Ervaringen SSO

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#16 Bericht door prajak » woensdag 04 mei 2011, 02:43

Vraag eens aan Mart, die heeft denk ik een lijst. Ik had hem ook in mijn PC maar vind het niet meer.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Ervaringen SSO

#17 Bericht door mistifarang » vrijdag 29 juli 2011, 04:31

Over de behandeling bij het SSO kan niet geklaagd worden echter heb ik weer hetzelfde probleem als verleden jaar ingevolge de nieuwe regeling. Dit jaar binnen de gestelde termijn de formularia bij een locaal kantoor in BKK na verificatie achter gelaten voor verzending naar NL.
Kort geleden een dreigende "herinneringsbrief" van de SVB in de bus.....
Aangezien ik er vanuit ga dat wanneer ik aan de regeltjes heb voldaan, het SSO is volgens mij een gecontracteerde (en betaalde) partner van de SVB, kan de SVB mij niet (wettelijk) aansprakelijk houden totdat het e.e.a. in Roermond aankomt. Waar? Tot de deur, totdat de post daar van het postkantoor is gehaald, op het bureau van de ambtenaar?
Op mijn e-mail bevestiging dat de zaak in ontvangst is genomen aan de SVB, en nu op mijn verzoek aan hen zich met "mijn" SSO-kantoor in verbinding te stellen en een daaraanvolgende klacht heb ik geen fatsoenlijk antwoord ontvangen.
Resultaat: ik heb een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman die de zaak nu in behandeling heeft en al contact met de SVB daarover heeft gehad.
Nu afwachten hoe de Ombudsman de wet interpreteert!
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#18 Bericht door dutch » vrijdag 29 juli 2011, 08:24

Op mijn vraag aan de SVB of ik verantwoordelijk ben voor het al dan niet verzenden van de formulieren door SSO,werd mij te kennen gegeven dat ik inderdaad verantwoordelijk ben en blijf.
Curieuze zaak.
Mijn oplossing tot nu toe is: copie bewaren en twee weken na verzending via DigiD aan de SVB om een bevestiging van ontvangst vragen.
Ben benieuwd naar het ombudsman antwoord.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Ervaringen SSO

#19 Bericht door mistifarang » vrijdag 29 juli 2011, 08:40

dutch schreef:Op mijn vraag aan de SVB of ik verantwoordelijk ben voor het al dan niet verzenden van de formulieren door SSO,werd mij te kennen gegeven dat ik inderdaad verantwoordelijk ben en blijf.
Curieuze zaak.
Mijn oplossing tot nu toe is: copie bewaren en twee weken na verzending via DigiD aan de SVB om een bevestiging van ontvangst vragen.
Ben benieuwd naar het ombudsman antwoord.
Ik ook, heb sinds gisteren tenminste een fatsoenlijke reactie (van de zijde van de Ombudsman). De SVB verschuilt zich sinds verleden jaar inderdaad achter hun standpunt dat ik verantwoordelijk blijf totdat het in Roermond is, hetgeen ik, juridisch gezien, meen te mogen betwijfelen. En wanneer dan inderdaad mag men dat duidelijk in hun voorschriften melden! Zij zeggen echter zelf dat het SSO het e.e.a. inneemt voor verzending naar Roermond, zonder je dus omtrent het "risico" te waarschuwen! Verleden jaar kwam op het hoofdkantoor (BKK) zelfs informeel hun vraag naar voren wie er eigenlijk de portokosten (gaat) betalen, het SSO of de SVB............
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ervaringen SSO

#20 Bericht door printen44 » vrijdag 29 juli 2011, 11:39

Eenvoudige oplossing. Ik vraag altijd bij het SSO het ingevulde, gestempelde en van handtekeningen voorziende exemplaar. Zij maken een kopie voor hun administratie en ik stuur het originele exemplaar per aangetekende post naar Roermond. Ik ken onderhand de Thaise methode. "Post versturen, mai pen rai, we kijken niet op een weekje of maandje."

Ik hou graag zelf alles in de hand.

