Minder AOW in buitenland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Minder AOW in buitenland

#16 Bericht door driver » dinsdag 15 mei 2012, 05:23

Jullie met AOW in Thailand moeten niet zo klagen :giggle: want 8 of 900 eurootjes AOW in Thailand ontvangen is heel wat beter dan hier in Nederland hetzelfde krijgen met alle hoge woon en lasten hierzo.
Iedereen die nu in Thailand woont met alleen een AOW zonder pensioen oid heeft het m.i nog altijd veel beter dan menig AOW er of ster in Nederland eventueel met een klein pensioen erbij.
Van je AOW moet je in Thailand m.i makkelijk kunnen rondkomen mits je geen ...ik ben de grote en wijze farang en kijk eens wat ik allemaal kan en heb ... instelling hebt tenminste.


Zo, ik heb gesproken :mrgreen: dus kom maar op met jullie reacties .....

mvg driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Minder AOW in buitenland

#17 Bericht door dutch » dinsdag 15 mei 2012, 08:14

driver schreef:Jullie met AOW in Thailand moeten niet zo klagen :giggle: want 8 of 900 eurootjes AOW in Thailand ontvangen is heel wat beter dan hier in Nederland hetzelfde krijgen met alle hoge woon en lasten hierzo.
Iedereen die nu in Thailand woont met alleen een AOW zonder pensioen oid heeft het m.i nog altijd veel beter dan menig AOW er of ster in Nederland eventueel met een klein pensioen erbij.
Van je AOW moet je in Thailand m.i makkelijk kunnen rondkomen mits je geen ...ik ben de grote en wijze farang en kijk eens wat ik allemaal kan en heb ... instelling hebt tenminste.


Zo, ik heb gesproken :mrgreen: dus kom maar op met jullie reacties .....

mvg driver
Zoals bekend ( ;) ) ben ik van mening dat ik zelf kan uitmaken wat ik met mijn AOW wil en kan doen en waar dan ook in de wereld.
Er is mij niet bekend, dat bij het betalen van de AOW premie werd aangegeven, dat ik dan ook tot mijn dood in Nederland moet blijven wonen.
Vind het uiteraard dood normaal, dat ik elk jaar bewijs dat ik nog echt leef!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Minder AOW in buitenland

#18 Bericht door greenthaiway » dinsdag 15 mei 2012, 08:41

Moge alle AOW-ers hier in Thailand nog lang hun "Bewijs van in leven zijn" formulieren kunnen invullen.
Heb zelf voor 25 jaar bijgetekend, dan wordt het met 94 ook wel tijd om te vertrekken naar betere oorden :-)
En eh Driver, ben het helemaal met je eens.
Komen die twee foto' s, of was er maar 1 kiekje, nog?

Grtz, Greenthaiway

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#19 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 mei 2012, 08:51

Duiker schreef:Joep, we willen leven in thailand. Niet overleven. En ook thailand wordt duurder. De kapper kost inmiddels al 60 bath, in plaats van 50 bath voorheen. Maar hij krijgt wel altijd 10 bath fooi. Misschien verkeerd, maar dan krijg ik wel een soort van massage. [|)
De kapper..... :happyno: :happyno: :happyno: . Doe zoals ik, koop een tondeuse en trim je hoofd in Kojak (of Diederik Samsom) stijl, lekker fris in dit hete land, geen last van pietjes in je haar, goedkoop in de shampoo, een prima besparing! Zo'n tondeuse kost een paar honderd baht en gaat bij mij al 10 jaar mee! :clap: :thumbsup: :cheesy:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#20 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 mei 2012, 09:09

driver schreef:Jullie met AOW in Thailand moeten niet zo klagen :giggle: want 8 of 900 eurootjes AOW in Thailand ontvangen is heel wat beter dan hier in Nederland hetzelfde krijgen met alle hoge woon en lasten hierzo.
Iedereen die nu in Thailand woont met alleen een AOW zonder pensioen oid heeft het m.i nog altijd veel beter dan menig AOW er of ster in Nederland eventueel met een klein pensioen erbij.
Van je AOW moet je in Thailand m.i makkelijk kunnen rondkomen mits je geen ...ik ben de grote en wijze farang en kijk eens wat ik allemaal kan en heb ... instelling hebt tenminste.


Zo, ik heb gesproken :mrgreen: dus kom maar op met jullie reacties .....

mvg driver
Hohoho driver, vergis je niet hoor, Thailand is hardstikke duur voor alleen AOW'ers!
Ten eerste voldoen ze niet aan de inkomenseis van de immigratiedienst hier, dus moeten ze jaarlijks terug naar Nederland om een nieuw multiple entry visum te halen. Dus ticket- en verblijfskosten.

