In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#16 Bericht door Gardensafari » donderdag 07 april 2011, 17:38

Jouw toekomstige vrouw heeft toch geen land of ander onroerend goed op haar naam staan?
Jullie willen later toch geen huis-met-tuin in Thailand kopen?
Als haar ouders overlijden, zit er ook geen land of onroerend goed in de erfenis?

Na het huwelijk met een buitenlander wordt de vrouw ook als buitenlander gezien en dat kan problemen geven.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#17 Bericht door Mart » vrijdag 08 april 2011, 02:45

Gardensafari schreef: Na het huwelijk met een buitenlander wordt de vrouw ook als buitenlander gezien en dat kan problemen geven.
O ja ???? welke ??? krijg ze dan ook het zelfde paspoort ? :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#18 Bericht door dutch » vrijdag 08 april 2011, 07:20

jumbo schreef:en wat ik bedoelde uit te leggen is dat ik me plots realiseerde dat je vanwege je NL huwelijk in technisch al getrouwd bent en je een verklaring van ongehuwd zijn vanuit je NL gemeente nodig hebt om de door de Thai BUZA geaccepteerde verklaring van de Emabassade hieromtrent te laten legaliseren waarmee je op de Amphur kunt trouwen.....
Wat op zijn beurt weer mijn eenvoudigere tegenvoorstel was op de rompslomp van de registratie van je NL huwelijk in Thailand maar dus op een praktisch probleem kan stuiten..

Zijn we er weer?? :P

Iemand praktische ervaring met voor de wet trouwen in NL en dat later in TH overdoen???
Ben voor de wet in Nederland getrouwd en mijn vrouw kreeg op de huwlijksdag meteen het Nederlands paspoort.
Heb deze akte/trouwboekje laten vertalen in het engels en de engelse vertaling laten vertalen in het Thais.
Omdat ik toen in Indonesie woonde heb ik deze handel bij de Nederlandse ambassade zowel als bij de Thaise ambassade van de nodige handtekeningen en stempels laten voorzien.Het originele dokument(en) was toen bijna een klein boekje geworden ;)
Heb daarvan 10 copieen laten maken en als originele copie wederom laten stempelen etc.
Als ik in Thailand een dergelijke bewijs van huwelijk copie nodig had,bijvoorbeeld bij het aanvragen van de gele tabien baan,werd hij algemeen als correct document aanvaard.Ik denk omdat er tevens een Thaise vertaling--stempel-stempel-stempel-- bijzat :mrgreen:
Leuke bijkomstigheid was dat de familienaam van mijn vrouw "commandeur" was en men had deze naam vertaald met het equivalent van de Thaise marine rang :mrgreen: :mrgreen:
We hebben dit nooit laten veranderen omdat men ,bij het lezen van het document,bijna in de houding ging staan :D

We hebben in het Nederlandse zowel als het Thaise paspoort haar Thaise meisjesnaam gebruikt met daarbij in het Nederlandse paspoort de toevoeging e.v. xxxxxxxxxx.
Ook op haar ID kaart stond "mevrouw"
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#19 Bericht door jumbo » vrijdag 08 april 2011, 08:50

Gardensafari schreef:
Na het huwelijk met een buitenlander wordt de vrouw ook als buitenlander gezien en dat kan problemen geven.
Da's een nieuwe want normaliter (meer regel dan uitzondering) zetten de getrouwden het aangekochte land, huis of andere eigendommen op naam van de vrouw omdat een buitenlander dat niet kan of mag volgens de Thaise wetgeving.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#20 Bericht door Ervee71 » vrijdag 08 april 2011, 09:11

Gardensafari schreef:Jouw toekomstige vrouw heeft toch geen land of ander onroerend goed op haar naam staan?
Jullie willen later toch geen huis-met-tuin in Thailand kopen?
Als haar ouders overlijden, zit er ook geen land of onroerend goed in de erfenis?

Na het huwelijk met een buitenlander wordt de vrouw ook als buitenlander gezien en dat kan problemen geven.

Zou je dit eens kunnen toelichten, want zover ik weet blijft mijn aanstaande gewoon de Thaise nationaliteit houden en haar Thaise paspoort.
Deze blijft ze zelfs behouden ook als ze het Nederlandse paspoort krijgt, i.v.m. erfrecht e.d.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 11 december 2009, 21:32

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#21 Bericht door somtam » vrijdag 08 april 2011, 09:21

Ervee71 schreef:
Gardensafari schreef:Jouw toekomstige vrouw heeft toch geen land of ander onroerend goed op haar naam staan?
Jullie willen later toch geen huis-met-tuin in Thailand kopen?
Als haar ouders overlijden, zit er ook geen land of onroerend goed in de erfenis?

