Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#1 Bericht door prajak » vrijdag 18 februari 2011, 15:40

Vermijd aangifteboete inkomstenbelasting

Per 1 januari 2010 zijn de boetes voor het te laat inleveren van de aangifte inkomstenbelasting aanzienlijk verhoogd. Niet iedereen neemt het even nauw met de inleverdatum. Deze datum staat vermeld op de uitnodiging die de fiscus u stuurt. De reden waarom de deadline niet wordt gehaald kan liggen in drukke werkzaamheden of het nog ontbreken van de benodigde gegevens. Dit doet zich verhoudingsgewijs vaak voor bij ondernemers.

Een geruststellende gedachte is dat de Belastingdienst niet onmiddellijk een boete oplegt, maar u eerst een aanmaning stuurt. In deze aanmaning staat dat u nog tien werkdagen de tijd heeft om uw wettelijke verplichting na te komen. Daarna hanteert de fiscus nog een zogenaamde coulanceperiode van zeven dagen na afloop van de uiterste termijn. Gaat u daar overheen, dan moet u rekening houden met een boete. Uit de in het najaar van 2010 verschenen parlementaire stukken blijkt dat het aantal overtreders op ongeveer 2% ligt.

Als u de eerste keer de fout in gaat, bedraagt de boete 226 euro. Dit is onafhankelijk van het bedrag dat u op grond van de aangifte bent verschuldigd. Zelfs als de aangifte tot een teruggaaf leidt, wordt de boete opgelegd. De recidivist moet rekening houden met een boete van maar liefst 984 euro.

Op grond van buitengewone omstandigheden kan de Belastingdienst van de boete afzien of deze verlagen. Te denken valt aan de situatie dat de Belastingdienst de uitnodiging tot het doen van aangifte naar een fout adres heeft gestuurd. Uit de rechtspraak blijkt dat ziekte, detentie of langdurig verblijf in het buitenland in principe geen excuus is om geen of te laat aangifte te doen. Men wordt in dergelijke gevallen geacht iemand aan te wijzen die de post doorstuurt of de aangifteverplichting overneemt. Als iemand buiten zijn schuld in financiële moeilijkheden is geraakt, kan dat een gegronde reden zijn om te verzoeken de boete te verminderen of kwijt te schelden.

Uit de verhoging van de fiscale boetes blijkt dat de overheid zich harder opstelt tegenover burgers die hun verplichtingen verzaken. Als men niet in staat is zelf zijn aangifteverplichtingen te regelen, is het verstandig om dit uit te besteden. Als u hierdoor boetes vermijdt, verdient u de kosten van het uitbesteden snel terug.

Bron: Wolfsbergen & Osnabrug

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#2 Bericht door printen44 » vrijdag 18 februari 2011, 16:17

Ben ik blij dat ik belasting- en premievrijstelling heb. [8) [8)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#3 Bericht door elst99 » zaterdag 19 februari 2011, 13:49

Vraag ieder jaar keurig uitstel aan en krijg dan automatisch 3 maanden, dus niet voor 1 april, maar tot 1 juli de tijd, zonder een cent boete!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#4 Bericht door carpediem » zaterdag 19 februari 2011, 14:15

In Thailand wonende en uitgeschreven uit Nederland heb ik na "emigratie" nog 6 jaar mijn aangifte moeten doen.
Nu ben ik vrijgesteld van aangifte omdat ik die 6 jaar vrijwel nihil belasting betaalde of ontving.
Het enige wat ik nog heb is een eigen huis in Nederland, waar geen belasting over geheven wordt.
Betaal nu alleen nog +/- 25 euro loonheffing over mijn AOW.
Blauwe enveloppe is verleden tijd, eindelijk.
pluk de dag (carpediem)

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#5 Bericht door greenthaiway » zaterdag 19 februari 2011, 14:25

carpediem schreef:In Thailand wonende en uitgeschreven uit Nederland heb ik na "emigratie" nog 6 jaar mijn aangifte moeten doen.
Nu ben ik vrijgesteld van aangifte omdat ik die 6 jaar vrijwel nihil belasting betaalde of ontving.
Het enige wat ik nog heb is een eigen huis in Nederland, waar geen belasting over geheven wordt.
Betaal nu alleen nog +/- 25 euro loonheffing over mijn AOW.
Blauwe enveloppe is verleden tijd, eindelijk.
Gardensafari, is die loonheffing van plusminus 25 Euro over de AOW op jaarbasis of maandelijks?
Ik betaal +/- 8 Euro per maand aan loonheffing over de AOW.
Ben zelf 3 jaar in Thailand woonachtig en 2,5 jaar uit de GBA uitgeschreven.
Heb nog geen enkel maal aangifte moeten doen, geen blauwe enveloppe gezien :mrgreen:
Ondanks dat ik wat onroerend goed, 5640 m2 landbouwgrond in Friesland, te gelde heb gemaakt.
Even afkloppen Mister Greenthaiway, bij deze gedaan op ongevernist hout.
S.v.p. niet doorvertellen, LOL.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#6 Bericht door carpediem » zaterdag 19 februari 2011, 15:17

Als je emigreert krijg je ik dacht een E aangifte vanzelf thuisgestuurd op je buitenlandse adres wat je bij uitschrijving hebt opgegeven. Het eerste jaar kun je dan kiezen voor buitenlandse of nederlandse belastingplicht.
Mogelijk hebben ze jou adres niet.

