Minder AOW in buitenland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 479
Lid geworden op: maandag 01 maart 2010, 14:04
Locatie: Lelystad

Minder AOW in buitenland

#1 Bericht door frans49 » woensdag 20 april 2011, 02:51

Ouderen in het buitenland krijgen straks minder AOW
19 april 2011 21:14 | bnr.nl

Minister Henk Kampvan Sociale Zaken kan vanaf 1 juni dit jaar het extraatje voor 65-plussers vervangen. De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met het wetsvoorstel om de tegemoetkoming in de koopkracht van AOW'ers te vervangen door een nieuwe regeling, die alleen geldt voor belastingbetalers in Nederland.

Daardoor krijgen straks naar schatting 280.000 ouderen die in het buitenland wonen, geen extraatje meer.

Eigenlijk was het de bedoeling om de export van de AOW-tegemoetkoming al met ingang van dit jaar aan banden te leggen. Maar het lukte vorig jaar niet om het bezuinigingsplan van het vorige kabinet voor 2011 door de Eerste Kamer te loodsen.

Elke maand vertraging in het plan kost ongeveer 8 miljoen euro.


(bron BNR)
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#2 Bericht door RuudThai » dinsdag 10 april 2012, 15:03

Misschien krijgen we die extra koopkracht-ondersteuning alsnog: de rechter heeft uitgesproken dat korting op de uitkering onrechtmatig is, zie dit artikel op de RNW-website:
Nederlandse AOW'ers in het buitenland zijn in het gelijk gesteld in een geschil over de maandelijkse koopkracht-ondersteuning van 33 euro. Het ministerie van Sociale Zaken overweegt nog in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. In de tussentijd blijft de tegemoetkoming buiten bereik.

De rechter in Haarlem oordeelde dat de Nederlandse overheid ten onrechte heeft gekort op de AOW-uitkering van Nederlanders in het buitenland, door sinds juni 2011 niet langer een koopkracht-ondersteuning aan deze groep uit te betalen. Alleen AOW'ers die 90 procent of meer van hun belasting in Nederland betalen komen er nog voor in aanmerking.

De rechtbank in Haarlem oordeelt nu dat er geen relatie mag bestaan tussen het ontvangen van een tegemoetkoming en het belastingplichtig zijn. De procedure was gestart door een aantal Nederlanders in het buitenland die de maatregel als discriminered hadden ervaren.
Lees verder op: http://www.rnw.nl/nederlands/article/te ... ft-onzeker

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Minder AOW in buitenland

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 10 april 2012, 15:22

Zover ik het lees en begrijpt is dat de koppeling Nederlanders in het buitenland die AOW hebben en de belasting, dat daar de rechter negatief over oordeelde. Ben benieuwd of Sociale Zaken in beroep gaat en/of er een andere koppeling gevonden zal worden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Minder AOW in buitenland

#4 Bericht door prajak » dinsdag 10 april 2012, 15:37

Mij verbaast dat de rechtbank in Haarlem bevoegd is voor een overheidsmaatregel; ik zou denken dat die zaak in Den Haag wordt uitgevochten. Maar goed, de rechtbank Haarlem is ogenschijnlijk bevoegd.

Wat je nu krijgt is een wetswijziging waarin de KOB wordt gekoppeld aan het woonland en dan krijg je het wel in NL, EU en mogelijk Zwitserland en verdragslanden sociale zekerheid maar blijven wij er buiten vallen. Reken op niks.

Ik ben niet blij met de publiciteit. Er zijn in NL nu eenmaal politieke partijen die ons zien als 'mensen met hun luie r... in de zon van onze centen' en dat kan alleen maar tot verkeerde gedachten leiden.....

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Minder AOW in buitenland

#5 Bericht door Mitmig » zaterdag 12 mei 2012, 18:24

Frans49, heb je bij de telegraaf gewerkt?? De titel van je topic doet mij vermoeden van wel. Minder Aow in het buitenland, geham de aow blijft precies het zelfde alleen het extraatje valt weg, maar de aow blijft het zelfde.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Minder AOW in buitenland

#6 Bericht door printen44 » zaterdag 12 mei 2012, 18:35

Het is maar hoe je rekent. Als je 933 euro AOW kreeg en je krijgt nu maar 900 euro AOW, dan heb ik toch het gevoel dat ik minder op mijn bankrekening gestort krijgt. Of reken ik verkeerd?

Mitmig
Expat
Expat
Berichten: 175
Lid geworden op: dinsdag 03 januari 2006, 15:36
Locatie: Koh Samui

Re: Minder AOW in buitenland

#7 Bericht door Mitmig » zondag 13 mei 2012, 05:27

Je kan rekenen tot je een ons weegt het gaat om de definitie van het woord extraatje!! Een extraatje is een cadeautje boven op je standaard AOW uitkering, dus je basis uitkering verandert niet, en je krijgt dus niet minder AOW, je krijgt wel minder geld overgemaakt maar dat is heel iets anders dan "minder AOW in het buitenland"!!!!!!!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Minder AOW in buitenland

