Vragen over High School diploma vriendin

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Vragen over High School diploma vriendin

#1 Bericht door 4ourlove » woensdag 09 februari 2011, 22:09

Hallo,

M'n lieve Thaise vriendin en ik willen graag samen studeren in Nederland (of België/Duitsland als tweede/derde optie) maar er zit nogal wat verschil tussen de opleiding systemen merk ik wel.

De Thailand country module van Nuffic helpt erg veel met basis informatie, maar er blijven nog altijd veel vragen over.

Click hier voor haar diploma, anoniem gemaakt dat wel dus negeer dat, ik wil gewoon geen kans op negatieve consequenties.

1. Zoals je misschien ziet in de country modulen staan er veel meer vakken daar. Ik heb het een andere Thaise student gevraagd die ik ken voor onafhankelijk advies, die zei dat dat is omdat haar studie gedaan is in een weekend/thuis-studie combinatie, geen maandag tot vrijdag. Dat klopt ook. Is dit verder okee? Zo ver ik weet is er totaal geen verschil in de moeilijkheid.

2. Er staat daar 'student assessment report', de mevrouw van de international office op m'n HBO had daar vragen over maar volgens haar is het echt haar eind diploma. Er staat ook wel 'completed on' en dan een paar maanden later 'given on' dat volgens mij daar ook wel van getuigd, maar is dat detail misschien een potentieel obstakel?

3. Zijn dit voldoende vakken? Het voorbeeld diploma van de country module geeft er veel meer weer, wat wel vreemd is. Dit lijken me toch alle vakken die je op een HAVO krijgt.

4. Is het een probleem dat ze haar High School/HAVO studie in 2 jaar heeft afgerond?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#2 Bericht door Jim » donderdag 10 februari 2011, 01:02

high school is zeker geen HAVO niveau.
indien dat wel zo is dan heeft mijn vrouw zeer waarschijnlijk haar high school diploma op khao san road gekocht :lol:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#3 Bericht door 4ourlove » donderdag 10 februari 2011, 01:58

Jim schreef:high school is zeker geen HAVO niveau.
indien dat wel zo is dan heeft mijn vrouw zeer waarschijnlijk haar high school diploma op khao san road gekocht :lol:
Met High School bedoel ik (Upper) Secondary Education (dus geen Vocational). Volgens de country module op de Nuffic site is dit HAVO. Ik denk dat je dacht dat ik Vocational bedoelde, dat is idd 3/4e MBO, maar nee.

En Vocational/Technical is dan wel ook weer 2 jaar HBO, volgens die module.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#4 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 02:03

Laat het legaliseren en leg het voor in Groningen en dan krijg je het zeer waarschijnlijk zeer teleurstellende antwoord te horen dat het papier meer waarde heeft als de inhoud van het papiertje.
Zo niet dan is Thailand het vooroplopende land in opleidingen op kwaliteitsnivo want nagenoeg idereen heeft wel een of ander universiteit doorlopen of heeft meer dan 1 Masterdegree's.
Misschien dat je even kunt googelen over Thailand en zijn status op verschillende gebieden waaronder onderwijs en dat juist dat een van de reden is dat Thailand een 'derde wereld' en 'ontwikkelingsland' is.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#5 Bericht door 4ourlove » donderdag 10 februari 2011, 02:12

Misschien wel, maar ze is momenteel toch wel erg hard aan het studeren (dit dus afgerond, nu voor Certificate in Vocational/Technical Education - 2j hbo) en ondanks dat het een slim meisje is heeft ze het niet makkelijk. Die energie moet toch wel ergens heen gaan. Het is niet dat ze haar diplomas koopt (sterker nog, high school was gratis), ze werkt er hard voor. Hoe kan dat waardeloos zijn? Daarnaast zijn haar ouders onderwijzers, ook dat moet toch wel op iets duiden.


Certificate of Secondary Education/Certificate of Completion grade 12
  • HAVO diploma
Certificate in Vocational Education
  • MBO, qualification level 2 or 3
Associate degree (two years)
  • two years of HBO / Associate Degree
Higher Certificate of Education/Certificate in Vocational/Technical Education
  • two years of HBO
Bachelor’s degree (four years)
  • HBO Bachelor’s degree / two years of WO
Higher Diploma in Technical Education
  • HBO Bachelor’s degree
Graduate Diploma
  • HBO Master’s degree
Master’s degree (two years)
  • WO Master’s degree
Certificate of Secondary Education dus plus van een overheids school. Dat wordt toch wel op standaard gehouden?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#6 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 02:24

Ik weet niet of de kwalificatie van het gevolgde onderwijs met de energie die je vriendin er in steekt, tenzij ze afstudeert in 'vlijt'.