Ik heb bruto AOW 12.251,- euro per jaar; alleenstaande ( is min 8% voor verblijf in buitenland.)
De loonheffing is 281,- euro; is dus 2,3 %.

Zou wel nagaan of je nog belasting schuldig bent, dan sta je niet raar te kijken als ze je bij de nederlandse grens vragen gaan stellen.
pluk de dag (carpediem)

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#7 Bericht door greenthaiway » zaterdag 19 februari 2011, 15:37

@ Gardensafari,

Oh, die loonheffing is zeker hoger voor een alleenstaande...
Ben een oen wat belasting wetgeving betreft, daar hadden we de register accountant voor indertijd.

Heb wel aan de GBA indertijd het juiste adres doorgegeven.
Heb echt zakelijk én prive ongeloofelijk veel belasting betaald, vele, zeer vele miljoenen NLG.
Moet wel aantekenen dat het voornamelijk ingehouden loonbelasting betrof van uitzendkrachten.
Ga echt niet het werk van de belasting doen, ze zoeken het maar uit.
De SVB heeft mijn adres uiteraard, dus de Belastindienst dus ook?
Als ik naar Nederland ga mijd ik Schiphol wel, om, inderdaad, niet geconfronteerd te worden met iets onplezierigs.
Ik schrijf dit hier omdat ik mij geen zorgen maak, heb altijd alles netjes betaald, zakelijk als prive.
Nooit 1 NLG zwart verdiend, braafste jochie in de klas wat dat betreft, leest de Belastingdienst mee? OK.
Prajak, als je mee leest, kunnen ze je aanhouden bij de grens óf Schiphol als er geen aanslag is ontvangen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#8 Bericht door prajak » zaterdag 19 februari 2011, 16:43

Greenthaiway, je bent uitgeschreven uit NL zover ik weet. Je betaalt een paar pegels over jouw AOW, over ander inkomen heb je wellicht vrijstelling. Box 3 stopt aan de grens, je kunt jouw poen netjes in NL op de bank laten. Doe ik ook. Je hebt een stukje grond verkocht en ik neem aan dat dit prive grond was en geen onderdeel van een onderneming. Dan is die poen onbelast in box 1.

Als je toch belastingschuld hebt in NL dan weten ze je te vinden hoor ! Dan volgt beslag op jouw AOW en tot het volle bedrag omdat je niet in NL wooont. Een vrijgestelde bodem bestaat dan niet. Aanhouden ? Nooit van gehoord.

Ik heb voor belastingzaken een domicilie in NL en dat is mijn oude werkgever. Daar gaan de papieren naar toe en daar ligt mijn conserverende aanslag. Die loopt over precies een jaar er uit, dan ben ik 10 jaar uit Nl weg. Maar de laatste 8 jaat komt er niet eens meer een blauwe enveloppe. Alles wat ik nu aan inkomen heb is toegewezen aan Thailand. Over de AOW, einde dit jaar, zal ik een losse euro gaan dokken. Nou, vooruit dan maar.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#9 Bericht door greenthaiway » zaterdag 19 februari 2011, 17:10

Prajak,
Ja was privé grond.
Bedankt voor het geruststellende bericht.
Ik zal je er niet aan houden mocht ik tóch een aanslag krijgen 8-)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#10 Bericht door prajak » zaterdag 19 februari 2011, 17:28

Aanslag waarover ? Over jouw AOW betaal je netjes een paar pegels. Box 3 is vrijgesteld. Die grond was prive. Tenzij je wat verzwijgt......maar ik ken je langer dan vandaag. Van de belastinggaarders heb je denk ik weinig te vrezen.

Ik heb ook nog een onroerende zaak in NL. Het huis van mijn pa waarin ik een/zesde deel heb. De vrouw van wijlen pa woont daar nog in. En geen fiscus die me lastig valt. Moet dat verkocht worden als ze er niet meer is dan wordt die poen box 3 vermogen, en dat is vrij.