Dan hebben ze hier geen zorgverzekering. In Nederland zou ik voor mezelf per maand rond de 125 euro kwijt zijn en dan zijn - op het eigen risico na - praktisch alle kosten verzekerd. Hier heb ik een Franse verzekering die mij maandelijks ongeveer evenveel kost maar dan moet ik wel mijn bestaande medicijnen betalen, de opticien, de tandarts enz. Dan ben ik bijna het dubbele kwijt. Bovendien zijn in Nederland mijn 2 kinderen gratis meeverzekerd en hier moeten ze een eigen verzekering hebben.

En in Thailand krijg je vanuit Nederland geen bijzondere bijstand, zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderbijslag enz. Waar je in Nederland wel recht op hebt.
Ook zijn de privéscholen in Thailand niet kosteloos terwijl het onderwijs in Nederland - op wat kleine bijdragen na - gratis is.
Kortom, een AOW'er (pas over 2 maanden! [|) ) met kinderen zoals ik, is in Thailand beslist niet veel goedkoper uit dan in Nederland.

De partij die het woonlandbeginsel voor AOW-uitkeringen in z'n verkiezingsprogramma durft te zetten zal ik het bovenstaande wel eens even inpeperen! :evil:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Minder AOW in buitenland

#21 Bericht door prajak » dinsdag 15 mei 2012, 10:18

Wat een generaliserend gedoe. Ik dacht dat jullie met cijfers konden omgaan, of denk je alleen aan de eigen cijfers ? Ieder praat in zijn eigen straatje. Dan moet ik het weer voordoen ? Ben ik de enige hier met een beta opleiding ? Hebben jullie geen zakjap ? Of is er sprake van lichte tot matige luiheid..... :giggle2:

Er zijn mensen die pas op 65 naar hier komen. Die hebben een volledige AOW zonder korting. Gaan ze dan samen wonen met een aanmerkelijk jongere partner, zeg onder de 30, dan is de partnertoeslag heel hoog. Laat ze 18 jaar zijn dan haal je een AOW met partnertoeslag van bijna 1.400 euro per maand. Voorbeelden zijn er in dit land te over. Een hier schrijvend lid is iemand die heeft samengewoond met een veel jongere partner en hij heeft in dit forum zijn AOW en zijn partnertoeslag eens voorgerekend. Dat zal hij zich toch wel herinneren ? Wil hij die forumlink hier nog eens plaatsen ?

Ik zal niet voor anderen praten maar ik woon hier vanaf mijn 55e en heb 18% korting. Mijn partner is maar 13 jaar jonger dan ik dus de partnertoeslag is aanmerkelijk lager dan van mensen die met een heel jonge partner samenwonen. Mijn AOW is 760 euro per maand, maak er 800 van met de toeslag in de maand mei.

Dan kom je zonder veel rekenwerk op een verschil van 600 euro per maand en dat is geen kattenpies. De opmerking dat je van de AOW altijd kunt leven 'als je niet te gek doet' klopt niet, het is generaliserend. Vergeet niet dat dit land zones kent die duurder zijn dan andere. Vergeet niet dat mensen kinderen tot hun last kunnen hebben of inwonende familieleden.

Ik zou het met die 800 euro AOW niet redden en heb daar een bedrijfspensioen naast en bankrente, Ik kan het zonder de AOW ook redden. Maar er zijn er ook die naast de AOW niets hebben of heel weinig en die raken in de problemen als men aan de AOW komt. Je zou kunnen oordelen dat die mensen dan niet naar hier moeten komen maar dat is een discussie die we al eens hebben gevoerd in het kader van zorgkosten.

Iets in dit kader...

Ik herinner me een kreet van een Brit, jaren terug toen de eisen voor retirement- en huwelijksverlenging werden aangescherpt. Deze kreet werd geplaatst in Thaivisa dot com. De man bleek een klein pensioen te hebben van, o jee, die grijze cellen toch, geen 200 pond per maand, ik denk zelfs maar 130. Maar ze waren nog nooit iets te kort gekomen, simpel huisje eigendom van zijn vrouw, gelukkig en gezond, met de kippen op stok dus nauwelijks stroomkosten, eigen tuin en kippen, en die man zou het land moeten verlaten door de nieuwe regels. Hoe het met hem afgelopen is vermeldt het verhaal niet. Als je zo KUNT leven, prima. Maar wie kan dat ? Ik ben eerlijk: ik niet.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Minder AOW in buitenland

#22 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 15 mei 2012, 10:44

RuudThai schreef: ....het onderwijs in Nederland - op wat kleine bijdragen na - gratis is.

ff off-topic vraag: wat vind jij een kleine bijdrage? In welke orde van grootte moeten we dan denken?
Live your dream, don't dream your life.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Minder AOW in buitenland

