Vragen over High School diploma vriendin

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#31 Bericht door 4ourlove » vrijdag 11 februari 2011, 18:58

Gardensafari schreef:Het zij je vergeven [|)

En dan beschuldigd 4ourlove mij van elitisme.
Terwijl ik hier juist een hele schuur vol onbedoelde humor uit meende te mogen peuren.
Ach, Wim Sonneveldt zei het ooit al eens: "waar is de humor op heden gebleven?"
Sorry. ;p
Gardensafari schreef:Toch ook een ernstig woord voor 4ourlove.
Stel je niet teveel voor van de waarde van het Thaise diploma in Nederland.
Niet-westerse diploma's krijg je in Nederland héél moeilijk erkend.
En daar komt het taalprobleem nog eens bovenop.
Als jouw vriendin, bijvoorbeeld, Engels studeert, doet ze er waarschijnlijk verstandiger aan het Cambridge Certificate of Proficiency te halen, dan een Thais diploma.

Bovendien ken ik maar een enkeling uit China of Thailand van de eerste generatie die een westerse taal echt goed heeft geleerd.
Onze grammaticale taal is voor een Thai zo mogelijk nog moeilijker dan een toontaal voor ons is.
Mijn vrouw weet dat er een 'verleden tijd' bestaat. De noodzaak ervan ontgaat haar volledig en dat je daarvoor een werkwoord totaal moet vervormen is helemaal een mysterie zo groot als een zwart gat. Dus lost ze het op haar manier op. Uiteraard een manier die ik nu meteen begrijp, maar of dat geldt voor iedereen is maar zeer de vraag. Ze vertelt mij dan een verhaal dat ze begint met mij te 'vragen' Toen, hè...Ik weet dan dat alles wat volgt in de verleden tijd hoort te staan....
Ze heeft een collega die veel meer grammaticale kennis heeft en zelfs in staat is om enige sterke werkwoorden op de juiste wijze te vervoegen. Haar Nederlands is dus stukken beter dan dat van mijn vrouw.
Maar ze heeft zo'n zwaar Thais accent, dat het nog moeilijk is om de hele boodschap te begrijpen.
En die taalproblemen kunnen op de arbeidsmarkt in de praktijk soms een nog groter obstakel vormen dan al of niet erkende diploma's.
Ze spreekt nu op zeg maar VMBO-T niveau Engels en ze pakt het toch redelijk snel op gelukkig, maar ja het is inderdaad wel iets voor de toekomst om zorgen over te maken. Maar gelukkig heeft ze ook met klanken geen moeite (ze kan zelfs de Nederlandse zinnen, incl de beruchte g/sch enzo perfect uitspreken en onthouden) dus ik denk dat ze het wel goed komt met de tijd. Ik werd overigens TOEFL or IELTS aangeraden. Maar ik wil graag dat als het lukt haar diploma eerst bevestigd word zodat we misschien 3 maandjes in België kunnen zitten, daarna 3 maanden Nederland, ondertussen Engels sterk verbeteren, toets nemen en dan studie starten.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#32 Bericht door Gardensafari » vrijdag 11 februari 2011, 19:38

4ourlove schreef:
Gardensafari schreef:Het zij je vergeven [|)

En dan beschuldigd 4ourlove mij van elitisme.
Terwijl ik hier juist een hele schuur vol onbedoelde humor uit meende te mogen peuren.
Ach, Wim Sonneveldt zei het ooit al eens: "waar is de humor op heden gebleven?"
Sorry. ;p
Gardensafari schreef:Toch ook een ernstig woord voor 4ourlove.
Stel je niet teveel voor van de waarde van het Thaise diploma in Nederland.
Niet-westerse diploma's krijg je in Nederland héél moeilijk erkend.
En daar komt het taalprobleem nog eens bovenop.
Als jouw vriendin, bijvoorbeeld, Engels studeert, doet ze er waarschijnlijk verstandiger aan het Cambridge Certificate of Proficiency te halen, dan een Thais diploma.

