hoe trouwen of samenwonen in Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ralfboot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 februari 2011, 20:57

hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#1 Bericht door ralfboot » zondag 08 mei 2011, 13:10

hallo,

Ik heb een vraag voor degene die getrouwd zijn of samenwonen met een notarieel samenlevingscontract in nederland met hun thaise partner. Hoe zijn jullie getrouwd? huwelijkse voorwaarde of gemeenschap van goederen? of hebben jullie gekozen voor een notarieel samenlevingscontract.
Sinds 2011 kun je nl niet meer kiezen voor fiscaal partnerschap en is een van de bovengenoemde punten een voorwaarde om elkaars fiscaal partner te zijn. Verder ben ik benieuwd naar waarom je voor trouwen of een samenlevingscontract gekozen hebt.

ik hoop dat iemand me kan helpen/adviseren in deze keuze

vast bedankt

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#2 Bericht door Jim » zondag 08 mei 2011, 21:24

niemand kan je adviseren om te trouwen.
dat wil je of dat wil je niet.

heb je 'a shitload of money' dan trouw je op huwelijkse voorwaarden, heb je dat niet dan maakt 't niet uit.

geregistreerd partnerschap is alleen geldig in nederland en een handvol andere landen.
in thailand volgens mij niet.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#3 Bericht door Gardensafari » zondag 08 mei 2011, 22:04

ralfboot schreef:hallo,


Sinds 2011 kun je nl niet meer kiezen voor fiscaal partnerschap en is een van de bovengenoemde punten een voorwaarde om elkaars fiscaal partner te zijn.
Er zijn bijna geen voorwaarden meer voor fiscaal partnerschap.
Fiscaal partner ben je vanaf 1-1-2011 in IEDER geval:

1 Als je gehuwd bent
2 Als je een geregistreerd partnerschap hebt
3 Als je op één adres samenwoont, met of zonder notarieel samenlevingscontract
4 als je duurzaam gescheiden leeft zonder echt gescheiden te zijn

De laatste twee zijn nieuw.
Tot en met 31 december 2010 kon je in de laatste twee gevallen kiezen.
Je was fiscaal partner of niet.
Vanaf 1-1-2011 valt er niets meer te kiezen: je bent automatisch fiscale partners.
Een forse uitbreiding dus.
Voor velen betekent het verplicht samen aangifte inkomstenbelasting doen voor 2011.

Overigens is de wachttijd in de erfbelasting verkort.

Met andere woorden: als je samenwoont op één adres (en daarbij is de inschrijving bij de burgerlijke stand doorslaggevend, met enkele uitzonderingen, zoals kamerverhuur en onderverhuur), dan ben je fiscale partners van elkaar.
Of je getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt, of een (notarieel) samenlevingscontract is niet van belang.
Het fiscaal partnerschap geldt immers ook voor samenwonende zussen, broers, en andere familieleden.

Ga je met een Thaise vrouw/man in Nederland samenwonen, dan hoef je voor de fiscus niet te trouwen.
Dus kies gewoon de samenlevingsvorm die het beste bij JULLIE past!
Bouw je een pensioen op en gun je je vrouw een nabestaandenpensioen, dan eisen de meeste pensioenfondsen minstens een notarieel samenlevingscontract.
Maar fiscaal is het allemaal lood om oud ijzer...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

ralfboot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 februari 2011, 20:57

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#4 Bericht door ralfboot » maandag 09 mei 2011, 20:52

Dank voor jullie antwoord,

Hans volgens de website van de belastingdienst ben je als je ongehuwd samenwoont geen fiscaal partner en heb je dus geen recht op de algemene heffingkorting. (zie statement hieronder)


http://www.belastingdienst.nl/particuli ... l#P25_2666

Ik heb een huis en geen shitload of money. Ze komt hier wonen maar je weet nooit hoe en of het bevalt en of we ooit met knallende ruzie uit elkaar zullen gaan. Nu weet ik zeker van niet maar goed ik ken legio voorbeelden van nederlandse stellen wie hier ook ooit zeker van waren en hun huis hebben moeten verkopen.

grtz

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#5 Bericht door Gardensafari » maandag 09 mei 2011, 22:58

