan ouderen, gehandicapten of anderen die het echt nodig hebben!
Als een Nederlander zo nodig een bruidje uit een ander land wil halen.
Prima.
Maar gaat het mis, dan moet hij/zij dokken en het niet afwentelen op de belastingbetaler.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#13 Bericht door Jim » vrijdag 17 juni 2011, 23:49

kei hard die uitspraken van jullie hoor.
ik denk dat ze zelfs in china vinden dat het wel wat minder hard kan.

gelukkig wordt ook in het wilders regime de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
*Het niet voldoen aan de inburgeringsplicht leidt - met uitzondering van bijzondere omstandigheden - tot intrekking van de verblijfsvergunning.

http://www.rijksoverheid.nl/regering/he ... ering.html
een moeder (of vader) scheiden van een pas geboren kind zal daar wel onder vallen, mag ik hopen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#14 Bericht door DeDe » zaterdag 18 juni 2011, 00:51

Jeanette schreef:
Wereldvreemd schreef:
Gardensafari schreef: Overigens, waarom moeten Jan en Noy gelijk in Nederland na aankomst kinderen maken?
Kunnen ze zich niet even inhouden tot ze zeker weet in Nederland te kunnen blijven?
.
De klok van een vrouw tikt en op een gegeven moment gaat het alarm af. Zoals jij het omschrijft, zouden stelletjes gedwongen kinderloos (kunnen) blijven.
Er is iets vreemds aan deze laatste zin. Gedwongen kinderloos blijven. Naar Nederland komen op de bonnefooi en dan de samenleving de schuld geven dat je je geen kinderen kunt veroorloven. Toch kinderen wil zeggen dat de omgeving er voor moet betalen en het kind is de levensverzekering? O, van mij mag het hoor maar niet allemaal tegelijk aub.
Hoezo op de bonnefooi Jeanette? Toen mijn vrouw in 2003 naar Nederland kwam moest ik garant staan, haar verzekeren en alle verdere kosten betalen. Ze kon in mijn bedrijfje meewerken en er werd dus belasting, sociale verzekering e.d. betaald. De inburgeringscursus is een verzinsel van de Nederlandse overheid en werd toen terecht betaald door de overheid. Wij waren so wie so van plan om bij mijn pensionering naar Thailand te emigreren ,dus voor mij hoefde deze cursus niet.
Donner had het eens over de " vrije Nedelander" , laat me niet lachen!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Inburgering nu zelf helemaal betalen

#15 Bericht door printen44 » zaterdag 18 juni 2011, 04:12

Ik sta lekker aan de zijlijn en kan soms een glimlach niet van mijn lippen krijgen als ik al die commentaren lees. Ik ben het vaak niet eens met Vleespet, maar nu wel. Henk en Ingrid stemde op Wilders en die wil Nederland blank, moslimvrij en van alle buitenlandse smetten vrij houden.

Europese wetgeving verhinderd dat hij de grenzen op slot gooit, dus word er een zwaar ontmoedigingsbeleid gevoerd. En dit is nog maar het begin.

En wat het scheiden van vader en zijn kinderen betreft, daar zijn talloze voorbeelden van dat moeder met de kinderen moet vertrekken en vader achterblijft in het zo tolerante Nederland.

Blijf Wilders steunen, want wordt eindelijk het lied: "Wier Nederlands bloed door d'aderen vloeit", bewaarheid.

En om maar op het pluche te blijven zitten, holt de VVD en het CDA achter de PVV en SGP aan.

Trouw met een flinke blonde Hollandse vrouw, dat zal het devies worden. [8) [8)

Blij dat ik een verstokte vrijgezel ben. [8) [8) [8)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”