Bovendien ken ik maar een enkeling uit China of Thailand van de eerste generatie die een westerse taal echt goed heeft geleerd.
Onze grammaticale taal is voor een Thai zo mogelijk nog moeilijker dan een toontaal voor ons is.
Mijn vrouw weet dat er een 'verleden tijd' bestaat. De noodzaak ervan ontgaat haar volledig en dat je daarvoor een werkwoord totaal moet vervormen is helemaal een mysterie zo groot als een zwart gat. Dus lost ze het op haar manier op. Uiteraard een manier die ik nu meteen begrijp, maar of dat geldt voor iedereen is maar zeer de vraag. Ze vertelt mij dan een verhaal dat ze begint met mij te 'vragen' Toen, hè...Ik weet dan dat alles wat volgt in de verleden tijd hoort te staan....
Ze heeft een collega die veel meer grammaticale kennis heeft en zelfs in staat is om enige sterke werkwoorden op de juiste wijze te vervoegen. Haar Nederlands is dus stukken beter dan dat van mijn vrouw.
Maar ze heeft zo'n zwaar Thais accent, dat het nog moeilijk is om de hele boodschap te begrijpen.
En die taalproblemen kunnen op de arbeidsmarkt in de praktijk soms een nog groter obstakel vormen dan al of niet erkende diploma's.
Ze spreekt nu op zeg maar VMBO-T niveau Engels en ze pakt het toch redelijk snel op gelukkig, maar ja het is inderdaad wel iets voor de toekomst om zorgen over te maken. Maar gelukkig heeft ze ook met klanken geen moeite (ze kan zelfs de Nederlandse zinnen, incl de beruchte g/sch enzo perfect uitspreken en onthouden) dus ik denk dat ze het wel goed komt met de tijd. Ik werd overigens TOEFL or IELTS aangeraden. Maar ik wil graag dat als het lukt haar diploma eerst bevestigd word zodat we misschien 3 maandjes in België kunnen zitten, daarna 3 maanden Nederland, ondertussen Engels sterk verbeteren, toets nemen en dan studie starten.
Er zijn een paar leuke dingen in het Nederlands die voor de Thai heel moeilijk zijn.
Bijvoorbeeld het uitspreken van de woorden fiets, vis en vies.
En helemaal hopeloos zijn fietst en fietsster.
Maar dat geldt voor alle woorden die eindigen op s...

Maar de Thai hebben hun tonen en natuurlijk die vermalijde ng-klank aan het begin van een woord. Iets wat wij dan weer niet hebben.
Engels is een goede basis om later Nederlands te leren.
Dat betekent samen altijd Engels spreken.
Samen een Engels boek lezen.
Laat haar maar hardop voorlezen. Dan hoor je ook vaak waar ze het niet meer begrijpt.
Begin op die manier eens aan Thai Fever. Moeten jullie samen toch gelezen hebben, want het is één van de weinige boeken die de verschillen in cultuur goed onder woorden brengt.
Het boek waarschuwt jou, maar ook je vriendin.
Dus als je dat nog niet hebt gelezen: aanschaffen.
Volledig tweetalig: Thais en Engels, of Thais en Nederlands.
Bijna volledig, al mis ik nog een hoofdstuk over animisme en bijgeloof.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#33 Bericht door Jim » zaterdag 12 februari 2011, 13:02

de 1-en voor science en math zeggen eigenlijk wel voldoende.
hoe waardevol kan een diploma zijn als je een 1 (ook in thailand het laagste cijfer) hebt voor natuurkunde/scheikunde en wiskunde en toch slaagt.

lezen, denken, analyseren en schrijven: goed .. tja, dat lijkt wel een kleuterschool diploma.
valt me mee dat er geen smiley face stikkertjes op zitten.

volgens m'n vrouw is dit geen echte school, maar een soort moeder mavo waar je maar 1 of 2 (halve) dagen per week naar school hoeft.
zo'n 3 jaar opleiding kan je dus makkelijk in een half jaartje doen als je elke dag gaat.

gewoon lekker opnieuw beginnen in nederland straks.
dan krijgt ze tenminste een diploma waar ze iets aan heeft.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#34 Bericht door 4ourlove » zaterdag 12 februari 2011, 13:35

Gardensafari schreef:Er zijn een paar leuke dingen in het Nederlands die voor de Thai heel moeilijk zijn.
Bijvoorbeeld het uitspreken van de woorden fiets, vis en vies.
En helemaal hopeloos zijn fietst en fietsster.
Maar dat geldt voor alle woorden die eindigen op s...