En heb je toch aangifteplicht dan kun je uitstel vragen zoals Elst al meldt. Tot 1 juli is heel normaal en dat krijg je zonder vragen. Wil je langer uitstel dan kan dat ook mits met valide argumenten. Maar denk er aan, ieder uitstel van inlevering verlengt de termijn voor navordering met dat uitstel, gebruikt of niet.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#11 Bericht door sirc » zaterdag 19 februari 2011, 19:21

carpediem schreef: Het enige wat ik nog heb is een eigen huis in Nederland, waar geen belasting over geheven wordt.
Betaal nu alleen nog +/- 25 euro loonheffing over mijn AOW.
Blauwe enveloppe is verleden tijd, eindelijk.
Ik heb ook nog een eigen huis in Nederland. Valt dat niet in box 3?
Zo als dit lees moet mijn vrouw en ik ieder de helft met 79% van de WOZ waarde min schulden aangeven.
Het huis is verhuurd aan mijn zoon met vriendin voor een symbolisch bedrag.

Dus M biljet dit jaar en C biljet vanaf volgend jaar

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#12 Bericht door prajak » zondag 20 februari 2011, 16:33

Sirc, uit jouw laatste woorden, in het bericht wel te verstaan, maak ik op dat je uit NL bent uitgeschreven en in TH woont. Als jouw emigratie feitelijk is afgerond stopt box 3 aan de grens op datum emigratie. Dat is bij mij ook zo gegaan. Ik heb afgerekend over de periode 1 Jan tot 1 Mrt 2002 in box 3 over poen en andere zaken in NL. De onroerende zaak die ik NL heb is in gebruik bij de vrouw van mijn overleden pa (en dat is niet ma, die is erg jong overleden). Dat huis staat op 6 namen en staat mij niet ter beschikking.

Jouw huis heb je aangehouden, de schuld ook, lees ik, en dat KAN aanleiding zijn voor de NL belastingdienst daar vragen over te stellen of je nog steeds in NL woonachtig te oordelen. Er staat je immers een huis ter beschikking. Je hebt het verhuurd aan een van jouw kinderen en, nu komt het, tegen een symbolisch bedrag. Dat wordt alom sterk afgeraden. Daar prikt men gemakkelijk doorheen.

Er wordt geadviseerd dat huis "marktconform" te verhuren. Dat bekent een gebruikelijk huurcontract met de bescherming van de huurder zoals in NL wettelijk geregeld en een marktconforme huur. Die zal jouw kind moeten betalen. Maar niemand kan jou beletten die huur eens per jaar weer terug te schenken binnen de bedragen die in NL zijn vrijgesteld zodat het geen schenkingsrecht kost.

Een ander risico kan zijn het kostenplaatje van dat huis. Als de hypotheekrente hoger is dan de betaalde huur kan de fiscus een schenking zien aan jouw zoon. En de jaarlijkse vrijstelling is klein. Ook een te lage huur kan een schenking zijn !

De kans dat de NL fiscus je in NL woonachtig oordeelt hangt verder af van jouw feitelijke gedragingen. In de rechtspraak doet het criterium "centrum van sociaal en economisch leven" opgang. Dat betekent voor het eerste criterium waar wonen familie, vrienden, waar heb je sport, kultuur, en voor het tweede criterium waar geef je jouw geld uit, NL of TH. Maar heb je in NL ook nog een auto en ben je regelmatig daar dan kunnen problemen opdoemen.

Ben je al jaren hier en heb je niets gehoord of is jouw laatste aangifte aanvaard dan heb je denk ik weinig te vrezen. En anders moet je die constructie eens onder de loupe nemen en met jouw kind gaan overleggen.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#13 Bericht door sirc » maandag 21 februari 2011, 06:11

Prajak, bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Dat huurcontract is al op tafel en is ondertekend maar er moet nog worden onderhandeld wie wat betaalt,
omdat ook de vriendin van mijn zoon in mijn huis is ingetrokken. Beiden studeren nog.
Omdat hij zelfstandig wilde wonen en dit mij nog meer studieondersteuning zou kosten had ik voorgesteld dat wij het huis zolang aanhouden en hij er gebruik van kan maken tot dat zijn studie is afgerond.

In de studietijd wordt van de ouders verwacht dat ze aan de kosten van het levensonderhoud bijdragen en dit zelf tot de leeftijd van 30jaar. Mijn zoon ontvangt alleen de basisbeurs van 96 Euro. Uit de berekening van de IB-groep en de schattingen van een universiteit, zijn af te lezen, dat een student ca 850 tot 930€ gemiddeld voor zijn levensonderhoud nodig heeft. Ik heb gegoogeld, maar niet kunnen vinden waar de grens getrokken wordt tussen levensonderhoud en schenking. De bedragen voor levensonderhoud van een kind is volgens mij ook niet voor ieder kind gelijk en hangt ook af van het financiële omveld van het ouderlijk huis. Een ouderlijk huis met meer financiële ruimte zal normaal gezien veel meer ondersteuning geven als een minima huishouding. Stel, ik zet die grens voor bijdrage in levensonderhoud voor mijn zoon op 1000Euro/maand. Wordt dit geaccepteerd? Of wat is de norm?