Uiteraard maak ik zelf een kopie van het originele exemplaar voor mijn administratie.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#21 Bericht door dutch » vrijdag 29 juli 2011, 11:43

printen44 schreef:Eenvoudige oplossing. Ik vraag altijd bij het SSO het ingevulde, gestempelde en van handtekeningen voorziende exemplaar. Zij maken een kopie voor hun administratie en ik stuur het originele exemplaar per aangetekende post naar Roermond. Ik ken onderhand de Thaise methode. "Post versturen, mai pen rai, we kijken niet op een weekje of maandje."

Ik hou graag zelf alles in de hand.

Uiteraard maak ik zelf een kopie van het originele exemplaar voor mijn administratie.
Dat deed ik ook,maar er wordt nu melding van gemaakt dat de SSO dat (in opdracht) niet meer toestaat.
Ik moet echter ook toegeven dat de behamdeling in het kantoor Korat op een wat betere en soepelere manier gaat als in het begin.(Drama in het kwadraat).
Zal zien als ik er aan toe ben ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#22 Bericht door prajak » vrijdag 29 juli 2011, 15:10

Ik leverde de SSO mensen in Nongkhai een enveloppe aan voor Roermond. Met het stempel EMS en een fraai luchtpostplakkertje. En "The Netherlands" ook in het Thais nota bene. Het werd met een glimlach in ontvangst genomen.

Ik kreeg het ingevulde leven-ding niet mee maar wel ongevraagd en gratis een kopie. Vier weken daarna stuurde ik een email naar Roermond en kreeg bevestiging van ontvangst.

Zie ik goed dat ik, buiten NL wonend, mijn DiGiD pas kan aanvragen na mijn 65 verjaardag ?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen SSO

#23 Bericht door dutch » zaterdag 30 juli 2011, 01:07

[quote="prajak"]Ik leverde de SSO mensen in Nongkhai een enveloppe aan voor Roermond. Met het stempel EMS en een fraai luchtpostplakkertje. En "The Netherlands" ook in het Thais nota bene. Het werd met een glimlach in ontvangst genomen.

Ik kreeg het ingevulde leven-ding niet mee maar wel ongevraagd en gratis een kopie. Vier weken daarna stuurde ik een email naar Roermond en kreeg bevestiging van ontvangst.

Zie ik goed dat ik, buiten NL wonend, mijn DiGiD pas kan aanvragen na mijn 65 verjaardag ?[/quote]

Zekers!! :clap:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Ervaringen SSO

#24 Bericht door mistifarang » dinsdag 02 augustus 2011, 11:50

Kreeg net een voor mij zeer akseptabele mail van de SVB waarin mijn klacht als gegrond werd aanvaard, waardoor door mij mijn klacht aan de Ombudsman ingetrokken wordt. De voor mij beslissende vraag wie en tot waar nu uiteindelijke verantwoording draagt/ligt voor de ontvangst van formulieren wordt hiermede niet beantwoord, echter dit keer is mijn (mail)notificatie/klacht dat ik de formulieren in persoon heb afgegeven in Bangkok voldoende gebleken om mij niet opnieuw naar het kantoor te doen laten gaan, hetgeen mij het vermoeden geeft dat men hun verantwoording of die van het SSO aanvaard.

Bevestigd wordt o.m. het volgende:

"U laat het formulier levensbewijs verifieren door een daartoe bevoegde autoriteit. Daarna kunt u het formulier verzenden naar het kantoor dat door het hoofdkantoor van SSO telefonisch aan u wordt opgegeven. Het telefoonnummer van het hoofdkantoor is vermeld op het formulier levensbewijs dat wij u toezenden. U kunt er echter ook voor kiezen om het formulier te laten verifieren en te laten verzenden door het hoofdkantoor dat het hoofdkantoor van SSO u opgeeft. In het laatste geval dient u zich bij dat kantoor persoonlijk te melden en zult u zich moeten legitimeren.
De afspraak dat u eerst bij het hoofdkantoor van SSO telefonisch vraagt naar het juiste regiokantoor is gemaakt, omdat de adressen van de regiokantoren regelmatig wijzigen." (......)

en:

"uw verklaring in uw e-mail van 26 juli 2011 beschouwen wij als het bewijs van in leven zijn van u en uw partner. U hoeft dus nu verder geen actie meer te ondernemen."

interessant:

"Het SSO heeft toegezegd hun personeel op de regionale kantoren wederom te instrueren over de validatiemethode en te garanderen dat er op ieder kantoor tenminste een medewerker aanwezig is, die Engels spreekt en bekend is met deze methode." ("die Engels spreekt" :o )

Al met al een zeer akseptabel antwoord van de vestigingsdirecteur.
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen SSO

#25 Bericht door prajak » dinsdag 02 augustus 2011, 15:48

Nou, dit is wel heel aardig.....