Na het huwelijk met een buitenlander wordt de vrouw ook als buitenlander gezien en dat kan problemen geven.

Zou je dit eens kunnen toelichten, want zover ik weet blijft mijn aanstaande gewoon de Thaise nationaliteit houden en haar Thaise paspoort.
Deze blijft ze zelfs behouden ook als ze het Nederlandse paspoort krijgt, i.v.m. erfrecht e.d.
Zou in dat laatste geval maar opschieten aangezien Min. Donner de regel wilt gaan aanscherpen waarbij ik in sommige gevallen daar geen ongelijk in kan geven.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/28/don ... -strenger/
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#22 Bericht door Ervee71 » vrijdag 08 april 2011, 12:18

Ik zal toch minimaal 3 jaar moeten wachten...
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 11 december 2009, 21:32

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#23 Bericht door somtam » vrijdag 08 april 2011, 12:51

Ervee71 schreef:Ik zal toch minimaal 3 jaar moeten wachten...
Ach tegen die tijd zit er waarschijnlijk weer een heel ander kabinet wie weer een andere optocht in petto hebben
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#24 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 08 april 2011, 23:03

somtam schreef:
Ervee71 schreef:
Gardensafari schreef:Jouw toekomstige vrouw heeft toch geen land of ander onroerend goed op haar naam staan?
Jullie willen later toch geen huis-met-tuin in Thailand kopen?
Als haar ouders overlijden, zit er ook geen land of onroerend goed in de erfenis?

Na het huwelijk met een buitenlander wordt de vrouw ook als buitenlander gezien en dat kan problemen geven.

Zou je dit eens kunnen toelichten, want zover ik weet blijft mijn aanstaande gewoon de Thaise nationaliteit houden en haar Thaise paspoort.
Deze blijft ze zelfs behouden ook als ze het Nederlandse paspoort krijgt, i.v.m. erfrecht e.d.
Zou in dat laatste geval maar opschieten aangezien Min. Donner de regel wilt gaan aanscherpen waarbij ik in sommige gevallen daar geen ongelijk in kan geven.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/28/don ... -strenger/
Geen stress, het is maar zeer de vraag of dit wel kan met het internationale recht. Internationaal is het geaccepteerd dat de nakomelingen van een vrouw volautomatisch hun moeder's nationaliteit krijgen. Tuurlijk kun je er op latere leeftijd afstand van doen, maar dwingen via wetgeving....?
- -

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#25 Bericht door Ervee71 » donderdag 01 september 2011, 09:13

Vorige week woensdag (24-08-2011) was het dan zover.

Bij het krieken van de dag, dachten we nog dat de weergoden ons gunstig gezind waren. Dat dit niet zo mocht zijn, bleek een uur later al.
Maar hoeveel regen er ook viel, voor ons beiden kon de dag niet kapot.
Met naaste familie, wat ooms en tantes, een paar van mijn beste vrienden en haar zus hebben wij deze dag samen beleefd.

Hier wat foto's, die ik hier met jullie wil delen:


Afbeelding



Note: Het bruidsboeket en de coursage zijn door mijn vrouw zelf gemaakt.
Laatst gewijzigd door Ervee71 op dinsdag 13 december 2011, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#26 Bericht door RuudThai » donderdag 01 september 2011, 09:46

Nu is ze dus echt een Zeeuws meisje..... ;)
Van harte gelukgewenst! :clap:

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#27 Bericht door Ervee71 » vrijdag 02 september 2011, 06:54

Dank je wel, Ruud.
GETROUWD OP 24-08-2011

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: In Nederland trouwen, maar ook in Thailand registreren?

#28 Bericht door Ervee71 » woensdag 11 april 2012, 10:55

Het is weer al even geleden, maar het is ons gelukt om het huwelijk ook in Thailand te registreren.
Ik heb hier verslag van gedaan via thailandforum.nl, maar voor de geinteresseerden post ik het hier ook even:
Na alle formaliteiten, was het op 23 mei 2011 dan zover en hadden we van alle Nederlandse instanties, toestemming om in Nederland te mogen en kunnen trouwen. Op 24 augustus 2011 hebben wij in Nederland elkaar het ja-woord gegeven en in februari 2012 hebben we ons huwelijk ook in Thailand geregistreerd. Hier onze ervaring m.b.t. het inschrijven van ons huwelijk in Thailand:

1. Internationale trouwakte laten opstellen bij de gemeente.
2. Trouwakte laten legaliseren door BuZa, dit duurde slecht een 10-tal minuten zonder afspraak.
3. Trouwakte laten legaliseren door de Thaise Ambassade, deze konden we de andere dag op halen (of extra betalen en dan wordt deze per post opgestuurd.) Wij zijn er de andere dag terug omgereden en hebben er een leuk dagje uit van gemaakt.
4. Trouwakte laten vertalen door beëdigd vertaler, deze hebben we via de post terug laten sturen
5. Trouwakte laten legaliseren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Bangkok.

