Vragen over High School diploma vriendin

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#16 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 09:34

[quote="marinusmali"
Het lijkt me dat een credit gelijk staat aan een unit..... dus je moet om afgestudeerd te zijn 166 credits hebben behaald.... :| :| :| :| :|[/quote]


Die ze dan ook onmiddellijk proberen om te ruilen voor een AEON creditcard,
of was dat een ander topic?? :shock:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#17 Bericht door 4ourlove » donderdag 10 februari 2011, 11:53

jumbo schreef:Voorbeeldje geknipt van je lijstje
Graduate Diploma
HBO Master’s degree

er bestaat in NL geen HBO Masters degree
Die bestaan er wel.
Mart schreef:Ik heb het "diploma" eens uitvergroot, kom tot de ontdekking dat alle relevante gegevens zijn gewist. Een ieder kan dus makkelijk hier alle ontbrekende gegevens invullen.
Dat heb ik gedaan in photoshop om het anoniem te maken. Het origineel heeft die informatie wel incl handtekening en stempel. En ja, een ander kan dat..

Ze studeert momenteel op de privé/particuliere N-Tech International School voor haar Vocational/Technical. Die opleiding is duur, ze betaald er zo'n 1800euro op het einde voor, met versneld parcour (anders 1000). Ze zegt dat deze school samenwerkt met Chiang Mai University, en dat ze daar naar toe kan als ze wil na de opleiding. Zo ver ik weet is die universiteit één van Thailand's beste en meest internationaal erkende. Dus je neemt aan dat de vooropleiding geen 1+1=3 is..

Ze is overigens slim zoals ik al eerder zei, ik heb haar al persoonlijk een beetje getest. Ze kan het HBO niveau hier gewoon aan, daar ben ik zeker van. Het enige obstakel is diploma erkenning.
Ik dacht dat alleen het ministerie van onderwijs haar diploma's kan herwaarderen. Sommigen hier hebben dat gedaan en wellicht kunnen zij je meer vertellen.
Is er iemand hier die dit leest bekend mee? Waar kan dit gedaan worden (misschien in omgeving Udon Thani), en hoeveel kost dit?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#18 Bericht door Mart » donderdag 10 februari 2011, 12:30

4ourlove schreef: Ze studeert momenteel op de privé/particuliere N-Tech International School voor haar Vocational/Technical.
Mbv Google Chrome moet je deze site eens bekijken. Je kan dan de Thaise tekst direct vertalen, en dan kom je tot de ontdekking wat ze daar leren, ik zag zelfs "zaklopen " :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#19 Bericht door Jim » donderdag 10 februari 2011, 13:40

Mart schreef:
Jim schreef: nee hoor, zodra ze haar VVR heeft, mag ze meteen aan de slag.
Hoe krijg ze die dan :?:
die krijg je na betaling van 188 euro.
duurt wel een paar maanden.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#20 Bericht door printen44 » donderdag 10 februari 2011, 16:38

Mart schreef:
4ourlove schreef: Ze studeert momenteel op de privé/particuliere N-Tech International School voor haar Vocational/Technical.
Mbv Google Chrome moet je deze site eens bekijken. Je kan dan de Thaise tekst direct vertalen, en dan kom je tot de ontdekking wat ze daar leren, ik zag zelfs "zaklopen " :lol:
Ik vertaalde de tekst niet, maar liep de mooie foto's door. En geweldige school. Elke dag wat optochten, wat touwtrekken en een beker krijgen.

Foto,s van studerende zie je niet. Typisch Thais. Uiterlijk aanzien en wat er binnen die school gebeurt, daarover wordt niet gesproken. Te weinig aanzien.

Zoals Asterix al zei:" Rare jongens, die Thais". [8) [8) [8)

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#21 Bericht door Mart » donderdag 10 februari 2011, 17:49

printen44 schreef: Zoals Asterix al zei:" Rare jongens, die Thais". [8) [8) [8)
....... en meisjes :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#22 Bericht door jumbo » vrijdag 11 februari 2011, 02:58

4ourlove schreef:
jumbo schreef:Voorbeeldje geknipt van je lijstje
Graduate Diploma
HBO Master’s degree

er bestaat in NL geen HBO Masters degree
Die bestaan er wel.
In the new system completed college (HBO) degrees are equivalent to a Bachelor's degree and are abbreviated to "B" with a subject suffix. Universities (WO) grant a Bachelor's degree for the general portion of the curriculum. This degree is a "Bachelor of Science" or "Bachelor of Arts" with the appropriate suffix.