Daarboven zou ik van de vrijstelling van het schenkingsrecht gebruik kunnen maken.
Die zijn 5030€ eigen kind en 2012€ aan derden.

Het kostenplaatje van het huis valt wat de rente betreft reuze mee. Ik heb er nog een lening op lopen tegen
2,6%. 20% van de WOZ waarde zijn nog gefinancierd. De kosten van de energierekening zijn veel hoger.

Prajak, jij schrijft, dat je afgerekend hebt over 1 Jan tot 1 Mrt 2002 in box 3 over poen en andere zaken.
Stel je was pas 3Mrt vertrokken - moest je dan 3 maanden in NL afrekenen?
In de voorlichting M-biljet staat, dat je alleen hele maanden in het buitenland mag aanmerken.

------
Nu naar het belangrijkste punt. Waar ben ik woonachtig.
Wij hebben gespaard om na beëindiging van de werkperiode het grootste deel in deze levensfase in warme landen te kunnen verblijven.
Mijn vrouw is gestopt met werken en direct daarna zijn wij naar Thailand
vertrokken, hebben hier een groot huis gehuurd en genieten van de warmte en de zon.
Uitkeringen en inkomsten uit Nederland bestaan niet met uitzondering van het huis en box 3.

Jaren geleden hadden wij een kleine woning in zuid Spanje gekocht . De winters kunnen ook ten zuiden van Alicante nat en koud zijn. Het proefverblijf was tegengevallen. Die
woning was voor dit doel een miskoop. In de lente en de herfst is het er lekker te vertoeven.

Wij willen ca 5 maanden in de zomer in Nederland en Spanje op vakantie en de overige 7 maanden in Thailand verblijven.
Mijn auto is afgemeld maar nog in mijn bezit. Ik was ook voornemens de wagen weer voor een korte periode
aan te melden, want het huren bij een verhuurbedrijf is voor 4 tot 5 maanden heel duur.
Zou ik problemen krijen met deze handhaving, kan ik overwegen om mij een auto in Spanje aan te schaffen en de Nederlandse te verkopen.

Fouten die ik nu kan vermijden zijn vlugger ter herstellen als 2 jaren later. Daarom ben ik heel blij
als je mij jouw visie op mijn levensmodel en de fiscus kunt overbrengen.

.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#14 Bericht door carpediem » maandag 21 februari 2011, 07:17

Ben je uitgeschreven uit Nederland?
Als je ik dacht 3/4 maanden in Nederland verblijft kun je ingeschreven blijven en ook profiteren van de nederlanse ziektekostenverzekering.
Verblijf in Spanje is niet na te gaan, geen stempels in het paspoort.
Het is dus in jullie geval uitrekenen wat het voordeeligste is; dure ziektekostenverzekering als je het goed wil doen of belastingvrijstellig.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#15 Bericht door prajak » maandag 21 februari 2011, 07:19

Ik denk dat box 3 net als de premie volksverzekering na emigratie op het aantal dagen wordt afgerekend maar ben niet zeker.

Zeven maanden Thailand, en de andere maanden vakantie, je noemt het zelf al. Dat is een maand NL en vier maanden Spanje. Die ene maand is genoeg regen en narigheid, nietwaar ?

Uit NL ben je uitgeschreven, neem ik aan, dus je woont in Thailand voor de Thaise fiscus, 180 of meer dagen totaal in een jaar. Al heeft Thailand niets van jou te heffen als ik over jouw bronnen lees.

Emigreren is "een land metterwoon verlaten". Metterwoon betekent een vaste woonplaats hebben. Dat wordt dus afgebroken. "Met der woonst" verlaten. Doe dat dan ook geheel. Snij zoveel mogelijk draden door.

Dat je kinderen onderhoudt is normaal en tot een zeker bedrag is er geen sprake van schenking. Maar welke grens ? Ik adviseer je daarom een deskundige te raadplegen. Ik ben 9 jaar het vak uit en ken nog slechts de hoofdlijnen. Ik wil/kan je ook niet verder adviseren maar slechts de vinger op de zere plek leggen.

En dan nog een mogelijke adder. Heb je een huis in bezit in Spanje ? Dan kun je ook nog botsen met de Spaanse wetgeving, het verdrag NL-Spanje, en een eventueel verdrag Sp-TH.

Zoek deskundige hulp. De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) of de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs, de academici, in de NOB. Er zit er vast een in jouw buurt in NL.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”