" U laat het formulier levensbewijs verifieren door een daartoe bevoegde autoriteit. Daarna kunt u het formulier verzenden naar het kantoor dat door het hoofdkantoor van SSO telefonisch aan u wordt opgegeven. Het telefoonnummer van het hoofdkantoor is vermeld op het formulier levensbewijs dat wij u toezenden. U kunt er echter ook voor kiezen om het formulier te laten verifieren en te laten verzenden door het hoofdkantoor dat het hoofdkantoor van SSO u opgeeft. In het laatste geval dient u zich bij dat kantoor persoonlijk te melden en zult u zich moeten legitimeren. De afspraak dat u eerst bij het hoofdkantoor van SSO telefonisch vraagt naar het juiste regiokantoor is gemaakt, omdat de adressen van de regiokantoren regelmatig wijzigen. "

Ik krijg het formulier niet mee na het aftekenen; men houdt het. Ik krijg gratis een kopie. Ik kan het dus niet verzenden naar wie dan ook. Wat ik doe is na 4 weken Roermond een email sturen.

Me melden aan het hoofdkantoor van SSO ? Dat is Bangkok, 600 km voor mij. Nee, ik meld me in het stadskantoor en ben daarna overgeleverd aan......

En dat adressen van regiokantoren regelmatig wijzigen ? Geloof ik niets van. Nou, als iets vastgeroest zit in dit land zijn het wel de kantoren van de overheid en helemaal de SSO. Daar komt iedere werknemer zijn stempeltje en formuliertje halen !

Dus een mooie email maar waarde nihil. De kool en de geit....

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Ervaringen SSO

#26 Bericht door mistifarang » dinsdag 09 augustus 2011, 06:08

Alhoewel ik geen intentie meer had om nog enige reactie noch informatie te sturen ben ik vandaag de SVB een openbare dankzegging verschuldigd. Ik heb al iets gemeld omtrent hun laatste brief, doch heden ontving ik per speciale post een electronisch wereldklokje. Dank U.
http://www.antoni-uni-photography.com/P ... cbjdj-A-LB
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen SSO

#27 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 december 2011, 10:31

Vandaag begonnen aan de operatie (of zou het moeten zijn: operette/klucht/drama?) bewijs-van-in-leven-zijn t.b.v. de SSO i.v.m. mijn aanvraag voor de AOW.
Ik had vandaag mijn 90-dagen meldingsdag bij de Immigratiedienst en probeerde daar dan tegelijk mijn levensbewijs te laten afstempelen. Er werd 3 x naar de 2 formulieren gekeken en vervolgens werd mij verteld dat de dienstdoende ambtenaren niet bevoegd waren dit te tekenen/stempelen, want daar waren ze niet hoog genoeg voor en ze hadden er ook geen specifiek stempel voor.....
Nou ja, dan naar het gemeentehuis waar ik destijds mijn gele tabien baan (huisboek) heb gekregen.
Ik dacht dat daar dan de afdeling burgerzaken o.i.d. zou zitten die dit wel zou kunnen afhandelen.

Niet dus, dat is weer een ander gebouw dat ergens op het goevernementsterrein zit, een kilometertje verderop. Na wat heen-en-weergevraag kwamen we ter bestemder plekke.
De baliejuffrouw bekeek het eerst ondersteboven dus toen vermoedde ik al dat ze geen Engels kon. Daarna gaf ze het aan de achter haar zittende cheffin die ons bij zich riep.
Na wat uitleg zei ze dat ze het niet in behandeling mocht nemen omdat het formulier niet in het Thais was. Ze vond dat we het eerst moesten laten vertalen. Ze beriep zich op een oekaze uit Bangkok waarin het verbod op het behandelen van niet-Thaise formulieren stond. Na enig zoeken vond ze die circulaire en toonde de genoemde tekst aan mijn vrouw. Het klopte.
(De SVB zal ik berichten dat ze voortaan de formulieren tevens in het Thais aan ons moeten sturen. Vertaling kost een paar honderd euro maar dat voorkomt een hoop ellende voor hun klanten in het Thailand.)