Before one is allowed into a Master's program, one has to have obtained a Bachelor's degree in the same field of study at the same level. This means that an HBO Bachelor's degree cannot start a WO Master program but many universities are offering a bridge year in which HBO degree holders can attain the WO Bachelor and continue into the WO Master program.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#23 Bericht door trompetter » vrijdag 11 februari 2011, 05:08

4ourlove schreef: Maar ik krijg wel een positief gevoel hier van mannen.. vinden jullie elk Thais diploma dan waardeloos?
Laat je niet door die koekenbakkers hier in verwarring brengen!

Natuurlijk heeft je geliefde een streepje voor als beiden haar ouders zelf
in het onderwijs werkzaam zijn.

Een Thais diploma is in zoverre waardeloos dat het weinig zegt over de kwaliteiten
van degene die het heeft. Er zijn bijzonder intelligent en goed geinformeerde
diploma-loze toek-toek chauffeurs maar ook heel domme artsen (die krijgen door
hun ongeschiktheid vaak hogere bestuursfuncties en worden dan stinkend rijk).
Het zal ook afhangen van de studie; in bèta zit minder rek dan in alpha.

Wat ik prachtig vind, is dat het Thaise onderwijs systeem ondanks zijn zwaktes aan
intelligente en gemotiveerde studenten de mogelijkheid biedt om kennis op te doen.
De ene student haalt er simpelweg meer uit dan de andere en dat heeft in de meeste
gevallen te maken met het gewicht van zijn of haar persoonlijke denkraam.

Het laatste gast-college dat ik gaf was enkele jaren geleden aan de Mae Fah Luang
universiteit. Men had op die zondagochtend (zoek er verder maar niets achter) ruim
tweehonderd studenten bij elkaar geveegd om aandachtig naar mij te luisteren, althans
te doen alsof, want ik sprak engels uiteraard.
Ik moet zeggen dat ze redelijk stil zaten en er werden ook nauwelijks telefoon
gesprekken gevoerd.

De titel was iets in de geest van 'The Impact of Globalization on Thai Culture'.
En, domme ik, ik begon de structuralistische theorie van Levi-Strauss uit te leggen om
hen daarmee een instrument in handen te geven om zelf te kunnen uitwerken hoe die
'impact' zich in de praktijk zou kunnen voordoen.

Dat was niet zo slim van me, want ze wilden gewoon een rijtje dat van buiten geleerd
kon worden voor het examen.
Net als bijvoorbeeld met Engelse woordenboeken. De norm is dat je ze na de studie verkoopt,
want nodig heb je ze immers niet meer.

Laat je dus niet opnaaien beste 4ourlove en blijf je ook realiseren dat Thaise mensen op
veel punten veel slimmer zijn dan wij, dus sta ook open om van haar te leren (dit laatste
ligt hier een beetje in de taboe sfeer, dus ga er maar niet op in, want dan vliegen de
stroopwafels je om de oren :( ).

met vr. groet
en T-geschal

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#24 Bericht door Pieter » vrijdag 11 februari 2011, 05:25

En ook heel belangrijk is dat je nagels schoon zijn en je haartjes geknipt

mooi schrijven en tekenen is verder belangrijker dan wat je tekent of schrijft

zelf denken : vooral niet

Pieter

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#25 Bericht door jumbo » vrijdag 11 februari 2011, 05:42

