Box 3 belasting ook voor emigranten.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Box 3 belasting ook voor emigranten.

#1 Bericht door prajak » vrijdag 01 april 2011, 00:56

Minister De Jager heeft een wetswijziging ingediend bij de Tweede Kamer inhoudende dat ook mensen die buiten Nederland wonen voortaan inkomstenbelasting gaan betalen over bank- en spaartegoeden in Nederland, de zogenaamde Box 3 heffing.

“Er wonen ongeveer 400.000 volwassen Nederlanders buiten Nederland en we hebben geconstateerd dat ze in Nederland banktegoeden hebben van ongeveer 10 miljard euro. Het Rijk verliest door de vrijstelling voor Box 3 vermogen thans 120 miljoen euro per jaar” aldus De Jager in zijn brief aan de Tweede Kamer.

Het wetsvoorstel kan naar verwachting rekenen op brede steun in het parlement.

Naar verwachting zal de maatregel ingaan op 1 Januari 2012.

(Bron: nieuwsdienst overheid)

===

Lekker hoor. We mogen niet volledig meestemmen, mogen geen zorgpolis en nu mogen we ook geen belastingvrijstelling meer. We zijn vergeten; tellen niet meer mee.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#2 Bericht door dutch » vrijdag 01 april 2011, 01:48

Heb al 12 jaren geen ervaring meer met de Nederlandse Fiscus.
Vertel me eens:
Wat is box 3
Een prive rekening ZONDER rente opbrengst bestemd voor de erfgenamen in Nederland en als noodvoorziening,gaat dan langzaam maar zeker leeglopen?

Misschien maar een euro rekening bij de HSBC in Bangkok openen,dan heb ik er meteen een visa credit card bij ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#3 Bericht door Borowolf » vrijdag 01 april 2011, 02:49

“Er wonen ongeveer 400.000 volwassen Nederlanders buiten Nederland en we hebben geconstateerd dat ze in Nederland banktegoeden hebben van ongeveer 10 miljard euro. Het Rijk verliest door de vrijstelling voor Box 3 vermogen thans 120 miljoen euro per jaar” aldus De Jager in zijn brief aan de Tweede Kamer.
Dat is wel een heel pijnlijke zaak. Dat kan toch niet vanwege het belastingverdrag of heb ik dat allemaal verkeerd begrepen? En wel uit de ziektekostenverzekering gooien maar geen belastingvrijstelling. Dit klopt toch weer van geen kanten vind ik. Maar ja, dat zal die lui in Nederland een zorg zijn.

Als ze het doorvoeren gaat mijn geld dus Nederland uit. Dat zal duidelijk zijn. Klein probleempje is dan nog... waar naartoe.
:mrgreen: En ik ben vast niet de enige die er zo over denkt dus dan levert het allemaal weer niks op alleen een hoop geregel voor ons.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 01 april 2011, 03:11

Singapore, Hong Kong, Jersey of met een NL Bank New Zealand, Australia
In Thailand zou ik niet alles parkeren, tenzij bij een HSBC of misschien UOB
Teveel risico's in Thailand politiek (opvolging) , economisch en rechtmatig als niet geregistreerd buitenlander
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#5 Bericht door prajak » vrijdag 01 april 2011, 04:09

[$) [$) Lieve mensen, wat voor een dag is het vandaag ?

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#6 Bericht door Piehans » vrijdag 01 april 2011, 04:19


Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#7 Bericht door Borowolf » vrijdag 01 april 2011, 06:40

Voortaan blijf ik op 1 april gewoon in bed. Lijkt me een stuk beter voor mijn hart met die rotzakken hier. :mrgreen: :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#8 Bericht door yandre » vrijdag 01 april 2011, 06:57

nu prajak
je brengt ze wel op ideen nou :mrgreen:

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#9 Bericht door joepattaya » vrijdag 01 april 2011, 07:33

prajak schreef:Lekker hoor. We mogen niet volledig meestemmen, mogen geen zorgpolis en nu mogen we ook geen belastingvrijstelling meer. We zijn vergeten; tellen niet meer mee.
Nee, nee Prajak, juist om jullie/ons niet te vergeten worden jullie/we weggezet in Box 3.

Daar staat wel tegenover, dat Mr. Rutten in het openbaar verkondigd heeft, dat als er ergens een Nederlander in het nauw verkeerd en mogelijk in gevaar is, dan wordt deze met man en helicopter ontzet. Tja, en dat kost een beetje.
Hoeveel (werkende) helicopters heeft Nederland eigenlijk?

