Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#1 Bericht door prajak » zaterdag 22 januari 2011, 17:03

Ik zag dit draadje bij de grote zuster.....

http://www.thaivisa.com/forum/topic/435 ... extension/

12+ maanden is altijd OK. Maar zeg 7 maanden, dan krijg je een verlenging voor 7 maanden tot paspoort afloopt. Maar dan ? Ik denk opnieuw voor 12 maanden aanvragen. Dubbel werk dus op tijd in het boekje kijken.....

Ik heb alle belangrijke data op een bord gekalkt en dat hangt op een plek waar ik vaak kom. Ge moogt raden waar......

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#2 Bericht door Sert » zaterdag 22 januari 2011, 17:28

De theorie:
Voor een jaarvisum moet je paspoort nog 15 maanden geldig zijn.

De praktijk:
Mijn vriendin gaat voor een jaarvisum langs op het consulaat in Amsterdam. En het consulaat doet moeilijk, want het paspoort is nog 15 maanden minus 6 dagen geldig. De oplossing kan heel eenvoudig zijn: gewoon het visumstempel 6 dagen vroeger in het paspoort plaatsen. Maar neeeeee, dat kan niet.
En met een 3-maanden single entry vertrekt mijn vriendin naar huis.

Twee en een halve maand later is ze weer in Nederland. Vraagt een nieuw paspoort aan, gaat vervolgens wederom naar het consulaat voor een jaarvisum.
Nu is het paspoort uiteraard lang genoeg geldig, maar wat doen die knurften: de visa stempel begint op de 1e dag van de vorige maand. Kennelijk is het toch geen enkel probleem om 30 dagen terug in de tijd te gaan, kwestie van gewoon geen hersens gebruiken.
Met nog 1 dag in Nederland biedt het consulaat het volgende aan:
-hun blunder herstellen, maar dat duurt dan wel 3 dagen
-niet zeuren, voor 12 maanden betalen en slechts 11 maanden krijgen.
Aangezien het vliegtuig de volgende dag vertrok, was er natuurlijk geen keuze.

Ook in Nederland geldt: regels worden toegepast zoals het de ambtenaar uitkomt - zoals de wind waait, waait m'n jasje.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#3 Bericht door RuudThai » zaterdag 22 januari 2011, 17:33

Mijn non-O retirement visum moet telkens eind april worden verlengd. Mijn paspoort verliep op 9 maart 2011.
April j.l. kreeg ik dus een verlenging van het visum tot 9 maart 2011 i.p.v. eind april.
November j.l. ging ik naar Nederland en liet vantevoren een re-entry permit in het paspoort zetten, kosten 1000 baht.
In Nederland vroeg ik een nieuw paspoort aan in Den Haag.
Op 2 december kwam ik terug in Thailand; op Suvarnabhumi werd in mijn oude ongeldig gemaakte paspoort een stempel "USED" door de re-entry permit gesteld en in het nieuwe paspoort werd een onduidelijke vermelding over het visum geschreven en natuurlijk een stempel met de datum van binnenkomst in Thailand.
Op 14 december moest ik mijn 90-dagen melding doen, maar de immigratiedienst zei dat dat niet nodig was, omdat die 90 dagen weer waren begonnen te lopen vanaf de dag van binnenkomst in Thailand, 2 december dus. Ik moest daarvoor op 28 februari terugkomen.
Ik kon dan gelijk de aanvraag voor verlenging van mijn non-O visum doen, want die verliep immers op 9 maart.

Ik had zelf het idee, dat in mijn nieuwe paspoort een stempel van het non-O visum zou komen met de oude verlengingsdatum, dus eind april. Maar dat is dus niet zo.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#4 Bericht door dutch » zaterdag 22 januari 2011, 18:27

Mijn paspoort verloopt in Oktober 2011.
Ik heb een verlenging van mijn visum gekregen tot en met eind December 2011(de originele datum vanaf het begin en dit gaat straks mijn 3e paspoort in Thailand worden)
Ik ga dan in Maart a.s. naar de ambassade voor een nieuw paspoort ,omdat ik bij een noodreis naar Nederland ,bij terugkomst nog minimaal 6 maanden geldigheid moet hebben.
Zo werd het mij uitgelegd toen ik er bij de immigratie in september j.l. om vroeg en zo hebben ze het in December j.l. gedaan.
Zodra ik mijn nieuwe paspoort heb,laat ik de gegevens door de immigratie overzetten.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#5 Bericht door prajak » zondag 23 januari 2011, 00:30

Juist, en je hebt allemaal gelijk. De uniformiteit in dit land is weer eens geweldig maar dat weten we al uit andere onderwerpen.

Mijn pas loopt tot 8 Jan 13 dus uiterlijk 1 juni 12 moet ik een nieuwe pas hebben voor het geval ik een weekje het land uit moet door ziekte e.d. in de familie.

Mijn verlenging loopt vanaf 1 sept dus op 1 sept 11 kan ik er een krijgen tot 1 sept 12 en DAT laat ik in de nieuwe pas overzetten. Dat geeft in NK ook weer een stapel problemen hoor.....

Het is rekenen geblazen ! Let op Uw Saeck, mensen !

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#6 Bericht door Borowolf » zondag 23 januari 2011, 03:12

pffff. Het duizelt me een beetje. Ik probeer het samen te vatten hopend dat jullie eventuele fouten zullen doorgeven.