Wat nu? Dan maar rechtstreeks bij het SSO proberen. Mijn vrouw was intussen het kookpunt genaderd "Jullie ook altijd met je belachelijke formulieren die ze hier niet kunnen lezen"!
Maar bij de SSO reageerden ze heel begripvol. Ik was de 1e Nederlander die met dit forumlier kwam, de loketdame wist van niks maar nam alle papieren in om te overleggen met haar superieur. Waarbij ik haar wees op de telefoonnummers van het SSO-hoofdkantoor in Bangkok die ze kon bellen.
Vriendelijk verzocht ze ons morgen terug te komen! Wordt vervolgd dus.
Mijn vrouw was gelukkig weer wat afgekoeld door de aardige behandeling.... :worshippy: :giggle:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Ervaringen SSO

#28 Bericht door Mart » dinsdag 06 december 2011, 10:43

Ruud, ....... gewoon "e v e n " naar de - juist ja, - Ambassade.

Gemakkelijker kan het bij de SVB kennelijk niet :Whistle: :Whistle: :Whistle:

Buiten de SVB heb ik nog twee keer per jaar die ellende. :crazy:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Ervaringen SSO

#29 Bericht door Edje » dinsdag 06 december 2011, 12:24

Ruud schreef;

Ik had vandaag mijn 90-dagen meldingsdag bij de Immigratiedienst en probeerde daar dan tegelijk mijn levensbewijs te laten afstempelen. Er werd 3 x naar de 2 formulieren gekeken en vervolgens werd mij verteld dat de dienstdoende ambtenaren niet bevoegd waren dit te tekenen/stempelen, want daar waren ze niet hoog genoeg voor en ze hadden er ook geen specifiek stempel voor.....

Ik ben met de papieren van SVB naar Immigration Chonburi (Jomtien Sio 5) gegaan.
Hier werd geen enkel probleem gemaakt, getekend en afgestempeld was ik binnen 10 min. weer buiten.
Vervolgens opgestuurd naar SSO te Si Racha.

Kopiën gemaakt en deze al via 'Mijn SVB' verzonden. DigiD noodzakelijk.

Om de andere twee pensioen fondsen voor te zijn heb ik deze kopiën ook daar heen verzonden.
Hopelijk pikken ze dat.

Van alle drie tot heden nog niets gehoord.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen SSO

#30 Bericht door RuudThai » woensdag 07 december 2011, 09:10

RuudThai schreef:Vriendelijk verzocht ze ons morgen terug te komen! Wordt vervolgd dus.
Het vervolg: 't liep met een sisser af :D .
Vanmorgen werden we gebeld door de SSO-dame dat het allemaal in orde zou komen, alleen wilde ze nog even een kopie van mijn paspoort. Gisteren bood ik dat al aan, maar toen hoefde het niet. Nu weer wel dus.
Ze had contact gehad - ik vermoed met hoofdkwartier SSO - en daar hadden ze haar een fax met een voorbeeld-invulling gestuurd. Zowel de levensverklaring die in feite de politie/gemeente/ambassade moet legaliseren als het formulier voor de SSO mochten ze afhandelen. Dat weet ik dus voor de volgende keer, geen gezeur meer elders.
Ze wapperde nog even met mijn formulieren zodat ik in een flits kon zien dat het redelijk ingevuld en gestempeld leek waarna ze zei dat ze het zou opsturen naar Nederland. 't Zal haar vast wel lukken.... :Whistle:

Nu wacht ik nog op antwoord van de SVB v.w.b. mijn vraag of de formulieren meertalig w.o. Thais kunnen worden gemaakt, zodat de afhandeling soepeler kan verlopen bij die instanties waar niemand kennis heeft van de Engelse taal.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”