Maar de Thai hebben hun tonen en natuurlijk die vermalijde ng-klank aan het begin van een woord. Iets wat wij dan weer niet hebben.
Engels is een goede basis om later Nederlands te leren.
Dat betekent samen altijd Engels spreken.
Samen een Engels boek lezen.
Laat haar maar hardop voorlezen. Dan hoor je ook vaak waar ze het niet meer begrijpt.
Begin op die manier eens aan Thai Fever. Moeten jullie samen toch gelezen hebben, want het is één van de weinige boeken die de verschillen in cultuur goed onder woorden brengt.
Het boek waarschuwt jou, maar ook je vriendin.
Dus als je dat nog niet hebt gelezen: aanschaffen.
Volledig tweetalig: Thais en Engels, of Thais en Nederlands.
Bijna volledig, al mis ik nog een hoofdstuk over animisme en bijgeloof.
Zal ik doen. Dank je voor de tip.
Jim schreef:de 1-en voor science en math zeggen eigenlijk wel voldoende.
hoe waardevol kan een diploma zijn als je een 1 (ook in thailand het laagste cijfer) hebt voor natuurkunde/scheikunde en wiskunde en toch slaagt.

lezen, denken, analyseren en schrijven: goed .. tja, dat lijkt wel een kleuterschool diploma.
valt me mee dat er geen smiley face stikkertjes op zitten.

volgens m'n vrouw is dit geen echte school, maar een soort moeder mavo waar je maar 1 of 2 (halve) dagen per week naar school hoeft.
zo'n 3 jaar opleiding kan je dus makkelijk in een half jaartje doen als je elke dag gaat.

gewoon lekker opnieuw beginnen in nederland straks.
dan krijgt ze tenminste een diploma waar ze iets aan heeft.
Ze noemde het ook een 'poor people school', en dat High School in tegenstelling tot deze privé College best makkelijk was. Ze heeft tijdens haar High School ook een bedrijf (beauty salon) opgezet met financiële hulp van ouders en voor haar eigen privé college studie gespaard. Tja... Als opnieuw beginnen de enige optie is dan moet dat maar, ze is slim dus ze zou het sneller moeten kunnen op een privé school hier. Die hele studie van haar kan betaald worden (m'n ouders steunen ons, maar ik heb geen arbeidscontract), het is gewoon de kwestie van kunnen komen...

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#35 Bericht door Jim » zaterdag 12 februari 2011, 13:40

4ourlove schreef:maar ik heb geen arbeidscontract), het is gewoon de kwestie van kunnen komen...
als je in de buurt van de grens woont en je ouders zijn toch draagkrachtig genoeg ;) dan is een EU-route misschien iets om over na te denken.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#36 Bericht door elst99 » zaterdag 12 februari 2011, 14:21

Het is sneu voor je maar geen één antwoord beantwoord jouw zo graag gehoorde advies.
Maar helaas, ga er vanuit dat het niveau bij lange na niet het Nederlandse haalt, waarbij ik ook aanteken dat het Nederlandse niveau met 20 jaar geleden ook niet meer hetzelfde is.
Maar probeer het reëel te zien, het feit dat ze leergierig is een pré! Daar kan ze ver mee komen, maar heb wel geduld! Vraag van haar niet het onmogelijke!!
Succes!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#37 Bericht door jumbo » zondag 13 februari 2011, 04:40

Sert schreef:
Ik denk dat het Thaise schoolsysteem prima werkt hier, Thaise bedrijven sluiten er prima op aan. Enige jaren geleden zat ik te praten met de Thaise manager van een technologie bedrijf. Ik vroeg hem hoe hij aan z'n personeel kwam, welke ingangseisen er waren en welk kennisniveau je dan kunt verwachten.
Ze vragen dus technische universiteit en gaan er vanuit dat je dan in staat bent om zelfstandig de lichtknop te bedienen zodat het licht aan gaat. Alle verdere kennis die de nieuwe werknemer leert, is training-on-the-job.

Van de andere kant: waarom zou je je druk maken om bovenstaande zaken?..

Krek, Sert maar dat was ook niet de insteek van de OP
Voor de rest volkomen gelijk, ze denken nu al dat ze heel wat mans zijn met een MBA in rondkijken laat staan als het een serieuze opleiding wordt, wie moet er dan in de fabriek werken of op een kantoor met de Jumbo's van deze wereld die graag hun ijdelheid gestreeld ziet door zichzelf te omringen met minder intelligenten om vervolgens uit te kraaien dat de rest zo dom is en hijzelf zo vreselijk slim???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#38 Bericht door joepattaya » maandag 14 februari 2011, 03:44

4ourlove schreef:Hallo,

M'n lieve Thaise vriendin en ik willen graag samen studeren in Nederland (of België/Duitsland als tweede/derde optie) maar er zit nogal wat verschil tussen de opleiding systemen merk ik wel.

De Thailand country module van Nuffic helpt erg veel met basis informatie, maar er blijven nog altijd veel vragen over.

Click hier voor haar diploma, anoniem gemaakt dat wel dus negeer dat, ik wil gewoon geen kans op negatieve consequenties.