We waren vroeg in de ochtend om 4 uur vertrokken met de bus vanuit Korat naar Bangkok, om daar toch maar tijdig en voor de drukte aanwezig te zijn. Daar aangekomen, werden onze documenten (het origineel en de Thaise vertaling) eerst door een aantal ambtenaren achter een tafeltje gecontroleerd.

De ambtenaren twijfelde of onze documenten correct waren, we moesten eerst maar kopieën van onze paspoorten gaan maken en dan stuurde ze ons door naar een “supervisor”. Deze bekeek het originele trouwakte aandachtig en kwam tot de conclusie dat de achterzijde van het document niet in het Engels was.

Op de achterzijde stonden wat Latijnse kreten en deze kon hij dus niet lezen. Als we de achterzijde van het document op de Nederlandse ambassade zouden legaliseren, was het wel in orde.

Nu weet ik uit eerdere mailing met de ambassade, dat deze alleen documenten legaliseert die voor gebruik in Nederland van toepassing zijn en niet voor gebruik in Thailand. De “supervisor” was echter overtuigd van zijn gelijk (hoe kan het ook anders) en we konden vertrekken. Tegen beter weten in (en om mijn vrouw te overtuigen) vertrokken wij naar de ambassade.


Thais huwelijk
Daar aangekomen, werd ons aan het loket medegedeeld, dat zij de documenten niet mochten legaliseren en dat volgens hun onze documenten in orde waren. Wat nu gedaan……?

De behulpzame Thaise dame aan het loket adviseerde ons om toch nog maar eens een poging te wagen. Dus wij weer terug naar het ministerie.

Ondertussen was het 10.30 uur in de ochtend en de documenten moesten voor 12 uur ingeleverd zijn, anders kregen we ze dezelfde dag niet mee terug. Dus haast was geboden. Gelukkig werkte de taxichauffeur, na een kleine financiële aansporing, goed mee en waren we niet veel later op de plaats van bestemming.

Opnieuw hetzelfde ritueel, eerst de documenten laten controleren bij de ambtenaren achter het tafeltje. Weer dezelfde twijfel en ja weer de werd mijn vrouw naar de “supervisor” gestuurd. Deze keer, bleef ik echter in de wachtzaal wachten en ging mijn vrouw alleen naar binnen. Niet veel later kwam zij, enigszins opgelucht, weer naar buiten. Door de drukte, was er een 2de “supervisor” bij geplaatst.

Mijn vrouw was naar deze vrouwelijke “supervisor” gegaan, het hele verhaal uitgelegd. Zij bekeek onze documenten en als we de beëdigde vertaling zouden kopiëren, zonder de stempel van het vertaalbureau en deze zelf voorzien van een handtekening was het in orde. De kopieën van onze paspoorten, mochten we weer weggooien. Zo gezegd zo gedaan en we mochten weer terug naar af. Nu kregen we van de ambtenaren achter de tafel een nummer mee en mochten plaats nemen in de wachtzaal.

Toen we aan de beurt waren, was het alsof ze de grond van onder ons weghaalde. De dame achter het loket gaf aan dat het document niet in orde was, omdat de handtekening niet volgens het “juiste” protocol was geplaatst. Dan maar weer een nieuw kopie maken en de handtekening geplaatst onder haar toezicht. Om 5 minuten voor 12 uur was uiteindelijk alles goedgekeurd en konden we de documenten inleveren en daarna kon het lange wachten (4 tot 5 uur) beginnen.

6. Huwelijk registeren bij de lokale overheid.
Hier is een getuige voor nodig, in ons ons geval was dit mijn schoonzus en dat werd toegestaan. Deze formaliteit, duurde slecht een klein uurtje. Of de Belgische pralinen daar aan hebben bijgedragen…ik denk het wel.

Let wel op:

Bovenstaande is geschreven uit persoonlijke ervaring en wil niet zeggen dat het bij anderen ook zo gaat.
GETROUWD OP 24-08-2011

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”