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#10 Bericht door Borowolf » vrijdag 01 april 2011, 09:55

1 minder dan twee maanden geleden. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#11 Bericht door prajak » vrijdag 01 april 2011, 16:00

De 1 april mop van Thaivisa is een knaller geworden ! Ongelooflijk. Men komt er nu achter dat men gefopt is. Kijk daar maar eens bij nieuws...

Men had verteld dat farang van 50+ niet meer mogen huwen met een Thaise. Waarom ? Een niet gehuwde moet 800 k storten, een gehuwde de helft. Ik zag net 32 pagina's berichten. Schitterend. Daarom heb ik de mijne zo snel prijsgegeven. Ik hoop dat je hebt genoten.

Yandre, op ideeetjes brengen ? Nee, NL kijkt wel uit 10 miljard, maar het is denk ik veel meer, naar het buitenland te laten vertrekken.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#12 Bericht door pong » dinsdag 05 april 2011, 14:15

dutch schreef:Heb al 12 jaren geen ervaring meer met de Nederlandse Fiscus.
Vertel me eens:
Wat is box 3
Een prive rekening ZONDER rente opbrengst bestemd voor de erfgenamen in Nederland en als noodvoorziening,gaat dan langzaam maar zeker leeglopen?

;)
Box 3 is in feite wat vroeger de vermogensbelasting was. Je betaalt een vast tarief van 30% tax over 4% van de waarde van je bezittingen (geld of aandelen)-als gemiddelde van 1/1 en 31/12. Die 4% is gewoon toen vastgelegd-of de bank nu meer of minder geeft (al 2 jaar flink minder- al heb ik nog een depositootje met 5,5%-maar aandelen deden vorig jaar soms wel +40%). Er is dus geen aparte belasting van de echte rente meer. 2e huizen vallen ook in box 3-minus de evt. hypotheek/schuld erop. Vermogensaanwas als zodanig wordt ook niet belast-en daar is NL weer enorm royaal mee vergeleken met rest van EUR.
ER is wel een vrijstelling van ruim 20.000 eur (gaat elk jaar met infl. omhoog). En -als dit je enige inkomstenbron voor de NL-IB is, is er een belastingvrije voet afh. van je status-maar tenminste iets van 1700€.
Dus-als het doorgaat- en als je geen enkele andere bron van inkomsten in NL hebt-dan kan je tot tegen de 2ton€ aanhouden, voor 65+ zelfs nog veel meer.
Dan lijkt me die 120 mil. opbrengst nogal erg ruim geschat-zou wel eens minder dan 10% kenne weze.
Als je dus die belasting uit dat vastgezette bedrag in NL betaalt, dat zonder enige vorm van rente/dividend zou uitstaan, ja, dan teer je langzaam in (met 1,2% per jaar= 30% van 4% tot je aan die ondergrens van rond de 2 ton zit.)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#13 Bericht door prajak » dinsdag 05 april 2011, 15:47

Pong, het was een 1 april mop en het gaat niet door al zou men graag willen. Er zou namelijk een sloot geld naar het buitenland vertrekken en daar zit geen enkele NL bank op te wachten. En die 10 miljard geschat vermogen is inclusief mijn poen. Dus je snapt al snel dat ik met jouw poen geen rekening heb gehouden..........

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Box 3 belasting ook voor emigranten.

#14 Bericht door SiamTon » dinsdag 28 juni 2011, 13:16

Borowolf schreef:
“Er wonen ongeveer 400.000 volwassen Nederlanders buiten Nederland en we hebben geconstateerd dat ze in Nederland banktegoeden hebben van ongeveer 10 miljard euro. Het Rijk verliest door de vrijstelling voor Box 3 vermogen thans 120 miljoen euro per jaar” aldus De Jager in zijn brief aan de Tweede Kamer.
Dat is wel een heel pijnlijke zaak. Dat kan toch niet vanwege het belastingverdrag of heb ik dat allemaal verkeerd begrepen? En wel uit de ziektekostenverzekering gooien maar geen belastingvrijstelling. Dit klopt toch weer van geen kanten vind ik. Maar ja, dat zal die lui in Nederland een zorg zijn.

Als ze het doorvoeren gaat mijn geld dus Nederland uit. Dat zal duidelijk zijn. Klein probleempje is dan nog... waar naartoe.
:mrgreen: En ik ben vast niet de enige die er zo over denkt dus dan levert het allemaal weer niks op alleen een hoop geregel voor ons.
Zwitserse Frang is een optie. Deze munt is één van de meest stabiele in de wereld en zit de laatste tijd in een stijgende lijn.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”