1. Zoals je misschien ziet in de country modulen staan er veel meer vakken daar. Ik heb het een andere Thaise student gevraagd die ik ken voor onafhankelijk advies, die zei dat dat is omdat haar studie gedaan is in een weekend/thuis-studie combinatie, geen maandag tot vrijdag. Dat klopt ook. Is dit verder okee? Zo ver ik weet is er totaal geen verschil in de moeilijkheid.

2. Er staat daar 'student assessment report', de mevrouw van de international office op m'n HBO had daar vragen over maar volgens haar is het echt haar eind diploma. Er staat ook wel 'completed on' en dan een paar maanden later 'given on' dat volgens mij daar ook wel van getuigd, maar is dat detail misschien een potentieel obstakel?

3. Zijn dit voldoende vakken? Het voorbeeld diploma van de country module geeft er veel meer weer, wat wel vreemd is. Dit lijken me toch alle vakken die je op een HAVO krijgt.

4. Is het een probleem dat ze haar High School/HAVO studie in 2 jaar heeft afgerond?
Hostname stashbox.org is blocked in your defense plan.
This is a known "Spyware" web site which is blocked as specified by your Defense Plan.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#39 Bericht door Wouter_Udon » maandag 14 februari 2011, 08:06

joepattaya schreef: Hostname stashbox.org is blocked in your defense plan.
This is a known "Spyware" web site which is blocked as specified by your Defense Plan.

Denk dat dat aan je eigen instellingen ligt. Bij mij zowel prive als op het werk geen enkel probleem.
En op het werk staat de spyware scanner ook heel strak afgesteld.
Live your dream, don't dream your life.

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#40 Bericht door 4ourlove » maandag 14 februari 2011, 19:10

Jim schreef:
4ourlove schreef:maar ik heb geen arbeidscontract), het is gewoon de kwestie van kunnen komen...
als je in de buurt van de grens woont en je ouders zijn toch draagkrachtig genoeg ;) dan is een EU-route misschien iets om over na te denken.
Dank je wel voor de tip, ik ga hier eens verder naar kijken. :)
elst99 schreef:Het is sneu voor je maar geen één antwoord beantwoord jouw zo graag gehoorde advies.
Maar helaas, ga er vanuit dat het niveau bij lange na niet het Nederlandse haalt, waarbij ik ook aanteken dat het Nederlandse niveau met 20 jaar geleden ook niet meer hetzelfde is.
Maar probeer het reëel te zien, het feit dat ze leergierig is een pré! Daar kan ze ver mee komen, maar heb wel geduld! Vraag van haar niet het onmogelijke!!
Succes!
Dank je. Nou ja, ik merk het wel denk ik. Ik zal zodra haar 'college' diploma binnen is ook even langs gaan bij de Nuffic hier en dan merk ik het wel of er extra informatie kan gegeven worden.

Overigens heb ik begrepen dat ze wel gewoon naar Japan kan gaan via haar 'college', zonder verdere problemen. Jammer genoeg is dat alleen wel duur + taal problemen... Maar ja, 'last resort' voor een goed diploma misschien. (Ook lijkt het me wel vreemd dat Japan wel zou kunnen en Nederland dan niet? Maar ja...)

Markbr
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 23:04

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#41 Bericht door Markbr » donderdag 31 maart 2011, 14:52

4ourlove schreef:
jumbo schreef:Ik weet niet of de kwalificatie van het gevolgde onderwijs met de energie die je vriendin er in steekt, tenzij ze afstudeert in 'vlijt'.

Jouw lijstje lijkt te komen van een Thaise instelling en is doorspekt met fouten over de vergelijkingen naar de EU opleidingen, dat kan je eenvoudig checken door even te googelen naar de NL waarderingen en hernoemingen van 2004 naar internationale standaarden.
De waardering voor haar diploma wordt niet afgegeven door de Thaise maar de NL autoriteit op dat gebied en dus moet je daar en niet in Thailand je gelijk halen.
Een MBA uit Thailand mits niet van een geaccriteerde universiteit is leuk voor aan de muur + foto en om de bbq mee aan te steken.... niet minder maar zeker ook niet meer.
Het lijstje komt van Nuffic, de organisatie die diplomas uit het buitenland voor Nederland beoordeeld, en waaruit hbo's hier bepalen studenten toe te laten of niet. Ik neem aan dat het dan correct en recent is, zolang het diploma echt behaald is.

Maar ik krijg wel een positief gevoel hier van mannen.. vinden jullie elk Thais diploma dan waardeloos?
Ik heb liever het Bachelor Degree van mijn vrouw dan mijn Mavo diploma ;)
Dat heeft heel wat meer waarde :D

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”