Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#1 Bericht door Ervee71 » dinsdag 17 mei 2011, 10:14

Aanstaande donderdag, mogen we eindelijk het pasje voor 1 jaar gaan ophalen en gaat er qua regelgeving een hele wereld voor ons open.
Nu heb ik al het e.e.a. uitgezocht en voorbereid, zoals zorgverzekering, pensioenpartner, patner toeslag, e.d..

Op het Belgische Thailand forum, loopt momenteel een topic "Maak het uw weduwe niet moeilijk..." en dat heeft mij eigenlijk ook wel aan het denken gezet.

Daarom 2 vragen, aan de in Nederland wonende NED/THAI koppels:

1) Hoe heb jij je Thaise partner voorbereid op het hoe en wat, als jij als 1ste komt te overlijden?
Weduwe pensioen, verzekeringen, wonen e.d. wat zij daar voor moet doen / regelen en wat er voor haar is geregeld.

2) Wat heb jij met je Thaise partner besproken, als hij/zij als 1ste komt te overlijden?
Wordt haar/zijn lichaam hier gecremeerd/begraven e.d.
GETROUWD OP 24-08-2011

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#2 Bericht door prajak » dinsdag 17 mei 2011, 11:13

Dit is net zo actueel voor ons in TH.

1. Een NL-er de papieren laten behandelen, dat kan familie zijn, is in NL gemakkelijker te regelen dan hier.

Toen ik in het ziekenhuis lag waren maatregelen genomen en kopie papieren en kluissleutels en ...etc...allemaal bekend bij familie en in handen van een NL die uit Bangladesh zou komen overvliegen als ik de pijp uit zou gaan.

2. Testament.....ligt bij mij gewoon in de la en Kai weet waar.

En als zij de pijp uitgaat bel ik haar ouders. Je komt er toch niet tussen, Thaise gewoontes gaan gewoon voor. Je mag meelopen in de rij, achter de trommels aan, achter de kist, je mag het witte touwtje vasthouden, en ...etc. O, en alles betalen.......maar dat wordt bekend verondersteld......

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#3 Bericht door Ervee71 » dinsdag 17 mei 2011, 11:59

prajak schreef:Dit is net zo actueel voor ons in TH.
Dat kan zijn, maar er zijn volgens mij toch veel verschillen tussen Thailand en Nederland, als jij of de partner komt te overlijden.
Misschien in "wonen in Thailand" ook een topic openen en dan kunnen we later kijken welke verschillen er zijn.
prajak schreef:En als zij de pijp uitgaat bel ik haar ouders. Je komt er toch niet tussen, Thaise gewoontes gaan gewoon voor.
Kan ik ook doen, maar die zullen niet naar Nederland komen vliegen om hun dochter op te halen.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#4 Bericht door Jim » dinsdag 17 mei 2011, 12:08

wat een *** onderwerp ervee!

anyways..

m'n vrouw wil de fik in en haar as moet in het muurtje van de tempel in haar moebaan worden gemetseld.
tenminste, in het stukje muur wat ik dan nog eerst moet metselen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#5 Bericht door Ervee71 » dinsdag 17 mei 2011, 12:17

Jim schreef:wat een *** onderwerp ervee!

Ik weet het en hoop dat het voor iedereen nog lang mag duren, al eer het gebeurt.
Maar het kan altijd en overal gebeuren en dan moet het toch geregeld zijn, in ieder geval in huize RV.
Jim schreef:m'n vrouw wil de fik in en haar as moet in het muurtje van de tempel in haar moebaan worden gemetseld.
tenminste, in het stukje muur wat ik dan nog eerst moet metselen.
Heb je dit via een uitvaartverzekering geregeld?
Ik hoor bedragen van boven de 5000€ om het dode lichaam te vervoeren per vliegtuig.
GETROUWD OP 24-08-2011

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#6 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 17 mei 2011, 12:29

Ik vind het wel goed om dit topic eens aan te snijden. Zelf moet ik nog het één en ander regelen en staat boven aan mijn agenda..

Gezien de omvangrijke papierwinkel in Nederland, denk ik dat de meeste Thai wel wat ondersteuning gebruiken kunnen, mocht hun wederhelft heengaan. Nu heb ik toevallig een zus in de buurt wonen, die dit zou kunnen doen.

Alleen de inkomsten vormen een veel groter probleem. Veel recht op Nederlandse uitkeringen heeft ze niet (zie ook andere topics). Nu zal ze (in geval van mijn overlijden) graag terug naar Thailand willen. Met een zak geld gaat dat beter, dus denk ik er aan om mijn levensverzekering of om meer te sparen.

Heel praktisch gezien mag ik eigenlijk niet voortijdig ten einde komen. Zo lang ik leef, komen de inkomsten binnen, wordt de administratie bijgewerkt en wordt er gespaard voor slechtere tijden.