Jouw lijstje lijkt te komen van een Thaise instelling en is doorspekt met fouten over de vergelijkingen naar de EU opleidingen, dat kan je eenvoudig checken door even te googelen naar de NL waarderingen en hernoemingen van 2004 naar internationale standaarden.
De waardering voor haar diploma wordt niet afgegeven door de Thaise maar de NL autoriteit op dat gebied en dus moet je daar en niet in Thailand je gelijk halen.
Een MBA uit Thailand mits niet van een geaccriteerde universiteit is leuk voor aan de muur + foto en om de bbq mee aan te steken.... niet minder maar zeker ook niet meer.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

4ourlove
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2011, 13:25

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#7 Bericht door 4ourlove » donderdag 10 februari 2011, 02:27

jumbo schreef:Ik weet niet of de kwalificatie van het gevolgde onderwijs met de energie die je vriendin er in steekt, tenzij ze afstudeert in 'vlijt'.

Jouw lijstje lijkt te komen van een Thaise instelling en is doorspekt met fouten over de vergelijkingen naar de EU opleidingen, dat kan je eenvoudig checken door even te googelen naar de NL waarderingen en hernoemingen van 2004 naar internationale standaarden.
De waardering voor haar diploma wordt niet afgegeven door de Thaise maar de NL autoriteit op dat gebied en dus moet je daar en niet in Thailand je gelijk halen.
Een MBA uit Thailand mits niet van een geaccriteerde universiteit is leuk voor aan de muur + foto en om de bbq mee aan te steken.... niet minder maar zeker ook niet meer.
Het lijstje komt van Nuffic, de organisatie die diplomas uit het buitenland voor Nederland beoordeeld, en waaruit hbo's hier bepalen studenten toe te laten of niet. Ik neem aan dat het dan correct en recent is, zolang het diploma echt behaald is.

Maar ik krijg wel een positief gevoel hier van mannen.. vinden jullie elk Thais diploma dan waardeloos?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#8 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 02:38

4ourlove schreef: Het lijstje komt van Nuffic, de organisatie die diplomas uit het buitenland voor Nederland beoordeeld, en waaruit hbo's hier bepalen studenten toe te laten of niet. Ik neem aan dat het dan recent is.

Maar ik krijg wel een positief gevoel hier van mannen.. vinden jullie elk Thais diploma dan waardeloos?
Voorbeeldje geknipt van je lijstje
Graduate Diploma
HBO Master’s degree

er bestaat in NL geen HBO Masters degree

Ik dacht dat alleen het ministerie van onderwijs haar diploma's kan herwaarderen. Sommigen hier hebben dat gedaan en wellicht kunnen zij je meer vertellen.

Nee, niet elk Thais diploma, van de top universiteiten kan je een Internationaal MBA verkrijgen, dat zijn concurrente diploma's aan die als vanuit de US en EU.
Waarom denk je dat er zoveel bemiddelde Thai hun kinderen in Australie, Singapore (beiden makkelijker om door te stromen) of de US en UK laten studeren?? Omdat het onderwijs hier zo goed is??
Hoeveel kinderen in NL, US, AUS of UK doen dat? Alleen de soulsearchers die het willen vanuit een afstand nemen van hun ouders of zich niet op hun plaats voelen in hun geboorteland...

Maar als je geen genoegen wilt nemen met mijn antwoord kan ik gewoon zeggen;
'Ja, haar diploma kan ze zo mee aan de bak in NL hoor....'
dan is verdere discussie niet nodig.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#9 Bericht door Mart » donderdag 10 februari 2011, 04:47

jumbo schreef: Maar als je geen genoegen wilt nemen met mijn antwoord kan ik gewoon zeggen;
'Ja, haar diploma kan ze zo mee aan de bak in NL hoor....'
dan is verdere discussie niet nodig.....
Dat is dus beslist niet waar, want ze zal eerst voor de inburgering cursus moeten slagen, voordat ze mag gaan werken. :roll:

Doch dat terzijde:

OP schreef:
" Ik heb het een andere Thaise student gevraagd die ik ken voor onafhankelijk advies, die zei dat dat is omdat haar studie gedaan is in een weekend/thuis-studie combinatie, geen maandag tot vrijdag. Dat klopt ook. Is dit verder okee? Zo ver ik weet is er totaal geen verschil in de moeilijkheid. "

Mijn eerste indruk is dus NEE.

Ik heb het "diploma" eens uitvergroot, kom tot de ontdekking dat alle relevante gegevens zijn gewist. Een ieder kan dus makkelijk hier alle ontbrekende gegevens invullen.

Volg het advies van Jumbo, laat het echter wel eerst legaliseren.

Mijn pleegzoon heeft al een aantal van die "deelcertificaten" van 6 jaar dagonderwijs. Studeert nu in de UBON RATSCHATHANEE UNIVERSITY.
Als hij over xx jaren zijn "diploma" krijgt heeft hij mogelijk HAVO niveau. :idea:

OP schreef ook
" Daarnaast zijn haar ouders onderwijzers, ook dat moet toch wel op iets duiden. "

WAT dan :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#10 Bericht door printen44 » donderdag 10 februari 2011, 06:47

Ik kan hier op de markt een prachtige bul halen met de meest fantastisch titels. Master in die en dat.