1. Als je een geldig paspoort hebt krijg je een extensie van 1 jaar
2. Als je paspoort minder dan 1 jaar geldig is krijg je in dat paspoort een extensie tot einde looptijd. Kom je binnen een jaar met een nieuw paspoort terug dan wordt daarin gratis een extensie verleend tot het oorspronkelijke jaar (behalve bij Ruudthai dus. Wellicht extensie periode te kort of gewoon omdat het Thailand is)
3. Als je Thailand (en veel andere landen) in wilt komen moet je paspoort nog minstens 6 maanden geldig zijn.

Punt 3 heeft volgens mij dus niets met punt 1 en 2 te maken. Dat sommigen onzer hun paspoort 6 maanden voor de verloopdatum laten verlengen is wellicht verstandig maar niet echt nodig. Dit tenzij je in die 6 maanden naar een ander land wilt en/of je geen tijd/zin hebt om je paspoort in den Haag te verlengen als je onverhoopt naar Nederland moet.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#7 Bericht door prajak » zondag 23 januari 2011, 03:39

Ik vul je even aan met punt 4.

4. Wat je krijgt of niet krijgt is afhankelijk van de lokale "regels" of van het humeur van de ambtenaar die jouw zaakje behandelt..............

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#8 Bericht door Borowolf » zondag 23 januari 2011, 03:46

prajak schreef:Ik vul je even aan met punt 4.

4. Wat je krijgt of niet krijgt is afhankelijk van de lokale "regels" of van het humeur van de ambtenaar die jouw zaakje behandelt..............
LOL.

Zelf heb ik nog geen ervaring met punt 4. Ik word tot nu toe goed behandeld en alles verloopt zoals op fora hier voorspelt. Misschien ben ik nog te kort hier om het voordeel van punt 4 te hebben mogen genieten. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#9 Bericht door Borowolf » zondag 23 januari 2011, 03:49

Borowolf schreef:
prajak schreef:Ik vul je even aan met punt 4.

4. Wat je krijgt of niet krijgt is afhankelijk van de lokale "regels" of van het humeur van de ambtenaar die jouw zaakje behandelt..............
LOL.

Zelf heb ik nog geen ervaring met punt 4. Ik word tot nu toe goed behandeld en alles verloopt zoals op fora hier voorspelt. Misschien ben ik nog te kort hier om het voordeel van punt 4 te hebben mogen genieten. :mrgreen:

ps: ik heb ook geen ervaring met een ambtenaar die "mijn zaakje" behandelt. Tot nu toe zijn de exclusieve rechten daarvoor toebedeelt aan mijn vriendin. Wel begrijp ik je punt 4 nu ineens een stuk beter. Als je "jouw zaakje" door een ambtenaar "laat behandelen" zal dat ongetwijfeld samenhangen met haar (of zijn??) humeur. :roll:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#10 Bericht door dutch » zondag 23 januari 2011, 04:06

punt 2: Je krijgt je verlenging ingestempeld tot aan de originele datum,ongacht de expire datum van je paspoort.(zo is het bij mij al twee keer gegaan.
Dat 6 maanden is gewoon een voorzorg om bij calmaliteiten gedekt te zijn (net als de single re-entry die ik altijd doe).
(in mijn geval is het een moeder van bijna 95,maar het kunnen ook andere omstandigheden zijn)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#11 Bericht door Sert » zondag 23 januari 2011, 07:32

Indien je paspoort minder dan 15 maanden geldig is, wordt het onduidelijk.
Een jaarvisum (buiten Thailand) wordt dan niet verstrekt, maar een extension (in Thailand) is dan kennelijk wel nog mogelijk.

Het wordt tijd dat Nederland zich aanpast aan de omliggende landen en de geldigheidsduur van het paspoort naar 10 jaar zet. Een paspoort dat maar 5 jaar geldig is, is in praktijk slechts 4 jaar bruikbaar.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#12 Bericht door dutch » zondag 23 januari 2011, 08:34

Sert schreef:Indien je paspoort minder dan 15 maanden geldig is, wordt het onduidelijk.
Een jaarvisum (buiten Thailand) wordt dan niet verstrekt, maar een extension (in Thailand) is dan kennelijk wel nog mogelijk.

Het wordt tijd dat Nederland zich aanpast aan de omliggende landen en de geldigheidsduur van het paspoort naar 10 jaar zet. Een paspoort dat maar 5 jaar geldig is, is in praktijk slechts 4 jaar bruikbaar.
Dan komt het "probleem" alleen maar 5 jaren later ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Hoelang paspoort nog geldig voor 12 maanden verlenging ?

#13 Bericht door Wouter_Udon » zondag 23 januari 2011, 09:37

dutch schreef:
Sert schreef:Indien je paspoort minder dan 15 maanden geldig is, wordt het onduidelijk.
Een jaarvisum (buiten Thailand) wordt dan niet verstrekt, maar een extension (in Thailand) is dan kennelijk wel nog mogelijk.

Het wordt tijd dat Nederland zich aanpast aan de omliggende landen en de geldigheidsduur van het paspoort naar 10 jaar zet. Een paspoort dat maar 5 jaar geldig is, is in praktijk slechts 4 jaar bruikbaar.
Dan komt het "probleem" alleen maar 5 jaren later ;)

Klopt, maar het aantal problemen over een langere periode halveert.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”