Mocht zij overlijden, dan wil ze terug naar Thailand. Die wens zal ik in zo'n situatie ook inwilligen. Voor mijzelf en kind(eren) kan ik (financieel) alles wel klaar spelen. Extra maatregelen zijn dan niet nodig, met uitzondering van familiebezoekjes.
- -

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#7 Bericht door Jim » dinsdag 17 mei 2011, 12:46

Ervee71 schreef:
Jim schreef:m'n vrouw wil de fik in en haar as moet in het muurtje van de tempel in haar moebaan worden gemetseld.
tenminste, in het stukje muur wat ik dan nog eerst moet metselen.
Heb je dit via een uitvaartverzekering geregeld?
Ik hoor bedragen van boven de 5000€ om het dode lichaam te vervoeren per vliegtuig.
ja dat is heel erg duur.
dat had ik al gezien.

ze wil in nederland gecremeerd worden en de urn moet dan naar thailand worden gebracht.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#8 Bericht door driver » dinsdag 17 mei 2011, 16:44

Goed onderwerp .

Omdat Sukanya ( nog) niet in Nederland is en woont komt het nog niet ter sprake maar ik ben er wel mee bezig dingen uit te zoeken voor het geval ze hierheen komt.
Tot die tijd zit ze nu in Thailand zonder werk te wachten op het IND besluit .
Aangezien ze op mijn advies met werken is gestopt mede vanwege de inb.cursus en examen etc ondersteun ik haar nu financieel zolang de IND procedure loopt.

1.Mocht ik de bekende pijp uitgaan terwijl zij nog in Thailand is dan weten mijn beide kinderen wat ze moeten doen ri. Sukanya want ik laat Sukanya daar niet zonder poen zitten terwijl ze me hier de grond in mikken .

Sukanya zal voor een x periode financieel geholpen worden zodat ze rustig kan gaan kijken wat ze moet of kan doen in de toekomst.

Mocht ze daadwerkelijk naar Nederland komen wordt er ook iets op papier gezet en open ik een bankrekening op haar naam en stort er direct geld op wat dus van haar is mocht ik met de neus omhoog gaan terwijl zij bij me woont .

Wslijk zal ze dan weer ri.Thailand gaan denk ik met het geld en ook dan kan ze weer een nieuw leven gaan opbouwen.

Mijn kinderen beuren dus wat minder maar ze zijn gelukkig niet hebberig dus eind goed al goed .

2. nog niet besproken omdat ze hier niet is en in Thailand regelt haar familie alles neem ik aan.

mvg driver

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#9 Bericht door Harm » dinsdag 17 mei 2011, 19:23

Hebben het toevallig gisteravond met de Dela geregeld

Toen ze 2,5 jaar geleden bij me kwam wonen was de wens het lichaam in een kist naar Los en daar cremeren, de verzekering (Dela) koste me toen 65 euro kwartaal ( het vervoeren van het lichaam in een speciale dicht gesoldeerde tinnen kist+vliegreis kostte +/- 4700 euro)
Nu de kinderen bij ons zijn komen wonen werd het volgens haar dan toch wel erg duur dus heeft ze besloten hier gecremeerd te willen worden (zonder poespas zoals ze zelf zegt en dat geld ook voor de kinderen)
Na de crematie wordt de urn na vrijgave (duurt +/- 1,5 mnd ivm evt doodsoorzaak vast te stellen door politie) naar Los gebracht.
In Los wordt dan de complete ceremonie gedaan met de monniken etc. etc.
Afhankelijk van de vliegtuig maatschappij (een aantal wil de urn namelijk alleen vervoeren in het ruim) en dat kost je dan om en nabij de 500 euro.
Als ze het toestaan in de hand bagage dan moet je wel een officieel certificaat hebben van het crematorium en dan kost je dat vervoer door jou zelf gedaan altijd nog zo'n 100 euro vergoeding aan de vliegmij. ivm de toestanden van beveiliging etc op de luchthaven.

Mijn oudste zoon regelt alle andere zaken zoals deze zijn genoemd in mijn testament, simpel omdat ze inmiddels zeer redelijk Nederlands spreekt en schrijft maar gewoon weg alle regeltjes en alle andere toestanden (nog) niet begrijpt. Dus daar wil ik haar dan ook niet mee opzadelen.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#10 Bericht door joepattaya » woensdag 18 mei 2011, 04:09

En toch hebben we een dergelijk topic al eens gehad, zij het niet toegespitst op de Thaise partner.

Ik denk er wel eens over, maar daar blijft het dan eigenlijk bij. Het is behoorlijk onthais om je daar druk over te maken en in zoverre ben ik goed geintegreerd.
Ik ben geregistreerd bij de Ambassade en op het moment dat het proces verbaal van overlijden bij hullies aankomt gaat de molen draaien. Maak ik niet meer mee!