High School betekend hier dat je "een en een" misschien kan optellen, maar vaak is het antwoord "drie".

Er zijn in Thailand tientallen prive-scholen, want het reguliere onderwijs is om te huilen. Je zakt nooit voor een examen, want dat levert gezichtsverlies voor leerling,de ouders en onderwijzend personeel.

Verleden zakte meer dan 40% van de kandidaten voor een universiteit-opleiding. Dus werden de eisen voor die toelating maar naar beneden gehaald i.p.v. het onderwijs op een hoger peil te brengen. Overigens werden de gezakte kandidaten gewoon op de universiteit toegelaten want gezichtverlies moest vermeden worden. Plus dat uiteraard een zak geld, ook van gezakte kandidaten, uitstekende studenten maakt

Universiteiten hebben hier in principe nog niet eens het niveau van een middelbare school in Nederland. De zoon van mijn huishoudster zit op een "Technical College" De vroegere Ambachtschool in Nederland was daar een universiteit vergeleken met die "Technical College". De zoon studeert voor electricien, maar is vrijwel kleurenblind. Geef niets, want ze installeren de electra toch alles met de stroom erop. [8) Ze horen wel de klap als het niet goed gaat, want meestal kunnen ze wel alles horen, hoop ik althans. [8)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#11 Bericht door Jim » donderdag 10 februari 2011, 07:52

Mart schreef:want ze zal eerst voor de inburgering cursus moeten slagen, voordat ze mag gaan werken. :roll:
nee hoor, zodra ze haar VVR heeft, mag ze meteen aan de slag.
maar zonder CV en/of goed nederlands te spreken, is dat bijna alleen productiewerk, schoonmaakster of in een thais restaurant en dan maakt het ook weinig uit of high school nou havo of lbo is.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#12 Bericht door Mart » donderdag 10 februari 2011, 09:02

Jim schreef:
Mart schreef:want ze zal eerst voor de inburgering cursus moeten slagen, voordat ze mag gaan werken. :roll:
nee hoor, zodra ze haar VVR heeft, mag ze meteen aan de slag.
Hoe krijg ze die dan :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#13 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 09:14

printen44 schreef:High School betekend hier dat je "een en een" misschien kan optellen, maar vaak is het antwoord "drie".
Kijk daar heb ik wat aan, ik ben altijd op zoek naar mensen die dat kunnen, uiteraard niet uit het hoofd maar met een pc of rekenmachine....

Voor de rest kan ik alleen maar beamen wat je stelt, met weemoed wellicht omdat het weggegooid geld en tijd betreft.... het kan voor hetzelfde geld beter en onder een grotere groep van de bevolking.

Zo heb ik een kennis met een zoon die blind is en deze getalenteerde jongeman wil timmerman worden. Geen belemmering uiteraard, wordt gehaald en gebracht, heeft zelf een wat slordig gekleurde stok gemaakt en ik heb ze geld gegeven om een 'malien' handschoen te kopen, altijd handig....
Verder is hij alleen geschikt voor projectbouw omdat die huizen allemaal hetzelfde ingedeeld zijn in tegenstelling tot renovatie bij bestaande woningen.
Daarnaast is het een goedkope kracht voor de bouwonderneming, hij werkt vaak in avonduren /overtijd zonder het te weten en krijgt normale uren betaald en de bouwlamp hoeft niet aan.
Zo heeft elk nadeel zijn voordeel..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#14 Bericht door marinusmali » donderdag 10 februari 2011, 09:21

Wat ik heb begrepen is, dat een opleiding aan de universiteit hier in Thailand 6 jaar duurt....
je kan dan 166 units volgen en de diverse diploma's (graduaties) behalen.
Je volgt ongeveer 22 units per semester. 1 semester duurt een half jaar, dus per per jaar volg je ongeveer 44 units en dat is per 6 jaar, 166 units.
Het lijkt me dat een credit gelijk staat aan een unit..... dus je moet om afgestudeerd te zijn 166 credits hebben behaald.... :| :| :| :| :|

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vragen over High School diploma vriendin

#15 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 09:24

marinusmali schreef:Wat ik heb begrepen is, dat een opleiding aan de universiteit hier in Thailand 6 jaar duurt....
je kan dan 166 units volgen en de diverse diploma's (graduaties) behalen.
Je volgt ongeveer 22 units per semester. 1 semester duurt een half jaar, dus per per jaar volg je ongeveer 44 units en dat is per 6 jaar, 166 units.
Het lijkt me dat een credit gelijk staat aan een unit..... dus je moet om afgestudeerd te zijn 166 credits hebben behaald.... :| :| :| :| :|
Dat is wat ze in het hele eerste jaar leren.... :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”