Pieter schreef:En ook heel belangrijk is dat je nagels schoon zijn en je haartjes geknipt

mooi schrijven en tekenen is verder belangrijker dan wat je tekent of schrijft

zelf denken : vooral niet

Pieter
En geinteresseerd luisteren of althans doen alsof, naar binnen maar nu dus ook buitenlandse narcisten, ook heeeel belangrijk...
Als je dat goed kunt, nou dan moet het onderwijs toch wel meer inhoud hebben als gedacht wordt door het gros van de onderwijs autoriteiten in het buitenland... :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door jumbo op vrijdag 11 februari 2011, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#26 Bericht door Gardensafari » vrijdag 11 februari 2011, 08:33

jumbo schreef:
marinusmali schreef:Wat ik heb begrepen is, dat een opleiding aan de universiteit hier in Thailand 6 jaar duurt....
je kan dan 166 units volgen en de diverse diploma's (graduaties) behalen.
Je volgt ongeveer 22 units per semester. 1 semester duurt een half jaar, dus per per jaar volg je ongeveer 44 units en dat is per 6 jaar, 166 units.
Het lijkt me dat een credit gelijk staat aan een unit..... dus je moet om afgestudeerd te zijn 166 credits hebben behaald.... :| :| :| :| :|
Dat is wat ze in het hele eerste jaar leren.... :lol: :lol:
Om erachter te komen dat 6X44=166 is dan ook een hele prestatie voor mensen die ervan uitgingen dat 1+1=3. [8) [8)
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#27 Bericht door Sert » vrijdag 11 februari 2011, 11:32

Even de rollen omgedraaid:
Met welke Thais diploma kan ik mijn HBO diploma vergelijken? Internationaal gezien heb ik een Bachelor degree.

Ik denk dat het Thaise schoolsysteem prima werkt hier, Thaise bedrijven sluiten er prima op aan. Enige jaren geleden zat ik te praten met de Thaise manager van een technologie bedrijf. Ik vroeg hem hoe hij aan z'n personeel kwam, welke ingangseisen er waren en welk kennisniveau je dan kunt verwachten.
Ze vragen dus technische universiteit en gaan er vanuit dat je dan in staat bent om zelfstandig de lichtknop te bedienen zodat het licht aan gaat. Alle verdere kennis die de nieuwe werknemer leert, is training-on-the-job.
En dat is waar de meeste moeilijkheden liggen. Veel functies op hoger niveau eisen gewoon dat je creatief kunt nadenken, gegevens kunt extrapoleren, schattingen kan maken. Situaties waarin je niet 1 plus 1 op een rekenmachine kunt intikken om vervolgens het antwoord van het schermpje te lezen.
En dat is moeilijk, want die manier van denken wordt nauwelijks gestimuleerd in het basis onderwijs. Wat Trompetter schreef is heel herkenbaar: een rijtje van buiten leren is makkelijker dan met een instrument aan de slag gaan om zelfstandig tot een oplossing te komen.
Dat laatste is voor weinig Thai weggelegd. Als je een werknemer met zulke capaciteiten hebt, dan is dat goud.
En als die persoon loyaal is en binnen je bedrijf blijft werken, dan heb je echt een perfecte werknemer. Veel Thai wisselen van job als ze elders 200 baht meer per maand kunnen verdienen.

Van de andere kant: waarom zou je je druk maken om bovenstaande zaken?
Voor een baan bij de 7eleven heb je al die creativiteit niet nodig, slechts een aantal jaar certificaten van de highschool. Je verdient er een aardig salaris en er is geen stress.
Zo zijn er nog honderden banen. En aan het eind van het verhaal is het resultaat en land waar hetzelfde te krijgen is als in Nederland, maar dan met minder stress en stukken goedkoper. Is toch ook iets voor te zeggen......

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#28 Bericht door 4ourlove » vrijdag 11 februari 2011, 13:11

Gardensafari schreef:Om erachter te komen dat 6X44=166 is dan ook een hele prestatie voor mensen die ervan uitgingen dat 1+1=3. [8) [8)
Het is 264? Te moeilijk? Even serieus, zo'n sommetje doet ze in een paar seconden zoals het moet. Terwijl menig Nederlandse HBO/Universitair student hier tegenwoordig al moeite mee heeft. Dus dat elitisme mag nu wel een paar tandjes minder.
jumbo schreef:In the new system completed college (HBO) degrees are equivalent to a Bachelor's degree and are abbreviated to "B" with a subject suffix. Universities (WO) grant a Bachelor's degree for the general portion of the curriculum. This degree is a "Bachelor of Science" or "Bachelor of Arts" with the appropriate suffix.

