WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#1 Bericht door menan » donderdag 21 april 2011, 07:40

Het is toch verdorie niet te geloven. Sta ik op het punt om mij uit te schrijven uit Nederland en heerlijk naar Thailand te verkassen, lees ik in de krant dat minister Kamp het woonlandbeginsel voor de WIA en de AOW en de KB per 1-1-2012 wil aanpakken.
En hoeveel mensen worden er nu getroffen. Het zullen niet de nieuwe gevallen alleen zijn, ga ik maar vanuit. Wat zal dit voor menigeen vreselijke gevolgen hebben. Vandaag valt er een kabinetsbesluit.
Hoe kom je er trouwens achter wat het woonlandbeginsel voor Thailand betekend.

Lees het artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... land.dhtml

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#2 Bericht door Jeanette » donderdag 21 april 2011, 08:45

Er staat onder andere .....
Het gaat om duizenden uitkeringen. In 2008 ging voor 5.028 kinderen bijslag naar Marokko, voor 2.370 naar Turkije, voor 1.332 naar de VS, voor 413 naar Suriname en voor 404 naar Thailand.
..... en dit ......
Tussen 65-plussers die binnen en buiten Nederland wonen, wordt dit jaar al verschil gemaakt. Belastingmaatregelen die de koopkracht van ouderen ondersteunen, gelden alleen voor degenen die in Nederland belasting betalen. De Eerste Kamer heeft hier deze week mee ingestemd.
...... over de doelgroep hier.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#3 Bericht door menan » donderdag 21 april 2011, 08:55

Dit zijn citaten betreffende de kinderbijslag en de AOW, maar ik denk dat de rampspoed vooral de WIA/WAO'ers gaat treffen.
Ik vraag me echt af wat het betekend wanneer iemand bv een uitkering heeft van E.1.500,- en niet meer belastingplichting is in Nederland en dus bv per saldo E.2.000,- ontvangt onder het woonlandbeginsel moet inleveren. Of wat te denken van een minimum WAO/WIA uitkering. En....voldoe je nog wel aan de inkomensnorm van Thailand.
Om hoeveel WAO/WIA'ers gaat het in thailand wel niet.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#4 Bericht door Mart » donderdag 21 april 2011, 09:04

Citaat Volkskrant.

Het gaat om duizenden uitkeringen. In 2008 ging voor 5.028 kinderen bijslag naar Marokko, voor 2.370 naar Turkije, voor 1.332 naar de VS, voor 413 naar Suriname en voor 404 naar Thailand.

Hoe is dat mogelijk ?
Wij ontvangen voor onze kinderen geen kinderbijslag. :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#5 Bericht door printen44 » donderdag 21 april 2011, 11:24

Het woonlandbeginsel geldt niet voor de AOW. Bij de AOW gaat het extra'tje eraf. Die krijgen alleen diegene die belastingplichtig zijn in Nederland.

Voor de WAO en anderen gaat wel het woonlandbeginsel gelden. In principe komt het erop neer dat de uitkering gelijk gaat worden aan de minimum eisen van levensonderhoud van het land waar je woont. Als men als basis het minimumloon van Thailand zou nemen betekend dat rond de 2000 baht per maand.

Maar het is nog maar een kabinetsbesluit. De Tweede en Eerste Kamer moeten daar nog een oordeel over vellen. Het is het stokpaardje van de PVV. "Nederland voor de Nederlanders" en als je dan in het buitenland woont of wilt gaan wonen heb je pech gehad.

Gebruikersavatar
Yasothon
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 26 februari 2011, 14:16
Locatie: Den Haag

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#6 Bericht door Yasothon » donderdag 21 april 2011, 11:26

Beste forumleden,
Ik zal mij zo snel mogelijk even voorstellen op deze site [$)

Dit vond ik op internet.

Uitkeringen van autochtone en allochtone Nederlanders die buiten Europa wonen, worden aangepast aan het niveau van het woonland. Het plan van minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) geldt voor de arbeidsongeschiktheidsuitkering, de nabestaandenuitkering en de kinderbijslag, schrijft de Volkskrant.

De ministerraad besluit donderdag over het voorstel. Het vorige kabinet had al soortgelijke plannen.

Door de maatregel worden duizenden uitkeringen aangepast. In 2008 ging voor 5028 kinderen bijslag naar Marokko, voor 2370 naar Turkije, voor 1332 naar de VS, voor 413 naar Suriname en voor 404 naar Thailand, rekent de krant voor.

Per euro kan in sommige landen tot zes keer zoveel worden gekocht als in Nederland. Het kan dan 'winstgevend' zijn om naar een land buiten de Europese Unie te verhuizen. Daarom vindt het kabinet het logisch dat iemand die in een goedkoper land woont, ook minder uitkering krijgt. Door het aanpassen van de uitkeringen zou per jaar dertig miljoen euro kunnen worden bezuinigd.

De maatregel was al aangekondigd in het gedoog- en regeerakkoord. Op termijn wil het kabinet de betaling van kinderbijslag naar landen buiten de EU helemaal staken. Daarvoor moeten eerst veertig verdragen met andere landen worden aangepast.

Het kabinet is overigens niet van plan de uitkering te verhogen voor mensen die wonen in duurdere landen zoals Luxemburg en Zwitserland. De wijziging moet op 1 januari ingaan.


Groeten,
Hans
De enige zekerheid die je mee krijgt bij je geboorte is dat je weer zult sterven, dus maak er in die tussentijd wat moois van.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#7 Bericht door menan » donderdag 21 april 2011, 11:35

printen44 schreef:Het woonlandbeginsel geldt niet voor de AOW. Bij de AOW gaat het extra'tje eraf. Die krijgen alleen diegene die belastingplichtig zijn in Nederland.