Ik ben verbijsterd.
De tekst op de site van de belastingdienst is opeens weer veranderd.
Maar enfin.
Sluit gewoon een notarieel samenlevingscontract.
Dan kun je je huis keurig buiten de boedel houden.
Je kunt je vrouw aanmelden bij het pensioenfonds als partner.
En je komt in aanmerking voor de algemene heffingskorting.
En zo'n notarieel samenlevingscontract kost niet veel....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#6 Bericht door Jim » maandag 09 mei 2011, 23:12

ralfboot schreef: Ik heb een huis en geen shitload of money. Ze komt hier wonen maar je weet nooit hoe en of het bevalt en of we ooit met knallende ruzie uit elkaar zullen gaan. Nu weet ik zeker van niet maar goed ik ken legio voorbeelden van nederlandse stellen wie hier ook ooit zeker van waren en hun huis hebben moeten verkopen.
de waarde van een gemiddeld nederlands huis is a shitload of money voor de meeste thai ;)
dus, tenzij ze tot de thaise hi-so behoord, moet je dat voor het trouwen idd goed regelen.
Laatst gewijzigd door Jim op dinsdag 10 mei 2011, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

ralfboot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 februari 2011, 20:57

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#7 Bericht door ralfboot » dinsdag 10 mei 2011, 08:53

samenlevingscontract+testament + tolk 1100 euro en dan heb ik ook nog een goedkope notaris pffff
Ik heb een huis gekocht 2 jaar geleden, maar geen shitload of money maar een shitload of schuld haha

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#8 Bericht door Gardensafari » dinsdag 10 mei 2011, 09:47

ralfboot schreef:samenlevingscontract+testament + tolk 1100 euro en dan heb ik ook nog een goedkope notaris pffff
Ik heb een huis gekocht 2 jaar geleden, maar geen shitload of money maar een shitload of schuld haha
Dat is wel heel veel geld.
En waar is die tolk goed voor?
We hebben over een situatie in Nederland.
Voor een samenlevingscontract + testament was ik niet veel meer dan € 500 kwijt.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 10 mei 2011, 09:54

Gardensafari schreef:
ralfboot schreef:samenlevingscontract+testament + tolk 1100 euro en dan heb ik ook nog een goedkope notaris pffff
Ik heb een huis gekocht 2 jaar geleden, maar geen shitload of money maar een shitload of schuld haha
Dat is wel heel veel geld.
En waar is die tolk goed voor?
We hebben over een situatie in Nederland.
Voor een samenlevingscontract + testament was ik niet veel meer dan € 500 kwijt.
Als de dame, neem ik maar effe aan, in kwestie aangeeft dat eea niet duidelijk was tijdens de ondertekening door onvoldoende kennis van de taal ligt er een aardig bommetje onder enige overeenkomst die je met een buitenlander sluit...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ralfboot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 februari 2011, 20:57

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#10 Bericht door ralfboot » dinsdag 10 mei 2011, 10:04

Hans bij welke notaris ben je geweest. Als die het zonder tolk doet is dit wellicht een interessante optie voor me

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#11 Bericht door Gardensafari » dinsdag 10 mei 2011, 10:11

ralfboot schreef:Hans bij welke notaris ben je geweest. Als die het zonder tolk doet is dit wellicht een interessante optie voor me
Tap Tromp van Hoff.
Zitten in Oost-Nederland, maar maken deel uit van Netwerk Notarissen en die zitten door heel Nederland.
Overigens besef ik mij nu dat mijn Thaise vrouw al een Nederlands paspoort had en redelijk Nederlands spreekt.
Misschien maakt dat een verschil....

Zo'n samenlevingscontract stelt eigenlijk niets voor.
Zeker niet, zolang de vrouw toch niets bijdraagt aan de pot.
Wel is het zo dat de meeste pensioenfondsen een notarieel samenlevingscontract verlangen.

Overigens moet je beseffen dat als je haar als partner meldt bij het pensioenfonds de jaren die je samen doorbrengt niet teruggedraaid kunnen worden.
Zij blijft recht houden op weduwenpensioen over die periode.
Gaat het na kortere of langere tijd mis, dan krijgt een eventuele latere partner minder.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: hoe trouwen of samenwonen in Nederland

#12 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 10 mei 2011, 11:45

ralfboot schreef:Hans bij welke notaris ben je geweest. Als die het zonder tolk doet is dit wellicht een interessante optie voor me
Als jouw vrouw de Nederlandse taal niet machtig is, dan mag ze bij geen enkele notaris papieren ondertekenen. Spreekt en leest ze de Engelse taal? Dan zijn er andere mogelijkheden: Notaris Mechelsen (van kantoor Mechelsen en Haksteen) in Elburg. Dan ben je voor ongeveer de helft van het geld klaar van wat je nu betaald.
- -

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”