Er zal best een moment komen dat ik serieus ga nadenken over dit soort zaken........waarschijnlijk op 13 juli. :?:

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#11 Bericht door Ervee71 » woensdag 18 mei 2011, 06:02

joepattaya schreef:En toch hebben we een dergelijk topic al eens gehad, zij het niet toegespitst op de Thaise partner.
Wijs me de weg, ik heb het niet gevonden in "immigreren naar Nederland".

joepattaya schreef:Ik denk er wel eens over, maar daar blijft het dan eigenlijk bij. Het is behoorlijk onthais om je daar druk over te maken en in zoverre ben ik goed geintegreerd.
Als ik in Thailand zou wonen, zou ik ook misschien ook integreren. Nu is zij in Nederland en ja, moet zij integreren.

joepattaya schreef:Ik ben geregistreerd bij de Ambassade en op het moment dat het proces verbaal van overlijden bij hullies aankomt gaat de molen draaien. Maak ik niet meer mee!
Mijn vriendin ook, maar of de Thaise ambassade in Nederlander iets mee doet?
Al onze mails blijven onbeantwoord.

joepattaya schreef:Er zal best een moment komen dat ik serieus ga nadenken over dit soort zaken........waarschijnlijk op 13 juli.


Uh wat gaat er gebeuren op 13 juli?
GETROUWD OP 24-08-2011

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#12 Bericht door Loe » woensdag 18 mei 2011, 06:27

met mijn vriendin die in thailand woont geprobeerd hierover te praten, maar praten over de dood is hetzelfde als doodgaan voor de meeste thai, dus men mag er niet over praten.

in nederland pas nog meegemaakt. thaise vrouw met nederlandse man 6 jaar getrouwd officieel. man zegt tegen de vrouw dat hij alles goed geregeld heeft via familie en vrienden. man komt te overlijden, heeft gelukkig wel een testament laten maken. familie komt daags na overlijden het huis in en vernietigd alle waardevolle papieren en dringt aan op vertrek naar thailand. totaal geen hulp dus. vrienden zien ineens een leuk vrouwtje dat alleen is en willen tegen natura haar wel helpen, dus ook geen hulp.
het vrouwtje stond dus huilend bij mij op de stoep.

dus als jullie iets willen regelen doe het dan ook goed, daar hebben ze ook recht op


groetjes loe

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#13 Bericht door Ervee71 » woensdag 18 mei 2011, 06:37

Loe schreef:
dus als jullie iets willen regelen doe het dan ook goed, daar hebben ze ook recht op


groetjes loe
Dat is 1 van de redenen dat ik er mee bezig ben.
Aan mijn familie moet ik het niet vragen, of ik moet voor mijn ouders overlijden.
Mijn broer woont in het buitenland en heeft ook geen flauw idee over het hoe en wat.
Vrienden?
GETROUWD OP 24-08-2011

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#14 Bericht door dutch » woensdag 18 mei 2011, 06:46

Loe schreef:met mijn vriendin die in thailand woont geprobeerd hierover te praten, maar praten over de dood is hetzelfde als doodgaan voor de meeste thai, dus men mag er niet over praten.

in nederland pas nog meegemaakt. thaise vrouw met nederlandse man 6 jaar getrouwd officieel. man zegt tegen de vrouw dat hij alles goed geregeld heeft via familie en vrienden. man komt te overlijden, heeft gelukkig wel een testament laten maken. familie komt daags na overlijden het huis in en vernietigd alle waardevolle papieren en dringt aan op vertrek naar thailand. totaal geen hulp dus. vrienden zien ineens een leuk vrouwtje dat alleen is en willen tegen natura haar wel helpen, dus ook geen hulp.
het vrouwtje stond dus huilend bij mij op de stoep.

dus als jullie iets willen regelen doe het dan ook goed, daar hebben ze ook recht op


groetjes loe
Testament staat altijd centraal geregistreerd in Den Haag.(copie bij de notaris)
Verder staat ze overal officieel geregistreerd als zijn vrouw (gemeente-belasting-svb- etc etc)
Mogelijk hebben ze een "en/of" bankrekening.
Het is niet iets "willen" regelen,maar iets "moeten" regelen!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Weet je Thaise partner wat te doen als jij overlijd?

#15 Bericht door Loe » woensdag 18 mei 2011, 07:44

Dutch,

wat mij betreft is het ook "moeten", maar wat ik met dit verhaal wilde aangeven, vertrouw niet te veel op familie en vrienden, want ik heb 20 jaar bij een bank gewerkt en kan je zeggen:

Als er geld of bezittingen in het spel zijn bij overlijden, dan veranderen heel veel mensen en soms (veel) niet ten goede.

groetjes Loe

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”