#8 Bericht door dutch » zondag 13 mei 2012, 05:58

Mitmig schreef:Je kan rekenen tot je een ons weegt het gaat om de definitie van het woord extraatje!! Een extraatje is een cadeautje boven op je standaard AOW uitkering, dus je basis uitkering verandert niet, en je krijgt dus niet minder AOW, je krijgt wel minder geld overgemaakt maar dat is heel iets anders dan "minder AOW in het buitenland"!!!!!!!
Op je 51ste in Thailand wonen,lijkt het mij dat je hier een baan hebt of een eigen bedrijf?
Je zult vermoedelijk ook wel bezig zijn met te bedenken hoe je op oudere leeftijd voldoende inkomen zult hebben/krijgen.
*Je verzamelt nu voldoende om dit af te dekken.?
*Je verzekert jezelf middels lijfrentes of iets dergelijks?
*Je betaalt voor pensioenvoorzieningen?
*Je betaalt (nog steeds) vrijwillig voor de AOW?
Bij al die b.g. mogelijkheden ga ik er niet van uit dat je dan verplicht ergens moet blijven (wonen) en dat zou er wel op neer komen bij eventuele vermindering van de AOW voor bepaalde groepen.
Dit slaat voor mijn gevoel dan ook op het woon-land-be-gin-sel !
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 479
Lid geworden op: maandag 01 maart 2010, 14:04
Locatie: Lelystad

Re: Minder AOW in buitenland

#9 Bericht door frans49 » zondag 13 mei 2012, 09:45

Mitmig schreef:Frans49, heb je bij de telegraaf gewerkt?? De titel van je topic doet mij vermoeden van wel. Minder Aow in het buitenland, geham de aow blijft precies het zelfde alleen het extraatje valt weg, maar de aow blijft het zelfde.

Ik had de bron erbij geschreven.
BNR En het was gewoon iets wat mij opviel en meende dat het van belang kon zijn.
Ik wist niet dat je kwaad werd. :angel:
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Minder AOW in buitenland

#10 Bericht door ron » zondag 13 mei 2012, 10:18

Kijk uit hoor Frans.
Het zijn felle rakkers hier!
Als de heren ook thuis zo vrolijk zijn,zal LOS :D vlug veranderen in LOC :neus: .....

Groet Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Minder AOW in buitenland

#11 Bericht door RuudThai » zondag 13 mei 2012, 14:05

ron schreef:Kijk uit hoor Frans.
Het zijn felle rakkers hier!
Als de heren ook thuis zo vrolijk zijn,zal LOS :D vlug veranderen in LOC :neus: .....

Groet Ron.
LOC = Land Of Chagrijn? ;) :shock: :giggle:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Minder AOW in buitenland

#12 Bericht door ron » zondag 13 mei 2012, 16:27

Helemaal goed Ruud. :clap:

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Minder AOW in buitenland

#13 Bericht door joepattaya » maandag 14 mei 2012, 08:55

printen44 schreef:Het is maar hoe je rekent. Als je 933 euro AOW kreeg en je krijgt nu maar 900 euro AOW, dan heb ik toch het gevoel dat ik minder op mijn bankrekening gestort krijgt. Of reken ik verkeerd?
Ff kijken...........(933 -/- 33 + 66 x 2) in het kwadraat en daar weer de wortel van gedeeld door twee -/- (99/twee-derde) = negenhonderd........miljaar en dat zonder zangvogel!

Maar goed...zoals je ziet ben ik ook geen kei in het rekenen; tegen de tijd dat ik mijn P.P.P. in de praktijk mag brengen:
- 2 kartonnen dozen van een dubbeldeurs koelkast van het merk Samsung (THB 15/stuk)
- 1 rol plakband (duktape) (THB 50)
- een stanleymes voor de ramen jat ik van het werk (THB 0).
- eten doe ik voor THB 5 per maaltijd ('s morgens een extra groot portie rijst en daar de hele dag mee doen)
- ik drink water (THB 5/dag)
- douchen kan ik op 1 van de vele bouw-werven voor de dure condo's (THB 0)
- kapper, manicure, pedicure is niet nodig; nagels schuur ik af aan de stoeprand (THB 0)
- kleding is te halen uit de vuilnisbak bij elk hotel (THB 0)
- ziektekosten? als ik langzaam genoeg ziek wordt, dan merk ik het niet. (THB 0)
- visum? niet nodig...paspoort zal na verloop ook verlopen (THB 0)
- ja dat was het zo'n beetje.........mijn PPP is zo'n THB 500 per maand.

Laat ze maar korten! :Whistle:

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Minder AOW in buitenland

#14 Bericht door Duiker » maandag 14 mei 2012, 17:45

Joep, we willen leven in thailand. Niet overleven. En ook thailand wordt duurder. De kapper kost inmiddels al 60 bath, in plaats van 50 bath voorheen. Maar hij krijgt wel altijd 10 bath fooi. Misschien verkeerd, maar dan krijg ik wel een soort van massage. [|)
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Minder AOW in buitenland

#15 Bericht door greenthaiway » dinsdag 15 mei 2012, 02:19

Duiker schreef:Joep, we willen leven in thailand. Niet overleven. En ook thailand wordt duurder. De kapper kost inmiddels al 60 bath, in plaats van 50 bath voorheen. Maar hij krijgt wel altijd 10 bath fooi. Misschien verkeerd, maar dan krijg ik wel een soort van massage. [|)

Ik heb, als ik in Udon Thani ben, rijd nogal veel het land door, een straatkapper.
Knippen, oorharen en neusharen bijknippen, kortdurende (gelukkig) nekmassage kost alles bij elkaar 40 THB.
Ook ik geef 10 THB fooi, voor 50 THB ben je daar weer het heertje.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”