Before one is allowed into a Master's program, one has to have obtained a Bachelor's degree in the same field of study at the same level. This means that an HBO Bachelor's degree cannot start a WO Master program but many universities are offering a bridge year in which HBO degree holders can attain the WO Bachelor and continue into the WO Master program.
"Master of magister is een academische graad die aangeeft dat iemand een masteropleiding heeft voltooid aan een universiteit of hogeschool."
http://www.encyclo.nl/begrip/HBO-Master
http://nl.wikipedia.org/wiki/Master
trompetter schreef:
4ourlove schreef: Maar ik krijg wel een positief gevoel hier van mannen.. vinden jullie elk Thais diploma dan waardeloos?
Laat je niet door die koekenbakkers hier in verwarring brengen!

Natuurlijk heeft je geliefde een streepje voor als beiden haar ouders zelf
in het onderwijs werkzaam zijn.

Een Thais diploma is in zoverre waardeloos dat het weinig zegt over de kwaliteiten
van degene die het heeft. Er zijn bijzonder intelligent en goed geinformeerde
diploma-loze toek-toek chauffeurs maar ook heel domme artsen (die krijgen door
hun ongeschiktheid vaak hogere bestuursfuncties en worden dan stinkend rijk).
Het zal ook afhangen van de studie; in bèta zit minder rek dan in alpha.

Wat ik prachtig vind, is dat het Thaise onderwijs systeem ondanks zijn zwaktes aan
intelligente en gemotiveerde studenten de mogelijkheid biedt om kennis op te doen.
De ene student haalt er simpelweg meer uit dan de andere en dat heeft in de meeste
gevallen te maken met het gewicht van zijn of haar persoonlijke denkraam.

Het laatste gast-college dat ik gaf was enkele jaren geleden aan de Mae Fah Luang
universiteit. Men had op die zondagochtend (zoek er verder maar niets achter) ruim
tweehonderd studenten bij elkaar geveegd om aandachtig naar mij te luisteren, althans
te doen alsof, want ik sprak engels uiteraard.
Ik moet zeggen dat ze redelijk stil zaten en er werden ook nauwelijks telefoon
gesprekken gevoerd.

De titel was iets in de geest van 'The Impact of Globalization on Thai Culture'.
En, domme ik, ik begon de structuralistische theorie van Levi-Strauss uit te leggen om
hen daarmee een instrument in handen te geven om zelf te kunnen uitwerken hoe die
'impact' zich in de praktijk zou kunnen voordoen.

Dat was niet zo slim van me, want ze wilden gewoon een rijtje dat van buiten geleerd
kon worden voor het examen.
Net als bijvoorbeeld met Engelse woordenboeken. De norm is dat je ze na de studie verkoopt,
want nodig heb je ze immers niet meer.

Laat je dus niet opnaaien beste 4ourlove en blijf je ook realiseren dat Thaise mensen op
veel punten veel slimmer zijn dan wij, dus sta ook open om van haar te leren (dit laatste
ligt hier een beetje in de taboe sfeer, dus ga er maar niet op in, want dan vliegen de
stroopwafels je om de oren :( ).

met vr. groet
en T-geschal
Dank je voor de aanmoedigende woorden.

M'n vriendin heeft ook liever praktische kennis die ze zelf toepast, dat maakt ze ook dat ze gewoon op HBO niveau zit naar mijn mening. Ze probeert wat met de kennis te doen.
Sert schreef:Even de rollen omgedraaid:
Met welke Thais diploma kan ik mijn HBO diploma vergelijken? Internationaal gezien heb ik een Bachelor degree.
Higher Diploma in Technical Education


Is er iemand hier die dit leest bekend met diploma's herwaarderen door het ministerie van onderwijs? Waar kan dit gedaan worden (misschien in omgeving Udon Thani), en hoeveel kost dit?