Voor de WAO en anderen gaat wel het woonlandbeginsel gelden. In principe komt het erop neer dat de uitkering gelijk gaat worden aan de minimum eisen van levensonderhoud van het land waar je woont. Als men als basis het minimumloon van Thailand zou nemen betekend dat rond de 2000 baht per maand.

Maar het is nog maar een kabinetsbesluit. De Tweede en Eerste Kamer moeten daar nog een oordeel over vellen. Het is het stokpaardje van de PVV. "Nederland voor de Nederlanders" en als je dan in het buitenland woont of wilt gaan wonen heb je pech gehad.

Wanneer het minimumloon voor thailand gaat gelden voor 2.000 baht = ± € 50.-, dan kunnen velen de borst natmaken en beter alvast een enkeltje Nederland aanschaffen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#8 Bericht door printen44 » donderdag 21 april 2011, 11:41

menan schreef:
printen44 schreef:Het woonlandbeginsel geldt niet voor de AOW. Bij de AOW gaat het extra'tje eraf. Die krijgen alleen diegene die belastingplichtig zijn in Nederland.

Voor de WAO en anderen gaat wel het woonlandbeginsel gelden. In principe komt het erop neer dat de uitkering gelijk gaat worden aan de minimum eisen van levensonderhoud van het land waar je woont. Als men als basis het minimumloon van Thailand zou nemen betekend dat rond de 2000 baht per maand.

Maar het is nog maar een kabinetsbesluit. De Tweede en Eerste Kamer moeten daar nog een oordeel over vellen. Het is het stokpaardje van de PVV. "Nederland voor de Nederlanders" en als je dan in het buitenland woont of wilt gaan wonen heb je pech gehad.

Wanneer het minimumloon voor thailand gaat gelden voor 2.000 baht = ± € 50.-, dan kunnen velen de borst natmaken en beter alvast een enkeltje Nederland aanschaffen.
Die "velen" zijn dan WAO'ers die in Thailand wonen en ik denk dat dat er niet zoveel zijn. De AOW'ers in Thailand verliezen "slechts" dat extra'tje. En dat is ongeveer 30 euro, tenminste voor mij.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#9 Bericht door Mart » donderdag 21 april 2011, 12:30

printen44 schreef: De AOW'ers in Thailand verliezen "slechts" dat extra'tje. En dat is ongeveer 30 euro, tenminste voor mij.
Dat is dus 1 € per dag, of 1 flesje bier minder :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#10 Bericht door Mart » donderdag 21 april 2011, 12:35

menan schreef: Wanneer het minimumloon voor thailand gaat gelden voor 2.000 baht = ± € 50.-, dan kunnen velen de borst natmaken en beter alvast een enkeltje Nederland aanschaffen.
Namen noemen we niet.
Ik ken persoonlijk 1 figuur in Hua Hin, die wordt binnenkort 65, dus zal wel blijven.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#11 Bericht door menan » donderdag 21 april 2011, 12:40

Geluksvogels vind je overal

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#12 Bericht door dutch » donderdag 21 april 2011, 12:48

Ik denk dat er voor de bestaande gevallen (zijnde die,die met toestemming vertrokken zijn) voor wat betreft een hoofduitkering,wel een soort "grandfathering" regeling zal komen.
Emigreren is uiteindelijk geen kattepis en het lijkt me dus logisch.Maar ja....wie ben ik? ;)

Nieuwe gevallen zullen dan gewoon niet meer toegekend worden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#13 Bericht door Borowolf » donderdag 21 april 2011, 13:16

Dat is dus 1 € per dag, of 1 flesje bier minder :lol:
Dat had je nu niet moeten zeggen. Heel mijn dag naar de filistijnen. :mrgreen:

Bij het nemen van deze maatregelen denkt men volgens mij niet aan ons maar aan Turken, Marokkanen en dergelijke medelanders. Wij hebben gewoon pech omdat we toevallig ook uit Nederland vertrokken zijn.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat men zo dom is deze ideeen op lange termijn door te zetten. Ons (ouderen) vertrek uit Nederland is een (financiele) zegen. Als ze ons (via financiele maatregelen) dwingen terug te keren dan is dat een enorme kostenpost. Maar ja, of ze zover kunnen nadenken? Het zijn tenslotte maar Nederlanders en geen Thai. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#14 Bericht door greenthaiway » donderdag 21 april 2011, 13:20

Mét Printen44 deel ik de mening dat de AOW'ers in Thailand slechts dat cadeautje van plm 30 euro verliezen.
Voor de AOW'ers onder ons niets aan de hand, denk ook aan "grandfathering".
Ik herhaal mijzelf nog maar eens, het wordt tijd dat de afbraak van ons sociaal stelsel wordt gestopt door een socialer kabinet, lees een centrum/links kabinet.
Het huidige kabinet is een a-sociaal kabinet, de rijken worden rijker de armen armer.
Eens barst de kruik, wat mij betreft snel.
Laatst gewijzigd door greenthaiway op donderdag 21 april 2011, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: WIA/WAO, ANW, AOW, KB uitkeringen aangepakt

#15 Bericht door menan » donderdag 21 april 2011, 13:22

Wanneer je de reacties leest in de telegraaf dan ziet men de expats naar Thailand als grote profiteurs die eindelijk eens aangepakt worden en aangezien het in de politiek niet gaat om helder verstand maar om kiezersgunst dan kan iedereen zijn hart vast houden.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”