#23 Bericht door greenthaiway » dinsdag 15 mei 2012, 10:52

Waarschijnlijk doel je op deze thread Prajak:
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... 1&t=819393

Ik ontvang aan AOW, inclusief de toeslag voor mijn huidige vriendin, exclusief vakantiegeld: 1422,57 Euro
Het vakantiegeld bedragt per maand: 43,47
Zij is 21 jaar en de toeslag die ik ontvang is 675,36
Het vakantiegeld bedragt per maand: 40,86

Voor de goede orde, als alleenstaande kom ik beter rond, maar ja, vrouwen kosten nu eenmaal geld :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#24 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 mei 2012, 15:30

Wouter_Udon schreef:
RuudThai schreef: ....het onderwijs in Nederland - op wat kleine bijdragen na - gratis is.

ff off-topic vraag: wat vind jij een kleine bijdrage? In welke orde van grootte moeten we dan denken?
Ik heb van 2002 tot 2006 aan de openbare basisschool waar mijn (stief)dochter toen op zat slechts enkele tientjes per jaar voor bijv. het schoolreisje en wat andere uitstapjes betaald, ik denk hoogstens 50 euro per jaar.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Minder AOW in buitenland

#25 Bericht door prajak » dinsdag 15 mei 2012, 15:34

"..Voor de goede orde, als alleenstaande kom ik beter rond, maar ja, vrouwen kosten nu eenmaal geld .."

Vertel mij wat; en dan heb ik nog haar ma in huis en haar kleinzoon......maar het is wel gezellig in huis.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#26 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 mei 2012, 15:36

prajak schreef:"..Voor de goede orde, als alleenstaande kom ik beter rond, maar ja, vrouwen kosten nu eenmaal geld .."

Vertel mij wat; en dan heb ik nog haar ma in huis en haar kleinzoon......maar het is wel gezellig in huis.
Wacht maar tot-ie 14 is....., dan piep je wel anders! :? :shock: :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Minder AOW in buitenland

#27 Bericht door prajak » dinsdag 15 mei 2012, 15:42

Da's nog 5 jaar; dan kan ik wel dood en opgestookt zijn.

En in dit AOW kader: het in huis nemen van oma en stiefkleinzoon heeft geen gevolgen voor mijn AOW en P-toeslag. Oma heeft een nul inkomen en stiefkleinzoon studeert nog. Er komen over hem pas vragen als hij 18 is. Ik stelde die vraag aan de SVB en binnen een week lag er brief op mijn NL corr. adres. Dat ging 'Overtoom'-snel.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Minder AOW in buitenland

#28 Bericht door greenthaiway » dinsdag 15 mei 2012, 15:47

Ik geloof dat ik te egoistisch ben om Thaise familie in huis te halen.
Het is niet anders, ben teveel op privacy gesteld...
Vind het knap als je jezelf kan wegcijferen.
Op zijn minst zou ik een kamer voor mij alleen willen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#29 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 mei 2012, 15:56

greenthaiway schreef:Ik geloof dat ik te egoistisch ben om Thaise familie in huis te halen.
Het is niet anders, ben teveel op privacy gesteld...
Vind het knap als je jezelf kan wegcijferen.
Op zijn minst zou ik een kamer voor mij alleen willen.
Ik vind privacy en egoïsme verschillende begrippen.
Dat je privacy wilt is heel normaal voor een westerling, maar dat is nog niet egoïstisch!
Ik trek me soms terug op m'n slaapkamer, daar staat ook een tv, dvd-speler, de computer en boeken. Terwijl er dan beneden een hele meute mensen zit die ik toch niet kan verstaan en al zou dat nog zo zijn, dan hebben ze het toch over onderwerpen die mij door de bank genomen niet interesseren.
Bijv. over de soaps van de avond ervoor, of over de tante van de schoonzus van de buurvrouw e.d. ...... ;) :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Minder AOW in buitenland

#30 Bericht door prajak » dinsdag 15 mei 2012, 15:57

Heb ik ook. Ik heb laten aanbouwen een slaap- en een badkamer, foto's zijn geplaatst hier in gezinsuitbreiding, en de gastenkamer waar oma pit is opgeknapt. Ik heb mijn eigen computerkamer helemaal voor mij alleen, en de living overdag behalve als men gaat eten.

Tijdens het eten merk ik dat er twee mensen bij zijn gekomen, en er eet vaak een vriendje van Nongnaay mee. En verder merk ik nauwelijks iets van de familie, ook niet als er kouwe kant van elders in het land op bezoek is. En ik kan een paar dagen weg zonder dat er paniek in de tent is. Nee, goeie oplossing zo.

En zit ik er toch tussen dan versta ik wat er wordt gezegd, grote delen althans.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”