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#29 Bericht door marinusmali » vrijdag 11 februari 2011, 14:00

Gardensafari schreef:
Om erachter te komen dat 6X44=166 is dan ook een hele prestatie voor mensen die ervan uitgingen dat 1+1=3.


sorry Gardensafari je hebt volkomen gelijk, maar voor mij is het ook allemaal nieuw als mijn dochter gaat studeren in Mahasarakham, vandaar dat ik met haar neef via messenger sprak (3 maanden geleden), en ik dat heb gekopieerd en dat hier dus automatisch overgenomen op het forum...
Stom van mij hihi...
Een ding is echter zeker ze volgen 22 terms per semester (half jaar), dus 44 terms per jaar.
Ze gaat 6 jaar studeren, wat voorheen 4 jaar was. (de regels zijn dus veranderd, qua school duur).
Het lijkt mij dus dat ze geen 166 terms gaat volgen, maar inderdaad 264.... (Ik zal dat nog eens navragen)

Ze gaat studeren op de Mahasarakham Universiteit, vlakbij Khon Khaen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#30 Bericht door Gardensafari » vrijdag 11 februari 2011, 14:43

marinusmali schreef:Gardensafari schreef:
Om erachter te komen dat 6X44=166 is dan ook een hele prestatie voor mensen die ervan uitgingen dat 1+1=3.


sorry Gardensafari je hebt volkomen gelijk, maar voor mij is het ook allemaal nieuw als mijn dochter gaat studeren in Mahasarakham, vandaar dat ik met haar neef via messenger sprak (3 maanden geleden), en ik dat heb gekopieerd en dat hier dus automatisch overgenomen op het forum...
Stom van mij hihi...
Een ding is echter zeker ze volgen 22 terms per semester (half jaar), dus 44 terms per jaar.
Ze gaat 6 jaar studeren, wat voorheen 4 jaar was. (de regels zijn dus veranderd, qua school duur).
Het lijkt mij dus dat ze geen 166 terms gaat volgen, maar inderdaad 264.... (Ik zal dat nog eens navragen)

Ze gaat studeren op de Mahasarakham Universiteit, vlakbij Khon Khaen.
Het zij je vergeven [|)

En dan beschuldigd 4ourlove mij van elitisme.
Terwijl ik hier juist een hele schuur vol onbedoelde humor uit meende te mogen peuren.
Ach, Wim Sonneveldt zei het ooit al eens: "waar is de humor op heden gebleven?"

Toch ook een ernstig woord voor 4ourlove.
Stel je niet teveel voor van de waarde van het Thaise diploma in Nederland.
Niet-westerse diploma's krijg je in Nederland héél moeilijk erkend.
En daar komt het taalprobleem nog eens bovenop.
Als jouw vriendin, bijvoorbeeld, Engels studeert, doet ze er waarschijnlijk verstandiger aan het Cambridge Certificate of Proficiency te halen, dan een Thais diploma.

Bovendien ken ik maar een enkeling uit China of Thailand van de eerste generatie die een westerse taal echt goed heeft geleerd.
Onze grammaticale taal is voor een Thai zo mogelijk nog moeilijker dan een toontaal voor ons is.
Mijn vrouw weet dat er een 'verleden tijd' bestaat. De noodzaak ervan ontgaat haar volledig en dat je daarvoor een werkwoord totaal moet vervormen is helemaal een mysterie zo groot als een zwart gat. Dus lost ze het op haar manier op. Uiteraard een manier die ik nu meteen begrijp, maar of dat geldt voor iedereen is maar zeer de vraag. Ze vertelt mij dan een verhaal dat ze begint met mij te 'vragen' Toen, hè...Ik weet dan dat alles wat volgt in de verleden tijd hoort te staan....
Ze heeft een collega die veel meer grammaticale kennis heeft en zelfs in staat is om enige sterke werkwoorden op de juiste wijze te vervoegen. Haar Nederlands is dus stukken beter dan dat van mijn vrouw.
Maar ze heeft zo'n zwaar Thais accent, dat het nog moeilijk is om de hele boodschap te begrijpen.
En die taalproblemen kunnen op de arbeidsmarkt in de praktijk soms een nog groter obstakel vormen dan al of niet erkende diploma's.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”